Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Generera bara lagliga MP3or nu va?

Testade med Ducktales intro (Svenska versionen)
Smidigt måste jag säga, kan jag fylla på mitt bibliotek med lite bra musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm nu blir jag nyfiken. Fungerar Zwift med casall infinity 1.3b? cykla runt i google earth i VR hade ju iof inte vart trevligt pga svetten men annars rätt kul idé.

Vet tyvärr inte om Zwift fungerar med "casall infinity 1.3b", själv har jag en Wahoo Kickr Core + en racer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vet tyvärr inte om Zwift fungerar med "casall infinity 1.3b", själv har jag en Wahoo Kickr Core + en racer.

Verkar duktigt invecklat. Ska ha riktiga cyklar + racer som ger motståndet? Motionscyklar lär va no go antar jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar duktigt invecklat. Ska ha riktiga cyklar + racer som ger motståndet? Motionscyklar lär va no go antar jag.

Tror det finns motionscyklar som fungerar med Zwift också.

Det finns nog en hel del Youtube videos som förklarar konceptet. Tror också det finns en del success stories med Zwift med "soffpotatisar" som gjort helomvändningar.

Men ja, Zwift är relativt dyrt även om väl det oftast går att sälja prylarna vidare med begränsad förlust om man tröttnar. Tror att Corona gav Zwift en extra kick även om det var populärt innan också. En fördel med cykling är väl att det för en majoritet av människor är skonsammare jämfört med löpning men Zwift kan vara nog så tufft....

Permalänk
Medlem

Tycker man kan bli bra svettig ibland av att bara spela spel som tex PistolWhip! Riktigt gött och kunna röra på sig hemma och ha riktigt kul

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Tycker man kan bli bra svettig ibland av att bara spela spel som tex PistolWhip! Riktigt gött och kunna röra på sig hemma och ha riktigt kul

Blir väldigt svettig av att köra pistol whip.
Förut brukade jag dra genom alla låtar i det på Hard i ett svep, bra träningspass

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Rea på några cardiospel på Humble: https://www.humblebundle.com/store/promo/vr-sale/?hmb_source=...

- PowerbeatsVR
- Blaston
- Creed
- Eleven

Plus/minus för att skaffa Eleven på Oculus store vs t.ex. Humblebundle? Har en Quest 2 på väg, är helt grön på VR. Antar att en köpt steamnyckel inte går att använda till att köra det direkt på Questen.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Plus/minus för att skaffa Eleven på Oculus store vs t.ex. Humblebundle? Har en Quest 2 på väg, är helt grön på VR. Antar att en köpt steamnyckel inte går att använda till att köra det direkt på Questen.

På Oculusplattformen så ger Eleven både PC- och Questversionen av Eleven medan du på Steam bara kan köra om du har en PC i närheten. Jag tycker Eleven är ett spel som passar bra att köra lokalt i headsetet, stör mig personligen inte på grafiken.

Finns en kod som just nu verkar fungera på alla spel i Quest store, MOBILE25. Gissar att den inte funkar så länge till men Eleven kommer på rea då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar duktigt invecklat. Ska ha riktiga cyklar + racer som ger motståndet? Motionscyklar lär va no go antar jag.

De mesta funkar om du kopplar på en ANT+ eller bluetooth fart- och kadenssensor om inte cykeln redan stödjer detta. Men du kommer inte få korrekta värden i Zwift om du inte installerar effektpedaler t.ex. Favero assioma.
Max motståndet 550W kommer också göra det svårt att tävla då de kommer krävas mer effekt i en spurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Blir väldigt svettig av att köra pistol whip.
Förut brukade jag dra genom alla låtar i det på Hard i ett svep, bra träningspass

Ska prova det idag och dra igenom det i helt svep med

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

De mesta funkar om du kopplar på en ANT+ eller bluetooth fart- och kadenssensor om inte cykeln redan stödjer detta. Men du kommer inte få korrekta värden i Zwift om du inte installerar effektpedaler t.ex. Favero assioma.
Max motståndet 550W kommer också göra det svårt att tävla då de kommer krävas mer effekt i en spurt.

