Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Förstår inte vad diskussionen är.
Bottas lämnade gott om plats för Russel att åka på.
Att han tappade kontrollen får han själv ta på sig.

F.ö. helt sjukt vilken tur Hamilton har.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om F1 så förstår jag inte varför denna typ av off topic ämnen hamnar på Sweclockers förstasida. Har Sweclockers så lite att skriva om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår inte vad diskussionen är.
Bottas lämnade gott om plats för Russel att åka på.
Att han tappade kontrollen får han själv ta på sig.

F.ö. helt sjukt vilken tur Hamilton har.

Precis. Russel såg ut som en tölp gånger två. Först för att han kvaddade sin och Bottas bilar, sedan för att han försöker ställa till med en teater för att låtsas som att det var Bottas fel. Russel gjorde sig till åtlöje

Bottas hade lätt spöat Russel i en fajt man mot man. Kul med lite känslor och rivalitet. Jag gillar inte när alla ska leka bästisar och ha kramkalas

Permalänk
Skrivet av superapan:

"Jag har kollat på Netflix och är numera expert på F1".

Ny mindre trollig version:

Jag har hört att Netflixdokumentären är väldigt bra, men inte sett den ännu. Är det några här som fått upp intresset för F1 genom denna? Jag är uppvuxen med F1 (motorjournalister i familjen) och har fått överdos av det som barn, men kanske det kan väcka nytt intresse.

Jag har börjat titta på F1 helt och hållet på grund av Drive to survive. Har i alla tider dissat folk som gillar motorsport för ”Hur kul är det att glo på bilar som åker runt och runt i ett par timmar” 😄 men fel hade jag. Är numera helfrälst och har plöjt igenom alla lopp från 2014 fram till nu. Har precis hoppat bak till 2010😃

Edit: egentligen såg jag först en dokumentär om Ayrton Senna på Netflix. Kom ihåg hans namn från ett bilspel jag körde som ungdom (Lotus till Amiga 500) och tänkte att det hade varit intressant att se hur det gick för honom. Tyckte dokumentären var riktigt intressant och bra. Sökte på liknande titlar och fick då förslaget om Drive to survive, sen var jag fast.

Lite mer
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Förslag. Skapa en omröstning här om vems felet var igår, Bottas eller Russell. Kör den i några dagar och sen har vi det definitiva och högst vetenskapliga beviset för vem som gjorde en tabbe.

Sen lottar vi fram en i gänget här som får äran att meddela beslutet till Russell, Bottas och Toto via Twitter, så slipper de fundera mer på detta och kan gå vidare i livet😊

För övrigt anser jag att felet var 100% Russells.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Jag tycker då att det ser ut som att det utan problem är en bils utrymme till höger när Russel kör om. Att han sedan väljer att lägga sig ytterligare en bit längre höger och därmed hamnar ute på gräset är ju inte Bottas fel. Han hade utan problem kunnat fortsätta med alla fyra hjulen klart inne på asfalten. Vet inte vad han tycker att Bottas ska ha gjort, bara flyttat på sig och göra det enklare för Russel att köra om?

Russel får skylla sig själv här tycker jag.

Det finns de! Vilket vi vet i efterhand. Självklart vet Russel om i efterhand att han bara kunnat hålla ratten stilla så hade de löst sig. Det visste han inte om när han kom flygande i 300 km/h. Men Bottas skulle tydligen köra över den vita mittenlinjen och det tog Russel som ett försök till att bli klämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

"Jag har kollat på Netflix och är numera expert på F1".

Ny mindre trollig version:

Jag har hört att Netflixdokumentären är väldigt bra, men inte sett den ännu. Är det några här som fått upp intresset för F1 genom denna? Jag är uppvuxen med F1 (motorjournalister i familjen) och har fått överdos av det som barn, men kanske det kan väcka nytt intresse.

Jag har fått upp ögonen för sporten tack vare dokumentären, efter 1 säsongen så blev jag fast i sporten helt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av CrazyDriver:

Oavsett vad man tycker om F1 så förstår jag inte varför denna typ av off topic ämnen hamnar på Sweclockers förstasida. Har Sweclockers så lite att skriva om?

För att folk gillar att diskutera saker, oavsett det är grafikkort, fiske, foton eller F1.

Tittar du själv på F1? Vad tyckte du om senaste racet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Oavsett vad man tycker om F1 så förstår jag inte varför denna typ av off topic ämnen hamnar på Sweclockers förstasida. Har Sweclockers så lite att skriva om?

Med tanke på ditt namn så känns detta felriktat.

