Nvidia Geforce RTX 3060 får ny grafikkrets – ska döda mining-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3060 får ny grafikkrets – ska döda mining-prestanda

Genom att ge grafikkretsar nya namn bryts kompatibilitet med äldre drivrutiner och möjliggör prestandabegränsningar vid brytning av kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Specifikationsmässigt ska ingenting skilja mellan grafikkretsarna, utan skillnaden handlar uteslutande att nya Geforce RTX 3060 som levereras med GA106-302 får ett nytt PCI Device ID. Manövern ger Nvidia möjligheten att helt bryta kompatibilitet med äldre drivrutiner och på så vis begränsa grafikkortet till nyare mjukvara med prestandabegränsning för brytning av kryptovalutor.

Det där kommer de som vill mina på dessa kort gå runt på cirka 5 minuter, eller, mer realistiskt, en eftermiddag om det ska drickas kaffe och ätas fika också.

Permalänk
Medlem

tipsade om detta igår, hoppas dom lyckas bättre med att spärra denna gången 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Göteborgaren:

tipsade om detta igår, hoppas dom lyckas bättre med att spärra denna gången 🙂👍

Det enda de kommer lyckas göra är att göra det svårare för den som vill mine:a på sitt kort i bakgrunden när man inte spelar att göra det. D.v.s. den kategori av miners som är minst problematisk. Glad att jag själv sitter på ett "ospärrat" 3070.

Den som köper kort endast att mine:a på kommer inte påverkas nämnvärt av detta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

För att när nästa mining-krasch kommer, så försvinner en stor del av det kundsegmentet. Har man då gjort sig ovän med spelare, som kanske bytt till AMD i stället, så tappar man en hel del av den försäljningen.

Sen hade det ju varit klädsamt också om Nvidia hade tagit sitt ansvar och helt blockerat all form av mining på korten, för att bidra till att stoppa det vansinnet helt. Jag hoppas ju att all världens länder tar till krafttag och förbjuder kryptovalutor och mining helt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

Enda anledningen till att de gör något är pga. dålig PR och att folk klagar. Hade det funnits tillräckligt med kretsar för alla hade inget hänt.

Vi lär se detta upprepa sig ännu en gång om stater får för sig att bannlysa brytning av kryptovalutor pga. hög energiförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

Mining är en osäker inkomstkälla på sikt. Det är troligt att ASICs ersätter deras produkt på sikt precis som det gjort med Bitcoin. Så för att stärka varumärket bland gamers, som ju är den pålitliga inkomstkällan på sikt så gör man vad man kan för att hålla varumärket högt hos den kundgruppen. De har ju fått en del skit bland gamers för att kort försvinner till mining och inte till gamers.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Varför inte ägna sig åt folding@home istället?
https://www.coindesk.com/thousands-of-these-computers-were-mi...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

Jag tror det handlar mycket om någon typ av prestigé att utåt inte se ut som man överger "gamers" och i värsta fall öppna för AMD eller Intel att sno åt sig dessa marknadsandelar. Om detta sedan resulterar i att fler grafikkort i toppsegmentet verkligen når "gamers" spelar mindre roll, så länge det ser ut som NVidia står på deras sida och det finns medium-kort på hyllan.

Rent affärsmässigt är detta en fin manöver, lansera spärrade medium-prestanda till "average/casual gamers" och tysta de mesta skriken, samtidigt som CMP med usel kH/W når "average miner" och håller dessa glada. De riktiga "hardcore gamers" samt storskaliga "hardcore miners" kommer fortfarande slåss om kort med topp-prestanda t.ex RTX3080. Därför tror jag inte dessa kommer bli spärrade överhuvudtaget.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

Grejen är att de inte tjänar mindre pengar på detta som läget är idag. Oavsett "popular belief" är efterfrågan från entusiaster/gamers så pass stor att vi skulle ha liknande brist som idag oavsett om miners tog de grafikkort de kommer åt eller ej. Skillnaden vore att fler grafikkort skulle hamna i "rätt händer". Varför och motivet är dock en bra fråga. Men gissningsvis handlar det om good will, att visa att de tar det upplevda problemet på allvar och vill att de ska få grafikkorten till vanliga konsumenter. Jag tror dock inte att Nvidia brytt sig det minsta om det var så att efterfrågan på konsumentsidan inte var så pass hög som den är idag.