OT nu men: Dyra rackare, är det Favero assioma eller någon liknade variant som krävs om man vill kunna se effekt även när man cyklar utan trainer utomhus? Inga billigare cykeldatorer klarar att vissa just effekt?

Ingen nödvändighet så klart som motionär men visst vore det ett bra/kul hjälpmedel.

Varifrån kommer maxmotståndet 550W menar du?

Permalänk
Medlem

VR health institute kan vara värt att slänga en kik på: https://vrhealth.institute/vr-ratings/

Till exempel jämför dom ToTF med rodd: https://vrhealth.institute/portfolio/thrill-of-the-fight/

Finns även VR fitness insider: https://www.vrfitnessinsider.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

OT nu men: Dyra rackare, är det Favero assioma eller någon liknade variant som krävs om man vill kunna se effekt även när man cyklar utan trainer utomhus? Inga billigare cykeldatorer klarar att vissa just effekt?

Ingen nödvändighet så klart som motionär men visst vore det ett bra/kul hjälpmedel.

Varifrån kommer maxmotståndet 550W menar du?

För effekt ute finns lite olika typer av mätare pedaler eller vevarmar är vanligast att man har mätningen i. Finns någon äldre cykeldator (iBike Newton) som försökt mäta detta men blir inte bra samt kostar fortfarande mycket pengar. iBike till telefonen har funktionen och gör det okej men skulle hellre använda pulsen och RPE som guide kontra något som inte faktiskt mäter effekten. Finns säkert någon app till Garmin/Wahoo som kan göra något liknade och använder accelerometern. Men om du sitter i bocken eller upprätt kan den inte känna av.

DcRainmaker är sidan man ska läsa innan inköp av effektmätare: https://www.dcrainmaker.com/2018/11/power-meter-buyers-2018.h... är ett par år gammal men de är främst priserna som justerats neråt.

Max watt är hämtat från Casalls hemsida från hans motioncykel troligen kan man överstiga denna effekten lite i en spurt men är nog inte tillräckligt för 800+W i 15sekunder som krävs i Zwift om man vill vinna.

Permalänk
Medlem

Ser inte att det diskuterats i tråden, eller så missade jag någons inlägg.

Men Simracing är riktigt bra uthållighetsträning.
Speciellt med en riktig ratt så man får ett motstånd man inte kanske orkar styra emot,
men även med klenare rattar så är ett race på en timme något som får en riktigt svettig.

Så vill man träna armar, skaffa en direktdriven ratt, tex fantatec dd1 och kör ACC eller iracing som är riktigt bra simulatorer också gjorda för mer highend-rattar.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

På Oculusplattformen så ger Eleven både PC- och Questversionen av Eleven medan du på Steam bara kan köra om du har en PC i närheten. Jag tycker Eleven är ett spel som passar bra att köra lokalt i headsetet, stör mig personligen inte på grafiken.

Finns en kod som just nu verkar fungera på alla spel i Quest store, MOBILE25. Gissar att den inte funkar så länge till men Eleven kommer på rea då och då.

Ok! Tackar
Den kommer i morgon, grymt taggad. Har 3D-skrivare på jobbet så man kanske får skriva ut ett sånt där skaft för bättre vinkel och känsla

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

FitXR blir gratis men med prenumeration: https://uploadvr.com/fitxr-subscription-multiplayer-hiit/

Ingen aning om man har tillgång till något alls utan prenumerationen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ser inte att det diskuterats i tråden, eller så missade jag någons inlägg.

Men Simracing är riktigt bra uthållighetsträning.
Speciellt med en riktig ratt så man får ett motstånd man inte kanske orkar styra emot,
men även med klenare rattar så är ett race på en timme något som får en riktigt svettig.