Men jag tycker det är kul att sweclockers lyfter andra sidor av teknikvärlden ibland. Stör du dig på att se det så är det ju lättare att bläddra vidare istället för att skriva en kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Dramat i övre halvan är ju spännande, men kan vi diskutera vad som händer med Haas?

OK att färskingarna tabbade sig i början, men att halka efter såhär mycket även efter en omstart? Oerfarna förare i kombination med totalt fel taktik från teamet?

https://i.postimg.cc/gJn71wtS/Screenshot-20210418-185330-com-softpauer-f1timingapp2014-basic.png

Oerfarna förare och en bil som teamet gav upp med innan de började. De var väl ganska tydliga med att de bara tänker genomlida 2021, de använde inte ens uppgraderingspolletterna.

Sen vid omstarten så fick de väl bara tillbaka ett av de två varven de låg efter. Så de tappade väl då tre totalt.

Inget vidare, men jag vet faktiskt inte om de hade någon förhoppning att vara bättre i år.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Sett från min synpunkt så gör ingen av förarna fel i sig men pga av situationen och underlaget så blir det problem hur det spelar ut.
Om man tittar senare så satte sig Norris i mitten av banan runt varv 60 och tvingade Hamilton att välja att gå ut därute, men det är också senare på en torrare bana och Hamilton var beredd på det då Norris satta där hela tiden samt att Norris gav något mer plats.
Det är stort och tort ungefär 3 bilbredder i mitten av banan när Russel går för sitt move.
Bottas driver ut lite åt höger och är ish 2-3 bilbredder från apex (på den mini kinken) när Russels bil släpper. Tittar man på Russels video så ser man honom hålla rakt och driva ut mot gräset tills Bottas slutar driva ut och först då styr Russel för att inte landa på gräset, man kan se sprayen på Russels höger fram och så fort han korrigerar kurs så släpper det instantly.
Ser man från kimis bil bakom så ser man att bottas har drivit ut Russel ut i det våta. Där finns det för russel två val, Ge upp försöket som där var ganska bra uppe eller försöka gå om. Det är en del på banan som är relativt oanvänd och svårt att veta hur faktiskt blött det är och även om Russel hade släppt av helt så kunde bilen slått runt ändå.
https://youtu.be/vjdwQDXxrfY?t=40
Även om det är en race incident så är det väldigt onödigt av Bottas att tvinga in Russel i en sådan situation. När russel går för utsidan så sitter Bottas precis vid curben på vänstersidan men tiondelar senare är russel i gräskanten på höger och det finns 2-3 bilbredder till vänster om Bottas. Bottas är själv nästan på den något våtare delen av banan. Väldigt likt hur Rosberg tryckte ut Hamilton i spanien 2016:
https://youtu.be/gCzkaX2DL7w?t=14
Hamilton väljer sida, rosberg stänger och trycker då ut Hamilton i gräset. Denna gången är det våtlinjen och Russel är sida vid sida (vilket hamilton inte riktigt var 2016).
Kan förstå att försvara positionen men att tvinga ut Russel i det våta så är bara onödigt. Hade bottas get Russel en halv bilbredd till så hade det inte varit ett problem, det var den sista metern som var riktigt blöt om man ser Russels däck innan den släpper. Bottas hade sjukt mycket plats till vänster om sig

Sku Bottas gett Russell en halv bilbredd, så skulle ju Bottas varit i det våta spåret. Finns ingen anledning för Bottas att vika av ifrån Racing linjen, då det finns avsevärt mer än bilsbredd för Russell att förfoga över.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Skulle nog kunna urtycka det som att det är bådas fel lite, Bottas gick lite till höger men gick sedan tillbaka till vänster och russel reagerade på det och tog lite till höger med och fick ju ena hjulet i gräset, svår att skylla på någon facktist

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

I det här fallet är det konstigt att det ens blir en diskussion i mina ögon, det är solklart att det svåra underlaget och en något överdriven reaktion från Russel är det som orsakar olyckan. Han har gott om plats på Bottas högra sida och jag anser inte att Bottas gör någon form av rörelse med bilen som jag skulle se som farlig.

Det är dessutom en någon sned entry in i första kurvan vilket kan ge bilden av att man förflyttar sig till höger trots att man följer raceline.

Som domare hade jag dömt ut detta som en race incident men gett båda förarna, framförallt Russel, ett "gult kort" för uppförande efter kraschen.

