Permalänk
Medlem

Linköping bostad

Hej,

Kommer förmodligen flytta till Linköping (eller pendla) till hösten i 3 år och sedan FÖRHOPPNINGSVIS ta en master på Chalmers.

Jag har även kollat runt på lägenheter och det verkar jäkligt svårt att hitta en bra etta med kök. Antingen blir jag erbjuden ett korridorrum i Ryd som verkar ofräscht, gammalt och dessutom ska man dela kök. Sedan finns det många som står i kö med över 1500-2000 poäng så det blir träligt.

Jag vill helst inte bo i Ryd, Berga eller Skäggetorp. Har hört att det verkar vara stökigt där.

Tror ni jag har någon möjlighet att hitta en fräsch etta där jag har ett eget kök och som ligger i ett tryggt område? Det kan väl inte vara så jäkla svårt eller?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Kommer förmodligen flytta till Linköping (eller pendla) till hösten i 3 år och sedan FÖRHOPPNINGSVIS ta en master på Chalmers.

Jag har även kollat runt på lägenheter och det verkar jäkligt svårt att hitta en bra etta med kök. Antingen blir jag erbjuden ett korridorrum i Ryd som verkar ofräscht, gammalt och dessutom ska man dela kök. Sedan finns det många som står i kö med över 1500-2000 poäng så det blir träligt.

Jag vill helst inte bo i Ryd, Berga eller Skäggetorp. Har hört att det verkar vara stökigt där.

Tror ni jag har någon möjlighet att hitta en fräsch etta där jag har ett eget kök och som ligger i ett tryggt område? Det kan väl inte vara så jäkla svårt eller?

Bostadsbristen är ju skrikande så allt hänger väl på hur många poäng du har i bostadsköerna och vart smärtgränsen för hyran går.
Går säkert finemang att hitta en lägenhet i andrahand om du är beredd att pröjsa för det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KevinXD:

Tror ni jag har någon möjlighet att hitta en fräsch etta där jag har ett eget kök och som ligger i ett tryggt område? Det kan väl inte vara så jäkla svårt eller?

Det kan det nog tyvärr om du inte har någon kötid och inte känner någon på plats inom branschen. Fräsch lägenhet + eget kök + läge = precis det alla letar efter. Det klassiska stora problemet för alla prospektiva studenter. Hade det funnits ett enkelt sätt hade alla gått på det vilket i sin tur hade lett till att det försvann ganska fort.

Jag vet inte om Linköping hade något liknande det jag använde i Göteborg vilket var sista minuten-rum där det var först in på telefon som gällde men det kan vara värt att kolla upp. Dock var även detta bara enkelrum där du delade kök.

Ska även säga att jag bodde i Ryd i ett halvår i slutet på min utbildning och upplevde det absolut inte som stökigt, tvärtom trivdes jag i synnerhet på sommaren. Det ligger ju dessutom nära campus. Det boendet fick jag genom att lägga ut en annons på Blocket (fick många svar) så det kan också vara ett tips.

Permalänk
Medlem

Flyttade från ett korridorsrum till en etta under förra julledigheten. Beror på hur många köpoäng du har nu men jag fick iallafall bo i korridor under första halvåret vilket gick utmärkt. Gäller bara att städa efter sig i köket, själva rummet var i alla fall fräscht! Tror jag fick ettan med cirka 500 poäng men man kan ju alltid uppgradera som jag när man har fått ihop köpoängen.

Bo i Ryd nu och jag upplever det som ett riktigt trevligt område. Massa studenter som rör sig och nära till universitetet och mataffär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bostadsbristen är ju skrikande så allt hänger väl på hur många poäng du har i bostadsköerna och vart smärtgränsen för hyran går.
Går säkert finemang att hitta en lägenhet i andrahand om du är beredd att pröjsa för det.

Andra hand vill jag helst undvika...