Så vill man träna armar, skaffa en direktdriven ratt, tex fantatec dd1 och kör ACC eller iracing som är riktigt bra simulatorer också gjorda för mer highend-rattar.

Kör med 20 nm directdrive ratt och pedaler som fixar 135 kg bromstryck. Nu har jag bara använt dem för max 75 kg skulle jag tippa. Det är lite svårt att avgöra då min rigg flexar lite så måhända använder jag mer än 75 kg pga flexet.

Jag kan inte påstå det ger så mycket kondition känns mest som man endurancetränar hjärnan men vänsterbenet är bra mycket starkare än högerbenet iaf så absolut viss styrketräning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör med 20 nm directdrive ratt och pedaler som fixar 135 kg bromstryck. Nu har jag bara använt dem för max 75 kg skulle jag tippa. Det är lite svårt att avgöra då min rigg flexar lite så måhända använder jag mer än 75 kg pga flexet.

Jag kan inte påstå det ger så mycket kondition känns mest som man endurancetränar hjärnan men vänsterbenet är bra mycket starkare än högerbenet iaf så absolut viss styrketräning

Du får ju köra lite mer rally och lite mindre söndagsrace på Monza
Men sure, är väl mer att ha ett konstant fokus som är mest avgörande.
Men jag är då rejält svettig efter någon timmes race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du får ju köra lite mer rally och lite mindre söndagsrace på Monza
Men sure, är väl mer att ha ett konstant fokus som är mest avgörande.
Men jag är då rejält svettig efter någon timmes race.

Jag körde endurance så 3h stinter är inte ovanligt. Svettas gör man men mest om ryggen som inte får andas. Men en bråkdel jämfört med 10 min thrill of the fight

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vive Air, om informationen stämmer har HTC gjort ett headset specifikt för konditionsträning: #19040873

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Konditionsträning i VR är nog den enda träning jag fått det senaste året! Rekommenderar verkligen att testa!
Mest intensitet kommer jag upp i när jag spelar Synthriders "force mode" men spelar Beat Saber och lite allt möjligt också!
Synthriders är lätt för nybörjaren och skulle säga att det är lättare att komma in i än Beat Saber men vill man komma upp i sin max-puls så får man jobba lite med tekniken först.

Vill man komma upp i högintensiv träning direkt så skulle jag kanske säga att boxnings spel som BoxVR och Thrill oft he fight är bäst. Där kan det bli riktigt jobbigt på bara 40 minuter!

Rekommenderar att använda appen "YurFit" https://yur.fit/
Jag använder windows desktop appen och den körs i bakgrunden varje gång jag startar ett VR spel. Den räknar intensitet, förbrända kalorier osv. men det bästa är egentligen att jag vet exakt hur LÄNGE jag rört på mig i VR i varje spel, det kan vara svårt att hålla koll på annars. Man levlar också i appen max lv varje månad är 60 men det är rätt intensivt att nå dit det har jag inte lyckats med hittills haha.

Permalänk
Medlem

För de med verkligt seriösa träningsambitioner (seriös träning mer än lek, även tävling) kan jag rekommendera Zwift som jag nämnde ovan. Fast det blir mera som en avancerad realistisk internetuppkopplad cykeltrainer jämfört med den typen av VR som ni snackar om här, det är stor skillnad och därför tveksamt om Zwift ens platsar i den här tråden.

Det som är fascinerande med Zwift är att det fullständigt dräller av cyklister av olika nivåer från hela världen där (allt från motionärer till yppersta elit). Finns t.om. seriöst prestigfyllt världsmästerskap i Zwift numera. Man märker att cykling är en betydligt större sport utomlands än i Sverige.

Dyrt dock, en cykel + en vettig Zwift kompatibel trainer + Zwift abonnemang.

