Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är en bra poäng förstås. Fler platser betyder att laddarna kan vara klenare.

Angående laddstolpar så såg jag en ganska intressant film på YT om de. De är inte alls komplicerade på något sätt utan är i princip en på/av-knapp med lite simpel kommunikation med bilen om hur mycket ström de kan leverera och att de är inkopplade. Alltså borde de kunna gå ner i pris ganska rejält framöver när konkurrensen blir bättre. Den stora kostnaden borde vara kabeln snarare än något i själva laddaren.
https://youtu.be/RMxB7zA-e4Y

Jag har byggt en egen portabel 3-fas "laddbox" för nödfall för runt 1000:-
Ingen häxmagi utan man måste bara skicka på en PWM signal och sedan styra ett relä.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Stäng av AC och fläktsystemet så ska du se;)

Jag har en leon plug-in och kan komma ner till ~15kwh om jag kör lugnt. Har jag ACn igång ligger jag runt 22-25.

Stänga AC/fläkt verkar inte göra någon större skillnad på min bil om det inte är väldigt kallt eller varmt ute. Man märkte ju i vintras hur det drog iväg om man körde fullt blås på fläkten för att tina av framrutan.

Körde en sväng på 4 mil idag i 7 plusgrader, medelhastighet 49 km/h och förbrukning 1,95 kWh/mil.

Permalänk
Medlem

Glider runt med en snittförbrukning på 122 Wh/km senaste resorna på 19 respektive 7 mil. AC på 22 grader. Mestadels landsväg, några mil e18. Ioniq 28kWh. Hade en kortare resa om 17km där jag snittade 110 Wh/km. Får se om man kommer under 1kW/mil när det blir lite varmare 😎

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Ioniq:en är galet energieffektiv!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av andr3a$:

På min ID.3 har jag lyckats komma under 2kWh/mil vid ett tillfälle. 😀

Jag tror att mycket av ID.3:ans förbrukning beror på mjukvarugrejer. Det är många (med mig) som upplevt att den kör väldigt mycket batterivärme utan att det egentligen behövs. Om jag skulle tippa på någonting skulle det vara att 1,7 kWh/mil är mer troligt än 2,0 när mjukvaran kommer ikapp lite.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror att mycket av ID.3:ans förbrukning beror på mjukvarugrejer. Det är många (med mig) som upplevt att den kör väldigt mycket batterivärme utan att det egentligen behövs. Om jag skulle tippa på någonting skulle det vara att 1,7 kWh/mil är mer troligt än 2,0 när mjukvaran kommer ikapp lite.

Du menar inte tvärtom? '

Hoppas i alla fall det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DaBone:

Du menar inte tvärtom? '

Hoppas i alla fall det.

Jag menar att 2,0 kWh per mil är lite standard i dag, och när mjukvaran blivit lite bättre tror jag mer på 1,7 kWh. Det kanske var lite otydligt med hur jag skrev det

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag menar att 2,0 kWh per mil är lite standard i dag, och när mjukvaran blivit lite bättre tror jag mer på 1,7 kWh. Det kanske var lite otydligt med hur jag skrev det

Läste det precis tvärtom.. Men det låter bättre och mer troligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Snittar på 2,2 kWh/mil med Model 3.
Galet fina siffror vissa av er redovisar.

Permalänk
Medlem

När jag tittar på nya ID3 Pure Performance City 45kwh 150hk i Tyskland, och lägger på Svensk moms så ligger priset på runt 230kkr SEK, och för det priset är det ju verkligen en intressant bil.

Men tittar man på samma bil i Sverige så startar priserna på nästan 400kkr!?.

Varför är de så billiga i Tyskland mot Sverige? Är det något jag missar?
Står visserligen "German Edition" som kanske betyder mindre utrustning men ändå, det skiljer 170000kr vad jag kan se.

Tex:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=318738583&...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

När jag tittar på nya ID3 Pure Performance City 45kwh 150hk i Tyskland, och lägger på Svensk moms så ligger priset på runt 230kkr SEK, och för det priset är det ju verkligen en intressant bil.

Står visserligen "German Edition" som kanske betyder mindre utrustning men ändå, det skiljer 170000kr vad jag kan se.

Tex:

Skillnaden är liknande på Tesla modell 3 SR+ i Tyskland vs Sverige.

Så antar att priserna stämmer.

Du kan till och med få Miljöbilsbonusen på en helt ny bil inom EU om den aldrig varit intagen i registret & är helt ny.

Fick denna informationen från Svenska Transportstyrelsen.

Så du får importera från Tyskland isådana fall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tex:

Tror nog mer på priset på deras egen hemsida och det är inte i närheten av den sidan. Sedan på din länk har dom redan dragit av miljöbilspremie på 6000 euro står det https://www.volkswagen.de/de/modelle.html/__app/der-neue-id-3.app

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skillnaden är liknande på Tesla modell 3 SR+ i Tyskland vs Sverige.

Så antar att priserna stämmer.

Du kan till och med få Miljöbilsbonusen på en helt ny bil inom EU om den aldrig varit intagen i registret & är helt ny.

Fick denna informationen från Svenska Transportstyrelsen.

Så du får importera från Tyskland isådana fall.