Har typ 10 poäng och kommer väl få typ 150 poäng sammanlagt innan jag börjar studera. Om jag inte hittar något får jag väl pendla 90 minuter fram o tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag vet inte om Linköping hade något liknande det jag använde i Göteborg vilket var sista minuten-rum där det var först in på telefon som gällde men det kan vara värt att kolla upp. Dock var även detta bara enkelrum där du delade kök.

Tror dem kallar det bostad direkt och dem är det först till kvarn på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ska även säga att jag bodde i Ryd i ett halvår i slutet på min utbildning och upplevde det absolut inte som stökigt. Det ligger ju dessutom nära campus. Det boendet fick jag genom att lägga ut en annons på Blocket (fick många svar) så det kan också vara ett tips.

Tror Ryd är lite som Skäggetorp. Skiftar väldigt mycket i vilket område/gata man bor på. I Skägget kan det vara hur lugnt som helst på en gata, medans det är jättestökigt på gatan jämte. Polisen åker i alla fall oftast till områdena närmast stan där... och vi bodde ett tag i andra änden, ut mot E4 och där var det lugnt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En bekant gick på två visningar hos FF-fastighetsservice och fick dagen efter erbjudande om kontrakt på båda lägenheterna, valde en 1 rok i Vasastaden, hade ingen kötid eller så. Kan vara värt att hålla utkik på nedanstående sida.

https://ff-fastighetsservice.se/hyresledigt/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Ryd är ju allmänna studentgettot, så där bor ju i alla fall mest andra studenter
Nära till universitetet dessutom och det är ju inte nån nackdel.

Vill man komma billigare undan så går det ju att bo utanför Linköping också, men då får man stå ut med pendlingstiden. Bor man nånstans utmed där pendeltågen går så är det dock inte så illa.

Åkte själv Åtvidaberg - Linköping i många år, det funkade okej i början på 2000-talet med buss och tåg. Det enda dryga är tiden det tar från resecentrum i Linköping och ut till universitetet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lägenheter finns det. Men kolla med andra hyresvärdar utöver dom med poängsystem. FF-fastighetsservice, Carp Eva, Centrum förvaltning, Duvkullen fastigheter, Willhem osv...

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle inte påstå att Ryd är speciellt stökigt. Tyckte det var riktigt bra att bo där vilket jag gjorde under hela min studietid. Väldigt kul att vara så nära alla andra studenter samt universitetet när det kommer till sociala sammanhang och plugg. Det händer väl att en del umgänge blir på universitetet eller i Ryd och att behöva ta sig tillbaka till Lambohov eller Skägget kan kännas lite trist vid slutet av kvällen. Det hände klart att en kompis fick övernatta hos någon i Ryd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det kan det nog tyvärr om du inte har någon kötid och inte känner någon på plats inom branschen. Fräsch lägenhet + eget kök + läge = precis det alla letar efter. Det klassiska stora problemet för alla prospektiva studenter. Hade det funnits ett enkelt sätt hade alla gått på det vilket i sin tur hade lett till att det försvann ganska fort.

Jag vet inte om Linköping hade något liknande det jag använde i Göteborg vilket var sista minuten-rum där det var först in på telefon som gällde men det kan vara värt att kolla upp. Dock var även detta bara enkelrum där du delade kök.

Ska även säga att jag bodde i Ryd i ett halvår i slutet på min utbildning och upplevde det absolut inte som stökigt, tvärtom trivdes jag i synnerhet på sommaren. Det ligger ju dessutom nära campus. Det boendet fick jag genom att lägga ut en annons på Blocket (fick många svar) så det kan också vara ett tips.

Tror det brukade vara lugnare för bara 5 år sedan. Finns iallafall bostad direkt som det kallas där den förste som ringer får bostaden. Många av lägenheterna som brukade vara korridorer har renoverats där man byggt kök i hallen, det är nog fler sådana lägenheter nu än korridorsrum just för att studenter föredrar att ha eget.

