PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Snyggt! tänkte köpa en säck på Martin och Cervera förut.. men läste innehållsförteckningen och proteinet låg på 11g/100.. märkligt för tipo-00 tyckte jag så jag struntade helt i det.
Den där såg riktigt bra ut med sina 13!

Och var dessutom dyrare på Martin. Bra pris på snabbgrossen.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av en fruktansvärt god kebabsås som jag gjorde idag. Dessutom är den 100% fri från animaliska produkter för er veganer som bryr er mycket om sådant, men kan även rekommendera den för resterande människor.

Recept:

4dl Grekisk Yoghurt (kan rekommendera AlPro Greek Style)
2msk Majonnäs (rekommenderar Hellmans vegan mayo) RIKTIGA MATSKEDAR, INGA JÄVLA MÅTT! SLEVA NER SKITEN!
1dl Fanta (går bra med sockerfri)
2tsk give or take kebabkrydda
2krm cayennepeppar
1st riven vitlök
1msk sriracha

Salt och peppar efter eget behov, men denna sås behöver rätt ordentligt med salt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Grym pizza, ska testa din parmesankräm någon gång! Står själv i valet och kvalet mellan en ooni eller en Nonno peppe (för dubbla priset).

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har faktiskt inte läst på mycket alls om det. Jag vet bara att Oonin verkar vara riktigt vass. Jag sneglar mot gas, (jag vet, det är lite töntigt med gas men ibland måste faktiskt smidigheten och bara generell snabbhet få gå i förhand, skiten ska ju faktiskt användas också). Jag googlade lite snabbt på en Nonno Peppe. Varför vill jag ha en sån? Är den bara varmare och bättre eller är det mer ett premiummärke?

Efter drygt två år med en Uuni/Ooni Pro kan jag ge lite feedback på den.
+ Bakar grymma pizzor på 1-1:30
+ Bakar stora pizzor i förhållande till litet yttermått
+ Kommer snabbt upp i temp och man kan grädda första pizzan efter 20 min (Om det inte blåser ute)
+ Semiportabel, tar man av skorstenen, fäller in benen och tar ur stenarna går den hyfsat lätt att lägga i i bagaget på en normalstor bil. Dock inget man släpar med på picknick men jag har flyttat min mellan hemma och landet.
+ Enkelt och hyfsat genomtänkt handhavande vad det gäller spjäll och luckor.
+ Vanlig lucka och pizzalucka följer med. Dock ingen termometer på pizzaluckan vilket är synd.
+ Bra grova grillhandskar i läder följer med.
+ Rostfritt stål så den rostar inte

- Kvalitén är sisådär imho. Min är 1:a gen och jag vet att de uppgraderat en del svetsfogar nu men på min har svetsar släppt i eldningslådan och eldningsluckan har slagit sig ordentligt av värmen så den inte håller tätt. Ooni har efter lite tjatande fixat detta på garantin. Utöver det så slår sig även frontluckan vid +400 grader så den blir svår att öppna.
- Mycket vindkänslig. Går i princip inte att baka pizzor om det blåser kallt rakt på ugnen. Svårt att hålla tempen uppe samt att aska blåser in över pizzan när det blåser bakifrån.
- Kallnar väldigt snabbt. Baksidan av den snabba uppvärmningen är att den kyls av lika snabbt. Kan naturligtvis också vara en fördel om man ska flytta på den snart efter man bakat.
- Litet eldningsutrymme. Väldigt svårt att få tag i tillräckligt liten ved som passar. Man får såga och hugga själv för att få bitar som passar
- Lågt i tak inne i ugnen gör det svårare att se in för att se gräddningen av kanten närmast elden, särskilt med pizzadörren.
- Glaset på luckan är värdelöst. Sotar igen på 30 sekunder efter man gjort rent.
- Ljust trä på handtag är inte det smartaste på en vedeldad pizzaugn. Rekommenderar att man betsar dem mörka för de kommer bli svartfläckigt sotiga.
- Locket till skorstenen blåser iväg av minsta vindpust.

