Ikea´s laddningsbara batterier. Bra eller skräp?

Permalänk
Medlem

NiMh-batterier som är nya eller har legat väldigt länge oanvänt eller mycket liten cykel-djup behöver formeras med ett antal fulla uppladdningar och urladdnings-cykler innan de får upp full kapacitet. Man kan jaga fram över saknade 20% i kapacitet med ett antal fulla cykler på kort tid - Detta gäller de flesta uppladdningsbara batterier som blybatterier också (LiIon-batterier är detta dock mindre tydligt och i de flesta ingen alls och visar på minimal kapacitetsförlust per laddningscykel redan från början).

Så var det också på NiCd-tiden att cellerna som tillverkades behöver gå några cyklings-varv innan kemin hade hitta sin önskade form i elektrod-massorna - NiCd var också berömda på att bli 'tomma' plötsligt fast det fanns rätt mycket kemisk kapacitet kvar (även kallad 'minneseffekten') och har att göra med omkristallation av de aktiva ämnena från väldigt fina partiklar till större partiklar för den delen som inte cyklades vid ur och uppladdning med mindre yta som följd (och därmed kunde inte lämna lika mycket ström, vilket då upplevdes som plötslig spänningsfall). För att slå sönder dessa större kristaller till finare igen så måste man köra några enstaka fulla ur och uppladdningscykler då och då om man normalt bara kör ut batterierna delvis - sulfatering av blybatterier drivs av samma orsak att större kristaller av blysulfat kannibaliserar på de mindre kristaller (på samma sätt som fluffig nysnö omvandlas till grövre issnö efter en tid och kraften som driver detta är ytenergin som frigörs när man minska ytan/arean på kristallerna) och når de över en viss storlek så kan inte processen reverseras, dels för att material har flyttat sig fysiskt och spränger sakta sönder beläggningen när sulfatkristallerna blir större och att kristallerna över viss storlek leders ström väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag noterar att Ikeas laddningsbara AA samt AAA står som "utgår inom kort" på deras hemsida.
Ska Ikea sluta med laddningsbara batterier? Isf är det nog läge att köpa på sig innan de är borta ur sortimentet.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/batterier-batteriladdare-41070...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xlr8:

Jag noterar att Ikeas laddningsbara AA samt AAA står som "utgår inom kort" på deras hemsida.
Ska Ikea sluta med laddningsbara batterier? Isf är det nog läge att köpa på sig innan de är borta ur sortimentet.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/batterier-batteriladdare-41070...

Tack för tipset. Ska köpa på mig några paket innan de försvinner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Utgår inom kort betyder antagligen att IKEA bara kommer att ge batteriet ett nytt skal och ett nytt artikelnummer i samband med det nya modellåret.
Laddningsbara batterier är utmärkta i saker som drar mycket ström, till exempel kamerablixtar och leksaker med motorer. I saker som drar oerhört lite ström, t.ex. fjärrkontroller och analoga väggur, kan de till och med bli dyrare än engångsbatterier eftersom de inte håller hur många år som helst.

Råd & Rön testade laddningsbara AA-batterier i nummer 3 2020.
Bäst i test blev Panasonic Eneloop Pro med 73 poäng. Näst bäst i test blev IKEA Ladda 2450 mAh Ready to Use med 71 poäng. Biltemas batteri var billigast och sämst i testet.
”Det är jämnt i toppen i vårt test. Flera batterier är ungefär lika bra på såväl låg som medel och hög förbrukning ... Men vill du ha det absolut bästa får du räkna med att betala en rejäl slant. Hela 57,50 kronor styck kostar Panasonics Bäst i test-modell. Nöjer du dig med bara ett snäpp lägre prestanda kan du däremot göra ett riktigt fynd. IKEA Ladda 2450 mAH AA kostar bara drygt 17 kronor styck och är marginellt sämre än testvinnaren i alla olika belastningar. Ett klockrent Bra köp.”