Har själv tävlat på Imola i väldigt snabba bilar flertalet gånger så jag har en bra bild av hur raksträckan ner mot Tamburello är att köra på. I 340km/h är allt svårbedömt, särskilt avstånd.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk

Racing-linjen och banan går ju i denna riktningen, banan blir smalare på vänster sida mot kurvan och det är då naturligt för Bottas att åka åt höger, vilket någon annan även nämnde att man såg i någon race-recap jag inte sett, men det såg uppenbart ut redan på TV-bilderna. Bottas har den torra racing-linjen och har rätt till den tills han är omkörd, om Russell vill köra om får han göra det på den blöta delen, då är det hans ansvar att behålla kontroll.

Det är för övrigt oerhört onödigt av Russell att köra om. Bottas kommer ut på kalla däck vilket ger Russell chansen att köra om. Men vi får tänka på att Bottas sitter i en Mercedes, han kommer att vara om igen om 2-3 varv och det enda som Russells omkörning leder till är förlorade sekunder för dom båda då dom måste fightas, vilket eventuellt leder till sämre placering för honom själv om någon annan kommer ikapp. Bottas har ett riktigt dåligt race och ska inte ligga såhär långt bak, men Russell borde sett helheten, och hade nog gjort det om han hade mer erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av cogiskart:

Som domare hade jag dömt ut detta som en race incident men gett båda förarna, framförallt Russel, ett "gult kort" för uppförande efter kraschen.

Vad ska Bottas få "gult kort" för? Han har precis kraschat i hög fart och den som orsakade kraschen kommer och skriker på honom. Ett finger var väldigt milt i den situationen, hade det varit någon mer hot-headed förare (Max för några år sedan till exempel) kan jag lova dig att ett finger inte hade varit nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Sku Bottas gett Russell en halv bilbredd, så skulle ju Bottas varit i det våta spåret. Finns ingen anledning för Bottas att vika av ifrån Racing linjen, då det finns avsevärt mer än bilsbredd för Russell att förfoga över.

Kolla video från kimmis bil bakom jag länkade. Bottas är nästan på det våta på högersidan. Han hade åtminstone 1 bilbredd tort till vänster om sig när russel förlorar bilen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Med tanke på ditt namn så känns detta felriktat.

Men jag tycker det är kul att sweclockers lyfter andra sidor av teknikvärlden ibland. Stör du dig på att se det så är det ju lättare att bläddra vidare istället för att skriva en kommentar.

Samtidigt så är det, om jag inte misstar mig, förbjudet att diskutera politik så länge det inte handlar om teknik.

Om något så kanske man inte ska placera det överst på nyhetssidan utan längre ner på någon slags övrigt-ruta?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Samtidigt så är det, om jag inte misstar mig, förbjudet att diskutera politik så länge det inte handlar om teknik.

Om något så kanske man inte ska placera det överst på nyhetssidan utan längre ner på någon slags övrigt-ruta?

Hur är detta politik?

Förövrigt så har sweclockers nyheter om it-politik dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Kul att det är någon som lyssnar :).

Nej alltså ingen gör ju direkt fel. Sen är det ju min personliga åsikt att Russel är ju 100% säker på att det är en omkörning, vilket det också är. Varför ska man i 300 km/h försvara på gränsen i dessa förhållanden?

Jag är inte helt säker på att det är ett lämpligt omkörningställe med DRS aktivt, lägg till det fukt och däckrester. Det fanns absolut plats för en sådan manöver men inte med DRS aktivt och det avtryck på downforce över bakaxeln som blir följden. I mina ögon är det ett rent förarmisstag, alla gör dem oberoende av kaliber Känns som Russel förlorade greppet före bakhjulen nådde gräset utifrån vad jag kunnat se, tyvärr fokuserade den fasta kameran på efterföljande bilar. Huruvida Bottas avvek från linjen tycker jag väl inte, han håller sig i det torra spåret, det finns plats för en omkörning.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men vart kollar ni någonstans?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Oavsett vad man tycker om F1 så förstår jag inte varför denna typ av off topic ämnen hamnar på Sweclockers förstasida. Har Sweclockers så lite att skriva om?

this hundra gånger om. Så trött att se redaktionen copy/paste:a något från forumet till första sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kolla video från kimmis bil bakom jag länkade. Bottas är nästan på det våta på högersidan. Han hade åtminstone 1 bilbredd tort till vänster om sig när russel förlorar bilen.

Hur mycket mer rum behövde Bottas ge Russell? Russell har ju hur mycket rum som helst.. Bottas är på det våta på vänster sidan. Banan smalnar ju av på den vänstra sidan hela tiden där, därför som Bottas och racing linjen dras mot höger naturligt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dashio:

Kanske dum fråga men vart kollar ni någonstans?