Skulle jag köpa den igen? Absolut, eftersom semiportabel var ett krav från min sida och det tillsammans med den snabba uppvärmningstiden är Ooni Pro's största fördel. Det jag stör mig mest på är vindkänsligheten men det är väl iofs ganska logiskt att en stor rostfri stålkonstruktion agerar kylfläns när det blåser

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir jag inte vidare imponerad av denna video

Nu är detta såklart en smaksak men jag vill ha min pizza jämt uppvärmd runtom, även botten och jag vill ha en go crust. I videon lyckas han inte uppnå det även om han snurrar och har sig på pizzan.

Spontant skulle jag säga att pizzan behöver mer tid men det går inte eftersom luftbubblorna redan är svarta både på under och över-sida.

Mycket möjligt det är han som inte kan hantera ugnen, kanske den skulle varit på en lägre temp.

Förvörigt är gasol riktigt fint när man vill ha smidighet, vill man dock ha en grillsmak så är det kol eller ved som gäller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

+ Kommer snabbt upp i temp och man kan grädda första pizzan efter 20 min (Om det inte blåser ute)
+ Semiportabel, tar man av skorstenen, fäller in benen och tar ur stenarna går den hyfsat lätt att lägga i i bagaget på en normalstor bil. Dock inget man släpar med på picknick men jag har flyttat min mellan hemma och landet.
+ Vanlig lucka och pizzalucka följer med. Dock ingen termometer på pizzaluckan vilket är synd.

- Kvalitén är sisådär imho. Min är 1:a gen och jag vet att de uppgraderat en del svetsfogar nu men på min har svetsar släppt i eldningslådan och eldningsluckan har slagit sig ordentligt av värmen så den inte håller tätt. Ooni har efter lite tjatande fixat detta på garantin. Utöver det så slår sig även frontluckan vid +400 grader så den blir svår att öppna.
- Mycket vindkänslig. Går i princip inte att baka pizzor om det blåser kallt rakt på ugnen. Svårt att hålla tempen uppe samt att aska blåser in över pizzan när det blåser bakifrån.
- Kallnar väldigt snabbt. Baksidan av den snabba uppvärmningen är att den kyls av lika snabbt. Kan naturligtvis också vara en fördel om man ska flytta på den snart efter man bakat.
- Litet eldningsutrymme. Väldigt svårt att få tag i tillräckligt liten ved som passar. Man får såga och hugga själv för att få bitar som passar
- Lågt i tak inne i ugnen gör det svårare att se in för att se gräddningen av kanten närmast elden, särskilt med pizzadörren.
- Glaset på luckan är värdelöst. Sotar igen på 30 sekunder efter man gjort rent.
- Ljust trä på handtag är inte det smartaste på en vedeldad pizzaugn. Rekommenderar att man betsar dem mörka för de kommer bli svartfläckigt sotiga.

Skulle jag köpa den igen? Absolut, eftersom semiportabel var ett krav från min sida och det tillsammans med den snabba uppvärmningstiden är Ooni Pro's största fördel. Det jag stör mig mest på är vindkänsligheten men det är väl iofs ganska logiskt att en stor rostfri stålkonstruktion agerar kylfläns när det blåser

Tack för jädrigt bra feedback! Lutar mer och mer åt en större modell för mig, eftersom jag inte har några krav på mobilitet. (säger nonno peppe för det är den enda jag känner till inom rimlig hobby-budget).

En bekant har en pellets-eldad variant av ooni-ugnen. Ska prova den innan jag beslutar mig helt.

Permalänk

I ett annat trådämne postade jag en bild på mitt senaste inköp, en Ooni koda 16. Här är konsekvensen av det.

Det var fantastiskt kul att se kanten expandera på bara några sekunder. Sedan avtog glädjen.