Permalänk
Samsung Sverige

Project farm testade också laddningsbara batterier för något år sedan och Ikea Ladda hamnade bra där också. Intressant test att se: https://www.youtube.com/watch?v=0A1GvQ40j0Q

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Utgår inom kort betyder antagligen att IKEA bara kommer att ge batteriet ett nytt skal och ett nytt artikelnummer i samband med det nya modellåret.
Laddningsbara batterier är utmärkta i saker som drar mycket ström, till exempel kamerablixtar och leksaker med motorer. I saker som drar oerhört lite ström, t.ex. fjärrkontroller och analoga väggur, kan de till och med bli dyrare än engångsbatterier eftersom de inte håller hur många år som helst.

Råd & Rön testade laddningsbara AA-batterier i nummer 3 2020.
Bäst i test blev Panasonic Eneloop Pro med 73 poäng. Näst bäst i test blev IKEA Ladda 2450 mAh Ready to Use med 71 poäng. Biltemas batteri var billigast och sämst i testet.
”Det är jämnt i toppen i vårt test. Flera batterier är ungefär lika bra på såväl låg som medel och hög förbrukning ... Men vill du ha det absolut bästa får du räkna med att betala en rejäl slant. Hela 57,50 kronor styck kostar Panasonics Bäst i test-modell. Nöjer du dig med bara ett snäpp lägre prestanda kan du däremot göra ett riktigt fynd. IKEA Ladda 2450 mAH AA kostar bara drygt 17 kronor styck och är marginellt sämre än testvinnaren i alla olika belastningar. Ett klockrent Bra köp.

Risken är att de byter tillverkare, hade jag inte haft tillräckligt av dem redan så hade jag nog köpt på mig lite fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Risken är att de byter tillverkare, hade jag inte haft tillräckligt av dem redan så hade jag nog köpt på mig lite fler.

Hoppas inte, dom tillverkas väl för nuvarande i samma fabriker som riktigt bra batterier (samma modell också vad jag förstått?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Hoppas inte, dom tillverkas väl för nuvarande i samma fabriker som riktigt bra batterier (samma modell också vad jag förstått?)

Jo det är samma fabrik som Eneloop i Japan, och samma batterier, möjligtvis med aningen lägre kvalitetskrav.

Ikeas är ju väldigt bra och prisvärda, än så länge i alla fall, men man kan ofta hitta Eneloop på typ amazon för ungefär samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är samma fabrik som Eneloop i Japan, och samma batterier, möjligtvis med aningen lägre kvalitetskrav.

Ikeas är ju väldigt bra och prisvärda, än så länge i alla fall, men man kan ofta hitta Eneloop på typ amazon för ungefär samma pris.

Risken för att det är batteri som är något annat än Eneloop är en bit högre på Amazon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag noterar att Ikeas laddningsbara AA samt AAA står som "utgår inom kort" på deras hemsida.
Ska Ikea sluta med laddningsbara batterier? Isf är det nog läge att köpa på sig innan de är borta ur sortimentet.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/batterier-batteriladdare-41070...

Mången tack, köpte på mig två fyr-pack av varje storlek så man klarar sig, de är helt underbara <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag noterar att Ikeas laddningsbara AA samt AAA står som "utgår inom kort" på deras hemsida.
Ska Ikea sluta med laddningsbara batterier? Isf är det nog läge att köpa på sig innan de är borta ur sortimentet.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/batterier-batteriladdare-41070...

Märkligt, gjorde inte Ikea ett uttalande för ett tag sedan att de helt skulle sluta med engångsbatterier?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Risken för att det är batteri som är något annat än Eneloop är en bit högre på Amazon...

Jo självklart. Men motsvarar inte varan annonsen så kan man förstås reklamera. Det sagt så har jag inte haft några sådana problem, men jag har ju läst recensionerna innan beställning och valt ut "rätt" försäljare och så.

