Permalänk

Om vi byter från ifall HAM är no1 så vill jag ta upp en annan grej.

Redbull gör ett stop på 1,9 i ett pressat läge och första race på säsongen. Merc hade problem med Bottas vänster fram. Mycket imponerande av RB och hoppas de får utdelning under säsongen.

Permalänk
Medlem

RedBull brukar ju alltid ha dom snabbaste depåstoppen men absolut imponerande att vara så snabba på första racet. Märkligt att Bottas verkar dra på sig all otur och Hamilton hela tiden klarar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man måste dock se skillnad på förare som har tur och hamnar i en bil som är överlägsen det året (Button 2009).
Och förare som rycker upp ett mediokert team till nya höjder (Shumacher med både Benetton och Ferrari).
Hamilton är en grym förare, inget tvivel om det.
Men han har även haft turen(/skickligheten) att 2 gånger hamna i team som redan var extremt bra eller storsatsade.

Och att jämföra gamla stjärnor med dagens blir ju alltid lite konstigt.
Jag vill gärna tro att om gamlingarna racat idag så skulle även dom köra samma fysiska rutiner dagens förare gör.

När du säger att Button haft tur så har du inte så bra koll på hans karriär. Han har en jäkla tur med att vinna det mesta

Lewis har inte heller haft tur. Hårt jobb och strålande prestationer. Hade han haft teamkollegor som presterat bättre hade han inte haft sitsen i bästa bilen.

Sen så har han absolut gjort bättre val än alonso som konstant valt fel säten

Att säga att Ferrari inte storsatsade under ross brawns era? Det är inte många team som matchar Ferraris f1 budget... Det var inte bra de tappade brawn dock. Var nog värre än att schumi pensionerade sig. Kanske för att de tappade brawn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Är det någon mer än jag som blir mer och mer (hur det nu är möjligt....) imponerad av Lewis Hamilton?

Jag menar att han är bland de bästa någonsin på att köra i regn

Njae va.

Citat:

aldrig inblandad i några styggheter på banan

Svårt att vara det när man leder. Han är inte den vassaste på att fightas.

Citat:

har aldrig krävt speciell behandling eller försteförarstatus från teamet

LOL

Citat:

behöver inte ha snabbaste bilen

När har han inte haft det?

Citat:

De enda som kommit nära honom är Fernando Alonso, Nico Rosberg och Jenson Button, som visade sig vara världsmästarmaterial alla tre. (Sen, visst... en Max i samma bil, en Vettel när han var som bäst i samma bil, en Alonso... men det kommer vi aldrig få veta.)

Tror du glömde en viss tysk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju svårt jämföra. Hamilton är totalt överlägsen senna ex då han tränat bättre och hårdare och har minst samma talang. Senna hade aldrig haft en chans i modern f1. Så ja god kandidat till goat. Han har ju haft vassa teamkamrater som Button som också vann allt från unga år, alonso och nico rosberg och får en bra förare som Bottas se halvdålig ut.

Att Hamilton skulle tränat bättre och hårdare är inte givet. Senna utmärkte sig på sin tid genom hur seriös och dedikerad han var. På den här nivån lär också rå talang trumfa träning (även om det såklart också är viktigt). Vi snackar trots allt en nivå som endast ett ytterst fåtal kan nå alldeles oavsett träning. Hur långt man når är avhängigt hur hög ens platå är.
Det finns en studie baserad på dataanalys som placerar Senna som den snabbaste föraren, med Hamilton som trea efter Schumacher.

https://www.autoracing1.com/pl/316797

Vad som gör den intressant är att den använder liknande metoder som F1-teamen gör för att analysera en förares potential. Den tittar förvisso bara på kval vilket inte är samma sak som att vinna ett race.

Senna klarade att köra skiten ur en V12-F1;a med manuell växellåda, för att vinna världstiteln 1991 mot förare som Prost. Han hade garanterat kunnat hänga med de bästa idag.

