Skrapande ljud från bilen om man försöker lägga i 1ans växel i hög fart.

Permalänk

Skrapande ljud från bilen om man försöker lägga i 1ans växel i hög fart.

Hej!

Nyligen köpt ny bil och har märkt en underlig sak; Om man kör i relativt hög fart och försöker lägga i 1ans växel så skrapar det till från bilen.
Pratade med en mekaniker och han sa att detta är normalt om man försöker lägga i växeln medans bilen är i rörelse.
Detta händer bara ibland när jag försöker lägga i 1an och bilen rör på sig. Händer inte ofta dock (beror mest på hur snabbt jag kör).

Har mekanikern rätt? Är detta normalt? Någon som varit med om liknande?

Tack!
/Krig

Permalänk
Medlem

när du säger relativt hög fart. snackar vi typ 60km/h eller 20km/h?
Sen förstår jag inte varför du ens vill lägga i 1an i hög fart?

Om jag förstår det rätt så låter det som när man försöker växla för snabbt innan kopplingen är nedtryckt?
Jag kan prova imorgon ( om vi nu inte snackar typ 80km/h ) om jag hör något men vill först veta vilken hastighet

edit: troligtvis syncringarna som lever om, sen tillkommer säkert slitage på både motor, koppling, låda och upphängning

Permalänk
Medlem

Öhh.... nej, prova inte det.

Ettan används när man startar bilen från stillastående. ENBART.
Vi snackar upp till tio-femton kilometer i timmen.

Permalänk
Skrivet av Galming:

när du säger relativt hög fart. snackar vi typ 60km/h eller 20km/h?
Sen förstår jag inte varför du ens vill lägga i 1an i hög fart?

Om jag förstår det rätt så låter det som när man försöker växla för snabbt innan kopplingen är nedtryckt?
Jag kan prova imorgon ( om vi nu inte snackar typ 80km/h ) om jag hör något men vill först veta vilken hastighet

Med "hög" fart menar jag typ 30-50km/h. Kan vara jag som inte är van vid den nya bilen ännu och kanske inte trycker ner kopplingen nog mycket. Nyss köpt den som sagt.
Jag brukar växla ner till 1an innan korsningar, ifall jag behöver stanna.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Öhh.... nej, prova inte det.

Ettan används när man startar bilen från stillastående. ENBART.
Vi snackar upp till tio-femton kilometer i timmen.

Det är sant iofs...

Permalänk
Medlem

Ja det är väl "normalt", speciellt om 1:an läggs i vid relativt hög fart som du skriver...
Lär påfresta växellådan. ⚠️

Du väljer väl lämplig växel utifrån farten..?
I vilket fall så är det bättre att "slira på kopplingen" för att undvika detta, än att slita ut växellådan.

Hellre fixa utsliten koppling/lameller än växellåda. 💶💵💸💰

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Med "hög" fart menar jag typ 30-50km/h. Kan vara jag som inte är van vid den nya bilen ännu och kanske inte trycker ner kopplingen nog mycket. Nyss köpt den som sagt.
Jag brukar växla ner till 1an innan korsningar, ifall jag behöver stanna.

troligtvis syncringarna som lever om, sen tillkommer säkert slitage på både motor, koppling, låda och upphängning när du går så,
Jag hade absolut försökt ändra hur du kör istället för att riskera " roliga " tripper till verkstaden.
30-50 tycker jag låter alldeless för högt för att gå ner på 1an

Permalänk
Medlem

Man bör inte trycka i ettan bara för att man vet att man ska stanna, speciellt inte om bilen rullar i 40-50.
Även om kopplingen är nertryckt så måste synkroniseringen jobba som fan för att ettan ska läggas i, i hög hastighet

Permalänk
Medlem

1an ska väl användas i krypfart på t.ex. parkering, branta backar och vid start. Inget annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit, ettan ska du bara använda när du ska starta från stillastående. Inför och i en korsning är tvåan alldeles lagom. Att försöka tvinga in ettan i farter du beskriver är inte hälsosamt för växellådan eftersom den inte är anpassad för det.

