Permalänk
Medlem

Vattenkyla 1070 GTX?

Jomen visst gott folk!

Jag behöver sänka tempen på mitt MSI 1070 GTX.
Genom snöbollseffekten bytte jag först datorbord, sen chassi (för att det skulle få plats under det nya bordet...)

Jag har gått från ett gigantiskt men väldigt välkylt chassi till ett betydligt mindre.
CPUn har vattenkylning (Asus AiO lösning) och håller sig bekvämt sval.

Grafikkortet är en annan historia... Full load peakar det på över 90 grader och det känns inte hälsosamt i långa loppet.

Det sitter ju en originalkylare på med 3 fläktar, dessa varvar nästan sönder för o hålla mitt stenålders-kort något sånär svalt vid spelande.

Så min fråga är, vilken lösning kan tänkas vara smidigast för att montera en AiO vattenkylare på mitt grafikkort? Tänker att en 120mm radiator borde räcka gott för detta, men vattenblocket ska ju helst sitta kvar på kortet också...

Tips, tricks och idéer mottages tacksamt!

Kanske ska tillägga att jag har gjort rent kylningen på kortet, bytt till Arctic Silver kylpasta, samt monterat en 120mm fläkt som blåser från kortsidan av kortet, men det verkar alltså inte räcka i detta miniatyr-chassi...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du för chassi?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfus:

Kanske ska tillägga att jag har gjort rent kylningen på kortet, bytt till Arctic Silver kylpasta, samt monterat en 120mm fläkt som blåser från kortsidan av kortet, men det verkar alltså inte räcka i detta miniatyr-chassi...

Jag tror inte att Arctic Silver är avsedd för att användas på grafikkort. Köp någon syntetisk kylpasta som inte är baserad på metaller istället, exempelvis Arctic MX-4, NT-H2, GC Extreme (högpresterande) eller Kingpin KPX (högpresterande). Helt ärligt förstår jag inte varför folk fortfarande använder en 15 år gammal kylpasta.

Skulle för övrigt vara intressant att veta vilket chassi det är tal om och modellen på grafikkortet. En 120 mm-radiator bör vara mer än tillräckligt för ett 1070 då de bara drar runt 150-180 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vad har du för chassi?

Skrivet av TMG:

Jag tror inte att Arctic Silver är avsedd för att användas på grafikkort. Köp någon syntetisk kylpasta som inte är baserad på metaller istället, exempelvis Arctic MX-4, NT-H2, GC Extreme (högpresterande) eller Kingpin KPX (högpresterande). Helt ärligt förstår jag inte varför folk fortfarande använder en 15 år gammal kylpasta.

Skulle för övrigt vara intressant att veta vilket chassi det är tal om och modellen på grafikkortet. En 120 mm-radiator bör vara mer än tillräckligt för ett 1070 då de bara drar runt 150-180 W.

Jag tror det var vad jag tog i alla fall, hittar inte ens på tuben nu... 😬

Chassit är ett Zalman S5 och grafikkortet är visst inte alls ett MSI (full koll... 🙈) utan ett ASUS ROG GTX 1070 STRIX Gaming.

Jag funderar på om det kortet följer referens-designen så pass att man kunde få på en NZXT Kraken G12 t.ex...? 🤔

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av gurfus:

Chassit är ett Zalman S5 och grafikkortet är visst inte alls ett MSI (full koll... 🙈) utan ett ASUS ROG GTX 1070 STRIX Gaming.

Jag funderar på om det kortet följer referens-designen så pass att man kunde få på en NZXT Kraken G12 t.ex...? 🤔

Testa montera om kylaren på grafikkortet, 90 grader på grafikkortet med strixkylare medans processorn håller sig sval indikerar att problemet ligger mellan GPUn och kylaren. Redaktionen fick 63 grader när de testade Asus STRIX GTX 1070.

Chassit ser ut som den har dålig luftintag på framsidan, du kan testa att köra med öppen sidopanel för ge bättre försättningar att hitta felet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Håller med kommentaren ovan.

90 grader är tok för högt för det kortet, haft en 1080TI(Strix OC) och det låg på under 70 grader i krävande spel och tester utan att låta speciellt mycket.

Fungerar det inte med öppen chassisida så skulle jag byta kylpastan igen, Grizzly cryonaut eller liknande är bra pasta. ev dags att byta ut thermal pads också ifall dom har torkat. Kolla även så att alla fläktar snurrar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Inaktiv

Asus GTX1070 stix ska ligga runt 70c i full load, har ägt 2st som jag körde i sli, med båda igång landade gpu1 runt 80c o gpu2 runt 65c.
Snurrar fläktarna vid belastning?

Skrivet av TMG:

Articsilver 5 kan användas på cpuer och gpur, har gjort det själv ett antal gånger. Var min favorit pasta en gång i tiden

Skrivet av gurfus:

Då har du en av de bättre 1070 korten som släppts, nope ditt kort använder sig icke av referens design samt så är din original kylare mer än nog, byt ut kylpastan till tex MX4.