Skrivet av Baxtex:

Märkligt, gjorde inte Ikea ett uttalande för ett tag sedan att de helt skulle sluta med engångsbatterier?

Engångsbatterier har de slutat med för många år sedan. Vi pratar om uppladdningsbara.

Permalänk

Det behöver inte vara så att de ska sluta sälja batterier, utan att de börjar sälja ett som är bättre. Har sett att de ibland uppdaterar sina ledlampor med någon som ger mer lumen/watt. I butiken stod det då "utgår inom kort" på de exemplar som var kvar av den sämre sorten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon36896:

Utgår inom kort betyder antagligen att IKEA bara kommer att ge batteriet ett nytt skal och ett nytt artikelnummer i samband med det nya modellåret.
Laddningsbara batterier är utmärkta i saker som drar mycket ström, till exempel kamerablixtar och leksaker med motorer. I saker som drar oerhört lite ström, t.ex. fjärrkontroller och analoga väggur, kan de till och med bli dyrare än engångsbatterier eftersom de inte håller hur många år som helst.

Råd & Rön testade laddningsbara AA-batterier i nummer 3 2020.
Bäst i test blev Panasonic Eneloop Pro med 73 poäng. Näst bäst i test blev IKEA Ladda 2450 mAh Ready to Use med 71 poäng. Biltemas batteri var billigast och sämst i testet.
”Det är jämnt i toppen i vårt test. Flera batterier är ungefär lika bra på såväl låg som medel och hög förbrukning ... Men vill du ha det absolut bästa får du räkna med att betala en rejäl slant. Hela 57,50 kronor styck kostar Panasonics Bäst i test-modell. Nöjer du dig med bara ett snäpp lägre prestanda kan du däremot göra ett riktigt fynd. IKEA Ladda 2450 mAH AA kostar bara drygt 17 kronor styck och är marginellt sämre än testvinnaren i alla olika belastningar. Ett klockrent Bra köp.”

Skrivet av filbunke:

Risken är att de byter tillverkare, hade jag inte haft tillräckligt av dem redan så hade jag nog köpt på mig lite fler.

Skrivet av emopingvin:

Det behöver inte vara så att de ska sluta sälja batterier, utan att de börjar sälja ett som är bättre. Har sett att de ibland uppdaterar sina ledlampor med någon som ger mer lumen/watt. I butiken stod det då "utgår inom kort" på de exemplar som var kvar av den sämre sorten.

Jag var på IKEA idag och frågade. 21 april lanseras nya uppladdningsbara batterier som "ska ha ungefär samma kapacitet" enligt personalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag var på IKEA idag och frågade. 21 april lanseras nya uppladdningsbara batterier som "ska ha ungefär samma kapacitet" enligt personalen.

Sannolikt sämre tolkar jag det som. Vilket inte är så konstigt egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag var på IKEA idag och frågade. 21 april lanseras nya uppladdningsbara batterier som "ska ha ungefär samma kapacitet" enligt personalen.

Skynda att handla innan lagret av de nuvarande batterierna tar slut alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Sannolikt sämre tolkar jag det som. Vilket inte är så konstigt egentligen.

Skrivet av filbunke:

Skynda att handla innan lagret av de nuvarande batterierna tar slut alltså.

Ja, det kan ju som bäst bli samma tänker jag. Jag tror också det finns risk för en försämring.
Tyvärr verkar det vara ganska litet lager kvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

LADDA vita 2450 AA är bra men nu kostar de 70:-. Få se om de nya kommer kosta + el - o mAh-styrka.

Annars tycker jag Lidls (när de har) för 40:- är mer prisvärda, 8 st för en tia till.
AAA batterier på 900-1000 är mer känsliga eftersom de är sämre än alkaliska till skillnad för AA 2400-2500 (generellt) som är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Det behöver inte vara så att de ska sluta sälja batterier, utan att de börjar sälja ett som är bättre. Har sett att de ibland uppdaterar sina ledlampor med någon som ger mer lumen/watt. I butiken stod det då "utgår inom kort" på de exemplar som var kvar av den sämre sorten.

