Brist på lagringsenheter nalkas till följd av ny kryptovaluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lite precis som hela banksektorn som står för en enorm del av hela jordens konsumption. Allt är egen vinning. Skillnaden är att du faktiskt kan starta din egen miner.

Du som privatperson kan ju faktiskt köpa aktier i en bank och bli delägare och på så sätt ta del av vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Datormus och tangentbord.

Ju mer du rör musen desto mer bryter du! Ju fler knapptryckningar i sekunden desto mer KeyCapsCryptoCurrency! Bara att sitta och smasha händerna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Finns säkert några idiealister eller anti-statsanhängare som tror på det övre...

Om nu någon tror att jättelika serverfarmer i Kina bryter kryptovalutor för att de ser fördelar med fria rörlig kryptovalutor...

Eller att de som frågar i forumet om det lönar sig att bryta <kryptovaluta> bryr som om att samla på sig en fri och rörlig valuta, handlar ju i stort sett bara om vad man får ut när man konverterar till någon statskontrollerad valuta och hur ofta man bör göra detta...

Fast så är det med allt. Enda anledningen att kronor har ett värde för dig är för att någon är villig att byta in de. Mot äpplen eller potatisar, bitcoin eller en månads bostadshyra t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Varför inte ta ett par sekunder och tänka på varför så många ser en fördel med fritt rörlig kryptovaluta kontra de olika statskontrollerade valutorna?
Problemet ligger där, alltså i de ständigt värdeminskande kronor, dollar, yen, rubel och pesetas mm. De saknar/saknade den trygga grund som BTC har i egenskap av att vara den dominerande fria, okontrollerade, betalningsmetoden som ingen stat kan jiddra med av kortsiktiga politiska anledningar osv.

Ju fler som är med och minar (och i förlängningen verifierar transaktionerna åt) desto bättre och säkrare. De ”enda” risken med BTC är att det skulle kunna bli färre som är med och minar/verifierar, då kan den gå samma väg som de gamla värdetappande betalmedlen. Så om man investerar i BTC så bör man också ordna och underhålla lite egen beräkningskraft, för att det ska kunna fortsätta vara okontrollerat/decentraliserat.

Lyckas man förmedla detta till BTC-användare och de kan förstå värdet i decentraliseringen så kan BTC vara ett mycket bättre alternativt, även miljömässigt, än Fiat-valutorna vi kör på idag.
Rörligheten vi ser hos BTC idag planar ut när vi slutar behöva de gamla statskontrollerade pengarna.
Om man summerar alla nationers energiåtgång för all deras valuta-styrning samt allt arbete och system för att prångla ut papperspengar och dessas hantering, borde det rimligtvis vida överstiga energimängderna som går åt för verifieringar och de åren som är kvar då man fortfarande kan mina BTC.
Så, nej, jag tror du skriker på fel bov.
BTC är en lösning på motsvarande problem, hos Fiatvalutorna. Någon har försökt lura dig, och du har gått på det.

Jag är hyfsat övertygad om att de flesta som minear cryptovalutor skiter fullständigt i de ekonomiska aspekterna i det hela bortom möjligheten att just nu tjäna lätta pengar på det. De har inte för avsikt att se bitcoin eller något annat som ett alternativt betalmedel - de ser det som en investering som ger bra avkastning eftersom priserna fortsätter öka.
Det handlar till stor del om folks girighet. Sedan finns det säker en lite skara som ser detta ur ett annat perspektiv som du lägger fram men jag tycker du ger mänskligheten lite väl mycket cred. Folk är egoister och här kan folk tjäna pengar så då gör de det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Du som privatperson kan ju faktiskt köpa aktier i en bank och bli delägare och på så sätt ta del av vinsten.

Vilket är just anledningen till att de är böesnoterade. Du kan få en liten del av vinsten bolaget skapar men du kan aldrig få kontroll. Spelar kanske ingen roll tror du men då tror du helt fel. Ta investor som ett exempel. De är börsnoterade men kommer aldrig släppa kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns säkert några idiealister eller anti-statsanhängare som tror på det övre...

Om nu någon tror att jättelika serverfarmer i Kina bryter kryptovalutor för att de ser fördelar med fria rörlig kryptovalutor...

