P-bot p.g.a. icke fungerande app

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Ska man hård dra det så ska kund få en bekräftelse i form av kvitto vid köp. Man kan tycka i detta fall (utgår från att man inte får kvitto/bekräftelse när man aktiverar automatisk förnyelser) att bevisbördan ligger hos företaget då de själva har valt att inte leverera kvitton/bekräftelser.

Troligtvis tänker jag att det kan innebära att man får dra företaget till ARN och om de nekar så kan det behövas dra vidare rättsligt.
Du kan välja att antingen kontakta din kommunala konsumentrådgivare (steget innan ARN) eller bara betala boten och skita i det

Man får oftast kvittot långt efter själva köpet, även om man väljer en fast tid, t.ex. 3 timmars parkering så kan kvittot dyka upp dagen efter.

Hela skiten med appar är för att folk ska få böter pga buggar tänker jag, använt 4-5 olika appar i Stockholmsområdet, man får hela tiden hålla koll på dem om man vill vara säker.

Notifieringar och påminnelser fungerar sällan heller.

Samtidigt har jag aldrig sett så många P-Lisor som nu, måste ju hänga ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Man får oftast kvittot långt efter själva köpet, även om man väljer en fast tid, t.ex. 3 timmars parkering så kan kvittot dyka upp dagen efter.

Hela skiten med appar är för att folk ska få böter pga buggar tänker jag, använt 4-5 olika appar i Stockholmsområdet, man får hela tiden hålla koll på dem om man vill vara säker.

Notifieringar och påminnelser fungerar sällan heller.

Samtidigt har jag aldrig sett så många P-Lisor som nu, måste ju hänga ihop.

Jag kan intyga att de är effektiva på natten också. Bommade att det var städnatt alldeles nyligen när jag inte orkade flytta bilen till en annan parkering som är billigare på vardagar och fick sköna 1100 kr i felparkeringsavgift. Extra irriterad blir jag eftersom de fortfarande inte gjort en tillstymmelse till gatustädning, så de håvar bara in pengar utan att felparkerade bilar stört någonting överhuvudtaget. Det hände förra sommaren också på en gata som byter städdag ungefär mitt på gatan, vilket förefaller vara särskilt utformat för att man ska göra fel. Inte i något av fallen gjorde jag det uppsåtligen, utan det var bara rent klanteri, även om jag i det senare fallet fick en gnagande känsla när jag låg och var på väg att somna. Mycket riktigt möttes jag av en snygg gul lapp dagen efter.

I eftermiddags var Betala P för övrigt så seg att jag undrade om det alls skulle gå att betala. Förra året upptäckte jag att något geni lyckats registrera ett konto hos Easypark på mitt mobilnummer för ett antal år sedan (dvs ingen kontroll, åtminstone då, eftersom jag haft numret i över två decennier), när jag skulle parkera i Norrtälje och parkeringsautomaten (givetvis) var trasig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag kan intyga att de är effektiva på natten också. Bommade att det var städnatt alldeles nyligen när jag inte orkade flytta bilen till en annan parkering som är billigare på vardagar och fick sköna 1100 kr i felparkeringsavgift. Extra irriterad blir jag eftersom de fortfarande inte gjort en tillstymmelse till gatustädning, så de håvar bara in pengar utan att felparkerade bilar stört någonting överhuvudtaget. Det hände förra sommaren också på en gata som byter städdag ungefär mitt på gatan, vilket förefaller vara särskilt utformat för att man ska göra fel. Inte i något av fallen gjorde jag det uppsåtligen, utan det var bara rent klanteri, även om jag i det senare fallet fick en gnagande känsla när jag låg och var på väg att somna. Mycket riktigt möttes jag av en snygg gul lapp dagen efter.

Det där med att de inte städar på städdagarna är rätt frustrerande, jag försökte argumentera med en P-vakt för några år sedan. Han menade att det inte nödvändigtvis handlar om städning utan det kan vara annat, P-förbud är det oavsett de här tiderna. Jag parkerar mestadels på samma gata och har lagt in en påminnelse varannan vecka så jag har klarat mig rätt bra det sista, fram tills efter nyår då det förstås var udda vecka två veckor i rad så mitt system fallerade.

Citat:

I eftermiddags var Betala P för övrigt så seg att jag undrade om det alls skulle gå att betala. Förra året upptäckte jag att något geni lyckats registrera ett konto hos Easypark på mitt mobilnummer för ett antal år sedan (dvs ingen kontroll, åtminstone då, eftersom jag haft numret i över två decennier), när jag skulle parkera i Norrtälje och parkeringsautomaten (givetvis) var trasig.

Är automaten trasig så ringer jag och felanmäler, då får man uppge regnummer och det har funkat bra hittills. Dock på gatan här så har de ju ett system med taxor och då menar de att man kan använda vilken annan automat som helst med samma taxa, så då hjälper det inte att automaten var trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Ska man hård dra det så ska kund få en bekräftelse i form av kvitto vid köp. Man kan tycka i detta fall (utgår från att man inte får kvitto/bekräftelse när man aktiverar automatisk förnyelser) att bevisbördan ligger hos företaget då de själva har valt att inte leverera kvitton/bekräftelser.

