Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Extrem svarstid på fiberuppkoppling

Hejsan!

Flyttade till en ny bostad för ett år sedan lite drygt, där vi har haft lite latensproblem från och till.
Har testat att byta ut min egna hårdvara, nya kablar, även testat en sprillans ny router men till ingen hjälp.

Bytte till en ny leverantör i helgen, NetAtOnce i hopp om att de skulle göra det bättre än Bahnhof(Supporten var tyvärr för dålig).
Tyvärr kvarstår problemen, jag testade köra pingplotter igår på kvällen då det alltid är som värst.

Under dagen är latensen relativt låg, inte så låg som den borde vara. Men på kvällen sticker det iväg något jävulskt.
Jag har dock lite frågor om mina svar från Pingplotter som jag skulle vilja ha hjälp med.

Vad jag förstår på pingplotter så är det inte hos mig det är något problem, utan det är först vid hopp 4 där den får packetloss på 100%. Efter det är latensen skyhög, vad beror det på?

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad det beror på utan att ha insyn i deras nätverk.
- eller * brukar indikera på en brandvägg.

Antar att 5 & 6 även kommer upp om du tracetroutar någon annan sida.
Du kanske kan skicka bilden till supporten och be dem felsöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

Hejsan!

Flyttade till en ny bostad för ett år sedan lite drygt, där vi har haft lite latensproblem från och till.
Har testat att byta ut min egna hårdvara, nya kablar, även testat en sprillans ny router men till ingen hjälp.

Bytte till en ny leverantör i helgen, NetAtOnce i hopp om att de skulle göra det bättre än Bahnhof(Supporten var tyvärr för dålig).
Tyvärr kvarstår problemen, jag testade köra pingplotter igår på kvällen då det alltid är som värst.

Under dagen är latensen relativt låg, inte så låg som den borde vara. Men på kvällen sticker det iväg något jävulskt.
Jag har dock lite frågor om mina svar från Pingplotter som jag skulle vilja ha hjälp med.

Vad jag förstår på pingplotter så är det inte hos mig det är något problem, utan det är först vid hopp 4 där den får packetloss på 100%. Efter det är latensen skyhög, vad beror det på?

https://i.imgur.com/IKQ0hbk.png

Det är oklart vad det beror på, men just att de första hoppen ser bra ut men att det sedan blir kass tyder ju på att det inte är fel hos dig utan hos leverantören.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se vilken NOD det är på hopp nr 4 iom att de stängt av funktionen att läsa namnet/IP så osäker om det är hos NAO(NetatOnce) eller hos stadsnätet.

Då du haft problem tidigare tyder det på att felet är på en edgerouter hos stadsnätet..

Hopp 5-6 verkar vara NAOs edge/coreroutrar så det viktiga i detta fallet är vad gömmer sig bakom nr 4.

Prova pinga mot en server på annan ort tex Göteborg eller Malmö.
Ta sedan resultaten och kontakta NAOs support (dagtid 9-16 skulle jag rekommendera) och se vad dem säger. Det är även de som isåfall ska ta ärendet vidare mot stadsnätet om felet är hos dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan inte se vilken NOD det är på hopp nr 4 iom att de stängt av funktionen att läsa namnet/IP så osäker om det är hos NAO(NetatOnce) eller hos stadsnätet.

Då du haft problem tidigare tyder det på att felet är på en edgerouter hos stadsnätet..

Hopp 5-6 verkar vara NAOs edge/coreroutrar så det viktiga i detta fallet är vad gömmer sig bakom nr 4.

Prova pinga mot en server på annan ort tex Göteborg eller Malmö.
Ta sedan resultaten och kontakta NAOs support (dagtid 9-16 skulle jag rekommendera) och se vad dem säger. Det är även de som isåfall ska ta ärendet vidare mot stadsnätet om felet är hos dem.

Jag har haft problem med Bahnhof också, vilket får mig mer o mer tro att det är något med stadsnätet.
Det märkliga är dock att jag tycker fler borde känna av detta problemet, speciellt under en så lång period.

Jag har precis snackat med en support på NAO och de ska skicka det vidare, får se vad som händer.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

Jag har haft problem med Bahnhof också, vilket får mig mer o mer tro att det är något med stadsnätet.
Det märkliga är dock att jag tycker fler borde känna av detta problemet, speciellt under en så lång period.

Gemene man, aka majoriteten av användarna bryr sig inte om en hemsida tar 100ms extra att ladda. Det är mest IT-intresserade och gamers som märker av det.
Det kan även vara så att det är ett interface/kabel som är "trasig" på nod 4 och orsakar problem för enbart en liten del av kunderna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om det drar iväg under primetime så är det högst troligt att det ligger någonstans i stadsnätet. Ligg på din ISP och säg att du har testat flera leverantörer.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med NAO sedan 12 april.
Fick skicka in mina skärmbilder(pingplotter, pings, bredbandskoll osv), fick svar i förrgår att ViaEuropa(Infrastruktur ägaren?) ville ha nya skärmbilder med mätningar.

Har skickat nya skärmbilder på samma problem en gång till, än så länge så har NAO skött sig bra och tagit upp det med stadsnätet. Får se vad vi får för svar.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem

Det har troligen med överbelastning att göra i och med att det är betydligt sämre på kvällen. Man kan ju anta att det går mer eller mindre fullt över den punkt där pingen sticker iväg. Undra vem du ska tjata på för att stadsnätet ska bygga ut där.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Efter nu flera månader fram och tillbaka med NAO så har det fortfarande inte löst sig. De har haft kontakt med ViaEuropa(De som driftar stadsnätet) och de är långsamma. Efter alla standard frågor testade dom att byta wlan på mig, det gjorde så att pingen blev bättre under dagen men fortfarande samma dåliga svarstid på kvällarna.

Jag tänker inte ge upp, då jag anser att tjänsten jag betalar för borde funka som den ska även kvällstid då jag använder tjänsten som mest.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

Hejsan!

Efter nu flera månader fram och tillbaka med NAO så har det fortfarande inte löst sig. De har haft kontakt med ViaEuropa(De som driftar stadsnätet) och de är långsamma. Efter alla standard frågor testade dom att byta wlan på mig, det gjorde så att pingen blev bättre under dagen men fortfarande samma dåliga svarstid på kvällarna.

Jag tänker inte ge upp, då jag anser att tjänsten jag betalar för borde funka som den ska även kvällstid då jag använder tjänsten som mest.

Problemet är ju att du inte är ensam om att använda tjänsten som mest då. Men det ska ju hålla en acceptabel nivå även då, även om man nog får räkna med viss försämring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304