Skrivet av giplet:

Jag var på IKEA idag och frågade. 21 april lanseras nya uppladdningsbara batterier som "ska ha ungefär samma kapacitet" enligt personalen.

Köpte några förpackningar extra jag med. Inte ens använt de jag köpte förut, gör slut på engångsbatterier jag har hemma innan.

Passade på att fråga då de kommer fortsätta sälja laddarna om batterierna kommer "tillbaks".

Ja, de kommer tillbaks. De skulle varit introducerade nu men är försenade så hon gissade att det blir runt juli någon gång fick jag veta. "Det är bättre batterier. De är `starkare` (Mitt ord, glömt av vad hon sa!).

Köpte på mig då jag vet att jag inte kommer ta upp dem innan juli så får jag se. Öppet köp ett år. Kan ju lämna tillbaks och lägga emellan för de nya om de är "bättre", kan till oc med i så fall lämna tillbaks de jag köpte förra vändan. De nya kan bli "någon tia dyrare" gissade hon.

Apropå laddare. Laddaren med lock på kommer vara kvar medans den andra mindre kommer utgå helt ur sortimentet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Köpte några förpackningar extra jag med. Inte ens använt de jag köpte förut, gör slut på engångsbatterier jag har hemma innan.

Passade på att fråga då de kommer fortsätta sälja laddarna om batterierna kommer "tillbaks".

Ja, de kommer tillbaks. De skulle varit introducerade nu men är försenade så hon gissade att det blir runt juli någon gång fick jag veta. "Det är bättre batterier. De är `starkare` (Mitt ord, glömt av vad hon sa!).

Köpte på mig då jag vet att jag inte kommer ta upp dem innan juli så får jag se. Öppet köp ett år. Kan ju lämna tillbaks och lägga emellan för de nya om de är "bättre", kan till oc med i så fall lämna tillbaks de jag köpte förra vändan. De nya kan bli "någon tia dyrare" gissade hon.

Apropå laddare. Laddaren med lock på kommer vara kvar medans den andra mindre kommer utgå helt ur sortimentet.

Undrar varför de är försenade. Kan det vara för att det är brist på personal vid tillverkning, brist på någon komponent, eller om bristen på containrar i Kina påverkar. Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Köpte några förpackningar extra jag med. Inte ens använt de jag köpte förut, gör slut på engångsbatterier jag har hemma innan.

Passade på att fråga då de kommer fortsätta sälja laddarna om batterierna kommer "tillbaks".

Ja, de kommer tillbaks. De skulle varit introducerade nu men är försenade så hon gissade att det blir runt juli någon gång fick jag veta. "Det är bättre batterier. De är `starkare` (Mitt ord, glömt av vad hon sa!).

Köpte på mig då jag vet att jag inte kommer ta upp dem innan juli så får jag se. Öppet köp ett år. Kan ju lämna tillbaks och lägga emellan för de nya om de är "bättre", kan till oc med i så fall lämna tillbaks de jag köpte förra vändan. De nya kan bli "någon tia dyrare" gissade hon.

Apropå laddare. Laddaren med lock på kommer vara kvar medans den andra mindre kommer utgå helt ur sortimentet.

Det är inte bara kapaciteten som avgör om batteriet är bra. Rätt att köpa på sig av de gamla tror jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Köpte på mig då jag vet att jag inte kommer ta upp dem innan juli så får jag se. Öppet köp ett år. Kan ju lämna tillbaks och lägga emellan för de nya om de är "bättre", kan till oc med i så fall lämna tillbaks de jag köpte förra vändan. De nya kan bli "någon tia dyrare" gissade hon.