Eller att de som frågar i forumet om det lönar sig att bryta <kryptovaluta> bryr som om att samla på sig en fri och rörlig valuta, handlar ju i stort sett bara om vad man får ut när man konverterar till någon statskontrollerad valuta och hur ofta man bör göra detta...

snälla dra inte upp antikinapropagandan i denna diskussionstråd vi har farmer uppe i Kiruna med. bankväsendet är till för de som har pengar. Och även kryptovalutor för att tjäna pengar så behövs kapital. Det som märks är hur marknaden fungerar & kortsiktighets-tänkandet skiner igenom. NU är det brist på det mesta snart i chipväg. Har varit prat om brist på vissa material för kiseltillverkning i flera år , att handelskrigen som blossat upp gör handeln svårare, dyrare & att det gått mot att ej ha lager utan tillverkas efter efterfrågan gör att en boom som kryptomining gör att det tar tid att återhämta sig vilket drabbar nu hela världen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

vad motverkar alla dessa hittepå valutornas skapare att inte bara "skapa" mer utav den i sitt konto och vara oändligt rik. förstår mig inte på sån här humbug. är det ett flockbeteende som får sånt här att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

snälla dra inte upp antikinapropagandan i denna diskussionstråd vi har farmer uppe i Kiruna med. bankväsendet är till för de som har pengar. Och även kryptovalutor för att tjäna pengar så behövs kapital. Det som märks är hur marknaden fungerar & kortsiktighets-tänkandet skiner igenom. NU är det brist på det mesta snart i chipväg. Har varit prat om brist på vissa material för kiseltillverkning i flera år , att handelskrigen som blossat upp gör handeln svårare, dyrare & att det gått mot att ej ha lager utan tillverkas efter efterfrågan gör att en boom som kryptomining gör att det tar tid att återhämta sig vilket drabbar nu hela världen.

Det var inte tänkt som antikinapropaganda, men det finns jättelika farmer i Kina för det. Som drivs med kol...

Permalänk
Medlem

Miners pratar om att kryptovalutor är så bra jämfört med fiat-pengar men de är alla också fiat-pengar. De har inget värde annat än vad vi ger dem. Till skillnad från guld kan du inte ens använda det till tillverkning. Det är lika mycket fiat som en papperslapp.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det var inte tänkt som antikinapropaganda, men det finns jättelika farmer i Kina för det. Som drivs med kol...

finns kryptofarmer överallt precis som det finns börsen så finns det folk & investerat kapital så länge det går att tjäna pengar, ibland dödar folk, folk om det går att tjäna en slant. Ointressant vart det är blir bara en otroligt tråkig diskusion om det blir politiskt i en tråd där det inte borde finnas politiska kommentarer var så jag menade. MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Otroligt vilket desperat försvar av mining i den här tråden, av en händelse kanske försvararna har investerat fullt i miningriggar och bitcoin själva. Då lär man knappast bidra till att sprida badwill eftersom det kan få kurserna att gå ned. Follow the money, always follow the money.

Det kan vara hur idealistiskt som helst, men det är i alla fall ett j*vla slöseri med naturresurser till inget annat än ett fåtal individers personliga monetära vinning. Precis som all annan rovkapitalism, hugga ner regnskogar eller whatever, inget nytt under solen även om man vill få det att verka nytt och fräscht.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen aning om vad just Chia är för kryptovaluta, men rent spontant tänker jag mig att det måste vara betydligt mer effektivt att ha en stor decentraliserad hårddisk än att använda molntjänsterna som finns tillgängliga?

Det är ju egentligen ganska galet att massa människor sitter och betalar ca 1200 kr om året för 2 TB molnlagring i Dropbox eller Google Drive samtidigt som andra sitter med en 20 TB NAS med 5 TB ledigt. Då är det väl bättre om den som sitter med massa ledigt utrymme lånar ut den till de behövande och i utbyte får en belöning i form av en kryptovaluta?

Nu är vi ju inte riktigt där än, men jag tänker mig att framtiden kommer fungera så, och att det kommer konkurrera ut de vanliga molntjänsterna då det ändå bör vara väldigt vanligt att folk sitter med outnyttjad hårddisk-plats som de bör kunna låna ut.

EDIT: Chia verkar inte fungera på det sättet jag beskrev ovan, dock finns det andra projekt (Filecoin och Storj) som verkar fungera exakt som jag beskriver ovan

Permalänk
Medlem

Kryptovaluta och dess mining gör en hel del för er. Det tillför vårt land en hel del cash som spenderas här. Sluta grina för att det är svårt att köpa 3070, för ni ville inte ha några 2080 Ti i augusti och september.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Rätt bra ändå, kanske ändrar tänket hos folk att man behöver inte köpa nytt hela tiden.

