MSI reducerar garantitider för tolv Geforce-modeller

Permalänk
Melding Plague

MSI reducerar garantitider för tolv Geforce-modeller

Nu framkommer att MSI drar i handbromsen och sänker garantitiden från 36 till 6 månader i Ryssland, vilket ser ut att höra samman med brytning av kryptovaluta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I mina ögon bevisar detta att korten inte håller för den typen av belastning i längden och att det är ett problem.

Annars skulle tillverkaren inte riskera dålig publicitet för att slippa byta ut enstaka kort på garantin.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Jävla kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

I mina ögon bevisar detta att korten inte håller för den typen av belastning i längden och att det är ett problem.

Annars skulle tillverkaren inte riskera dålig publicitet för att slippa byta ut enstaka kort på garantin.

Yup, glasklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

I mina ögon bevisar detta att korten inte håller för den typen av belastning i längden och att det är ett problem.

Annars skulle tillverkaren inte riskera dålig publicitet för att slippa byta ut enstaka kort på garantin.

Är nog inte mycket som är gjort för att gå 100% 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Yup, glasklart.

Ja, msi verkar ju ha haft sämst kylning av alla tillverkare. Speciellt när det gäller minnen. Antar de är medvetna att det kommer brännas rätt fort. Man får vad man betalar för.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3... Tex.

Otrolig skillnad mot mitt 3080 tuf oc och tror garanterat det påverkar i längden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

I mina ögon bevisar detta att korten inte håller för den typen av belastning i längden och att det är ett problem.

Annars skulle tillverkaren inte riskera dålig publicitet för att slippa byta ut enstaka kort på garantin.

Ventus är de allra billigaste korten. Säkerligen är det nån enstaka komponent som använts till dessa som inte håller måttet, t ex fläktarna eller thermal pads som mattas för snabbt.

Det finns hur många grafikkort som helst som gått dygnet runt i flera år som fungerar alldeles utmärkt även efter att de fått nya uppgifter (t ex spel).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

ah 12 kort - hela beståndet som de sålt alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ja, msi verkar ju ha haft sämst kylning av alla tillverkare. Speciellt när det gäller minnen. Antar de är medvetna att det kommer brännas rätt fort. Man får vad man betalar för.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3... Tex.

Otrolig skillnad mot mitt 3080 tuf oc och tror garanterat det påverkar i längden.

Skulle vilja påstå att mitt Suprim X har fullt duglig kylning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Lösningen är enkel.
Gör motsvarande S.M.A.R.T fast för GPU'er.
Logga minnesfel, GPU och minnes frekvenser för att fånga hårt överklockade kort.
Och timmar idle och jobbandes.
Och såklart hur många gånger bios uppdaterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Skulle vilja påstå att mitt Suprim X har fullt duglig kylning.

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/kttxnp/msi_3080_...
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/l80sq3/vram_junction...
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/3080-suprim-x-extr...

Think again. Av alla tillverkare så verkar msi överlag ha störst problem med att kyla sina minnen. Har minat lite på mitt 3080 och aldrig varit i närheten av de temperaturerna som är skadliga för kortet.

Tråden som länkades till här på swec där han bytte thermal pads. Han kom ner till samma temps som mitt kort har, utan ingripande och nyinköpta thermal pads.

Känns definitivt som msi har försökt att spara in pengar där och hoppas att ingen märkte.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

MSI drar ytterliggare en fuling.

Det jag kan minnas på rak arm från senaste tiden:

De scalpade sina egna kort via ett dotterbolag Källa
Försökte muta youtubers för att få bra recensioner Källa
Hotade youtubers med repressalier vid dåliga recensioner
Slutat svara på support-tickets (Har själv en 6 månader gammal som ej fått svar än)
Dragit sig undan från att svara på frågor på publika forum, som officiella MSI-subredditen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Skulle vilja påstå att mitt Suprim X har fullt duglig kylning.

Som tidigare ägare av ett Suprim X så kan jag säga att kylningen för själva GPUn är förmodligen den bästa luftkylaren på marknaden.

Kylningen för minnena är sisådär. Gick upp i 110C under mining, men det var på håret att den inte skulle börja throttla.

Suprim X hade ju varit det perfekta drömkortet om dom bara fixat bättre kylning på minnena.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Jag minns att jag skrev strax efter 2010 att jag tyckte det var rätt av tillverkare att inte erbjuda samma garanti för miners, oj vad många som angrep mig och skrev saker som att garantin borde gälla oavsett.
Nu runt 10år efter så har nog folks åsikter ändrat.

Det är självklart att produkter gjorda för lite vanligt bruk inte är dimensionerade för 24h/7 dagar i veckan bruk. Och vanliga konsumenter vill inte betala extra för detta, vilket även skulle leda att tillverkarna skulle underklocka sina grafikprocessorer istället för som idag överklocka.