Skrivet av Shimonu:

Skulle inte påstå att Ryd är speciellt stökigt. Tyckte det var riktigt bra att bo där vilket jag gjorde under hela min studietid. Väldigt kul att vara så nära alla andra studenter samt universitetet när det kommer till sociala sammanhang och plugg. Det händer väl att en del umgänge blir på universitetet eller i Ryd och att behöva ta sig tillbaka till Lambohov eller Skägget kan kännas lite trist vid slutet av kvällen. Det hände klart att en kompis fick övernatta hos någon i Ryd.

Det är det dock dessvärre, har bekanta som ǻkt på stryk i rånförsök utanför sina portar och det har varit individer inne i korridorer och krossat rutor och bråkat under förra året. Polisen är på Ryds centrum minst ett par gånger i månaden och det sitter numera övervakningskameror i de flesta korridorer. Hade valt det mesta annat över Ryd men det är nog iallafall trevligare än Skäggetorp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Det är det dock dessvärre, har bekanta som ǻkt på stryk i rånförsök utanför sina portar och det har varit individer inne i korridorer och krossat rutor och bråkat under förra året. Polisen är på Ryds centrum minst ett par gånger i månaden och det sitter numera övervakningskameror i de flesta korridorer. Hade valt det mesta annat över Ryd men det är nog iallafall trevligare än Skäggetorp.

Hmm, ja då kanske det blivit värre med tiden

Permalänk
Medlem

Typ alla studenter bor i Ryd. Nära till Universitetet, mataffär och buss till stan. Rån händer väl oftast på natten när någon är ute ensam och full.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Värst vad många som bor eller har bott i linköping nu plötsligt! Kul!

Jag bor strax utanför skäggetorp, Åbylund och det är jättelugnt. Det finns skapligt bra vägar både med buss och med cykel till LiU, om du kan hitta en lägenhet här. Stångåstaden har stora delar av hyresrätter och tyvärr så är ju ettor och tvåor väldigt eftertraktade av förklarliga skäl. Ryd har ett rykte jag inte riktigt förstår mig på, så haka inte upp dig på det. Skäggetorp är som någon annan skrev lugn på ena gatan, stökigare på andra, men på sommaren är det oerhört fint och lugnt. Jag har bott där också, så där är det Wilhem som har dom flesta om inte alla hyresrätter.

Annars är det ju tyvärr tre alternativ som kvarstår.

- Hyra andrahand eller vara inneboende. Finns facebookgruppen Linköping Köp och sälj där man kan söka efter någon intressent.
- Pendla. Du skrev 90 minuter, är det ToR eller enkelriktat?
- sista minuten lägenhet.

Jag pendlade för övrigt ifrån Motala när jag läste på LiU vilket är ca 40-45 minuter enkel sträcka med buss. Kanske kan vara något?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Jag kan tipsa om att Byggvesta har en herrans massa nybyggda ettor på campus som ligger ute just nu. Verkar inte vara jättehöga köpoäng för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Kommer förmodligen flytta till Linköping (eller pendla) till hösten i 3 år och sedan FÖRHOPPNINGSVIS ta en master på Chalmers.

Jag har även kollat runt på lägenheter och det verkar jäkligt svårt att hitta en bra etta med kök. Antingen blir jag erbjuden ett korridorrum i Ryd som verkar ofräscht, gammalt och dessutom ska man dela kök. Sedan finns det många som står i kö med över 1500-2000 poäng så det blir träligt.

Jag vill helst inte bo i Ryd, Berga eller Skäggetorp. Har hört att det verkar vara stökigt där.

Tror ni jag har någon möjlighet att hitta en fräsch etta där jag har ett eget kök och som ligger i ett tryggt område? Det kan väl inte vara så jäkla svårt eller?

Har du inga köpoäng så jo, det kan vara jäkla svårt. Det är inte riktigt lika hårt tryck på lägenheterna i Vallastaden men det är ju för att de ligger några tusenlappar upp i pris jämfört med t.ex Ryd eller Lambohov.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Värst vad många som bor eller har bott i linköping nu plötsligt! Kul!