Troligtvis tänker jag att det kan innebära att man får dra företaget till ARN och om de nekar så kan det behövas dra vidare rättsligt.
Du kan välja att antingen kontakta din kommunala konsumentrådgivare (steget innan ARN) eller bara betala boten och skita i det

Fast vad menar du? Det står knappast i villkoren att du har rätt till skadestånd eller ersättning och de som äger marken har rätt att dela ut felparkeringsavgift eller kontrollavgift beroende på om det är kommunal eller privat mark. Kan du inte visa att du skaffat dig rätt att parkera så får du inte parkera helt enkelt.

Sen kan företaget ge dig goodwill, men det har inget med markägarens avgift att göra i sig eller med ARN att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad menar du? Det står knappast i villkoren att du har rätt till skadestånd eller ersättning och de som äger marken har rätt att dela ut felparkeringsavgift eller kontrollavgift beroende på om det är kommunal eller privat mark. Kan du inte visa att du skaffat dig rätt att parkera så får du inte parkera helt enkelt.

Sen kan företaget ge dig goodwill, men det har inget med markägarens avgift att göra i sig eller med ARN att göra.

Om du som kund har köpt något har företaget skyldighet att visa kvitto, de blir vad som styrker köpet. Företaget bekräftar inte köp med kvitto vid köptillfället utan efteråt och då kan kund få böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Om du som kund har köpt något har företaget skyldighet att visa kvitto, de blir vad som styrker köpet. Företaget bekräftar inte köp med kvitto vid köptillfället utan efteråt och då kan kund få böter.

ARN hjälper dig fortfarande inte att bestrida avgiften.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Om du som kund har köpt något har företaget skyldighet att visa kvitto, de blir vad som styrker köpet. Företaget bekräftar inte köp med kvitto vid köptillfället utan efteråt och då kan kund få böter.

Om säljaren har satt i system att inte erbjuda kvitto känns det som att det skulle vara ett oskäligt avtalsvillkor att kräva att kunden visar upp ett kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om säljaren har satt i system att inte erbjuda kvitto känns det som att det skulle vara ett oskäligt avtalsvillkor att kräva att kunden visar upp ett kvitto.

Kvittot är ointressant till diskussionen, men hur ska du bestrida kontrollavgift eller felparkeringsavgift utan kvittens? Du får parkera någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Om de inte kan se att någon förnyelse har lagts in i systemet så har det förmodligen inte gått fram från din telefon.
Inget system är felfritt och jag tycker inte att företaget är ansvariga i detta fallet, felet kan mycket väl ligga i din telefon eller uppkoppling som inte fungerat vid tillfället.

Nonsens. Deras app har alla möjligheter i världen att varna om anropet inte går iväg, eller ifall det inte finns något internet. Det är inte det minsta svårt att implementera.
Ifall TS story stämmer så är det givetvis parkeringsbolagets fel rent moraliskt. Man ska kunna lita på deras app, annars finns det ingen poäng att använda den.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kvittot är ointressant till diskussionen, men hur ska du bestrida kontrollavgift eller felparkeringsavgift utan kvittens? Du får parkera någon annan stans.

Det är förstås oskäligt att kräva att den som ska bestrida en felparkeringsavgift ska visa upp fler kvitton än vad försäljningssystemet erbjuder. Om den som utformat försäljningssystemet valt att utforma försäljningssystemet så att köparen inte får något kvitto får den som utformat försäljningssystemet acceptera att kunden inte behöver något kvitto för att reklamera. På så vis får den som utformar försäljningssystemet ett incitament att utforma försäljningssystemet på ett sådant sätt att kunden får ett kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är förstås oskäligt att kräva att den som ska bestrida en felparkeringsavgift ska visa upp fler kvitton än vad försäljningssystemet erbjuder. Om den som utformat försäljningssystemet valt att utforma försäljningssystemet så att köparen inte får något kvitto får den som utformat försäljningssystemet acceptera att kunden inte behöver något kvitto för att reklamera. På så vis får den som utformar försäljningssystemet ett incitament att utforma försäljningssystemet på ett sådant sätt att kunden får ett kvitto.

Kan du inte visa att du skaffat dig rätt att parkera har du inge rätt att parkera och får parkera någon annan stans. Krävs avgift så måste man kunna visa att avgiften är betald.

Man får inte stå där gratis bara för att leverantörens system inte fungerar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan du inte visa att du skaffat dig rätt att parkera har du inge rätt att parkera och får parkera någon annan stans. Krävs avgift så måste man kunna visa att avgiften är betald.

Och det där att visa att man skaffat sig rätt att parkera där löser man genom att visa upp alla kvitton som säljaren valt att erbjuda, vilket kan vara noll stycken om säljaren har valt att lösa det så att det är noll kvitton som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Och det där att visa att man skaffat sig rätt att parkera där löser man genom att visa upp alla kvitton som säljaren valt att erbjuda, vilket kan vara noll stycken om säljaren har valt att lösa det så att det är noll kvitton som erbjuds.

Varför skulle Polismyndigheten argumentera som du tror du?