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizza4fitnessPT:

I ett annat trådämne postade jag en bild på mitt senaste inköp, en Ooni koda 16. Här är konsekvensen av det. https://i.imgur.com/nxeyV8m.jpg
Det var fantastiskt kul att se kanten expandera på bara några sekunder. Sedan avtog glädjen.

80%+ av den där skulle jag få ner i alla fall, bättre lycka med omgång 2

Permalänk
Medlem

I ett annat trådämne postade jag en bild på mitt senaste inköp, en Ooni koda 16. Här är konsekvensen av det. https://i.imgur.com/nxeyV8m.jpg

Hahah jag såg ditt andra inlägg häromdagen och blev så jäkla sugen att köpa en jag med och satt med förhoppningen om att du skulle posta resultatet. Här kom resultatet och nu är jag inte längre lika sugen Återkom med försök 2 (eller 37) så får vi se om jag kan få tillbaka köpsuget

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av medbor:

80%+ av den där skulle jag få ner i alla fall, bättre lycka med omgång 2

Tack! Det lilla jag satte i mig smakade riktigt bra. Så det är med visst förväntan jag ger mig på rond två imorgon.

Skrivet av Zachtionman:

Hahah jag såg ditt andra inlägg häromdagen och blev så jäkla sugen att köpa en jag med och satt med förhoppningen om att du skulle posta resultatet. Här kom resultatet och nu är jag inte längre lika sugen Återkom med försök 2 (eller 37) så får vi se om jag kan få tillbaka köpsuget

Haha, ja är man inte någon förebild så är väl det näst bästa att vara ett avskräckande exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Det lilla jag satte i mig smakade riktigt bra. Så det är med visst förväntan jag ger mig på rond två imorgon.

Haha, ja är man inte någon förebild så är väl det näst bästa att vara ett avskräckande exempel.

Jag vet dock från din instagram att du gör bra pizzor i övrigt, så jag har höga förhoppningar på kommande uppdateringar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att lilla Napoli öppnat en webbshop (lillanapoli.se) med massor av importerade varor, redskap och annat. Det blev en orimligt lång önskelista för mig haha!

Permalänk
Samsung Sverige

Var det du som hade problem med gasolslangen i pizzagruppen på Facebook? Tycker mig känna igen hålet i bottnen
Det händer ibland, inget att hänga läpp för. Ofta tycker jag att det handlar om att få känslan för hur tålig degen är och hur mycket den går att sträcka ut.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dance:

Din upplevelse med Ooni Pro är rätt lik min. Speciellt vindkänsligheten och att luckan fastnade vid högre temperaturer hade jag också en del strul med. Även i mitt fall var det en från första generationen (med Uuni-logga, inte Ooni). Jag tror att mitt sätt att grädda pizza och situationen när jag vill göra det kräver en ugn med mer massa. Jag skulle vilja hitta en med kanske 60-80 centimeters bakyta och några hundra kilo massa. Kravet i övrigt är att den ska tåla att stå ute.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tänkte dela med mig av en fruktansvärt god kebabsås som jag gjorde idag. Dessutom är den 100% fri från animaliska produkter för er veganer som bryr er mycket om sådant, men kan även rekommendera den för resterande människor.

Recept:

4dl Grekisk Yoghurt (kan rekommendera AlPro Greek Style)
2msk Majonnäs (rekommenderar Hellmans vegan mayo) RIKTIGA MATSKEDAR, INGA JÄVLA MÅTT! SLEVA NER SKITEN!
1dl Fanta (går bra med sockerfri)
2tsk give or take kebabkrydda
2krm cayennepeppar
1st riven vitlök
1msk sriracha

Salt och peppar efter eget behov, men denna sås behöver rätt ordentligt med salt!