Finns ingen anledning att gå på lägre än tvåans växel så länge bilen är i rullning. Alla modernare bilar har tillräckligt med vridmoment för det. Måste du stanna tar det ändå inte längre än ett par sekunder att lägga i ettan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag känner igen ljudet som du beskriver, det har hänt mig ett par gånger, minns inte bilmodell, när jag velat lägga i 3an men "missat" och varit på väg att få 1an... då fungerar det åtminstone som en tidig varning att man håller på att göra nåt man inte borde. Att först lyckas med att/råka få i 1an, och sen råka släppa kopplingen i 30-50km/h är nog instant verkstad, så att säga.

Att lägga i 1an liksom i "förebyggande syfte" är ingen bra vana. Ta det hellre lugnare och växla bara när hastigheten kräver det, du står inte egentligen stilla så länge som det känns när du måste växla oförberett. Det är inte bara snällast mot motor och låda, det har också fördelen att man snart lär sig käna på motorljudet och kraften när det är dags att växla, det blir som automatiskt och man slipper ens tänka på det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

troligtvis syncringarna som lever om, sen tillkommer säkert slitage på både motor, koppling, låda och upphängning när du går så,
Jag hade absolut försökt ändra hur du kör istället för att riskera " roliga " tripper till verkstaden.
30-50 tycker jag låter alldeless för högt för att gå ner på 1an

Eftersom man använder 1:an när man står still brukar det inte vara syncringar på den växeln. Därav ljudet när han tuggar kuggen på 1:a växeln....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Släpper du kopplingen med 1:an i i hög hastighet? Eller håller du inne kopplingen?

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver lära dig att växla eller välja en bil som gör det åt dig och mekanikerna har rätt.
Du har en mycket olämplig körstil och dessutom kan synkroniseringen troligen inte alls hantera varvtalsskillnaden på dreven (om 1an ens är synkroniserad vid 3>1 växling eller vad det nu är du försöker göra ?) om du trotts allt ändå av någon mycket underlig (och troligen dålig) anledning vill växla ner på det sättet med de risker det innebär så kanske det fungerar att "dubbeltrampa" för att minska slitaget på växellådan, det är en teknik som använd när man har en osynkroniserad växellåda men att dubbeltrampa för att underlätta ett väldigt dumt beteende i en personbil i vanlig trafik är inte rätt väg att gå.
Lär dig vettig körteknik och tillämpa den, troligen orkar bilen att starta på 2an om det är plant och en del bilar kan (med lite ryck) starta på 3an så 1an är verkligen bara till för krypkörning eller om du har hög belastning men använd den ändå inte på det sätt du gör för en motorbromsning på 1an lär kunna skapa en olycka förutom att skada bilen.
Och om det inte funkar att lära sig köra så skaffa en elbil eller en vanlig automatväxlad bil så du slipper hantera växling själv och gör det då innan du endera kör sönder bilen eller än värre orsakar en olycka genom att du lyckas få till nån typ av motorbroms som får dig påkörd för att bilen tvärstannar utan att bromsljusen har tänts för att varna dina medtrafikanter eller för att du tappar kontrollen om det är halt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Inget fel på din bil men säkerligen din körstil.
Ettan läggs i när man står stilla och ska starta bilen från stillastående. Kommer man mot en korsning eller liknande för att stanna så lägger man i tvåan och motorbromsar och sen bromsar tills man står still och lägger då i ettans växel.

Tycker synd om personen som köpte din gamla bil då den säkerligen kommer behöva en större service snart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kör inte så, det är riktigt dåligt för växellådssynkroniseringen.

Energin att synkronisera ökar ungefär med relativa hastigheten i kvadrat och maximal effekt ökar ungefär linjärt med relativa hastigheten. Detta innebär en högre temperatur i friktionsbelaget. Det leder till lite olika saker beroende på vilket friktionsbelag som används: Antingen till skärskador eller ökat slitage. Båda är dåliga.

