Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Det är illa och omoraliskt att vissa håller sig framme och köper på sig kort bara för att sälja med vinst pga låg tillgång. Att sweclockers ska försöka agera som en moralpolis tycker jag dock är helt fel, om folk är villiga att betala en viss summa för något så varför ska man hindra den affären?
Antingen har man en tjänst där man säljer annonsplatser eller så har man inte det, lägg er inte i för vilket pris folk säljer sina saker så länge det är lagligt.

Har själv väntat på mitt 3080 i 3 månader så är också irriterad över situationen men jag riktar min kritik mot Nvidia istället som har valt att göra denna lanseringen trots att de visste att de inte skulle kunna leverera det som förväntades.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

För att ge en vinkel på det.

Jag har en beställning sen strax efter release från Inet på TUF OC för 7990:-. Detta kort säljs idag på Inet för 9790:-.

Senaste tiden har jag lagt ytterligare 3 beställningar från olika ställen då jag försöker få tag i ett kort i närtid då Inet säger leverans i februari. Dessa senare beställningar ligger mellan 9400-9900:-.

Säg att jag mot förmodan skulle lyckas få hem ett kort nu kring jul för 9700:-. Min logiska tanke är då att avboka de andra korten jag beställt samt väntat in leverans av TUF-kortet för 7990:-. Kortet för 7990:- hade jag sen försökt sälja för ca 9700:- för att slippa den extra kostnad jag blivit tvungen att lägga pga Nvidia.

Detta är enligt vissa helt förkastligt och de anser att jag isf ska sälja det kortet för 7990:- (+5%) trots att Inet tar 9790:- för samma kort. Om jag skulle välja att skicka tillbaka detta kortet till Inet så blir ju resultatet bara att Inet tjänar 1800:- (-moms) på att jag ångrar det köpet.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

För att ge en vinkel på det.

Jag har en beställning sen strax efter release från Inet på TUF OC för 7990:-. Detta kort säljs idag på Inet för 9790:-.

Senaste tiden har jag lagt ytterligare 3 beställningar från olika ställen då jag försöker få tag i ett kort i närtid då Inet säger leverans i februari. Dessa senare beställningar ligger mellan 9400-9900:-.

Säg att jag mot förmodan skulle lyckas få hem ett kort nu kring jul för 9700:-. Min logiska tanke är då att avboka de andra korten jag beställt samt väntat in leverans av TUF-kortet för 7990:-. Kortet för 7990:- hade jag sen försökt sälja för ca 9700:- för att slippa den extra kostnad jag blivit tvungen att lägga pga Nvidia.

Detta är enligt vissa helt förkastligt och de anser att jag isf ska sälja det kortet för 7990:- (+5%) trots att Inet tar 9790:- för samma kort. Om jag skulle välja att skicka tillbaka detta kortet till Inet så blir ju resultatet bara att Inet tjänar 1800:- (-moms) på att jag ångrar det köpet.

Extrem situation helt klart och ingen skulle klandra dig för att sälja ett nytt kort för nära markandspris. Dock är det inte alls säkert att någon vill köpa ett begagnat kort för nypris (sämre garanti etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

För att ge en vinkel på det.

Jag har en beställning sen strax efter release från Inet på TUF OC för 7990:-. Detta kort säljs idag på Inet för 9790:-.

Senaste tiden har jag lagt ytterligare 3 beställningar från olika ställen då jag försöker få tag i ett kort i närtid då Inet säger leverans i februari. Dessa senare beställningar ligger mellan 9400-9900:-.

Säg att jag mot förmodan skulle lyckas få hem ett kort nu kring jul för 9700:-. Min logiska tanke är då att avboka de andra korten jag beställt samt väntat in leverans av TUF-kortet för 7990:-. Kortet för 7990:- hade jag sen försökt sälja för ca 9700:- för att slippa den extra kostnad jag blivit tvungen att lägga pga Nvidia.

Detta är enligt vissa helt förkastligt och de anser att jag isf ska sälja det kortet för 7990:- (+5%) trots att Inet tar 9790:- för samma kort. Om jag skulle välja att skicka tillbaka detta kortet till Inet så blir ju resultatet bara att Inet tjänar 1800:- (-moms) på att jag ångrar det köpet.

Skrivet av medbor:

Extrem situation helt klart och ingen skulle klandra dig för att sälja ett nytt kort för nära markandspris. Dock är det inte alls säkert att någon vill köpa ett begagnat kort för nypris (sämre garanti etc)

Han säljer det förstås oöppnat. Men kanske inte var så du menade? Beror på tillgång och efterfrågan när du får ditt billigare kort. Kan ju vara så att de då finns överallt men 500 kr kanske du bara förlorar på att inte vänta in det billigare kortet. Men ingen aning faktiskt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Han säljer det förstås oöppnat. Men kanske inte var så du menade? Beror på tillgång och efterfrågan när du får ditt billigare kort. Kan ju vara så att de då finns överallt men 500 kr kanske du bara förlorar på att inte vänta in det billigare kortet. Men ingen aning faktiskt.

