Vilka programmeringsspråk börjar dö ut och vilka språk börjar ta över?

Permalänk
Medlem

Om man nu ska vara petig så är varken HTML eller CSS programmeringsspråk. Hursomhelst, ingen av de språk du nämnt är riktigt på väg att dö ut eller kommer göra det inom de närmsta 5 åren. Däremot sker det, som många kanske redan notera, inte mycket nyutveckling inom PHP, det är till större del underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

X++ är på väg utför, men det går att tjäna bra med pengar på att kunna det. Internationellt så 100-150 euro om året (tusen) samt bostad.

Skrivet av snajk:

Vill man sälja sin själ till tråkgudarna för pengar så kanske Cobol är ett ännu bättre val.

Skrivet av Yoshman:

Antar att "X++" bara var en felskrivning av "C++".

Certad X++-utvecklare här. X++ är implementationsspråket i affärssystemet som tidigare var känt som Microsoft Dynamics Ax (omdöpt två gånger sedan dess verkar det som).

I ett tidigare liv var jag integrationsutvecklare som tröttnade på att alla affärssystemsutvecklare var odugliga systemutvecklare och bestämde mig för att börja skriva integrationskoden på affärssystemssidan själv. X++ är faktiskt ett rätt OK språk, ganska likt C# i syntax (men ingen LINQ t. ex.). I Ax 2012 gick det att köra interop mot .NET, det funkade fint, jag skrev någon valutaimporthistoria på det viset.

Dom som jag träffade som hade X++ som sitt huvudspråk hade i alla fall inte några 100-150K Euro om året. Men det går antagligen utmärkt att bygga en bekväm karriär på det, Microsofts ERP-produkter försvinner nog inte i första taget och som sagt... man verkar inte behöva vara ens en halvbra programmerare för att jobba med det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jag gillar att jobba med logik, koden i sig intresserar mig inte mer än att det låter mig implementera mina algoritmer och då ligger ju C# mycket närmare "mitt tänk" än C++.

Hade det stått mellan Python och C++ hade jag absolut förstått ditt synsätt. Man kan absolut uttrycka många saker betydligt mer kompakt i Python jämfört med C++.

Är definitivt ingen expert på C#, har faktiskt aldrig stött på det i mitt professionella liv trots att det nu spänner över mer än två decennier (har ändå fått jobba med rätt många språk, C, C++, Java, JS, TypeScript, TCL (hjälp!), assembler, Kotlin, Obj-C, Swift, BASH-script, Groovy, Go, Python2 och Python3).

Möjligen beror det på att jag faktiskt inte jobbat speciellt mycket mot Sverige eller ens Europa, får som sagt känslan att .Net är ovanligt stort i framförallt Sverige. Just därför att .Net känns så stort här har jag ändå följt med C# och .Net då det kändes rätt sannolikt att det skulle kunna bli aktuellt.

Föredrar också att primärt jobba med logik men också i system som är utmanande. Och då utmanande p.g.a. att de löser ett fundamental svårt problem, inte p.g.a. idiotisk val av plattform (har tyvärr råkat ut för det ett par gånger). Har lite svårt att se något man kan göra i C# som inte har en nära 1:1 motsvarighet i "modern" C++. Finns däremot saker man kan göra i "modern" C++ som jag inte tror går i C#, t.ex. att låta kompilatorn evaluera "vanlig" kod för uttryck där all indata är känd vid kompilering och all kod som körs saknar sidoeffekter (vad C++ kallar constexpr/consteval).

Skrivet av KAD:

Certad X++-utvecklare här. X++ är implementationsspråket i affärssystemet som tidigare var känt som Microsoft Dynamics Ax (omdöpt två gånger sedan dess verkar det som).

I ett tidigare liv var jag integrationsutvecklare som tröttnade på att alla affärssystemsutvecklare var odugliga systemutvecklare och bestämde mig för att börja skriva integrationskoden på affärssystemssidan själv. X++ är faktiskt ett rätt OK språk, ganska likt C# i syntax (men ingen LINQ t. ex.). I Ax 2012 gick det att köra interop mot .NET, det funkade fint, jag skrev någon valutaimporthistoria på det viset.

Dom som jag träffade som hade X++ som sitt huvudspråk hade i alla fall inte några 100-150K Euro om året. Men det går antagligen utmärkt att bygga en bekväm karriär på det, Microsofts ERP-produkter försvinner nog inte i första taget och som sagt... man verkar inte behöva vara ens en halvbra programmerare för att jobba med det.

Ah, tackar för den informationen!

Efter lite googlande hittar jag att X++ verkar ha funnits sedan 1998, hittade någon referens att språket som sådant har rötter ända tillbaka till ~1995.

Men det måste vara extremt nischat givet att det inte ens finns med i Tiobes topp-100 lista, redan på topp-50 listan hittar man rätt rejält nischade och för de flesta helt okända språk.

Syntax för X++ är tydligen en vidareutveckling av "gamla" C++, rimligtvis C++ även innan STL och milsvid från vad "modern" C++ ser ut som.

Antar att eventuell ersättning för att jobba med otroligt smala DSL har rätt hög varians, så finns säkert de som drar i rejält med kulor på X++.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Hade det stått mellan Python och C++ hade jag absolut förstått ditt synsätt. Man kan absolut uttrycka många saker betydligt mer kompakt i Python jämfört med C++.

Är definitivt ingen expert på C#, har faktiskt aldrig stött på det i mitt professionella liv trots att det nu spänner över mer än två decennier (har ändå fått jobba med rätt många språk, C, C++, Java, JS, TypeScript, TCL (hjälp!), assembler, Kotlin, Obj-C, Swift, BASH-script, Groovy, Go, Python2 och Python3).