(Skrev min doktorsavhandling inom växellådssynkronisering och har 10 års erfarenhet av utveckling, provning, simulering och analys av synkronierings- och växlingssystem)

Edit: Det skrapande ljudet är antagligen misslyckad synkronisering som leder till växeliläggning med kvarvarande relativ hastighet på hylsa och kugghjul (felmoden kallas "skrap", antagligen p g a ljudet...). Detta skadar inkopplingständerna, och tillslut kan du få problem att växeln "hoppar ur" när du lägger på moment, och ev. problem att lägga i växeln. Detta skadar också försynkroniseringen, och leder till ökad risk för framtida skrap.

Det kan också uppstå ett vinande ljud p g a den höga rotationshastigheten på artiklarna, och lägger du i för låg växel i för hög fart kan kopplingslamellen explodera p g a de höga rotationshastigheterna, men gissar att det framförallt är ett lastbilsproblem då radien är mycket mindre på personbilskopplingar.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag känner igen ljudet som du beskriver, det har hänt mig ett par gånger, minns inte bilmodell, när jag velat lägga i 3an men "missat" och varit på väg att få 1an... då fungerar det åtminstone som en tidig varning att man håller på att göra nåt man inte borde. Att först lyckas med att/råka få i 1an, och sen råka släppa kopplingen i 30-50km/h är nog instant verkstad, så att säga.

Att lägga i 1an liksom i "förebyggande syfte" är ingen bra vana. Ta det hellre lugnare och växla bara när hastigheten kräver det, du står inte egentligen stilla så länge som det känns när du måste växla oförberett. Det är inte bara snällast mot motor och låda, det har också fördelen att man snart lär sig käna på motorljudet och kraften när det är dags att växla, det blir som automatiskt och man slipper ens tänka på det.

I den hastigheten går det normalt att köra på ettan, åtminstone på en bensinare, men det blir ju hyfsat med motorbroms om man dumpar kopplingen... Tittade nyss och hade 25 km/h vid 3000 varv så rött blir strax över 50 km/h. Förra manuellt växlade gick nog lite mer. Därmed inte sagt att det är bra att försöka tvinga i ettan i 50 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Eftersom man använder 1:an när man står still brukar det inte vara syncringar på den växeln. Därav ljudet när han tuggar kuggen på 1:a växeln....

Ettan brukar vara synkad på moderna bilar, med den klarar inte nödvändigtvis vadsomhelst. "Räserväxeln" varierar däremot.

Permalänk
Avstängd

Det jag lärde mig på körskolan var att ettan bara används från stillastående och max några meter framåt. Man motorbromsar inte med ettan för det finns ingen mening med det, då hastigheterna ettan verkar inom är så låga, och växellådan är inte designad för det. Detta gäller manuella bilar förstås, jag har fått köra med ettan ilagd om jag typ kört upp för en brant backe med tungt släp och automatlåda vid några tillfällen, då lådan annars höll på och hoppade mellan ettan och tvåan hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det ska inte gå att göra det.
Aldrig bra att rusa en motor med låg växel heller.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen anledning att lägga i 1:ans växel i full fart på det sättet. Även om du inte hade det här problemet med växelsynkronisering, tänk på: vad händer om du av misstag släpper upp kopplingen när du har 1:ans växel i, i full fart?

Och vad händer om du inte ska stanna? Då får du ju lägga i rätt växel igen?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag upplevde samma sak när jag övningskörde och träffade ettan istället för trean....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Två gånger har jag sett rasade växellådor på grund av förarens beteende. Båda gångerna hade kopplingen gått sönder men föraren valde att försöka ta sig hem i alla fall, ena gången körde hen på ettan ett antal km tills lådan gick, den andra gången fick föraren inte i ettan av någon anledning utan valde att backa hem genom halva stan, det höll ännu kortare än körningen på ettan. Personligen när något sånt har hänt, vilket var rätt länge sedan nu, så har jag startat på tvåan och kört försiktigt och långsamt och det har inte gett några problem. Det går ju att crossväxla också men det är ju inte riskfritt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Eftersom man använder 1:an när man står still brukar det inte vara syncringar på den växeln. Därav ljudet när han tuggar kuggen på 1:a växeln....