Inom vanlig garanti gäller det inte för förslitningsskador och samma sak borde gälla grafikkort. Så de borde ha en slags driftmätare sedan ha generösa villkor för oss vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Som tidigare ägare av ett Suprim X så kan jag säga att kylningen för själva GPUn är förmodligen den bästa luftkylaren på marknaden.

Kylningen för minnena är sisådär. Gick upp i 110C under mining, men det var på håret att den inte skulle börja throttla.

Suprim X hade ju varit det perfekta drömkortet om dom bara fixat bättre kylning på minnena.

Min polares minnen låg kring 94 grader. Trotts bra siffror byter thermal pads, oljiga och jävliga var dem på båda korten nu har dem maxat 88 grader sedan bytet (13 dagar) klar skillnad, men 94 grader var också ok. (Suprim X, 2st med samma resultat)

Permalänk
Medlem

Vi med Asus flinar vidare
Notera att detta bara är Ryssland.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Min polares minnen låg kring 94 grader. Trotts bra siffror byter thermal pads, oljiga och jävliga var dem på båda korten nu har dem maxat 88 grader sedan bytet (13 dagar) klar skillnad, men 94 grader var också ok. (Suprim X, 2st med samma resultat)

Frågan är om detta var under mining eller vanligt spelande.
Vid spelande så låg mina på runt 88C.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Som tidigare ägare av ett Suprim X så kan jag säga att kylningen för själva GPUn är förmodligen den bästa luftkylaren på marknaden.

Kylningen för minnena är sisådär. Gick upp i 110C under mining, men det var på håret att den inte skulle börja throttla.

Suprim X hade ju varit det perfekta drömkortet om dom bara fixat bättre kylning på minnena.

Förmodligen throttlar den väld dock redan då, kortet låter inte minnena går över 110C så om du ligger och slår i 110 konstant är odds att det redan throttlar. Iallafall är det vad jag observerat på 3090 som jag inte vill köra för hårt innan det finns lite long-term observationer på hur GDDR6X påverkas av höga temps- när det väl slår i 110C är det långt att gå tills den är stabil på något lägre och det tenderar inte att vara något "kryp" uppåt mot 110C utan antingen får man det stabilt runt 104C eller så tappar man det och så öser det upp till 110C direkt och stannar där, har inte sett det någonsin gå över ens en sekund till 112C.

Dock har ju 3090 minnesmoduler på båda sidor om kortet så kan vara lite annorlunda, just fått in en låda feta gamla kopparheatsinks som jag ska försöka få att passa därpå, största hjälpen för mig var att bara få redigt med luftflöde över baksidan på kortet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Förmodligen throttlar den väld dock redan då, kortet låter inte minnena går över 110C så om du ligger och slår i 110 konstant är odds att det redan throttlar. Iallafall är det vad jag observerat på 3090 som jag inte vill köra för hårt innan det finns lite long-term observationer på hur GDDR6X påverkas av höga temps- när det väl slår i 110C är det långt att gå tills den är stabil på något lägre och det tenderar inte att vara något "kryp" uppåt mot 110C utan antingen får man det stabilt runt 104C eller så tappar man det och så öser det upp till 110C direkt och stannar där, har inte sett det någonsin gå över ens en sekund till 112C.

Dock har ju 3090 minnesmoduler på båda sidor om kortet så kan vara lite annorlunda, just fått in en låda feta gamla kopparheatsinks som jag ska försöka få att passa därpå, största hjälpen för mig var att bara få redigt med luftflöde över baksidan på kortet.

Pendlade mellan 108 och 110C men låg på stabila 103 MH/s. Så det var ingen throttling, men det var som sagt på håret.
Det konstiga var att MSI's Ventus inte gick över 100C som är en mycket billigare modell.

Hur som. Inför de garantitiden retroaktivt? Det vore sinnessjukt om det inte bara gällde nya köp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Frågan är om detta var under mining eller vanligt spelande.
Vid spelande så låg mina på runt 88C.

mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Pendlade mellan 108 och 110C men låg på stabila 103 MH/s. Så det var ingen throttling, men det var som sagt på håret.
Det konstiga var att MSI's Ventus inte gick över 100C som är en mycket billigare modell.

Har sett exakt samma med mina- ett 3090 som sitter i servern just nu och jag håller på att försöka hålla kallt, ett Asus Rog STRIX och ett som sannolikt blir det jag lär behålla på lång sikt, ett Inno3D ichill X4 som iofs bara var lite billigare, men tillverkaren Inno3D brukar ha ett rykte om att vara billigare. X4 håller mycket bättre minnestemp vid mining, men vid spel och benchmarks går core upp 5-10c högre än Asus- dock spelar det inte världens roll då båda kylarna är mer än väl bra för att hålla core sval ändå. Körde lite Control och minecraft RTX på asuskortet och trots att det "bara" är spelbelastning så var de uppe och nosade över 100C på minnet när jag maxade med RT och DLSS.