Jag var på Ikea idag, och tyvärr så kan jag meddela att den nya versionen har sämre kapacitet på både AA och AAA.
AA, från 2450mAh till 1900mAh
AAA, från ca 900mAh till ca 700mAh

Riktigt trist att jag bara för en vecka sen köpte en laddare för första gången, samt ett (1) 4-pack med AA-batterier... Hade ju ingen aning om att de skulle uppdatera dem med en ny version med sämre kapacitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jag var på Ikea idag, och tyvärr så kan jag meddela att den nya versionen har sämre kapacitet på både AA och AAA.
AA, från 2450mAh till 1900mAh
AAA, från ca 900mAh till ca 700mAh

Riktigt trist att jag bara för en vecka sen köpte en laddare för första gången, samt ett (1) 4-pack med AA-batterier... Hade ju ingen aning om att de skulle uppdatera dem med en ny version med sämre kapacitet!

Oh vilken flopp, blir att åka på IKEA och köpa på mig några paket av de gamla då

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Oh vilken flopp, blir att åka på IKEA och köpa på mig några paket av de gamla då

Håller tummarna för att de finns kvar i ditt närmaste Ikea-lager, här fanns bara de nya tyvärr
Riktigt trist, undrar vart den tidigare nämnda anställda hade fått den där informationen om att de skulle vara "starkare" eller "bättre" ifrån?

Glömde tyvärr att kika på det nya priset, om det ens har ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Håller tummarna för att de finns kvar i ditt närmaste Ikea-lager, här fanns bara de nya tyvärr
Riktigt trist, undrar vart den tidigare nämnda anställda hade fått den där informationen om att de skulle vara "starkare" eller "bättre" ifrån?

Glömde tyvärr att kika på det nya priset, om det ens har ändrats.

De kan ju inte gärna säga att de nya har sämre kapacitet för samma pris

Missade tyvärr att de var utgående och AA var slut online, men lyckades knipa ett par paket AAA i alla fall. Sitter LADDA i alla mina AA/AAA-prylar förutom ett par omgångar "riktiga" Eneloop icke-pro (1900mAh). De är riktigt bra, trist att de nedgraderar nu.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

De kan ju inte gärna säga att de nya har sämre kapacitet för samma pris

Nej så klart ;D
Väldigt trist. Även med nedgraderingen så skulle jag väl vilja säga att det är prisvärt, förutsatt att de håller samma kvalité som de gjort innan. Det ska bli intressant att se om de nya också är tillverkade i Japan, eller om det står Made in China på dem numera.

Permalänk
Avstängd

Amazon har ju ofta rätt billiga Eneloop i alla fall, kanske inte riktigt så billiga som Ikeas batterier dock.

Permalänk
Avstängd

Att man inte kan köpa batterierna på nätet får mig att få illa. IKEA = Sveriges sämsta butik inom e-handeln. För ett par år sedan minns jag att jag köpte dessa batterier + laddare men nu går det minsann inte utan nu måste man åka på plats och hämta COVID-19 i samma veva. Nej tack!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Passade på att köpa en omgång till av batterier när vi åkte förbi IKEA igår.

Dock är det ju fortfarande engångsbatterier som går åt eftersom det aldrig finns uppladdade batterier när man behöver dem, och man orkar ju inte vänta. 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jag var på Ikea idag, och tyvärr så kan jag meddela att den nya versionen har sämre kapacitet på både AA och AAA.
AA, från 2450mAh till 1900mAh
AAA, från ca 900mAh till ca 700mAh

Riktigt trist att jag bara för en vecka sen köpte en laddare för första gången, samt ett (1) 4-pack med AA-batterier... Hade ju ingen aning om att de skulle uppdatera dem med en ny version med sämre kapacitet!

Vilken IKEA-butik var det? Enligt IKEAs chat så kommer de nya butikerna först i juli, och de vidhåller fortfarande att det ska vara samma kapacitet och kvalitet.

Fortsatte chatta med dem. Enligt chatten så ska det även finnas en variant med 2450mAh precis som innan. Fanns den inte så kommer den i juli. Vi får se om det händer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!