Alla moderna manuella växellådor är helsynkroniserade. Det är dock skillnaden i varvtalet på motorn och utgående drivaxel från växellådan som avgör hur länge synkringarna behöver slira för att utjämna detta, och ljudet uppstår i det här fallet av att ettans växel i 30-50 km/h motsvarar ett mycket högre motorvarvtal än vad TS har med kopplingen nedtryckt på tomgång. Varva upp motorn till 5-6000 varv/min så kommer det inte låta.

Många tänker sig att växellådan slutar snurra för att kopplingen är nedtryckt, utan att inse att det inte finns någon frikoppling mellan hjulen och växellådan. När hjulen snurrar fort i förhållande till motorvarvtalet så uppstår detta missljud oavsett synkringar p.g.a. att hastighetsskillnaden mellan dreven är för stor när TS forcerar ettans växel i ingrepp. TS är uppenbarligen inte kompis med sin växellåda, men kommer snart att bli kompis med sin verkstad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jorgen69:

Testa att lägga in backen i 160Km/h LOL

Om man ger "kommandot" för det på en bil med elektroniskt styrd växling händer inget den brukar skita helt i det eller frikoppla och rulla tills bilen stannar.

Många lastbilar har retarder för att slita mindre på de vanliga bromsarna, men jag har nog aldrig sett en personbil med det men regenerativ laddning på elfordon är ju egentligen en snarlik funktion fast ännu bättre

Skrivet av Meathim:

Mina bröder gjorde det (fast kanske inte i den hastigheten..) på en gammal Volvo för länge sedan; de ville se om de kunde döda bilen (skrotbil). De lyckades inte.

YT kanalen Garage 54 lyckades få motorn att rotera baklänges under nått av sina "vanliga tortyrexpriment" de har också förvandlar en del kugghjul i växellådor till släta axlar och järnflisor och bränt lameller, de har provat de flesta sätt man kan förstöra bilar på och de skulle nog kunna göra nån anordning som kan tvinga in backen i 100 km/h med en konventionell mekansik låda för att kunna filma vad och hur sakerna går sönder,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att tänka på en automat.

Permalänk
Medlem

Ofta så går det "trögt" att lägga i 1 när man har för hög hastighet, går det trögt lägg i högre växel (exempel 2) och lägg i ettans växel när du stannat helt istället.

Några intressanta videos:
https://www.youtube.com/watch?v=LoDoNJJAae4

https://www.youtube.com/watch?v=dzVqP9sem98

Permalänk
Medlem

Det sägs ju att man ska planera sin körning men att lägga i 1an för att man tror att man behöver stanna är overkill, de flesta moderna bilar klarar av att starta på 2an.. det gick till och med på min gamla Clio med ca 65hk när motorn var varm och man gav lite extra gas.

Är ganska säker på att jag inte ens kan växla ner till 1an i min bil om det inte är i "gång fart" eller om man drar rejält hårt i spaken.

Både du, dina medtrafikanter och bilen skulle nog må bra om du skaffade automat istället

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Eftersom man använder 1:an när man står still brukar det inte vara syncringar på den växeln. Därav ljudet när han tuggar kuggen på 1:a växeln....

Trodde inte det fanns bilar idag som inte har synkring på ettans växel. Vet inte hur långt tillbaka i tiden man måste gå för att få en sån bil där man måste stanna helt för att lägga i ettans växel, alternativt rallyväxla.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Ettan brukar vara synkad på moderna bilar, med den klarar inte nödvändigtvis vadsomhelst. "Räserväxeln" varierar däremot.

Räserväxlen "R" skall endast läggas i i minst 150 knyck 😆