Alternativ

1dl Naturell/Turkisk/Grekisk Yoghurt
2dl/1burk Creme Fraichie
0,5-1dl Fanta (går bra med sockerfri) börja med 0,5dl. Vill du ha tunnare sås så utöka.
1tsk Tomatpure
1st riven vitlök
Rör ihop

Kryddning
ca. 2krm cayennepeppar
ca. 1msk sriracha
salt och peppar

Smaka av och krydda tills du är nöjd.
Jag gillar min sås stark så jag brukar fokusera på cayennepeppar och sriracha.
Ställ gärna in den i kylskåpet och låt den dra ihop sig lite innan användning.

Funkar perfekt ihop med gyros, är själv inte överförtjust i kebab.

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Jag vet dock från din instagram att du gör bra pizzor i övrigt, så jag har höga förhoppningar på kommande uppdateringar

Tack! Jag håller tummen för att pizzagudarna ler mot oss idag.

Skrivet av Samsung:

Var det du som hade problem med gasolslangen i pizzagruppen på Facebook? Tycker mig känna igen hålet i bottnen
Det händer ibland, inget att hänga läpp för. Ofta tycker jag att det handlar om att få känslan för hur tålig degen är och hur mycket den går att sträcka ut.

Japp, är fortfarande öm i handen. Varmvatten och handsprit är två NO-NO vilket inte är helt förenligt med tanke på rådande pandemi. Gällande hålet i mitten så handlar det initialt mest om att jag behöver lära mig hantera den lilla runda pizzaspaden, a.k.a. turning peel. Den har jag aldrig använt tidigare. I min iver att snurra på pizzan massakrerade jag den. Idag blir det att vara försiktigare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Tack för jädrigt bra feedback! Lutar mer och mer åt en större modell för mig, eftersom jag inte har några krav på mobilitet. (säger nonno peppe för det är den enda jag känner till inom rimlig hobby-budget).

En bekant har en pellets-eldad variant av ooni-ugnen. Ska prova den innan jag beslutar mig helt.

Tack! Här kommer några bilder på pizzor jag gräddat i Ooni Pro:

Så det är ingen tvekan om att den funkar som den ska när det inte blåser

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Du ser ut att få riktigt jämn och fin gräddning, är det mycket snurrande med spaden? Hur lång tid tar 1 Pizza? Och har den liknande problem som pizza stål att den klarar kanske 4-5 pizzor innan plattan börjar ge för dålig värme?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dance:

Tack! Här kommer några bilder på pizzor jag gräddat i Ooni Pro:
https://i.imgur.com/XlisNVr.jpg
https://imgur.com/nhsGcpT.jpg
https://imgur.com/Vb9MGzW.jpg
https://imgur.com/ddnrzj9.jpg
https://imgur.com/jmPqEy3.jpg
Så det är ingen tvekan om att den funkar som den ska när det inte blåser

Snyggt! Jag har sett några på Facebook som lagt till eller bytt till en tjockare biscotti-sten istället för originalstenarna och som varit väldigt nöjda med det. Med en tjockare sten lagras ju mer värme, så det är inte helt orimligt. Någon hade även kompletterat med en till avskiljande plåt mot elden för att inte få lika mycket direkt värme mot kanterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

+ Semiportabel, tar man av skorstenen, fäller in benen och tar ur stenarna går den hyfsat lätt att lägga i i bagaget på en

..... text

Vad är din åsikt kring ved versus gas? Ved är ju fantastiskt med smak och mysighetsfaktor, men jag har faktiskt sneglat mot gasen. Känns som att den hade löst en del av de blåst-problemen du beskriver, i alla fall när det kommer till värme.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du ser ut att få riktigt jämn och fin gräddning, är det mycket snurrande med spaden? Hur lång tid tar 1 Pizza? Och har den liknande problem som pizza stål att den klarar kanske 4-5 pizzor innan plattan börjar ge för dålig värme?

Tack, jag kör med en liten rund vändspade och vänder ett kvarts varv ungefär efter 30 sek och sedan var 20 sek så pizzorna tar ungefär 1:30 och grädda. Har man bara en bra fart på elden så räcker det med ca 5 min mellan pizzor så det är inte alls som ett pizzastål i vanlig ugn som behöver mycket längre tid. Mitt klagomål på Oonin är väl mer att om man inte passar elden så svalnar den väldigt snabbt. Det gör det lite arbetsintensivt när man har gäster och ska baka ut och grädda ett gäng pizzor samtidigt som man ska hålla koll på elden.

Skrivet av Samsung:

Snyggt! Jag har sett några på Facebook som lagt till eller bytt till en tjockare biscotti-sten istället för originalstenarna och som varit väldigt nöjda med det. Med en tjockare sten lagras ju mer värme, så det är inte helt orimligt. Någon hade även kompletterat med en till avskiljande plåt mot elden för att inte få lika mycket direkt värme mot kanterna.

Intressant, tack för tipset, ska kolla in det!

Skrivet av MuLLvaD3n:

Vad är din åsikt kring ved versus gas? Ved är ju fantastiskt med smak och mysighetsfaktor, men jag har faktiskt sneglat mot gasen. Känns som att den hade löst en del av de blåst-problemen du beskriver, i alla fall när det kommer till värme.

Jag har också tittat på gas av skälet jag beskriver ovan i svaret till Jimmy. Har dock inte tagit det steget ännu så jag har ingen erfarenhet där. Kan tänka mig att det kanske inte blir helt samma smak som vedeldat men om handhavandet blir lite lättare så tror jag man har igen det att man kan koncentrera sig mer på bakning och gräddandet och mindre på att fylla ved i lagom takt för jämn temperatur. Det borde rimligtvis vara så är att en gaseldad pizza som är perfekt gräddad ändå är bättre än en vedeldad pizza som blivit undergräddad eller bränd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget slår en vanlig svensk vesuvio med fulskinka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Inget slår en vanlig svensk vesuvio med fulskinka.

Svensk kvarterspizza är en klassiker, jag tar gärna en gammal hederlig Capriccosa med fulskinka och burkchampignoner då och då. Är man sugen på riktig comfort food är det svårslaget just då, precis som den vedeldade pizza Napoletana med San Marzano-tomater, basilika och Mozzarella har sina tillfällen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dance:

Svensk kvarterspizza är en klassiker, jag tar gärna en gammal hederlig Capriccosa med fulskinka och burkchampignoner då och då. Är man sugen på riktig comfort food är det svårslaget just då, precis som den vedeldade pizza Napoletana med San Marzano-tomater, basilika och Mozzarella har sina tillfällen.

Jo precis. Det finns många typer av pizza och alla (well, inte Domino's ) har sin plats liksom. Ibland är det riktigt nice med en Pizzahut-pizza, ibland vill man ha en "lyxpizza" med mozzarella och parmaskinka typ, och ibland vill man ha klassisk svennepizza. Häromkring finns kedjan Cyrano som gör "franska" pizzor, riktigt tunna med lite intressanta pålägg, vilket är trevligt till lunch och så, men det duger ju inte om man är bakis och vill fetta på ordentligt liksom.

Permalänk

Baby steps! Att baka pizza i hög temperatur är beroendeframkallande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

https://i.imgur.com/hmDTmb5.jpg
Baby steps! Att baka pizza i hög temperatur är beroendeframkallande.

Den ser smaskig ut! Synd bara att det inte fanns ngn genomskärningsbild från kanten, så att man kan så hur ihålig den är (ju mer ihåliga kanterna är desto bättre är pizzabrödet, luftigt).
Poolish-metoden för att göra pizza-brödet är jättebra om man vill ha MKT ihåliga kanter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Europman:

Den ser smaskig ut! Synd bara att det inte fanns ngn genomskärningsbild från kanten, så att man kan så hur ihålig den är (ju mer ihåliga kanterna är desto bättre är pizzabrödet, luftigt).
Poolish-metoden för att göra pizza-brödet är jättebra om man vill ha MKT ihåliga kanter.

