En redpill om grafikkort och varför ni inte ska ge efter för den galna marknaden
Hej allihopa, Eckelhesten här!
Många är sugna på att köpa ett nytt/begagnat grafikkort. Du kanske är mitt inne i ett datorbygge och den sista komponenten du behöver är ett grafikkort för att kunna game:a.
Du kollar inet, webhallen, nada!
Du kollar blocket, tradera och hittar folk som vill sälja ett runket gammalt Rx580 för 4000kr. Hopplöst...
Nu ska jag ge lite ljus i vardagen! Marknaden är uppenbarligen i en torka. Grafikkort är väldigt eftertraktade. Varför? Undrar du kanske, jo för att det visar sig att man kan tjäna några dollar om dagen genom att gräva Ethereum och andra shitcoins på kryptomarknaden med dessa. Detta har lett till att folk lägger beställningar direkt mot leverantörer och därmed yoinkar ut varenda grafikkort innan dom hinner hamna på butikshyllorna.
Denna torkan kommer inte vara länge! Tvärtom, snart kommer du kunna se grafikkort som 2080Ti för 2000-3000kr på marknaden.
Hur vet du detta Eckelhesten?
Två ord: Miner Capitulation
Historiskt sett har det alltid inträffat en tillbakadragning av värdet på kryptovalutor. Bitcoin går upp - resten av marknaden följer med. Bitcoin går ner - resten av marknaden följer ner ännu hårdare. Detta tillsammans med att svårigheten att gräva ökar (dvs fler deltagare i miningprocessen), vilket gör att det till slut inte längre är värt att gräva, och att saker som elkostnader och underhåll överstiger kostnaden av att bara köpa kryptocoinet rakt av på en exchange – Därav sker en kapitulering.
Lika mycket som kryptomarknaden historiskt sett alltid haft en tillbakadragning, så har miner capitulations historiskt sett skett varje gång också.
M-m-men du Eckelhesten nu snackar du bara goja! Folk blir ju miljonärer på mining!
Där har du fel, och jag kan bevisa det!

https://digitalik.net/btc/miner_cap
Ungefär 200k blocks efter svårighetsbotten brukar kapitulering inträffa. Med andra ord, när du ser grafen börja dutta röda prickar kan du hålla koll på marknaden då det så småningom kommer flöda begagnade grafikkort för fikapengar på marknaden
m-men den här grafen gäller ju bara Bitcoin! - jag gräver Ethereum!
Ja, fast resten av kryptomarknaden följer graflinjerna ganska identiskt, både i hur svårt det blir att gräva, och i värdet på kryptomynten. Marknaden är hårt bunden till vad bitcoins nästa steg blir.
Tack för att du läste och jag hoppas du kan hålla dig från att köpa grafikkort till galna priser!