Kostnaden i att producera dessa "nya" grafikkretsar är obefintlig då det enbart handlar om att de fått ett nytt PCI Device ID. Skulle tro att skillnaden i namngivning är för att underlätta för sina kunder (grafikkortstillverkarna).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

För att eliminera andrahands marknaden. EIP1559 kommer till Ethereum. Då kommer en massa hobby miners att sälja av kort och minska på Nvidias försäljning av nya kort.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magma86:

Varför ge bort sin datorkraft gratis när man kan få betalt för den istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag förstår inte varför de skulle vilja göra något sånthär? De tjänar väl pengar på miners, varför vill de tjäna mindre pengar, samtidigt som det kostar att producera dessa nya grafikkretsar?

Det är i deras intresse att gaming PC-segmentet överlever långsiktigt. Att inte ha kunnat sälja hårdvara till annat än inbitna entusiaster under kanske ett års tid kan ha långsiktiga konsekvenser och mining-kundbasen är jämförelsevis volatil och otrygg.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där kommer de som vill mina på dessa kort gå runt på cirka 5 minuter, eller, mer realistiskt, en eftermiddag om det ska drickas kaffe och ätas fika också.

min första tanke också De lär gå att flasha detta via bios eller modifiera HardwareID på andra sätt i windows. Har ghorts tidigare vill jag minnas.

Om de inte har någon sorts digital signering inbyggt i kretsen vid uppstart, lite som apple har med sin touch-id krets. D

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Säg att du köpt grafikkort för 100 000:- i Nov 2020 så hade du dragit in närmare 40 000:- i månaden i passiv inkomst.
Det är varför.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Säg att du köpt grafikkort för 100 000:- i Nov 2020 så hade du dragit in närmare 40 000:- i månaden i passiv inkomst.
Det är varför.

Även med svenska elpriser? Trodde inte att någon minade i sverige i princip.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

10 minuters jobb med hex-editor?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Det där kommer de som vill mina på dessa kort gå runt på cirka 5 minuter, eller, mer realistiskt, en eftermiddag om det ska drickas kaffe och ätas fika också.

Jag tror mer på de där 5 minuterna... Det är väl bara att öppna .inf-filen och ändra ID:t? Eller är det kanske aningen mer komplext i detta fallet?
Hur som helst har jag svårt att tro att det håller i mer än en vecka om de har flera skydd än bara det som nämns här...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Miners har också kommit runt drivrutinernas begränsningar mha en HDMI-dongel. Kommer de här korten att vara annorlunda?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Varför nvidia segmenterar? För att tjäna mer pengar givetvis. Det är verkligen inte mer komplicerat än så.
De kunder som tjänar pengar på grafikkorten är beredda att betala mer för dem, eftersom det enda som spelar roll är return of investment.
Detta blir extra uppenbart om man tittar bakåt i tiden, när nvidias quadrokort var närmast identiska med spelkorten hårdvarumässigt.

En annan anledning är kontroll. Genom att segmentera marknaden kan man styra över hur olika grupper påverkas vid en brist. Det ger möjligheten att ta de val som är mest lönsamma, långsiktigt strategiska eller ser bäst ut PR-mässigt.

Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas ju att all världens länder tar till krafttag och förbjuder kryptovalutor och mining helt.

Förbjuda vad man får beräkna på sin egen hårdvara låter som ett farligt kliv att ta. Vad gör mining mindre okej än exempelvis benchmarking, spelande, lösenordsknäckning eller VPN-kryptering för de som ändå har rent mjöl i påsen? Det går definitivt att argumentera för att inget av det behövs.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Därför att vi bryr oss bara om att tjäna pengar och maximera den egna vinsten. Orka bry sig i annat liksom.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tror mer på de där 5 minuterna... Det är väl bara att öppna .inf-filen och ändra ID:t? Eller är det kanske aningen mer komplext i detta fallet?
Hur som helst har jag svårt att tro att det håller i mer än en vecka om de har flera skydd än bara det som nämns här...

.inf-filerna innehåller bara information för Windows om drivrutiner, att ändra i den kommer inte åstadkomma något annat än att möjligtvis lyckas installera fel drivrutin. För att kunna gå runt spärren så måste man antingen ändra i själva drivrutinerna, vilket kanske inte är så enkelt eftersom de är signerade, eller spoofa PCI Device ID på något sätt. Så inte helt trivialt att gå runt, men troligtvis inget större hinder för de som är motiverade.