Jag bor strax utanför skäggetorp, Åbylund och det är jättelugnt. Det finns skapligt bra vägar både med buss och med cykel till LiU, om du kan hitta en lägenhet här. Stångåstaden har stora delar av hyresrätter och tyvärr så är ju ettor och tvåor väldigt eftertraktade av förklarliga skäl. Ryd har ett rykte jag inte riktigt förstår mig på, så haka inte upp dig på det. Skäggetorp är som någon annan skrev lugn på ena gatan, stökigare på andra, men på sommaren är det oerhört fint och lugnt. Jag har bott där också, så där är det Wilhem som har dom flesta om inte alla hyresrätter.

Annars är det ju tyvärr tre alternativ som kvarstår.

- Hyra andrahand eller vara inneboende. Finns facebookgruppen Linköping Köp och sälj där man kan söka efter någon intressent.
- Pendla. Du skrev 90 minuter, är det ToR eller enkelriktat?
- sista minuten lägenhet.

Jag pendlade för övrigt ifrån Motala när jag läste på LiU vilket är ca 40-45 minuter enkel sträcka med buss. Kanske kan vara något?

Tja, jag hittade en jävligt fin tvåa för typ 5,5k i Stångåstaden. Vet inte om det är några köpoäng för att jag har inte kontaktat hyresvärden. Men hur är Stångåstaden? Är det ett tryggt ställe?

Angående pendlingen är det 90 min enkelriktat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Tja, jag hittade en jävligt fin tvåa för typ 5,5k i Stångåstaden. Vet inte om det är några köpoäng för att jag har inte kontaktat hyresvärden. Men hur är Stångåstaden? Är det ett tryggt ställe?

Angående pendlingen är det 90 min enkelriktat

Stångåstaden är det kommunala bostadsbolaget. De har lägenheter i hela Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Tja, jag hittade en jävligt fin tvåa för typ 5,5k i Stångåstaden. Vet inte om det är några köpoäng för att jag har inte kontaktat hyresvärden. Men hur är Stångåstaden? Är det ett tryggt ställe?

Angående pendlingen är det 90 min enkelriktat

Dom använder sig tyvärr av köpoäng men har för mig dom har studentlägenheter också. Stångåstaden är en bra hyresvärd, snabb service när det väl är något och lätta att prata med om man behöver något.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Live to Grow: https://www.livetogrow.se/sv/project/colonia-2/?
De är nybyggda, så det är risk för högre hyror. Lägenheterna ligger precis intill Campus.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

... och det sitter numera övervakningskameror i de flesta korridorer.

Vad menar du här, vilka korridorer?
Har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Kommer förmodligen flytta till Linköping (eller pendla) till hösten i 3 år och sedan FÖRHOPPNINGSVIS ta en master på Chalmers.

Jag har även kollat runt på lägenheter och det verkar jäkligt svårt att hitta en bra etta med kök. Antingen blir jag erbjuden ett korridorrum i Ryd som verkar ofräscht, gammalt och dessutom ska man dela kök. Sedan finns det många som står i kö med över 1500-2000 poäng så det blir träligt.

Jag vill helst inte bo i Ryd, Berga eller Skäggetorp. Har hört att det verkar vara stökigt där.

Tror ni jag har någon möjlighet att hitta en fräsch etta där jag har ett eget kök och som ligger i ett tryggt område? Det kan väl inte vara så jäkla svårt eller?

Jag har bott både i ryd och skäggetorp under min studietid. Problemen i skägget är överdrivna men visst, det är nog ingens förstahandsval. Ryd är det absolut inget fel på, stortrivdes där. Det är mestadels studenter som bor där.

Har du få poäng så kommer det bli svårt att få något annat än ett korridors rum till att börja med. Rummen i sig är fräscha med egen toalett och dusch men köken är oftast (alltid?) gemensamma. Ibland sköts dom gemensamma utrymmena bra, oftast inte.

Hade en kompis som hade korridors rum i något av dom här husen. Dom hade lite nyare kök med diskmaskin.

Jag flyttade från ryd ca 2015 så det kan ha hänt saker sedan dess. Lambohov tror jag är lite lugnare annars, dom lägenheterna jag varit i där har varit fina. Osäker på poäng dock, generellt behöver man några år i kö får att få mer attraktiva lägenheter. Likväl kan man också ha tur.

När jag sökte mitt första boende kring termin start så släpptes typ allt samtidigt om jag minns rätt. Man fick bara skriva upp sig på 5 stycken olika boenden så jag valde aktivt korridorer som jag misstänkte skulle väljas bort ifall folk fick tag på bättre. På så vis fick jag ett boende med knappt några poäng alls.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Mitt tips är att kika på blocket efter lägenheter. Jag hittade min hyresrätt inom vallgraven i Göteborg där, trots att jag inte har ett enda köpoäng i Göteborg. Jag vet dessutom att flera av mina vänner funnit sina lägenheter på blocket. Lägg lite krut på det första meddelandet du skickar så ska det nog gå bra.

EDIT: Det kan även vara värt att lägga ut en kort text på facebook att du söker lägenhet i Linköping. Även om du int kommer därifrån är det mycket möjligt att några av dina vänner har bekanta där som är villiga att hjälpa till.

/Albin

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Kommer förmodligen flytta till Linköping (eller pendla) till hösten i 3 år och sedan FÖRHOPPNINGSVIS ta en master på Chalmers.

Jag har även kollat runt på lägenheter och det verkar jäkligt svårt att hitta en bra etta med kök. Antingen blir jag erbjuden ett korridorrum i Ryd som verkar ofräscht, gammalt och dessutom ska man dela kök. Sedan finns det många som står i kö med över 1500-2000 poäng så det blir träligt.

Jag vill helst inte bo i Ryd, Berga eller Skäggetorp. Har hört att det verkar vara stökigt där.

Tror ni jag har någon möjlighet att hitta en fräsch etta där jag har ett eget kök och som ligger i ett tryggt område? Det kan väl inte vara så jäkla svårt eller?

Min grabb bor i Ryd och tycker inte det är stökigt där. Men det tog tid att få en tvåa med kök för honom och flickvännen. Har inte hört att korridorrummen är ofräscha men det där med att dela kök är ju ganska ute. Kanske blir du tvungen att ställa dig i kö, acceptera ett korridorrum tills du samlat tillräckligt med poäng och flytta in i din etta med kök om ett till ett och ett halvt år. Känner några som har korridorrum och mikro på rummet och tycker det är bättre än att använda det gemensamma köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Vad menar du här, vilka korridorer?
Har du någon källa på det?

Kameraövervakning/kamerabevakning. Vi övervakar vissa områden med allmän kameraövervakning/kamerabevakning i enlighet med tillämplig lagstiftning för våra berättigade intressen att öka tryggheten i våra bostadsområden, minska skadegörelse, förhindra brott och vara ett bra stöd i brottsutredningar. Vilka dessa områden är framgår av skyltar placerade i området. Om du vistas i ett område som kameraövervakas kan vi komma att behandla bilder som visar dig. Den lagliga grunden för vår behandling är vårt berättigade intresse av allmän kameraövervakning/kamerabevakning i enlighet med tillämplig lagstiftning.

https://www.studentbostader.se/sv/om-oss/behandling-av-person...

Vet inte om jag har någon annan källa på det men har varit i flertal studentkorridorer och det har varit kameror i samtliga sedan en tid tillbaka.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av DGS:

Vad menar du här, vilka korridorer?
Har du någon källa på det?

Även inom ABK (Kristianstad)

Så använder dessa sig av övervakningskameror i källare, förråd och den ska eventuellt bli i trapphusen också.

Enda sen ******** använde sina förråd till boplats för 'människosmuggling' för ett par år sedan och några förråd brann ner, har hyresvärdena ökat övervakningen drastiskt.

Spenderat 25 miljoner SEK på metalldörrar och portar för att göra det säkrare.. men detta går ju att kringgå genom en liten sten för 0SEK eller en cigarettfimp på marken.

Trevligt men man måste prata om det för att lösa problemet.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kameraövervakning/kamerabevakning. Vi övervakar vissa områden med allmän kameraövervakning/kamerabevakning i enlighet med tillämplig lagstiftning för våra berättigade intressen att öka tryggheten i våra bostadsområden, minska skadegörelse, förhindra brott och vara ett bra stöd i brottsutredningar. Vilka dessa områden är framgår av skyltar placerade i området. Om du vistas i ett område som kameraövervakas kan vi komma att behandla bilder som visar dig. Den lagliga grunden för vår behandling är vårt berättigade intresse av allmän kameraövervakning/kamerabevakning i enlighet med tillämplig lagstiftning.

https://www.studentbostader.se/sv/om-oss/behandling-av-person...

Vet inte om jag har någon annan källa på det men har varit i flertal studentkorridorer och det har varit kameror i samtliga sedan en tid tillbaka.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Även inom ABK (Kristianstad)

Så använder dessa sig av övervakningskameror i källare, förråd och den ska eventuellt bli i trapphusen också.

Enda sen ******** använde sina förråd till boplats för 'människosmuggling' för ett par år sedan och några förråd brann ner, har hyresvärdena ökat övervakningen drastiskt.

Spenderat 25 miljoner SEK på metalldörrar och portar för att göra det säkrare.. men detta går ju att kringgå genom en liten sten för 0SEK eller en cigarettfimp på marken.

Trevligt men man måste prata om det för att lösa problemet.

Alltså att övervaka området, trappuppgången eller källare låter rimligt, men korridoren är väl en del av den privata bostaden man bor i? Min korridor (på annan studentstad) har gemensam toalett och dusch ute i korridoren.
Visst, de flesta korridorer har eget badrum till varje studentrum, men jag tycker ändå att det låter obefogat, vad för brott sker i korridoren? Inbrott och allmän förstörelse lär ju komma utifrån och då räcker det med övervakning i trapphuset?

Permalänk
Medlem

Fler tips: Kommunen har listat en mängd hyresvärdar på sin hemsida. Hos de mindre är det enligt min erfarenhet inte något kösystem utan det är telefon och mail som gäller, och sen ha lite tur:

https://www.linkoping.se/bygga-bo-och-miljo/bostader-och-offe...

Permalänk
Skrivet av DGS:

Alltså att övervaka området, trappuppgången eller källare låter rimligt, men korridoren är väl en del av den privata bostaden man bor i? Min korridor (på annan studentstad) har gemensam toalett och dusch ute i korridoren.
Visst, de flesta korridorer har eget badrum till varje studentrum, men jag tycker ändå att det låter obefogat, vad för brott sker i korridoren? Inbrott och allmän förstörelse lär ju komma utifrån och då räcker det med övervakning i trapphuset?

Här eldar folket i trapphuset, spelar fotboll.. kissar ner till förråden.. ristar in massa ord och siffror på betongen.. skjuter raketer när det är den säsongen.. slänger skräp och objekt som kan leda till halka som sedan leder till skada när man halkar i trapporna.. just det.. ibland brukar de också smeta in lera eller bajs på postlådan som är längst nere vid porten. Finfint område

Även så häller de in sand i brevinkasten eller försöker kila fast ens ytterdörrar med objekt.

Trevligt va

Enda sättet att haffa dessa är genom att spela in de och ta dem på bar gärning.. annars så blånekar de en rakt i ansiktet.. räliga ögontjänare.

Har du saker för nära gallret nere i förrådet kan du räkna med 2 saker.. de försöker stjäla det eller så förstör dem det för att de misslyckas att stjäla det.. sjukt, men så er'e.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.