Världsmästerskapet:
https://www.youtube.com/watch?v=wYNmq9cIRyA

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

För de med verkligt seriösa träningsambitioner (seriös träning mer än lek, även tävling) kan jag rekommendera Zwift som jag nämnde ovan. Fast det blir mera som en avancerad realistisk internetuppkopplad cykeltrainer jämfört med den typen av VR som ni snackar om här, det är stor skillnad och därför tveksamt om Zwift ens platsar i den här tråden.

Det som är fascinerande med Zwift är att det fullständigt dräller av cyklister av olika nivåer från hela världen där (allt från motionärer till yppersta elit). Finns t.om. seriöst prestigfyllt världsmästerskap i Zwift numera. Man märker att cykling är en betydligt större sport utomlands än i Sverige.

Dyrt dock, en cykel + en vettig Zwift kompatibel trainer + Zwift abonnemang.

Världsmästerskapet:
https://www.youtube.com/watch?v=wYNmq9cIRyA

Det kan ju vara en sporre att tävla mot andra människor och det är garanterat vettigare att köra cykling om man vill bli bra på att cykla, men det är definitivt inget man skulle göra med ett VR-headset på sig (möjligen ett par framtida lätta AR-glasögon) och förutom att det är dyrt så kräver det dedikerad yta och du kan enbart ägna dig åt just cykling.

Där jag möjligen ser en fördel för VR är att det finns många olika träningsaktiviteter att variera mellan och många av dom känns som renodlade spel. Cykling känns som träning, även om Zwift och dylikt är mer motiverande än att bara stirra ut i intet, så tror jag många VR-spel är bättre på att få en att tänka att man spelar snarare än tränar. Och det finns definitivt ett gäng spel som skjuter upp pulsen i höjden, men grenspecifikt blir det ju inte.

Tldr: olika användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det kan ju vara en sporre att tävla mot andra människor och det är garanterat vettigare att köra cykling om man vill bli bra på att cykla, men det är definitivt inget man skulle göra med ett VR-headset på sig (möjligen ett par framtida lätta AR-glasögon) och förutom att det är dyrt så kräver det dedikerad yta och du kan enbart ägna dig åt just cykling.

Där jag möjligen ser en fördel för VR är att det finns många olika träningsaktiviteter att variera mellan och många av dom känns som renodlade spel. Cykling känns som träning, även om Zwift och dylikt är mer motiverande än att bara stirra ut i intet, så tror jag många VR-spel är bättre på att få en att tänka att man spelar snarare än tränar. Och det finns definitivt ett gäng spel som skjuter upp pulsen i höjden, men grenspecifikt blir det ju inte.

Tldr: olika användningsområden.

Ja, jo, Zwift är verkligen stenhårt beroende på vad man gör det till. Det har vissa spelmoment som olika typer av power ups men som sagt, inte mycket av spel, nej, det är mera av en avancerad realistisk internetuppkopplad multiuser cykeltrainer än ett VR spel, absolut. Dock flexibelt eftersom man kan välja mellan att cykla själv fritt på olika banor, olika typer av workouts, gruppträningar samt tävlingar samt att man blir indelad i olika kategorier beroende på ens egna nivå. Är man i kategori A så kan man nog räknas som elitmotionär (även om kat B är nog så tuff också...). A+ är väl oftast cyklister som också tävlar på ganska hög nivå utomhus, dvs tävlingscyklister/elitidrottssmän/kvinnor.

Alla som cyklat trainer vet ju att det är tortyr Zwift har lyckats med den smått omöjliga bedriften att göra det lite roligare, ja, men fortsatt tufft beroende på hur mycket man anstränger sig. Eftersom du sitter på en helt vanlig cykel blir det dock så realistiskt det kan bli i jämförelse med cykling utomhus (även om det inte är samma sak).