Permalänk
Sötast

Ja nej, global uppvärming är fullt på g, men mina på!

Blir roligt om det finns några historierböcker att läsa sen i framtiden.

Mamma, vad var det sista strået som fick planeten att totalvurpa egentligen?
Jo eehh, folk ville tjäna lite pengar så de medvetet förstörde atmosfären för att kunna köpa skins i sina favoritspel.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om folk förstår allvaret. Spelbranschen kommer påverkas enormt av bristen och priserna på hårdvara inom några år om ingenting görs. Folk kommer helt enkelt inte ha råd eller möjlighet att ha en PC och det är tragiskt om det ska bli en slags aktivitet för dom rika eller dom lyckligt lottade som knep ett grafikkort.

Spelindustrin för PC (inte mobilt) bör vara oroad eftersom om ingen har en dator kommer ingen spela deras spel.
Detta kommer i sin tur leda fler och fler utvecklare till andra plattformar och färre datorspelare eftersom det inte finns några bra spel och vi får en ond spiral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Vet inte om folk förstår allvaret. Spelbranschen kommer påverkas enormt av bristen och priserna på hårdvara inom några år om ingenting görs. Folk kommer helt enkelt inte ha råd eller möjlighet att ha en PC och det är tragiskt om det ska bli en slags aktivitet för dom rika eller dom lyckligt lottade som knep ett grafikkort.

Spelindustrin för PC (inte mobilt) bör vara oroad eftersom om ingen har en dator kommer ingen spela deras spel.
Detta kommer i sin tur leda fler och fler utvecklare till andra plattformar och färre datorspelare eftersom det inte finns några bra spel och vi får en ond spiral.

Nu tror jag ju inte att datorspelsbranschen driver hela världsekonomin så riktigt så allvarligt som du vill påskina är det knappast inte.

I slutändan kanske det är en bra situation för oss som spelar. Tvingas folk använda äldre hårdvara så tvingas spelutvecklarna anpassa spelen för dessa så det kanske leder till bättre optimering och mindre resurskrävande spel, vilket verkligen inte behöver betyda sämre spel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Inte bara det, när krypto-idioterna börjar vända sina sikten mot vanlig alldaglig hårdvara, så som hårddiskar, så utgör ju det faktist ett hot mot hela samhället, och inte bara PC gamers och sammanknutna yrkesgrupper.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Crypto är betydligt mindre resurskrävande än fiat banksystemet. En enorm skillnad. Dessutom är det fritt fram för alla att skapa nya coins eller mina. Till skillnad mot bankverksamheten där det är privata monopolställningar backat med statligt våldsmonopol.

Ps. Jag är ingen kryptofantast, men gillar inte din enkeltspåriga synvinkel.

Återigen, jag pratar om dom idag framstående kryptovalutorna, framförallt bitcoin.
Att försvara en specifik sak och alla dom problemen kring den med en allmänna saker kring kryptovaluter missar poängen.

Kryptovalutor kan fungera på många olika sätt, "miningen" kan t.ex. kopplas till att göra vettiga och konstruktiva vetenskapliga uträkningar i samband med det hela för att bara ta ett av ett närmast oändligt antal olika sätt att göra det bättre på.

Dagens stora kryptovalutor är av ondo och jag tycker dom förtjänar enkelspårig kritik.

Konceptet som sådant är jag rätt neutral till, men så som kryptomarknaden ser ut idag är jag väldigt enkelspårigt negativ till.
Eller nej, inte enkelspårigt, flerspårigt!
För det är så jävla destruktivt på så många olika sätt.

Permalänk
Medlem

Tänker på gamla tiders positiv-spelare.
Hur snart efter pandemin får vi se folk gå runt med en generator på magen,
ivrigt vevande sina dagliga coins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte bara det, när krypto-idioterna börjar vända sina sikten mot vanlig alldaglig hårdvara, så som hårddiskar, så utgör ju det faktist ett hot mot hela samhället, och inte bara PC gamers och sammanknutna yrkesgrupper.

Grafikkort går att använda för maskinlärning och forskning. En del av den datorkraft som just nu används för krypto kunde ha gått till bland annat medicinsk forskning. Dyra grafikkort och datorhårdvara i allmänhet skadar redan samhället.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Grafikkort går att använda för maskinlärning och forskning. En del av den datorkraft som just nu används för krypto kunde ha gått till bland annat medicinsk forskning. Dyra grafikkort och datorhårdvara i allmänhet skadar redan samhället.