Permalänk
Medlem

Att jämföra förare i olika perioder är vanskligt. Förutsättningarna har varit så oerhört olika genom sportens historia. Tänk till exempel de monster som Fangio rattade runt. Så oerhört svårkörda som de var jämfört med dagens bilar och med de risker det innebar. En olycka var nästan likvärdigt med död, idag är riskerna så oerhört små i jämförelse.

Nu påstår inte jag att Fangio är den bäste genom tiderna, det finns dock många andra som gör det, utan försöker bara belysa att det år närapå omöjliga jämförelser. Varje era har sin stjärna, det leder ingenstans att jämföra dem sinsemellan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tror du glömde en viss tysk.

Alla får tycka olika så vi får lägga ned det här, jag blev bara nyfiken - vilken Tysk menar du? Inte Schumi väl?
För i såfall måste jag varit otydlig. För Schumacher och Hamilton har ju aldrig kört i samma stall.
Jag menade av hans lagkamrater.

Hamilton har ju under sin karriär missat att bli världsmästare massor av gånger, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2016.

Men det är ju en skaplig statistik det också, att bli världsmästare alla år UTOM sju är ganska få förunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att Hamilton skulle tränat bättre och hårdare är inte givet. Senna utmärkte sig på sin tid genom hur seriös och dedikerad han var. På den här nivån lär också rå talang trumfa träning (även om det såklart också är viktigt). Vi snackar trots allt en nivå som endast ett ytterst fåtal kan nå alldeles oavsett träning. Hur långt man når är avhängigt hur hög ens platå är.
Det finns en studie baserad på dataanalys som placerar Senna som den snabbaste föraren, med Hamilton som trea efter Schumacher.

https://www.autoracing1.com/pl/316797

Vad som gör den intressant är att den använder liknande metoder som F1-teamen gör för att analysera en förares potential. Den tittar förvisso bara på kval vilket inte är samma sak som att vinna ett race.

Senna klarade att köra skiten ur en V12-F1;a med manuell växellåda, för att vinna världstiteln 1991 mot förare som Prost. Han hade garanterat kunnat hänga med de bästa idag.

Schumacher var ju iof chanslös mot nico rosberg som Hamilton har plusstatistik på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Schumacher var ju iof chanslös mot nico rosberg som Hamilton har plusstatistik på

Ja, efter att Schumacher passerat sin topp och gjort comeback efter några år borta från Formel 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, efter att Schumacher passerat sin topp och gjort comeback efter några år borta från Formel 1.

Man glömmer inte bort hur man kör efter ett par år. Handlar mer om att den nya generationen är snabbare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man glömmer inte bort hur man kör efter ett par år. Handlar mer om att den nya generationen är snabbare

Man glömmer inte bort hur man kör nej, men man får sämre reaktionsförmåga mm. med högre ålder. Dessutom är det lätt att tappa den där extra motivationen som behövs, särskilt när man redan lagt skorna på hyllan s.a.s. Jag är övertygad om att comeback-schumacher skulle varit betydligt långsammare än när han var på topp i exakt samma bil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det handlar inte att glömma bort hur man kör utan om att hålla sig på den absoluta toppen. Förmågan att hålla sig på den nivån avtar med åldern inom alla sporter. Motivationen kan inte heller vara den samma efter 20 år och 7 världsmästartitlar - det är en helt annan sak att vara ung och hungrig.
Vi snackar om det där sista lilla unset av förmåga som skiljer en världsmästare från en mittfältare. Det handlar om att i varje manöver få ut en gnutta mer ur bilen än någon annan och konsekvent vinna tid där andra inte gör det.
Skärpan som krävs för att spela på den nivån är lätt att förlora. Naturligt åldrande, inaktivitet, annan motivation/prioriteringar och driv/temperament som jämnar ut sig med åren. Allt sånt gör att förmågan mattas av och sen blir man omkörd av en ung och hungrig talang.

