Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Generera bara lagliga MP3or nu va?

Testade med Ducktales intro (Svenska versionen)
Smidigt måste jag säga, kan jag fylla på mitt bibliotek med lite bra musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm nu blir jag nyfiken. Fungerar Zwift med casall infinity 1.3b? cykla runt i google earth i VR hade ju iof inte vart trevligt pga svetten men annars rätt kul idé.

Vet tyvärr inte om Zwift fungerar med "casall infinity 1.3b", själv har jag en Wahoo Kickr Core + en racer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vet tyvärr inte om Zwift fungerar med "casall infinity 1.3b", själv har jag en Wahoo Kickr Core + en racer.

Verkar duktigt invecklat. Ska ha riktiga cyklar + racer som ger motståndet? Motionscyklar lär va no go antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar duktigt invecklat. Ska ha riktiga cyklar + racer som ger motståndet? Motionscyklar lär va no go antar jag.

Tror det finns motionscyklar som fungerar med Zwift också.

Det finns nog en hel del Youtube videos som förklarar konceptet. Tror också det finns en del success stories med Zwift med "soffpotatisar" som gjort helomvändningar.

Men ja, Zwift är relativt dyrt även om väl det oftast går att sälja prylarna vidare med begränsad förlust om man tröttnar. Tror att Corona gav Zwift en extra kick även om det var populärt innan också. En fördel med cykling är väl att det för en majoritet av människor är skonsammare jämfört med löpning men Zwift kan vara nog så tufft....

Permalänk
Medlem

Tycker man kan bli bra svettig ibland av att bara spela spel som tex PistolWhip! Riktigt gött och kunna röra på sig hemma och ha riktigt kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Tycker man kan bli bra svettig ibland av att bara spela spel som tex PistolWhip! Riktigt gött och kunna röra på sig hemma och ha riktigt kul

Blir väldigt svettig av att köra pistol whip.
Förut brukade jag dra genom alla låtar i det på Hard i ett svep, bra träningspass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Rea på några cardiospel på Humble: https://www.humblebundle.com/store/promo/vr-sale/?hmb_source=...

- PowerbeatsVR
- Blaston
- Creed
- Eleven

Plus/minus för att skaffa Eleven på Oculus store vs t.ex. Humblebundle? Har en Quest 2 på väg, är helt grön på VR. Antar att en köpt steamnyckel inte går att använda till att köra det direkt på Questen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Plus/minus för att skaffa Eleven på Oculus store vs t.ex. Humblebundle? Har en Quest 2 på väg, är helt grön på VR. Antar att en köpt steamnyckel inte går att använda till att köra det direkt på Questen.

På Oculusplattformen så ger Eleven både PC- och Questversionen av Eleven medan du på Steam bara kan köra om du har en PC i närheten. Jag tycker Eleven är ett spel som passar bra att köra lokalt i headsetet, stör mig personligen inte på grafiken.

Finns en kod som just nu verkar fungera på alla spel i Quest store, MOBILE25. Gissar att den inte funkar så länge till men Eleven kommer på rea då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De mesta funkar om du kopplar på en ANT+ eller bluetooth fart- och kadenssensor om inte cykeln redan stödjer detta. Men du kommer inte få korrekta värden i Zwift om du inte installerar effektpedaler t.ex. Favero assioma.
Max motståndet 550W kommer också göra det svårt att tävla då de kommer krävas mer effekt i en spurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Blir väldigt svettig av att köra pistol whip.
Förut brukade jag dra genom alla låtar i det på Hard i ett svep, bra träningspass

Ska prova det idag och dra igenom det i helt svep med

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

De mesta funkar om du kopplar på en ANT+ eller bluetooth fart- och kadenssensor om inte cykeln redan stödjer detta. Men du kommer inte få korrekta värden i Zwift om du inte installerar effektpedaler t.ex. Favero assioma.
Max motståndet 550W kommer också göra det svårt att tävla då de kommer krävas mer effekt i en spurt.

OT nu men: Dyra rackare, är det Favero assioma eller någon liknade variant som krävs om man vill kunna se effekt även när man cyklar utan trainer utomhus? Inga billigare cykeldatorer klarar att vissa just effekt?

Ingen nödvändighet så klart som motionär men visst vore det ett bra/kul hjälpmedel.

Varifrån kommer maxmotståndet 550W menar du?

Permalänk
Medlem

VR health institute kan vara värt att slänga en kik på: https://vrhealth.institute/vr-ratings/

Till exempel jämför dom ToTF med rodd: https://vrhealth.institute/portfolio/thrill-of-the-fight/

Finns även VR fitness insider: https://www.vrfitnessinsider.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

OT nu men: Dyra rackare, är det Favero assioma eller någon liknade variant som krävs om man vill kunna se effekt även när man cyklar utan trainer utomhus? Inga billigare cykeldatorer klarar att vissa just effekt?