Det har du ju faktiskt helt rätt i!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag menar. Crypto gör ju ändå något för mänskligheten. Vad gör ni gamers som slösar El och tid och lägger beslag på ett grafikkort istället för att låta BTC, ETH mine:as.

Eftersom jag helt klart faller i "gamer-gruppen" ska jag svara för mig själv. En typisk dag spelar jag mellan 2 och 4 timmar, resten av tiden används min CPU och GPU till att tugga work units i folding@home och World Community Grid och hjälper till med allt från COVID-forskning till hur afrikanska bönder kan använda regnvattnet mer effektivt. Till skillnad från hårdvara i kryptofarmer som inte gör något annat än tuggar hashes dagarna i ända för egen monetär vinning till dess att hårdvaran går sönder, säljs av och/eller byts ut mot bättre hårdvara. Jag vågar påstå att min processorkraft gynnar mänskligheten oändligt mycket mer än en kryptofarm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Låter litet som ett aprilskämt. Och hur länge skulle det dröja innan någon kommer på en metod att simulera en stor lagringsenhet?

Permalänk
Medlem

Det är lite fascinerande hur många kryptoidealister försvarar hur marknaden ser ut idag och kalla folk som är kritiska för lurade.

Om ni faktiskt kollar på hur mycket resurser som går åt, hur mycket svarta pengar, hur mycket pyramidspel och hur mycket destruktiv spekulationsekonomi det faktiskt handlar om idag, så hade ni kanske börjat tänka kring att det inte är ideologin och tanken bakom kryptovalutor som folk kritiserar.

Utan hur det faktiskt ser ut idag. Och det skiljer sig rätt radikalt ifrån hur den ideologiska diskussionen kring konceptet ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Lyckas man förmedla detta till BTC-användare och de kan förstå värdet i decentraliseringen så kan BTC vara ett mycket bättre alternativt, även miljömässigt, än Fiat-valutorna vi kör på idag.
Rörligheten vi ser hos BTC idag planar ut när vi slutar behöva de gamla statskontrollerade pengarna.
Om man summerar alla nationers energiåtgång för all deras valuta-styrning samt allt arbete och system för att prångla ut papperspengar och dessas hantering, borde det rimligtvis vida överstiga energimängderna som går åt för verifieringar och de åren som är kvar då man fortfarande kan mina BTC.
Så, nej, jag tror du skriker på fel bov.
BTC är en lösning på motsvarande problem, hos Fiatvalutorna. Någon har försökt lura dig, och du har gått på det.

Skrivet av anon56869:

Crypto är betydligt mindre resurskrävande än fiat banksystemet. En enorm skillnad. Dessutom är det fritt fram för alla att skapa nya coins eller mina. Till skillnad mot bankverksamheten där det är privata monopolställningar backat med statligt våldsmonopol.

Ps. Jag är ingen kryptofantast, men gillar inte din enkeltspåriga synvinkel.

Ser ofta dessa argument i diskussionen kring klimatpåverkan av krypto, att fiat är mindre energieffektivt i jämförelse. Finns det forskning/data som stöder detta? Hur ser det ut om man slår ut det på W/transaktion eller W/lån?

Sen tycker jag att den deflationära grundtanken i t ex BTC kanske är något vi behöver med tanke på vår ohållbara konsumtion.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen kryptovaluta man kan bryta med sin uppkopplingshastighet till internet?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kommer nog snart Skotercoins som tas fram när skotern körs på tomgång. Så får vi både brist på skotrar och bensin.

I framtiden behöver ingen jobba då kan vi alla sitta och gräva var sin valuta och bli ekonomiskt oberoende

Marknaden blir mättad och lönsamheten minskar.

Är inte detta vad som kallas delningsekonomi? Man nyttjar resurser mer effektivt. Blir ju billigare för alla.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Finns det ingen kryptovaluta man kan bryta med sin uppkopplingshastighet till internet?

Theta är väl en decentraliserad streamingplattform som har samarbeten med Google, Samsung, NASA och liknande?
Har noll koll på hur Theta fungerar, men du bör ju kunna googla om du kan göra det du vill med den plattformen

EDIT: https://community.theta.tv/tfuel-on-sliver-faq/
Ser ut som att det är exakt det man gör

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor i sig är väl ganska intressanta osv, med det var nog aldrig tanken att det skulle bli som det blev, med t.ex gigantiska datorhallar i kina (och ryssland tydligen) med säkerligen miljoner av GPUer som "majnar" bitcoin osv. Det har gått lite för långt.