Möjligen beror det på att jag faktiskt inte jobbat speciellt mycket mot Sverige eller ens Europa, får som sagt känslan att .Net är ovanligt stort i framförallt Sverige. Just därför att .Net känns så stort här har jag ändå följt med C# och .Net då det kändes rätt sannolikt att det skulle kunna bli aktuellt.

Föredrar också att primärt jobba med logik men också i system som är utmanande. Och då utmanande p.g.a. att de löser ett fundamental svårt problem, inte p.g.a. idiotisk val av plattform (har tyvärr råkat ut för det ett par gånger). Har lite svårt att se något man kan göra i C# som inte har en nära 1:1 motsvarighet i "modern" C++. Finns däremot saker man kan göra i "modern" C++ som jag inte tror går i C#, t.ex. att låta kompilatorn evaluera "vanlig" kod för uttryck där all indata är känd vid kompilering och all kod som körs saknar sidoeffekter (vad C++ kallar constexpr/consteval).

Jag tror .Net är stort här för att vi gillar och ligger nära USA i mycket, och där är det ju stort. Frankrike och Tyskland exempelvis är mer misstänksamma mot amerikanska intressen och så, och därför försöker de att inte använda deras grejer så mycket medan man i många andra länder ser MS grejer som dyra. Vi har ju exempelvis haft ett antal kommuner i Tyskland som har bytt bort Windows och Office. Jag gillar ju den tanken, i teorin i alla fall, men det gör ju allt lite svårare förstås. Dels för att MS grejer är ganska bra, framför allt när det gäller integration men också utvecklingsverktyg och så, men kanske mer för att det inte finns ett annat alternativ som har allt som MS har. Det är trevligt att ha en Powerpoint-presentation med en tabell från ett Excel-dokument som är kopplat mot en SQL-databas, där jag kan skriva .Net-logik för att manipulera data exempelvis. Det funkar inte alltid perfekt men det brukar funka åtminstone och hela processen går ju snabbare om man inte behöver göra en massa jobbiga val hela tiden.

Angående logik kontra kod så kan det ha att göra med att jag inte är datavetare eller ens dataingenjör utan systemvetare i grunden. Alltså inte utbildad i programmering så mycket även om jag har läst en hel del småkurser utanför programmet och så, och jobbat som utvecklare i ett antal år nu. Således har jag sökt mig lite bort från ren programmering mot lite mer strategiarbete eller arkitektur, men de rollerna är väldigt oklara i allmänhet (enligt min erfarenhet i alla fall) så det har väl gått sådär. Jag var PO ett tag men på mitt nuvarande jobb var det verkligen mellanchefshelvetet, man får skit från utvecklarna och från produktledning utan att egentligen ha något alls att säga till om. Dessutom skulle jag ju inte alls lägga mig i någon form av teknik utan bara typ skriva user storys och features från ett användar- eller säljperspektiv, och det var verkligen frustrerande för någon som ändå är rätt teknisk. Arkitekt hade nog passat bättre men det är inte så lätt att komma in på ett sånt jobb tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Internationellt fick man dom buden i Sverige är det 60-70 för en senior om man inte jobbar på provision. Speciellt nu är en brist på x++ för att jobba i 365 som tagit fart.

Lite generell bakgrund om språk och mjukvara då många aldrig stöter på det.

Ax hette ju tidigare Axapta och släpptes av Damgard.
Innan 2012 gick det att bygga med .net, dock med wrappers i Axapta 3 om man pillade lite (com-object som fick ligga emellan). 2009 kom första försöket, 4 hade lite. Men 2009 var väl lite mer MS första "egna" version.

Men håller med dig om att dom som jobbar i x++ sällan klarar en omställning till andra utvecklingsjobb, men finns många riktigt duktiga. Dock oftast inte på de större konsultbolagen.

365 har fortfarande en stor del x++ i basen och kommer nog ha. Dock funkar .net betydligt bättre att bygga i. Integrationer har gjorts ännu enklare och man har hela power-plsttformen tillgänglig. Hur man bygger saker har också ändrats mycket.
Så MS har inte råd kompetensmässigt hos partners att ta bort x++ på ett bra tag.
Det är snarare viktigt att förstå hur omfattande systemet är och hur det funkar än att egentligen vara en bra utvecklare, även om det såklart underlättar.

Så x++ är ett danskt påhitt som ligger ovanpå en bas av vad jag tror är c++.
Själva basen som man inte kommer åt genererar mer eller mindre en mvc-liknande uppsättning som man sedan utvecklar mot.
Många som jobbar med systemet förstår dock inte riktigt att det är det som görs då många inte jobbat med annat. Dock var det riktigt tidigt att implementera sådan modell vilket är riktigt fiffigt.

Företag som kör systemen är t.ex. Dell (delar av det)
Nyare versioner har i princip inga gränser och det finns implementationer med några hundra tusen användare över hela världen. Ax 2009 riktade sig till runt 100 amvändare, axapta 3.0 10-70 ungefär. Dock gick det ju att köra över dessa siffror.

Löjligt mycket funktionalitet som har baser för i princip alla brancher och en resa som ms gjort på riktigt kort tid.
För mindre företag har man business central (som jag tror försvunnit då det är en samling av tjänster i 365-molnet (inte office 365).

Så, slut på lång kommentar. (certad installatör och utvecklare sedan 3.0, tar nu slentrianuppdrag i 365 som utvecklare och arkitekt, men mest inom andra områden helt)

Komplettering
Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."