Jag kör Viaplay (som jag snor från farsan). Är lite sugen på att kolla F1TV någon gång just för att se vad man kan missa.

Skrivet av headphoneninja:

this hundra gånger om. Så trött att se redaktionen copy/paste:a något från forumet till första sidan.

Det är väl självklart att vi ska uppmuntra folk i forumet när dom själva lägger ner massa tid på trådar/gallerier. Det vore inte mycket till ett community om vi inte gjorde det enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

https://pbs.twimg.com/media/EzSfWSQUUAMjPj7?format=jpg&name=large

Hur mycket mer rum behövde Bottas ge Russell? Russell har ju hur mycket rum som helst.. Bottas är på det våta på vänster sidan. Banan smalnar ju av på den vänstra sidan hela tiden där, därför som Bottas och racing linjen dras mot höger naturligt.

Finns jävligt mycket plats. Hela russels bil är på det blöta och bottas har en bilbrett tort till vänster:

Kan nämnas att bilden du skicka är när bottas redan vikt ut och gett mer plats. Då är det redan försent. Russels bil släpper så fort russel försöker ta sig ifrån kanten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske dum fråga men vart kollar ni någonstans?

Jag kikar via F1TV, körde Viaplay förra året men tycker det blir för dyrt då jag är ointresserad av all annan sport där.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Solanum95:

Jag kikar via F1TV, körde Viaplay förra året men tycker det blir för dyrt då jag är ointresserad av all annan sport där.

Hur är sändningen där? Vet att vid något race kunde kommentatorerna (för just det racet) prata med direkt med Guenther Steiner. Är det mycket sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

https://pbs.twimg.com/media/EzSfWSQUUAMjPj7?format=jpg&name=large

Hur mycket mer rum behövde Bottas ge Russell? Russell har ju hur mycket rum som helst.. Bottas är på det våta på vänster sidan. Banan smalnar ju av på den vänstra sidan hela tiden där, därför som Bottas och racing linjen dras mot höger naturligt.

Nu vet jag för all del inte hur svårt det är att hålla en F1-bil på rätt spår i 300Km/h, men Russels placering av hjulen känns spontant väldigt amatörmässig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu vet jag för all del inte hur svårt det är att hålla en F1-bil på rätt spår i 300Km/h, men Russels placering av hjulen känns spontant väldigt amatörmässig.

Se från kimis vy hur Russel hamnade där.
https://www.youtube.com/watch?v=vjdwQDXxrfY&t=40s

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag är inte helt säker på att det är ett lämpligt omkörningställe med DRS aktivt, lägg till det fukt och däckrester. Det fanns absolut plats för en sådan manöver men inte med DRS aktivt och det avtryck på downforce över bakaxeln som blir följden. I mina ögon är det ett rent förarmisstag, alla gör dem oberoende av kaliber Känns som Russel förlorade greppet före bakhjulen nådde gräset utifrån vad jag kunnat se, tyvärr fokuserade den fasta kameran på efterföljande bilar. Huruvida Bottas avvek från linjen tycker jag väl inte, han håller sig i det torra spåret, det finns plats för en omkörning.

Lämpligt och lämpligt. Jag tycker att Russel hade farten att passera. DRS och slipstream, bättre förutsättningar finns inte. Dvs i min värld så var det enda osäkra om Bottas skulle flytta på sig och stänga framför eller ge utrymme. Nu valde Bottas att inte göra någonting och det skrämde Russel. I de allra flesta fallen med just DRS och slipstream så förstår föraren som blir omkörd att det inte är någon ide och ger därför utrymme. Precis som Lando Norris. Jag tror till och med Hamilton passerade Norris senare än vad Russel passerade Bottas. Vilket betyder att Norris hade lika gärna försvarat som Bottas men det är inte värt det.

Se bara på hur båda Ferraris håller sig till vänster när Lewis kör förbi. De håller inte på att försvara som är helt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Finns jävligt mycket plats. Hela russels bil är på det blöta och bottas har en bilbrett tort till vänster:
https://i.imgur.com/HxcU2lf.png

Absolut, Bottas hade säkerligen kunnat underlätta Russells omkörningsförsök, det tror jag ingen ifrågasätter.
Det jag ifrågasätter är väl snarast varför man skulle förvänta sig att just Bottas ska backa ur situationen.

(Om svaret är "annars blir Russells omkörningsförsök farligt" så känns det ju som nonsens, det är minst lika mycket Russells ansvar.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304