Permalänk
Inaktiv

Alltså. Man ska väl f*n få göra vad man vill med sitt kort. Vill jag donera beräkningskraft till Seti, Folding eller mine:a lite så ska väl tillverkaren skita i det. Det tillverkaren kan göra är att producera lite fler kort. Det enda de behöver bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Även med svenska elpriser? Trodde inte att någon minade i sverige i princip.

Jodå, går finfint även här i lilla Sverige. Med lite finurliga skatteupplägg kan det bli lite mer lönsamt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att när nästa mining-krasch kommer, så försvinner en stor del av det kundsegmentet. Har man då gjort sig ovän med spelare, som kanske bytt till AMD i stället, så tappar man en hel del av den försäljningen.

Sen hade det ju varit klädsamt också om Nvidia hade tagit sitt ansvar och helt blockerat all form av mining på korten, för att bidra till att stoppa det vansinnet helt. Jag hoppas ju att all världens länder tar till krafttag och förbjuder kryptovalutor och mining helt.

Men vadå gjort sig "ovän" med gamers? Jag skulle tro att om Nvidia, efter miningcrashen, bara släppte nya kort som matchar AMD's kort, men var billigare, så hade gamers ändå köpt korten, även om de behandlats "dåligt" tidigare av Nvidia. Jag menar helt enkelt att jag tror inte många gamers skulle hålla agg och inte köpa ett Nvidia kort bara för att det tidigare sålts till höga priser till miners. De hade, som de flesta hade, bara köpt det kort som var mest prisvärt då.

Jag är dock inte så insatt i allt detta, så jag missar säkert någon aspekt. Är öppen för hur mitt argument inte håller då jag gärna vill förstå situationen bättre Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Även med svenska elpriser? Trodde inte att någon minade i sverige i princip.

Yes.

Säg att du köpte 24st 3060TI för 4290:- lanseringspriset (tot 103k), så hade du haft en elkostnad på runt 3300:- i månaden räknat på mitt elpris (Vilket är 1,53:- per KW/H inkl elnätsavgift, moms och allt annat humbugg). Du hade dragit in i runda slängar 400 000:- sedan November.

400 000:- minus 15 000:- i el är i mina ögon en vinstaffär. Korten i sig skulle också vara värd det dubbla mot för vad du betalade.

Nu har visserligen svårighetsgraden gått upp då väldigt många fler börjat mina, men du hade legat stadigt på runt 40 000:- per månad med samma elkostnad.

Däremot är det en minusaffär att direkt mina Bitcoins, det händer i princip inte på grafikkort.

Dum som man var så köpte man givetvis inte på sig 24st 3060TI.
Man sitter inte på en spåkula så man kan förutse sånt, men kul för de som prickade in timingen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Yes.

Säg att du köpte 24st 3060TI för 4290:- lanseringspriset (tot 103k), så hade du haft en elkostnad på runt 3300:- i månaden räknat på mitt elpris (Vilket är 1,53:- per KW/H inkl elnätsavgift, moms och allt annat humbugg). Du hade dragit in i runda slängar 400 000:- sedan November.

400 000:- minus 15 000:- i el är i mina ögon en vinstaffär. Korten i sig skulle också vara värd det dubbla mot för vad du betalade.

Nu har visserligen svårighetsgraden gått upp då väldigt många fler börjat mina, men du hade legat stadigt på runt 40 000:- per månad med samma elkostnad.

Däremot är det en minusaffär att direkt mina Bitcoins, det händer i princip inte på grafikkort.

Dum som man var så köpte man givetvis inte på sig 24st 3060TI.
Man sitter inte på en spåkula så man kan förutse sånt, men kul för de som prickade in timingen.

Lite glädjekalkyl har du där ändå. Du kommer behöva ett par moderkort, några risers, ett par hdds/usb att boota ifrån, bygga några "chassin", kraftfulla PSUer, några CPUer också. Vinsten om man fick loss allt detta i november är såklart kolossal ändå, men det är kostnader som man har om man ska minea.

Permalänk

Amd gjorde likadant med deras bulldozer cpu med att få den prestera uselt i spel så att det fanns god tillgång för oss andra. Och de lyckades väldigt bra. Så man får hoppas Nvidia lyckas med detsamma, de börjar först med miners, men sedan tar de även gamers.

Permalänk

Nedräkning till tredjeparts drivrutiner som möjliggör kryptobrytning: 10, 9, 8, 7...