Ingen nödvändighet så klart som motionär men visst vore det ett bra/kul hjälpmedel.

Varifrån kommer maxmotståndet 550W menar du?

För effekt ute finns lite olika typer av mätare pedaler eller vevarmar är vanligast att man har mätningen i. Finns någon äldre cykeldator (iBike Newton) som försökt mäta detta men blir inte bra samt kostar fortfarande mycket pengar. iBike till telefonen har funktionen och gör det okej men skulle hellre använda pulsen och RPE som guide kontra något som inte faktiskt mäter effekten. Finns säkert någon app till Garmin/Wahoo som kan göra något liknade och använder accelerometern. Men om du sitter i bocken eller upprätt kan den inte känna av.

DcRainmaker är sidan man ska läsa innan inköp av effektmätare: https://www.dcrainmaker.com/2018/11/power-meter-buyers-2018.h... är ett par år gammal men de är främst priserna som justerats neråt.

Max watt är hämtat från Casalls hemsida från hans motioncykel troligen kan man överstiga denna effekten lite i en spurt men är nog inte tillräckligt för 800+W i 15sekunder som krävs i Zwift om man vill vinna.

Permalänk
Medlem

Ser inte att det diskuterats i tråden, eller så missade jag någons inlägg.

Men Simracing är riktigt bra uthållighetsträning.
Speciellt med en riktig ratt så man får ett motstånd man inte kanske orkar styra emot,
men även med klenare rattar så är ett race på en timme något som får en riktigt svettig.

Så vill man träna armar, skaffa en direktdriven ratt, tex fantatec dd1 och kör ACC eller iracing som är riktigt bra simulatorer också gjorda för mer highend-rattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

På Oculusplattformen så ger Eleven både PC- och Questversionen av Eleven medan du på Steam bara kan köra om du har en PC i närheten. Jag tycker Eleven är ett spel som passar bra att köra lokalt i headsetet, stör mig personligen inte på grafiken.

Finns en kod som just nu verkar fungera på alla spel i Quest store, MOBILE25. Gissar att den inte funkar så länge till men Eleven kommer på rea då och då.

Ok! Tackar
Den kommer i morgon, grymt taggad. Har 3D-skrivare på jobbet så man kanske får skriva ut ett sånt där skaft för bättre vinkel och känsla

Permalänk
Medlem

FitXR blir gratis men med prenumeration: https://uploadvr.com/fitxr-subscription-multiplayer-hiit/

Ingen aning om man har tillgång till något alls utan prenumerationen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ser inte att det diskuterats i tråden, eller så missade jag någons inlägg.

Men Simracing är riktigt bra uthållighetsträning.
Speciellt med en riktig ratt så man får ett motstånd man inte kanske orkar styra emot,
men även med klenare rattar så är ett race på en timme något som får en riktigt svettig.

Så vill man träna armar, skaffa en direktdriven ratt, tex fantatec dd1 och kör ACC eller iracing som är riktigt bra simulatorer också gjorda för mer highend-rattar.

Kör med 20 nm directdrive ratt och pedaler som fixar 135 kg bromstryck. Nu har jag bara använt dem för max 75 kg skulle jag tippa. Det är lite svårt att avgöra då min rigg flexar lite så måhända använder jag mer än 75 kg pga flexet.

Jag kan inte påstå det ger så mycket kondition känns mest som man endurancetränar hjärnan men vänsterbenet är bra mycket starkare än högerbenet iaf så absolut viss styrketräning

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör med 20 nm directdrive ratt och pedaler som fixar 135 kg bromstryck. Nu har jag bara använt dem för max 75 kg skulle jag tippa. Det är lite svårt att avgöra då min rigg flexar lite så måhända använder jag mer än 75 kg pga flexet.

Jag kan inte påstå det ger så mycket kondition känns mest som man endurancetränar hjärnan men vänsterbenet är bra mycket starkare än högerbenet iaf så absolut viss styrketräning

Du får ju köra lite mer rally och lite mindre söndagsrace på Monza
Men sure, är väl mer att ha ett konstant fokus som är mest avgörande.
Men jag är då rejält svettig efter någon timmes race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du får ju köra lite mer rally och lite mindre söndagsrace på Monza
Men sure, är väl mer att ha ett konstant fokus som är mest avgörande.
Men jag är då rejält svettig efter någon timmes race.

Jag körde endurance så 3h stinter är inte ovanligt. Svettas gör man men mest om ryggen som inte får andas. Men en bråkdel jämfört med 10 min thrill of the fight