Vid mining låg X4 rätt lugnt runt 104C med någonstans mellan 110-120Mh/S medan Asus var ett jävla meck att hålla på 106C med 110Mh/s trots att jag smällde på aluflänsar över hela baksidan 3dprintade en hållare för en noctua PPC 120mm som blåste rakt över flänsarna. X4 har en "knottrig" backplate samt en liten sidledsfläkt ungefär vid VRM-raden.

Det hjälper inte att något är keff i Asus firmware- hur jag än gör så drar Asuskortet enligt HWinfo64 alltid mer än Inno3D kortet- när jag minat med dem behöver jag köra Asuskortet typ 4% lägre powerlimit för att det ska rapportera samma watt, trots identiska klockfrekvenser ställda manuellt- Asuskortet har då väldigt svårt att hålla stabila frekvenser vid den powerlimiten med Inno3D kortet är helt stabilt. Väldigt skumt. Lär behålla båda korten till saker lugna ner sig på kryptosidan och då behålla Inno3D kortet. Asus har en firmware som tillåter högre powerdraw som jag verkligen ville testa med lite överklockning och benchmarking men har känts rätt meningslöst- antingen förlorade jag silikonlotteriet eller så har de snålat rejält med något i kylaren.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Gäller det där bara 3080-korten?
Har inte sett någon konstig temp med mitt 3070 Suprim X iaf, men så mine:ar jag ju inte heller, om det är det som kan ställa till det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Är det bara jag som tröttnat på datorhårdvara nästan hela 2020 och 2021? Det är inget kul längre med alla hutlösa priser på i princip allt. Förvisso har det inte varit kul sedan 2010 men ändå.

Permalänk
Medlem

Finns det något märke som profilerat sig på att ha riktigt bra kylning (på allt, alltså VRM och minne också, inte bara GPU Core)? Det verkar som om jag hör varnande historier om i princip alla större märken här på Sweclockers. Jag hade gärna betalat 500-1000kr mer om kylningen verkligen var 100% robust från fabriken när vi pratar om kort uppåt 10k eller mer.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tröttnat på datorhårdvara nästan hela 2020 och 2021? Det är inget kul längre med alla hutlösa priser på i princip allt. Förvisso har det inte varit kul sedan 2010 men ändå.

Låg tillgång, höga priser, ddr5 kommer snart som gör ens cpu, ramminne och moderkort ej kompatibelt. Apple har visat att Arm är framtiden, så köpa en x86a känns sådär. Ja, dessa saker har tappat mitt intresse på nya datorer.
På mobil och hörlurssidan. Så kommer det snart en ny Bluetoothstandard (LE Audio) som får bättre ljud, så även där är mitt intresse försvagat.
Problemet är att man kan få vänta länge.. DDR5 och LE Audio , så gissar jag 2år innan det är vanligt. Arm, ja kanske vänta 10 om inte 20 år innan microsoft arm är bra. -Galning köp inte en dator idag, vänta bara 20år så är de betydligt bättre.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av hakd:

Vi med Asus flinar vidare
Notera att detta bara är Ryssland.

Oja. Mitt 3080 TUF OC som throttlar på minnena är en aldrig sinande källa till goda skratt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Om man sitter på ett midtower case eller mindre så är det kanske inte så konstigt om grafikkorten blir varma vi som stannade med fulltower case har inte några värmeproblem.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Oja. Mitt 3080 TUF OC som throttlar på minnena är en aldrig sinande källa till goda skratt.

Mitt 3080 tuf oc som aldrig throttlar på minnen vid mining är en glädje också

TIllräckligt luftflöde? Märkt att mitt är ganska känsligt för det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Som tidigare ägare av ett Suprim X så kan jag säga att kylningen för själva GPUn är förmodligen den bästa luftkylaren på marknaden.

Kylningen för minnena är sisådär. Gick upp i 110C under mining, men det var på håret att den inte skulle börja throttla.

Suprim X hade ju varit det perfekta drömkortet om dom bara fixat bättre kylning på minnena.

Det som är lite lustigt är att på det MSI 6900 XT Gaming X som jag köpte i veckan så är det riktiga thermal pads som överför värme till bakplattan (dom syns om man kikare mellan PCB och bakplåten). Detta kort har ju vanliga GDDR6 minne så det har inte lika stort behov av detta som mitt Gigabyte 3080 som helt saknade vettiga thermal pads på baksidan.

Jag tror tillverkarna börja inse att inte ha thermal pads för GDDR minnen är dumt och leder till reklamationer. Jag misstänker det var lite panik att få ut sakerna i höstas när hypen med 3080 och 3090 var som störst så det togs nog en hel del genvägar.

Ska också tillägga att vid vanligt spelande så verkar de flesta korten hålla sig till vettiga temperaturer, det är under mining och andra beräkninar som t ex Folding@home som det blir varmt om minnena, speciellt GDDR6x som drar en jäkla massa WATT.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tröttnat på datorhårdvara nästan hela 2020 och 2021? Det är inget kul längre med alla hutlösa priser på i princip allt. Förvisso har det inte varit kul sedan 2010 men ändå.

Nej. Känner likadant.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli