Intels "Bleep" ska censurera röstchatt i realtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag gillar inte ideen alls.
Tycker det är bättre alla får säga vad de vill så får man själv välja vad man vill lyssna på.

Givetvis men det är bra för t ex youtubers så att man inte råkar bli demonitized.

Permalänk
Medlem

friheten blir mindre och mindre för vardag.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Palme_570:

friheten blir mindre och mindre för vardag.

Är din frihet att hota mig viktigare än min frihet att slippa bli hotad? Och igen; ingen kommer hindra dig att uttala vad du vill. Det JAG kan göra är att stoppa det från att höras i min ände, om jag vill. Du får säga vad du vill, men jag har inget krav att faktiskt höra det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

PewDiePie önskar nog han haft denna för något år sedan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

friheten blir mindre och mindre för vardag.

Jag skulle nog säga tvärt om här faktiskt.
Innan var man som mottagare tvingad att lyssna på skiten. Eller mutea helt.
Nu ges nya utökade möjlighater att välja vad man önskar bli serverad.

Mer valmöjligheter helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Påminner mig om wow där "fick" blev censurerat pga tyska. Blir spännande att se hur den hanterar olika språk och hur snabbt det växer fram alternativa ord. Man ska inte underskatta folks kreativitet i att förolämpa varandra och deras mammor

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med banter men sedan pratar jag ju heller inte ryska, förstår inte vad motståndare/medspelare säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De som inte vill ha filtret behöver ju inte slå på det. Gillar idén skarpt. Det är väldigt bra att det är mottagaren inn inte avsändaren som får välja vad som hörs och inte. Då kan folk ha vilja avsikter de vill men det är mottagaren som bestämmer om denne vill lyssna eller ej. Ingen säger att man inte får säga vad man vill. Det handlar bara om att du som sändare inte längre sitter med den tvingande makten för hur budskapet tas emot. Det är klart det är något bra i detta.

Det jag hör är inte "filter". Utan snarare så är det "övervakning av användarna". Som alltid med övervakning så lindar man in det i något som är enkelt för massan att godta.

"De som inte vill ha filtret behöver inte slå på det." Kan man även välja bort att allt man säger analyseras av en AI?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men sluta. Ingen kommer se till att DU inte svär eller hotar. Det man ser till är att JAG slipper höra det, om jag inte vill.

Och det fixa problemet hur?

🙄

Att bekämpa symtonen istället för orsaken är sällan den rätta vägen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Och det fixa problemet hur?

🙄

Att bekämpa symtonen istället för orsaken är sällan den rätta vägen.

Men du spelar inte mot dina föräldrar som kan säga åt dig utan mot folk som vill ha kul. Fel forum att bota symptom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

har jag sagt att dom försvinner bara för man mutear dom?. Antigen får man tåla att folk beter sig olika eller så kan man muta dom/inte spela med dom. svårare än så är det inte.

Ja? Det var väl PRECIS det du sade?

Citat:

folk lär sig ganska snabbt att ingen lyssnar när dom inte får respons och därmed antigen ändrar sitt beteende eller slutar spela.. win-win.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av takeoninja:

Har inget emot det, precis som jag inte har något emot text censur. MEN det gäller bara om det går att stänga av. Text censur som inte går att opt-out från är redan störande nog, detta har potential att vara alldeles sjukt störande.

Ja alltså steg ett är ju att inte installera mjukvaran till att börja med

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Meningslöst med en extern mjukvara, bygger man däremot in den i spel men givetvis med möjligheten att stänga av så kan ju folk som vill vara frispråkiga få vara det utan att bli bannade bara för att någon snöflinga råkade tjuvlyssna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Detta kanske skulle kunna tillämpas för ljud i vardagen rent allmänt.
Gillar du inte att höra barn i närområdet?
Inga problem, vi bleepar ungarna.
Trött på att höra åsikter du inte håller med om?
Bleep, bleep.

Förhoppningsvis kan man välja typ av bleep så det inte blir alltför störande.

Vad blir nästa grej?
Göra sådant man inte vill se suddigt?
Oh wow vilket liv det skulle kunna bli 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Det finns redan, heter mute i de flesta spel Ingen lust att lyssna på någon som sitter och gapar svärord i voicechat varken med eller utan censur.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Har Intel verkligen råd att slösa klockcykler på sådant här?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kommer det bli någon kortare fördröjning eller? För den kan ju inte bleep:a orden innan den vet vad man säger? Och blir det i realtid så kommer den vad, bleep:a halva ordet? Känner den av hur man säger orden också? NiBLEEEP (Nigera) (fungerar ju inte på engelska, men jaja)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Detta kanske skulle kunna tillämpas för ljud i vardagen rent allmänt.
Gillar du inte att höra barn i närområdet?
Inga problem, vi bleepar ungarna.
Trött på att höra åsikter du inte håller med om?
Bleep, bleep.

Förhoppningsvis kan man välja typ av bleep så det inte blir alltför störande.

Vad blir nästa grej?
Göra sådant man inte vill se suddigt?
Oh wow vilket liv det skulle kunna bli 😁

Låter underbart. Vilken utopi.

Permalänk
Medlem

iinte för att vara sån, men jag har fått stå ut med min fair share av nasty personer i onlinespel, mordhot, hot om våldtäkt, you name it. jag tycker inte att detta är en helt dålig idé, hade varit roligt att faktiskt kunna ha på voice chat i spel och prata för en gång skull utan att behöva vara beredd på att få stå ut med hot.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Låter underbart. Vilken utopi.

Finns en relativt ny film jag inte mins namnet på där alla är chipade och om någon inte gillar dig kan dom blockera dig så kan du inte se individen rent fysiskt, blir bara en siluet.

Om jag inte mins fel så blir typ huvudkaraktären globalt banad av typ alla så han kan inte se dom, och som bonus mutar det rösterna också.

Så om han så hade velat kan han inte komunicera med någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Varför lägger de inte sina R&D-resurser på 7nm istället. Trams

Jag hoppas du förstår att det där är helt olika forskningsinriktningar.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

iinte för att vara sån, men jag har fått stå ut med min fair share av nasty personer i onlinespel, mordhot, hot om våldtäkt, you name it. jag tycker inte att detta är en helt dålig idé, hade varit roligt att faktiskt kunna ha på voice chat i spel och prata för en gång skull utan att behöva vara beredd på att få stå ut med hot.

Det bästa hade ju varit om dom blev automatiskt bannade också

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det bästa hade ju varit om dom blev automatiskt bannade också

iallafall en communication ban.
så sjukt tröttsamt att inte kunna prata och vara med i alla communities för att det nästan alltid finns någon som är riktigt nasty.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Själv är jag emot all form av censur och "värdegrund" är det mest diaboliska ord någon någonsin kommit på.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Snowflake Mode (copyright)

Permalänk
Medlem

Det är skrämande hur många vill överlåta allt för mycket makt till en AI utan någon form av mänsklig granskning bakom det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Slippery slope detta.

Användaren får välja vad den inte vill höra -> Filtret blir allt bredare, kanske påverkat av någras politiska ställning -> Något mediaspinn på att någon sagt något felaktigt i ett känt spel -> Kända spelet tvingar på filtret för alla spelare -> ... -> Filtret blir standard i alla multiplayer-spel -> Blir standard i Discord eller vad som då är den största VOIP-tjänsten.

Visst, funktionaliteten låter harmlös i sig men dessa saker missbrukas alltid. Kunde man garantera att enbart första steget i mitt föreslagna händelseförlopp sker så hade jag varit för detta men aldrig att det slutar där. Dessutom lär troll gå runt filtret på diverse kreativa vis.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det är skrämande hur många vill överlåta allt för mycket makt till en AI utan någon form av mänsklig granskning bakom det.

Men du är ok med att det inte granskas om folk förtrycker andra och tycker de ska begå självmord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Snowflake Mode (copyright)

gud ja, jag är en sån snowflake för jag gillar idén av ett filter som låter mig slippa höra hur individer online ska våldta och mörda mig såfort jag öppnar munnen i voicechat i spel. riktig "snowflake".
/s

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SweMerlin:

Själv är jag emot all form av censur och "värdegrund" är det mest diaboliska ord någon någonsin kommit på.

.

Mja, jag kan tycka att folk kanske ska följa de regler spelmakare sätter upp, såsom att inte vara otrevliga i röstkommunikationen.
Nu är detta ju inte censur dock

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord