Brist på lagringsenheter nalkas till följd av ny kryptovaluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dagens kryptovalutor är verkligen en jävla skam.

Varför inte ta ett par sekunder och tänka på varför så många ser en fördel med fritt rörlig kryptovaluta kontra de olika statskontrollerade valutorna?
Problemet ligger där, alltså i de ständigt värdeminskande kronor, dollar, yen, rubel och pesetas mm. De saknar/saknade den trygga grund som BTC har i egenskap av att vara den dominerande fria, okontrollerade, betalningsmetoden som ingen stat kan jiddra med av kortsiktiga politiska anledningar osv.

Ju fler som är med och minar (och i förlängningen verifierar transaktionerna åt) desto bättre och säkrare. De ”enda” risken med BTC är att det skulle kunna bli färre som är med och minar/verifierar, då kan den gå samma väg som de gamla värdetappande betalmedlen. Så om man investerar i BTC så bör man också ordna och underhålla lite egen beräkningskraft, för att det ska kunna fortsätta vara okontrollerat/decentraliserat.

Skrivet av Kilroy:

Miljöförstörande resursslöseri av högsta rang, pyramidspel, svarta pengar och idiotisk spekulations ekonomi inbakat i en jävla hög av skit.

Lyckas man förmedla detta till BTC-användare och de kan förstå värdet i decentraliseringen så kan BTC vara ett mycket bättre alternativt, även miljömässigt, än Fiat-valutorna vi kör på idag.
Rörligheten vi ser hos BTC idag planar ut när vi slutar behöva de gamla statskontrollerade pengarna.
Om man summerar alla nationers energiåtgång för all deras valuta-styrning samt allt arbete och system för att prångla ut papperspengar och dessas hantering, borde det rimligtvis vida överstiga energimängderna som går åt för verifieringar och de åren som är kvar då man fortfarande kan mina BTC.
Så, nej, jag tror du skriker på fel bov.
BTC är en lösning på motsvarande problem, hos Fiatvalutorna. Någon har försökt lura dig, och du har gått på det.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Gillar hur första reaktionen oftast är förbud.
Det torde finnas många olika sätt att få mining att samexistera med annat.

Tycker ofta det går över gränsen när miners anklagas för att vara jordens avskum.

Är det inte mer intressant att tänka på olika sätt att hantera problemet?

Det kostar mycket energi..
Jaha, satsa på ökad hållbar energiproduktion då.

Brottslingar använder krypto för att tvätta pengar från de hemskaste sysslor..
Jo, för om inte krypto fanns skulle inte heller pengatvätt existera.

Jag vet inte, kanske är det jag som läser in för mycket men det känns som att vi är på väg åt fel håll.
Snart blir det väl olagligt att använda produkter för mining.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som jag såg på Reddit, i vissa länder med låg elkostnad och låga löner kan individer försörja sig på mining och behöver inte jobba alls. Argentina var ett exempel i det fallet. Lär ju gälla även större delen av Asien. Man förstår hur improduktivt och trasigt samhället blir av detta, konstigt dock att inte fler förstår det.

Ser inte riktigt hur elbehovet skulle minska i den nära framtiden eller hur miners bidrar positivt till någonting förutom sin egen vinning. Säg att hälften av alla arbetsföra började med mining och sade upp sig från sitt reguljära jobb, skulle elpriserna öka? Vem vet

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

Personligen hoppas jag att avföring blir bra för mining så kan giriga miners sitta i en grop av skit och mina, långt bort från resten av oss.

Hahaha, det var det roligaste jag har läst på länge! Jag håller med!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

Personligen hoppas jag att avföring blir bra för mining så kan giriga miners sitta i en grop av skit och mina, långt bort från resten av oss.

Då kommer de bara äta massa extra och vi får brist på mat istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

Hahaha, det var det roligaste jag har läst på länge! Jag håller med!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Säg att hälften av alla arbetsföra började med mining och sade upp sig från sitt reguljära jobb, skulle elpriserna öka? Vem vet

Osannolikt scenario. Varannan människa jobbar ju inte på bank heller? Ej heller på ”riksbankerna” runt om i världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Då kommer de bara äta massa extra och vi får brist på mat istället.

Plus att de kommer bli sjukt feta, kommer kosta enormt massor för vården och behöver färdtjänst och allt annat sånt innan de ätit ihjäl sig och släkten får ärva pengarna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Vad är annorlunda med Chia? Finns ju bl.a. BurstCoin som aldrig blev ngn höjdare och det finns en annan som jag inte kommer på ad hoc vad den heter (såg jag bl.a. på en crypto exchange)

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Vad är annorlunda med Chia? Finns ju bl.a. BurstCoin som aldrig blev ngn höjdare och det finns en annan som jag inte kommer på ad hoc vad den heter (såg jag bl.a. på en crypto exchange)

Rejäl marknadsföringsbudget?
Någon vet hur man klickbaitar sina pressmeddelanden för att nå ut i ”inte så granskande media” och tillmötesgå behovet av klankande på kryptovalutor samt dissa BTC?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Sitter här och väntar på att någon menlös komponent ska bli bra för mining. Typ min dvd- eller blu ray-brännare.

Har en brännare som bränner i 48x. Kanske är hårvaluta om ett tag.

Passade på att paxa en monitor med 16k upplösning till 2040, menar, man måste ju vara först nu mera ...

Vi får väl göra revolution och begära att EU förbjuder kryptovaluta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Inget för QLC direkt då 🤣

Permalänk
Medlem

Som att tanken att kunna generera pengar bara av att köra ett program i bakgrunden inte vore stört nog, nu ska lagring också på något sätt generera pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kite:

Varför inte ta ett par sekunder och tänka på varför så många ser en fördel med fritt rörlig kryptovaluta kontra de olika statskontrollerade valutorna?
Problemet ligger där, alltså i de ständigt värdeminskande kronor, dollar, yen, rubel och pesetas mm. De saknar/saknade den trygga grund som BTC har i egenskap av att vara den dominerande fria, okontrollerade, betalningsmetoden som ingen stat kan jiddra med av kortsiktiga politiska anledningar osv.

Ju fler som är med och minar (och i förlängningen verifierar transaktionerna åt) desto bättre och säkrare. De ”enda” risken med BTC är att det skulle kunna bli färre som är med och minar/verifierar, då kan den gå samma väg som de gamla värdetappande betalmedlen. Så om man investerar i BTC så bör man också ordna och underhålla lite egen beräkningskraft, för att det ska kunna fortsätta vara okontrollerat/decentraliserat.

Lyckas man förmedla detta till BTC-användare och de kan förstå värdet i decentraliseringen så kan BTC vara ett mycket bättre alternativt, även miljömässigt, än Fiat-valutorna vi kör på idag.
Rörligheten vi ser hos BTC idag planar ut när vi slutar behöva de gamla statskontrollerade pengarna.
Om man summerar alla nationers energiåtgång för all deras valuta-styrning samt allt arbete och system för att prångla ut papperspengar och dessas hantering, borde det rimligtvis vida överstiga energimängderna som går åt för verifieringar och de åren som är kvar då man fortfarande kan mina BTC.
BTC är en lösning på motsvarande problem, hos Fiatvalutorna. Någon har försökt lura dig, och du har gått på det.

Skönt med någon som är lite sansad. Märker att nivån är ovanlig låg här på Sweclockers. Du sammanfattade det väsentliga inom crypto. Det sköna med BTC är att du inte kan fuska. Du kan inte trycka upp flera BTC som du kan göra med USD och samtidigt göra alla lite fattigare. Tänkt så här. Alla fiatvalutor har gått ned i värdet över tid. Mät USD mot Guld. Första gången jag kom i kontakt med BTC så låg den på 15USD. dum som man var så köpte man inte några.

Skrivet av jeppe109:

Gillar hur första reaktionen oftast är förbud.
Det torde finnas många olika sätt att få mining att samexistera med annat.

Tycker ofta det går över gränsen när miners anklagas för att vara jordens avskum.

Är det inte mer intressant att tänka på olika sätt att hantera problemet?

Det kostar mycket energi..
Jaha, satsa på ökad hållbar energiproduktion då.

Brottslingar använder krypto för att tvätta pengar från de hemskaste sysslor..
Jo, för om inte krypto fanns skulle inte heller pengatvätt existera.

Jag vet inte, kanske är det jag som läser in för mycket men det känns som att vi är på väg åt fel håll.
Snart blir det väl olagligt att använda produkter för mining.

Jag menar. Crypto gör ju ändå något för mänskligheten. Vad gör ni gamers som slösar El och tid och lägger beslag på ett grafikkort istället för att låta BTC, ETH mine:as.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Sitter här och väntar på att någon menlös komponent ska bli bra för mining. Typ min dvd- eller blu ray-brännare.

Jag vill ha FloppyCoin - bryt med 3.5"-disketter!

Men det känns som att branschen själv lanserar de här störlöjliga valutorna bara för att trissa upp sina egna priser (och samtidigt få vara en del av den här nya koola trenden "brist").

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor fortsätter förstöra allt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Varför inte ta ett par sekunder och tänka på varför jag just sade dagens kryptovalutor och inte bara kryptovalutor.

Jag kanske skulle varit ännu tydligare och sagt dagens stora och mer populära kryptovalutor, men jag tänkte att de var underförstått.

Sen tycker jag du ska ta och tänka några sekunder om du verkligen tror på att det är just det perspektivet som trissar upp värdet på dom.

EDIT: Reflektera lite över hur mycket verkliga resurser i så väl ren energianvändning som konsumtion av hårdvara som används för att producera en virtuell produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Är ju otroligt mycket bättre med valutor vars värde kan toppa och dala baserat på Tweets från "Influencers".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Jaha vadför skulle 2021 bli bättre än 2020, Snar är det väl brist på Chassin med

Japp server chassin och rackskåp.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Börjar bli innerligt trött på kryptovalutor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/tldr/2021/3/29/22356862/mining-bitco...

Permalänk
Medlem

Kanske något för FRA de håller ju koll på folk, så de borde ju ha mycket lagringsutrymme redan. De borde ju kunna tjäna en hacka, så slipper vi skattebetalare betala för deras spionverksamhet, mot den egna befolkningen (ironisk,parodi på verkligheten)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag menar. Crypto gör ju ändå något för mänskligheten. Vad gör ni gamers som slösar El och tid och lägger beslag på ett grafikkort istället för att låta BTC, ETH mine:as.

Umgåts och även lärt känna nya människor via gaming men även haft roligt.
Vad har du åstadkommit med crypto?

Permalänk
Medlem

Vore ju bra om det användes till något meningsfullt. Vad är poängen med att sätta värde i total meningslöst arbete och förbrukning?
Kan de inte hitta något annat meningslös "proof of work" som bara drabbar dem själva och inte kostar världen resurser? Jag har några idéer.

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma någon kryptovaluta som bryts med hjälp av snurr per minut på gamla floppydiskar eller något annat som inte förstör för vanligt hederligt folk? Det här bevisar bara att hela grejen med mining går ut på att jävlas så mycket som möjligt med hederliga datoranvändare. Jag har vetat det hela tiden, men hör fick man det verkligen svart på vitt. Visst är det bra att det drar mindre ström, men att just hårddiskar valdes visar ju bara att syftet är att förstöra marknaden och bädda för scalpers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Dagens kryptovalutor är verkligen en jävla skam.

Miljöförstörande resursslöseri av högsta rang, pyramidspel, svarta pengar och idiotisk spekulations ekonomi inbakat i en jävla hög av skit.

Crypto är betydligt mindre resurskrävande än fiat banksystemet. En enorm skillnad. Dessutom är det fritt fram för alla att skapa nya coins eller mina. Till skillnad mot bankverksamheten där det är privata monopolställningar backat med statligt våldsmonopol.

Ps. Jag är ingen kryptofantast, men gillar inte din enkeltspåriga synvinkel.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Datormus och tangentbord.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ser inte riktigt hur elbehovet skulle minska i den nära framtiden eller hur miners bidrar positivt till någonting förutom sin egen vinning. Säg att hälften av alla arbetsföra började med mining och sade upp sig från sitt reguljära jobb, skulle elpriserna öka? Vem vet

Lite precis som hela banksektorn som står för en enorm del av hela jordens konsumption. Allt är egen vinning. Skillnaden är att du faktiskt kan starta din egen miner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Finns säkert några idiealister eller anti-statsanhängare som tror på det övre...

Om nu någon tror att jättelika serverfarmer i Kina bryter kryptovalutor för att de ser fördelar med fria rörlig kryptovalutor...

Eller att de som frågar i forumet om det lönar sig att bryta <kryptovaluta> bryr som om att samla på sig en fri och rörlig valuta, handlar ju i stort sett bara om vad man får ut när man konverterar till någon statskontrollerad valuta och hur ofta man bör göra detta...

Permalänk
Medlem

det enda positiva med kryptomining är att den inte styrs (vad jag vet) av de stora bankerna & ekonomiska instutioner eller börsaktörer som den vanliga bankverksamheten, men i övrigt kan jag nog hålla med om den mesta kritiken som framförs här.
P.S det har varit ett gissel för oss datanördar lite för ofta nu för att det ska kännas bra. var en sak med att försöka bota sjukdommar med våra datorer det var för det allmänt goda men nu när det handlar om att bryta för att tjäna pengar så blir det.......

Visa signatur

Arne Berg