Permalänk
Medlem

Säg det till alonso. Längre uppehåll och det verkar fungera. Finns fler gamlingar i F1 som presterar bättre än yngre förmågor också. Nyckeln här är att nico helt enkelt fick schumi
att se långsam ut pga bättre förmåga. Schumi kom upp i sin nivå men förbisprungen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Säg det till alonso. Längre uppehåll och det verkar fungera. Finns fler gamlingar i F1 som presterar bättre än yngre förmågor också. Nyckeln här är att nico helt enkelt fick schumi
att se långsam ut pga bättre förmåga. Schumi kom upp i sin nivå men förbisprungen

Ingen bra jämförelse. Alonso har kört mycket annat under tiden, han är också mycket mer motiverad. Schumacher var definitivt inte på samma nivå som han var tidigare, det kan till och med jag säga som aldrig gillat honom alls. Enligt hans manager gjorde han comeback enbart för att han var uttråkad, det är inte riktigt en bra motivationsfaktor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ingen bra jämförelse. Alonso har kört mycket annat under tiden, han är också mycket mer motiverad. Schumacher var definitivt inte på samma nivå som han var tidigare, det kan till och med jag säga som aldrig gillat honom alls. Enligt hans manager gjorde han comeback enbart för att han var uttråkad, det är inte riktigt en bra motivationsfaktor.

Sen återstår även att se hur bra det kommer gå för Alonso. Det kan såklart gå bra för honom men det är inte riktigt avgjort än.
Annars handlar det ju inte om att det skulle vara en naturlag att man inte kan göra en lyckad comeback. Det handlar snarare om hur lätt det är att tappa sin skärpa när man börjar bli gammal, är borta några år och inte har samma driv/motivation längre.
För varje toppatlet som lyckats göra comeback när de är 40 plus, efter några års uppehåll, lär det finnas i varje fall tio som misslyckats. Ibland blir det bra men oftast är det väldigt tydligt att deras glansdagar är förbi.

Permalänk
Medlem

från https://old.reddit.com/r/formuladank/

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Äntligen dags för race igen! Ska bli riktigt spännande och se ifall Red Bull kan hålla sig framför Mercedes när det faktiskt gäller (målflag).

Permalänk
Medlem

Bottas vs Perez känns som en minst lika intressant fight som Max vs Lewis, förutsatt att Perez inte råkar ut för trubbel igen.

Gårdagens väderprognosen visade 40% chans för regn under helgen vilket kan krydda till det lite.
Tippar Bottas utanför pallen detta race med Max som vinnare i en tät kamp. Vettel slutar äntligen top-10 igen. Lågoddsare att vi får se minst en Haas som snurrar eller på annat sätt åker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Bottas vs Perez känns som en minst lika intressant fight som Max vs Lewis, förutsatt att Perez inte råkar ut för trubbel igen.

Gårdagens väderprognosen visade 40% chans för regn under helgen vilket kan krydda till det lite.
Tippar Bottas utanför pallen detta race med Max som vinnare i en tät kamp. Vettel slutar äntligen top-10 igen. Lågoddsare att vi får se minst en Haas som snurrar eller på annat sätt åker av.

6 min tog det innan en HAAS snurrade idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Är det någon mer än jag som blir mer och mer (hur det nu är möjligt....) imponerad av Lewis Hamilton?

Han är verkligen en förebild olikt alla andra. Först och främst, den främst F1-föraren genom alla tider.
Både statistiskt och subjektivt! Jag menar att han är bland de bästa någonsin på att köra i regn, han kvalar som en gud, han har sinne för däckshantering, han vet när han behöver köra fort och när det räcker att cruisa, han gör aldrig några misstag, aldrig inblandad i några styggheter på banan, har aldrig krävt speciell behandling eller försteförarstatus från teamet, han kan dra vinster från ingenting - behöver inte ha snabbaste bilen, han har vunnit i V8-formulan, V8 med KERS, V6-formulan, han har vunnit med två olika chassitillverkare, med två olika däcktillverkare och har fortfarande minst en vinst per säsong i hela sin F1-karrär. bla bla bla. Han är F1:s Wayne Gretzky, Roger Federer eller Usain Bolt.

De enda som kommit nära honom är Fernando Alonso, Nico Rosberg och Jenson Button, som visade sig vara världsmästarmaterial alla tre. (Sen, visst... en Max i samma bil, en Vettel när han var som bäst i samma bil, en Alonso... men det kommer vi aldrig få veta.)

