Permalänk
Medlem

OWC Minnen billigt på Tradera

Hej,

Har sett det här några gånger nu. OWC minnen dyker upp nya i förpackning i olika konstellationer, 2x16gb för 799 köp nu, nu senast idag dök det upp ddr4 sodimm 2x32gb för 1800 köp nu. Långt under halva priset på t.ex amazon.

Varenda gång jag ser det är det ofta extremt billigt och går relativt snabbt.

Vet inte hur ok Swec är med att lägga in länkar till auktionssajter här men lägger in auktionsnr ist

458757783

De här dyker upp då och då och alltid extremt billigt och alltid nya i förpackning. Är det scam, stöldgods eller vad?
Olika säljare hittills vad jag sett.

Ingenstans har jag lyckats hitta de i närheten av så billigt som just det här märket säljs nya för på tradera. Tycker det är skumt bara. Tänker att säljer man så billigt som 1800 för 2x32gb så har man köpt det ännu billigare innan då man vill göra lite vinst. Eller så är det stöldgods, eller scam.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Har säljarna bra omdömen? Om nånting är för bra för att vara sant du vet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Dom minnena såldes av misstag ut för en tiondel av priset på Amazon, så folk köpte och säljer vidare. (efter som många köpt dumpas priserna)

EDIT dvs är nog ingen scam eller stöldgods, men kanske kan ses som lite fult att utnyttja OWC misstag.
EDIT2 rätt vanligt ''problem'' att saker säljs till fel pris på Amazon, finns en tråd för såna tips här på sweclockers, fast swedroid har en mycket mer aktiv sån tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har säljarna bra omdömen? Om nånting är för bra för att vara sant du vet.

Ja det är just det "om något är för bra.."

Japp, denna hade ett fåtal men bra omdöme.
För några veckor sedan var det någon tjej som sålde 2x16 ddr4 sodimm 2666 för 799. Nya i förpackning. Också ett fåtal men bra omdömen. Mailade och frågade om timings och sådant och hon svarade att hon hittat på google att det skulle vara cl17, medans jag efter lite eget letande hade hittat cl19.

Kan vara en anv med flera konton kanske. Man borde inte bry sig men det stör mig

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Dom minnena såldes av misstag ut för en tiondel av priset på Amazon, så folk köpte och säljer vidare. (efter som många köpt dumpas priserna)

EDIT dvs är nog ingen scam eller stöldgods, men kanske kan ses som lite fult att utnyttja OWC misstag.
EDIT2 rätt vanligt ''problem'' att saker säljs till fel pris på Amazon, finns en tråd för såna tips här på sweclockers, fast swedroid har en mycket mer aktiv sån tråd.

Ah, där har vi svaret då. Tänkte att antingen är det stöldgods eller något sådant, men hade bara inte hört eller sett nåt om det då.

Synd att man inte vågade då när man var på jakt efter 2x16, men det kändes inte bra helt enkelt så jag tog 2x16gb cl16 hyperx impact från amazon för 1500ish istället. Hade haft mina ögon på dem hela tiden ändå.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Andra Amazon fynd som dumpas rätt friskt är:
Xp-pen artist 12 (ritplatta)
Xiaomi Redmi 9 (mobil)
Skullcandy Crusher ANC (hörlurar)
Sabrent 4TB Rocket 4 PLUS NVMe
Mer OWC prylar

Alla såldes för 10% på Amazon och säljs vidare :/

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Hej,

Har sett det här några gånger nu. OWC minnen dyker upp nya i förpackning i olika konstellationer, 2x16gb för 799 köp nu, nu senast idag dök det upp ddr4 sodimm 2x32gb för 1800 köp nu. Långt under halva priset på t.ex amazon.

Som folk nämnt. OWC hade under ca 48 timmar ett prisfel i sin Amazon.se butik.
Jag själv köpte en drös med minnen. Både 32GB och 64GB kit.
Blev aldrig kontaktad av företaget i fråga att eventuellt avbryta min order utan de skickades.
La beställning på massa hårddiskar också men valde att avboka innan de skickades, trots fina priser.
Först kom 32GB kitten och en drygt vecka senare även 64GB kitten.

Har annons ute på mina 32GB Kit (16GBx2) för 600kr på Sweclockers marknad så det är absolut inget konstigt med att folk säljer dessa för 900kr på tradera då dom köptes för typ 100-300kr beroende på vilka minnen det rör sig om.

Många köpte brutalt mycket från OWC butiken (alltså flera tiotals produkter av varje) och säljer för 10 gånger priset på tradera. Har sett både hårddiskar och minnen som kostade 200-300kr ligga ute på tradera för 1.500-2.500kr.

Det bedrivs en enorm marknad på tradera med felaktiga amazon fynd och har gjorts så sedan december/januari. Man får hoppas att de har aktiva företag annars kan det bli en kostsam bakläxa senare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Dom ska passa fysiskt till de Legion 5 pro dator jag hittar. Generell (mac minnen eller ej) brukar det vara lite av en chansning att köpa nya minnen till OEM dator, det bör fungerar men är inte garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Dom ska passa fysiskt till de Legion 5 pro dator jag hittar. Generell (mac minnen eller ej) brukar det vara lite av en chansning att köpa nya minnen till OEM dator, det bör fungerar men är inte garanterat.

Detta är något jag hört i alla år men har aldrig, någonsin haft problem en enda gång. Har haft drös med laptops vid det här laget och köpt alla möjliga minnen till dessa, aldrig ett enda problem. Bara man köper rätt hastighet och standard osv.
Alltid fungerat.

Har dock hört sen förr att några tillverkare t.ex hp och liknande, körde med whitelisting, så att bara komponenterna (modell, tillverkare) som var på denna whitelist, fungerade.

Har fått uppfattningen att sådant inte förekommer längre, men kan vara något sådant som lever kvar.

Men som sagt under de iaf 10 år jag pulat med laptops har jag aldrig haft problem faktiskt. Nu har det dock inte varit i någon stor skala utan mer att man köper billigt defekt, stoppar i vad som saknas och uppgraderar och behåller eller säljer, eller uppgraderat åt bekanta osv.

Men tror att oron kan vara obefogad.

Ville bara flika in detta.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jo de ska väl funka då det är samma formfaktor osv, men Legion 5 pro har 3200mhz som standard, vill du verkligen gå ner till 2400mhz?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Inaktiv

Just det ja, hastigheten glömde jag bort