Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Självladdande batteri når 28 000 års livslängd med diamanter och radioaktivt avfall

Permalänk
Medlem

Känns lite för bra för att vara sant.

Bra marknadsföring oavsett, det är inte som att någon om 28 000 år kommer vara kvar och påtala att dom hade fel heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Snacket om att ladda batteriet några gånger i timmen är total absurd nonsens baserat på deras egna siffror på 10 mikrowatt/cm^3.
Citerar mig själv från förra veckan när denna dök upp på reddit:
Alternativt räknat, för att kunna få ut de c:a 8.74 Wh * 5 gånger/h = typ 45 W som krävs för att ladda det "några gånger i timmen" så skulle det behövas ett batteri som är 4.5 miljoner cm^3, eller 4.5 kubikmeter.

Nåt att fylla garaget med kanske?

Med tanke på att mobilerna bara blir större och större så är vi snart där 😝

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Musikälskare

Hade varit ballt att ha en telefon utan batterimätare utan den är alltid "på"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Allt verkar fantastiskt tills man gräver lite djupare.

Dave på EEVBlog kikar lite närmare på det i denna videon:
uzV_uzSTCTM

Extremt jobbig människa att lyssna på. Gapande 50-åring som låter som en turbinmotor. Men han har nog rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag hade nog slutat ha telefonen i fickan om den hade ett batteri med restavfall från kärnkraft

Jag hade slutat använda mobil över huvudtaget om det ska ligga kärnavfall i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med tanke på att mobilerna bara blir större och större så är vi snart där 😝

Precis vänta bara när iPhone 39 kommer med 100" skärm.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Nu när jag bor på Neo och har telefonen som enda fönster mot yttre världen så blir det att man laddar fanskapet 2-3 gånger om dagen. Så att inte behöva ladda telefonen alls på några veckor vore en ren dröm. Strålning bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. När det väl lanseras så har det ju gått igenom kontroller för att se till att nivåerna inte är farliga ock att läckage inte sker. Fantastiskt också att de kan använda radioaktivt avfall som annars hade grävts ner och gjort noll nytta. Jag är positivt överraskad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

"Den andra versionen är anpassad för konsumentmarknaden till smarta telefoner, surfplattor, datorer och fordon. Där handlar det dock inte om tusentals år, utan snarare veckor eller månader enligt Neel Nacker på Nano Diamond Battery."

Vadå, är batteriet slut/värdelöst efter veckor eller månader? Eller det behöver laddas efter veckor eller månader?

Detta är ju naturligtvis bara någon form av konstig bedrägeri, men detta måste ju vara det roligaste uttalandet. Om kraften kommer från radioaktivt sönderfall, hur skulle man kunna snabba upp "urladdningen"? Effekten kommer halveras exponentiellt var 5000 år, oavsett effektuttag.

Jag är riktigt besviken på Sweclockers för att de publiceras något så vetenskapligt dåligt. Om man inte förstår grundläggande fysik ska man inte skriva om ett evighetsbatteri från någon liten skämtfirma.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag hade nog slutat ha telefonen i fickan om den hade ett batteri med restavfall från kärnkraft

Skrivet av Fatmajk:

Jag hade slutat använda mobil över huvudtaget om det ska ligga kärnavfall i den.

Det är ju kol-14 de använder. Inget som kommer från någon slags "kärnavfall" om det nu spelar roll. Finns massor av kol-14 överallt och nybildad högt upp i atmosfären.

Permalänk
Medlem

Tror den här "nyheten" är ungefär fem dagar sen...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är positivt överraskad.

Nja, du är lurad. Läs kommentarerna här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stockman2000:

Coolt! Men vad händer när apparaten är fullladdad? Energin från grafiten måste ta vägen någonstans, men var?

bitcoinmining ;).
Äe men det är nog inga större problem tänker jag mig. Att det genereras en viss nivå av värme från en enhet konstant.

Frågan är väl om det här faktiskt finns hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, du är lurad. Läs kommentarerna här.

Ett sent aprilskämt. Ok. Fan. Det är ju bara första April jag orkar vara källkritisk. Ska man behöva ts höjd för SENA aprilskämt nu också??? Vart är världen på väg?;-)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan skribenten för dessa "hype" artiklar kanske gräva lite mer än att sitta och "klippa klistra" PR?

Hur svårt är det verkligen att tänka "hmm är detta verkligen sant??" och lägga ca 10-20 min för att se om det är ren blaska eller om det verkligen har någon nytta (är icke scam).

Börjar bli lite trött på dessa artiklar där man bara rent av skriver det tillverkaren säger och har ingen form av kritik eller integritet med att granska saker. Vi börjar närma oss Illustrerad Vetenskap artikelstil...

Kommer nästa artikel handla om att vi hittat botemedlet till cancer?

Permalänk

1/4 har ju redan varit

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett investorscam i linje med Sandias processorkylare?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

bitcoinmining ;).
Äe men det är nog inga större problem tänker jag mig. Att det genereras en viss nivå av värme från en enhet konstant.

Frågan är väl om det här faktiskt finns hehe.

Hah, ja! Nu kan man garantera strömförsörjning till sin minigrig för de kommande 28000 åren.