Det beror väl på vad för pizza man försöker göra? Det ser ut som en neapolitansk pizza och då ska den ju ha en mjuk "skorpa" och fluffig och mjuk deg, men inte så ihålig. Poolish passar inte alls för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror väl på vad för pizza man försöker göra? Det ser ut som en neapolitansk pizza och då ska den ju ha en mjuk "skorpa" och fluffig och mjuk deg, men inte så ihålig. Poolish passar inte alls för det.

Är det inte tvärtom? Neapolitan pizza ska ha stora luftfickor i crusten och den ytan ska vara knaprig.

När det gäller poolish så handlar det främst om att få fram en mer komplex smak i degen, iallafall om man ska tro på bagarna som hänger på pizzamaking forumet. Jästen får en större möjlighet att utveckla sig och bilda en process ihop med övriga komponenter(ex socker och mjölsorter).

Jag har provat laborera en hel del med olika mjöl och då även bladningar och min erfarenhet säger att vill man ha ett mjukare bröd med mindre luftbubbler i så är det huvudsakligen "vanlig" mjöl man ska köra. Man ska också vara förskitig med hur länge man gräddar. Vill man ha mer som Neapolitan så är det övervägande TIPO00 man vill ha där man får en klart segare konsistens med större luftbubbler och frasigare crust. Men visst, även här är tiden för gräddning avgörande, tar man ut den "för tidigt" så kan man få en mjuk men seg crust.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Testa att vika degen 3-4 gånger både när du bulk-jäser men även en stund efter att du bollat. Får mycket bättre styrka i min deg av det.

Jag föredrar också mutti. Hojta till om du kommer på något bra recept!

Testade vika ihop degen till en boll efter jäsning och mycket riktigt blev degen mycket tuffare att jobba med. Det tog ett bra tag att trycka ut den men det innebar också att det blev en perfekt cirken med en jämn och fin crust runt hela. Även om Crusten fick luftfickor så var de klart mindre än på de pizzor vi inte använde denna metod på. Personligen skulle jag vilja nå en mellanväg här och den kanske kan bli uppnådd genom som du säger att vika degen en studn efter bollarna är formade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Är det inte tvärtom? Neapolitan pizza ska ha stora luftfickor i crusten och den ytan ska vara knaprig.

Nja, det är ju relativt förstås, men den ska absolut vara mjukare än vanlig pizzeriapizza, dock fluffigare men den ska ju inte ha stora bubblor som en levain eller liknande. Sen var det några år sedan jag var i Neapel, men det äts en del neapolitansk pizza här i alla fall.

Citat:

https://cdn.foodism.co.uk/gallery/5c51835487f2a.jpeg

När det gäller poolish så handlar det främst om att få fram en mer komplex smak i degen, iallafall om man ska tro på bagarna som hänger på pizzamaking forumet. Jästen får en större möjlighet att utveckla sig och bilda en process ihop med övriga komponenter(ex socker och mjölsorter).

Jag har provat laborera en hel del med olika mjöl och då även bladningar och min erfarenhet säger att vill man ha ett mjukare bröd med mindre luftbubbler i så är det huvudsakligen "vanlig" mjöl man ska köra. Man ska också vara förskitig med hur länge man gräddar. Vill man ha mer som Neapolitan så är det övervägande TIPO00 man vill ha där man får en klart segare konsistens med större luftbubbler och frasigare crust. Men visst, även här är tiden för gräddning avgörande, tar man ut den "för tidigt" så kan man få en mjuk men seg crust.

Jo det är ju mycket som spelar in när det gäller degar. Poolish ses ju lite som en snabb-surdeg som ger lite mer komplexa smaker än vanlig "jäst-deg" men kanske inte riktigt som en riktig surdeg, men det är ju om allt annat är samma förstås. Mjölsort eller malning spelar ju in ganska mycket med, och förstås knådning, jäsning och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

I den här videon fick de MKT ihåliga (luftiga) kanter med Poolish-metoden jämfört med BIGA-metoden,