Men viktigast av allt:
Jag vet ingen i någon sport som är ett hundra procent god.
När han smiskar upp hela etablissemanget, blir bäst och till slut blir ansiktet utåt för F1 och given en röst tar han chansen att plädera för alla människors lika värde och att man ska vara snälla mot varandra. Jag vägrar tro att F1 hade kört "We race as one" utan Lewis.
Sen kan man diskutera vad den kampanjen egentligen gör... men ändå, ämnet är upp på allas läppar. Tack vare Lewis!

Han är inte som Floyd Mayweather som boxar sin fru och sitter med miljoners dollar och skryter på Instagram, inte som Messi som skattefuskar, inte som Ronaldo som varit misstänkt för våldtäkt (dock inte dömd!), inte som NFL-stjärnorna som har kamphundsavel på bakgården.

Vi kommer inse hans storhet först när han lägger av, och då med 120 poles, och 109 segrar. Och faktiskt ett rekord som aldrig kommer slås.

GOAT!

Dock är ju vettel bättre i regn än hamilton, och alltid varit. Redan glömt Turkiet i fjol där han briljera med skitbilen han satt i?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

6 min tog det innan en HAAS snurrade idag

Min nya favorithemsida: http://mazesp.in/

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av vargeEEEEn:

Min nya favorithemsida: http://mazesp.in/

Han snittar alltså 1.16 snurrningar per pass än så länge. Imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Dock är ju vettel bättre i regn än hamilton, och alltid varit. Redan glömt Turkiet i fjol där han briljera med skitbilen han satt i?

Du menar det racet som Hamilton vann och säkrade sin sjunde titel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Skrivet av Beino:

Du menar det racet som Hamilton vann och säkrade sin sjunde titel ?

Eller som i Kanada 2011 när Vettel halkade av på sista varvet och banade väg för en jagande Button som (efter kollision med just Hamilton) körde upp sig från sista plats!

Jag minns även Silverstone från 2008 i regnet. Hamilton vann då i McLaren med över 1 minuts marginal till tvåan Heidfeld och trean Barrichello. De var de enda tre bilarna på ledarvarvet. Förare som Kubica, Button, Vettel, Sutil, Fisichella, och Coulthard spann av eller kraschade.

Med det sagt så anser jag kanske inte regn vara Hamiltons yttersta expertis, även om han på inget sätt är dålig på det. Samma sak tänker jag om Vettel. Jag ser inte han som någon regnexpert. Det gör jag däremot med Button (resultatet på Silverstone 2008 till trots).

Permalänk
Medlem

Inte bara Mazespin som kan sladda.

Permalänk
Medlem

hoppsan hejsan, Tsunoda hånglar med väggen. Knepig kurva och jag har själv gjort samma grej flertal gånger i simulator så man får ha förståelse för grabben

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande kval igen. Blir intressant att se vilka som är starkast i loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Riktigt spännande kval igen. Blir intressant att se vilka som är starkast i loppet.

Hamilton... Vem annars?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Eller som i Kanada 2011 när Vettel halkade av på sista varvet och banade väg för en jagande Button som (efter kollision med just Hamilton) körde upp sig från sista plats!

Jag minns även Silverstone från 2008 i regnet. Hamilton vann då i McLaren med över 1 minuts marginal till tvåan Heidfeld och trean Barrichello. De var de enda tre bilarna på ledarvarvet. Förare som Kubica, Button, Vettel, Sutil, Fisichella, och Coulthard spann av eller kraschade.

Med det sagt så anser jag kanske inte regn vara Hamiltons yttersta expertis, även om han på inget sätt är dålig på det. Samma sak tänker jag om Vettel. Jag ser inte han som någon regnexpert. Det gör jag däremot med Button (resultatet på Silverstone 2008 till trots).

Varken Vettel eller Lewis är några regnmästare direkt. Button har ju typ världens smidigaste körteknik så regn passar bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Perez till Mercedes nästa år eller?