Men som sagt, Zwift har blivit oerhört populärt bland cyklister världen över, ett fenomen i tiden. Företaget bakom Zwift bör gå förbannat bra. Finns även löparband kopplade till Zwift men noll erfarenhet av det, vet ej om det är lika bra som cykling. Borde vara klurigare att mäta effekten kan jag tycka på ett rättvist sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

För de med verkligt seriösa träningsambitioner (seriös träning mer än lek, även tävling) kan jag rekommendera Zwift som jag nämnde ovan. Fast det blir mera som en avancerad realistisk internetuppkopplad cykeltrainer jämfört med den typen av VR som ni snackar om här, det är stor skillnad och därför tveksamt om Zwift ens platsar i den här tråden.

Det som är fascinerande med Zwift är att det fullständigt dräller av cyklister av olika nivåer från hela världen där (allt från motionärer till yppersta elit). Finns t.om. seriöst prestigfyllt världsmästerskap i Zwift numera. Man märker att cykling är en betydligt större sport utomlands än i Sverige.

Dyrt dock, en cykel + en vettig Zwift kompatibel trainer + Zwift abonnemang.

Världsmästerskapet:
https://www.youtube.com/watch?v=wYNmq9cIRyA

Jag har testat på VZfit med träningcykel det var dock ganska länge sedan (2019) och jag kan tänka mig att tekniken har utvecklats men tyvärr så var det många som testade som blev åksjuka aka "motionsickness". Det har ju att göra med att det simulerar ganska höga hastigheter och svängar utan att kroppen färdas framåt IRL.
Det var dock fascinerande att se lite mer erfarna och vältränade cyklister tävla mot varandra och de triggade absolut igång tävlingsinstinkten hos många!
Kan absolut se det som en standard på träningsanläggningar i framtiden eller redan nu för entusiasten som inte lätt blir motionsick. AR glasögon + träningscykel om 5 år är vad jag förväntar mig!

Håller inte riktigt med om att alla andra VR spel som kräver rörelse inte är seriös träning eller sport. Ta tex världsmästerskapen i Beat Saber? Där har många av deltagarna 2000+ timmars träning för att bygga upp muskelminnet och nästintill omänskliga reflexer.
Eller gå med i discorden för YurFit där användare delar med sig av sin viktnedgång som resultat av VRträning.
För mig är VRfitness mest lek men det är också vad som får mig att sluta va en soffpotatis. Jag kan köra hårt ca 2 gånger i veckan men det är av rent nöje.
Men vissa sätter ju upp ett seriöst tränings Mål och tränar varje dag, det är så seriöst man gör det!

Permalänk
Medlem

‘CREED: Rise to Glory’ Turns Up the Intensity on Quest with New Endurance Mode

The Oculus Quest version of Survios’ popular boxing game, CREED: Rise to Glory, just got an exclusive update, which removes the game’s Virtual Stamina system and lets you box at full speed for maximum physical intensity.

https://www.roadtovr.com/creed-vr-boxing-quest-2-update/

Permalänk
Medlem

FitXR Launches HIIT Exercises

FitXR is today launching its third form of virtual workout – high-intensity interval training (HIIT) exercises.

3st ska vara tillgängliga utan medlemskap:

Citat:

Our NEW HIIT studio launches tomorrow and 3 intro classes will be available to all regardless of whether or not you're a member

https://uploadvr.com/fitxr-hiit/

Permalänk
Medlem

Vilket företag är störst på detta? Känns som något att lägga lite aktiepengar på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilket företag är störst på detta? Känns som något att lägga lite aktiepengar på.

Beror nog på hur man räknar, antalet sålda spel är ju Beat Saber i särklass störst med och Beat Games ägs av Facebook. Bland renodlade träningsspel har jag inte den blekaste och de jag kommer på verkar inte vara börsnoterade.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Dance Central och kan uttala sig om hur bra detta spelet är?
Tjejen har fått dille på Beat Saber men har även kikat på Dance Central då ja tror hon kommer tycka det är roligt.

Men hur bra är det? Jag är ju expert på att fuska på sånna spel genom rörelser som duger, är det likadant på detta?