Det kan du absolut få men du får då lägga på 25% moms på priset vilket blir mindre trevligt.
Ska du importera en bil skattefritt måste den vara 6 månader gammal och rullat minst 600mil om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det kan du absolut få men du får då lägga på 25% moms på priset vilket blir mindre trevligt.
Ska du importera en bil skattefritt måste den vara 6 månader gammal och rullat minst 600mil om jag minns rätt.

Nu tänkte du fel här du får lägga på mellan skillnaden i moms 19%Vat i Tyskland vs 25%Vat Sverige.

+6% moms på priset sedan enligt någon från Tesla klubben får man betala en kostnad för Sveriges vagnskada på nya bilar så gäller att kolla upp detta också.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vet inte om det var så du menade. Men först tar man bort den tyska momsen på 19% därefter lägger man på svensk moms. Priset blir alltså ej 25% högre.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Nu tänkte du fel här du får lägga på mellan skillnaden i moms 19%Vat i Tyskland vs 25%Vat Sverige.

+6% moms på priset sedan enligt någon från Tesla klubben får man betala en kostnad för Sveriges vagnskada på nya bilar så gäller att kolla upp detta också.

Nja snarare att man behöver helförsäkring från dag 0 istället för halvförsäkring då man inte har vagnförsäkring som i Sverige.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ethix:

Tror nog mer på priset på deras egen hemsida och det är inte i närheten av den sidan. Sedan på din länk har dom redan dragit av miljöbilspremie på 6000 euro står det https://www.volkswagen.de/de/modelle.html/__app/der-neue-id-3.app

Det kan nog vara så att erbjudandet är även någon typ av finansiering så det finns en restskuld på den. För den är mycket billigare än rekommenderade utpriser från VW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det kan nog vara så att erbjudandet är även någon typ av finansiering så det finns en restskuld på den. För den är mycket billigare än rekommenderade utpriser från VW.

Priset är antagligen inklusive:

• 6.000 € Umweltbonus - Staatl. Zuschuss auf Antrag

• 3.570 € Umweltbonus - Anteil VW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fått något datum än?
Får förhoppningsvis - min väldigt snygga - id4 om ca tre veckor.
Sjukt taggad! 🙂

Yes, nu har jag kollat upp och det är produktion v. 17 av min Sportline. Det innebär leverans någon gång mellan maj/juni, jag är tydligen en av de första i Sverige som får en iV80 Sportline:)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av borz:

Vintertid eller på helår? Vilken typ av körning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Min kärra rapporterade 1.47kWh/mil när jag köpte den ett år beg. Har sedan dess bara dalat, föregående ägare måste ha kört hårt på motorväg.

Vad har du för däcksdimensioner? Ioniq är ju utrustad med små däck och liknande luftmotstånd som Model 3. Däremot väger Model 3 mer och har ju 4.15ggr mer effekt... Så inte osannolikt att man kör den med högre förbrukning

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vintertid eller på helår? Vilken typ av körning?

Har bara kört 230 mil på 3 veckor.
Temperaturen har legat i snitt runt 5C.
Dock är inte smekmånaden över så det har gasats till och från 🙄
Nu när jag tänker efter så är det kanske inte så illa ändå.

Permalänk
Medlem

Min vita ID4 1st Max Edition gick igenom slutbesiktning på fabrik 1/4 och installation av laddbox om två veckor! Snart är det dags! Längtar!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Min vita ID4 1st Max Edition gick igenom slutbesiktning på fabrik 1/4 och installation av laddbox om två veckor! Snart är det dags! Längtar!

Kuriosa fråga: I ID.4 privatleasing kampanjen - ingick miljöbonusen i priset eller får du den privat senare?

Grattis till en riktig häftig bil som enligt Skoda forum får 170 kW laddning i höst https://elbilforum.no/index.php?topic=55709.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Yes, nu har jag kollat upp och det är produktion v. 17 av min Sportline. Det innebär leverans någon gång mellan maj/juni, jag är tydligen en av de första i Sverige som får en iV80 Sportline:)

Wow vad roligt!
Ska bli kul att se Björn Nylands videos om Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Kuriosa fråga: I ID.4 privatleasing kampanjen - ingick miljöbonusen i priset eller får du den privat senare?

Grattis till en riktig häftig bil som enligt Skoda forum får 170 kW laddning i höst https://elbilforum.no/index.php?topic=55709.0

Tack! Längtar verkligen.

Jag har tagit ut den via jobbet som personalbil. Lär få pröjsa lite mer i början och när bonusen kommer in sänks månadskostnaden med cirka 1000 kr om jag inte minns fel. Landar på cirka 5k efter det.

Vad betyder det sista? 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Vad kul! Du får berätta mer sen. Sjukt taggad själv...

Ringde de upp och berättade eller ringde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad kul! Du får berätta mer sen. Sjukt taggad själv...

Ringde de upp och berättade eller ringde du?

Mailade min säljare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Tack! Längtar verkligen.

Jag har tagit ut den via jobbet som personalbil. Lär få pröjsa lite mer i början och när bonusen kommer in sänks månadskostnaden med cirka 1000 kr om jag inte minns fel. Landar på cirka 5k efter det.

Vad betyder det sista? 😅

Det betyder att ID.4 och Enyaq får 170 kW laddning från 125 kW, ganska najs.

Permalänk
Medlem

Såg denna kampanj på en Opel Mokka E, någon som har testat denna?

https://www.blocket.se/vi/96076764.htm