Man kanske kan tänka sig att montera en pump, fläkt och tank för köldmedium i en hög hatt. Koppla sedan vattenkylning till telefonen. När batteriet är fullladdat används energin till att driva pumpen och fläkten och det blåser nu lite varmare luft från din hatt. Hatten är såklart moderiktig och gjord av återvunnen plast.

Men ja, om det verkligen finns verkar tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är ju kol-14 de använder. Inget som kommer från någon slags "kärnavfall" om det nu spelar roll. Finns massor av kol-14 överallt och nybildad högt upp i atmosfären.

Kol-14 är dock radioaktiv, bara kol-12 och 13 som är stabila.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av superegg:

Den lär väl inte ge mer strålningen än 5G.

Bah, 5G är ju redan passé enligt vissa. 6G kommer starkt och man har ju redan skickat en satellit med 6G ut i jymden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den 27:e augusti 2020 avhandlades detta slags batteri: https://theness.com/neurologicablog/index.php/nuclear-diamond...

Den stora frågan kring det hela är strömdensiteten, dvs., hur mycket ström den kan lagra per kubikcentimeter.

Utdrag från blogginlägget:
"This all sounds great – but there is a critical factor left out of much of the reporting I have seen. What is the power density (electricity produced per volume) of these devices? I know from previous reporting back in 2016 that the power density is extremely low, much lower than chemical batteries like lithium-ion. The engineers from NDB admit their power density is about the same as other nuclear diamond technology.

For example, one prototype recently reported:

The battery power density of 10 μW/cm3 and specific energy of 3300 mWh/g were achieved due to cell thickness decreasing."

Vilket är varför företaget nu talar om två olika versioner. Det verkar också som om detta batteriföretag har varit på tapeten med denna "banbrytande batterityp" sedan 2015 och de har drämt på samma hypetrummor sedan dess. Faktumet att de inte tycks kunna ange några specifika detaljer om strömförsörjningen bör göra en skeptisk till det hela.

Batteriindustrin går inkrementellt framåt och inte jättekliv såsom detta batteriföretag försöker antyda om. Låter mest som om de försöker håva in tillfälliga investerare för att få betalt för att kunna åstadkomma det - än så länge - till synes omöjliga inom batterivärlden.

Håller med om all kritik och skepsism mot just detta företag och idé. Men du insinuerar att just batterier inte kan ta stora kliv framåt på grund av argumentet att det är så det sett ut de senaste åren. Anledningen till att det sett ut så är ju att man jobbar med samma teknik som inkrementellt förbättras. Det här skulle ju innebära en helt ny teknik och det är då större steg kan tas (om saker fungerar som de är tänkta), så det argumentet håller ju inte för just detta eventuella batteri.

Tycker dessa batterier låter mer intressanta som backupbatterier för kritisk elektronik...

Mobilstavning
Permalänk
Medlem

Kickstarterbluff

Permalänk
Medlem

Känns mer sannolikt med lönsamma fusionskraftverk. 😋

Permalänk

Samma som med de där häftiga protein-DNA-USB minne som skulle göra nåt rejält coolt.. men det slog aldrig igenom.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Snacket om att ladda batteriet några gånger i timmen är total absurd nonsens baserat på deras egna siffror på 10 mikrowatt/cm^3.
Citerar mig själv från förra veckan när denna dök upp på reddit:
Alternativt räknat, för att kunna få ut de c:a 8.74 Wh * 5 gånger/h = typ 45 W som krävs för att ladda det "några gånger i timmen" så skulle det behövas ett batteri som är 4.5 miljoner cm^3, eller 4.5 kubikmeter.

Nåt att fylla garaget med kanske?

10 mikrowatt per kubikcentimeter är faktiskt rätt imponerande och kan nog ha rätt bra använding, men helt värdelöst för telefoner. Men kan nog vara riktigt intressant för IOT, övriga typer av sensorer eller kommunikationsenheter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

"en konceptmodell finns färdig. Trots det väntas de nya kommersiella batterierna nå marknaden inom två år och de andra inom fem år."

Läst den frasen flera gånger och inget har kommit av det. Vad hände tex med alkoholbatteriet som kunde hålla en smartphone i liv i ca 2 veckor med ett par centiliter akohol? Eller det svenska batteriet som inom kort skulle revolutionerat marknaden...var många år sedan nu.
Låter det för bra för att vara sant så brukar det ofta vara det.
Tror det när jag ser det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kol-14 är dock radioaktiv, bara kol-12 och 13 som är stabila.

Ja, det har jag väl inte sagt något om? Det var väll uppenbart att jag vet att det är radioaktivt när jag säger att det nybildas?

Permalänk
Avstängd

NASA har ett liknande batteri gjort av plutonium i sin Mars bil Perseverance.
Men har svårt att se hur batteri gjorda på radioaktivt material ens skulle vara lagligt att sälja och användas av vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Bara jag som kollade om artikeln var publicerad 1:a april? Låter lite för bra eller dyrt för att vara sant.

Permalänk
Medlem

Det här har ju funnits länge: Makalösa Manicken

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, det har jag väl inte sagt något om? Det var väll uppenbart att jag vet att det är radioaktivt när jag säger att det nybildas?

Skulle bara förtydliga.