Jag personligen skulle inte köpa ett oöppnat kort för 500kr under nyköp eftersom garantin mot Nvidia bara gäller ursprungliga köparen så vitt jag förstått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag personligen skulle inte köpa ett oöppnat kort för 500kr under nyköp eftersom garantin mot Nvidia bara gäller ursprungliga köparen så vitt jag förstått det

Då skulle inte heller jag gjort det faktiskt. Garanti vill man kunna utnyttja.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Så dyker det upp ett Founders edition 3070 här i marknaden, för ca 2 månader sedan så sålde medlemmen ett FE 3090 med god förtjänst, hur var det nu med regeln att inte tillåta systematisk försäljning av bristvaror på marknadsplatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Så dyker det upp ett Founders edition 3070 här i marknaden, för ca 2 månader sedan så sålde medlemmen ett FE 3090 med god förtjänst, hur var det nu med regeln att inte tillåta systematisk försäljning av bristvaror på marknadsplatsen?

Det innefattar inte folk som säljer enstaka produkter står det i reglerna. Visst det är en tolkningsfråga men två kort på två månader är väl inte överdrivet mycket? Sen är Founders Edition versioner alltid eftertraktade och den här versionen var inte ens till salu i Sverige. Det är ändå trevligt att vissa får chansen att få tag i ett 3070 FE kort nu kan jag tycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det innefattar inte folk som säljer enstaka produkter står det i reglerna. Visst det är en tolkningsfråga men två kort på två månader är väl inte överdrivet mycket? Sen är Founders Edition versioner alltid eftertraktade och den här versionen var inte ens till salu i Sverige. Det är ändå trevligt att vissa får chansen att få tag i ett 3070 FE kort nu kan jag tycka?

Jag håller med om att det skulle vara kul att få tag på ett FE men bara för att sälja vidare!?... Om man inte är intresserad av ett Fe annat än för att sälja dylika grafikkort för en bra slant så förstår inte jag varför man är medlem hos Sweclockers, Jag kanske är naiv och tror att vi på Sweclockers har en högre moral... Men jag kanske har fel och att vi skall vara glada över att andra kan få tag i väldigt sällsynta grafikkort för ett betydligt högre pris än vad dom såldes för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag håller med om att det skulle vara kul att få tag på ett FE men bara för att sälja vidare!?... Om man inte är intresserad av ett Fe annat än för att sälja dylika grafikkort för en bra slant så förstår inte jag varför man är medlem hos Sweclockers.

Jag förstår inte länken riktigt? Vad har medlemskap hos Sweclockers att göra med intresse för ett FE? Folk på Sweclockers har olika intressen, det finns massvis med folk här som inte bryr sig alls om det.

Citat:

Jag kanske är naiv och tror att vi på Sweclockers har en högre moral... Men jag kanske har fel och att vi skall vara glada över att andra kan få tag i väldigt sällsynta grafikkort för ett betydligt högre pris än vad dom såldes för...

Det är ju så det är med sällsynta varor, det gäller i synnerhet varor som inte ens gick att köpa på den svenska marknaden. De är ofta värda ett högre pris än vad de såldes för. Utbud och efterfrågan. FE är limited edition kort. Det är inte samma sak som vanliga grafikkort där det enda du behöver göra är att vänta på ett kort. På tal om det, till och med i butikerna går de vanliga korten inte att köpa för samma pris som i september. De har väl gått upp 2000kr typ?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Så dyker det upp ett Founders edition 3070 här i marknaden, för ca 2 månader sedan så sålde medlemmen ett FE 3090 med god förtjänst, hur var det nu med regeln att inte tillåta systematisk försäljning av bristvaror på marknadsplatsen?

Vi har valt att inte skriva ut några exakta regler.

Exempelvis:

En person säljer ett grafikkort i november och sedan ett annat grafikkort i januari: för få fall / för tidigt att påstå att det är systematiskt.

En person säljer fem likadana processorer på ett bräde, lägger ut två annonser i två veckor i rad och säljer samma grafikkortsmodell eller har en ny annons uppe vid varje lansering som sker: då har man satt något i system.

Vi gör en bedömning från fall till fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har valt att inte skriva ut några exakta regler.

Exempelvis:

En person säljer ett grafikkort i november och sedan ett annat grafikkort i januari: för få fall / för tidigt att påstå att det är systematiskt.

En person säljer fem likadana processorer på ett bräde, lägger ut två annonser i två veckor i rad och säljer samma grafikkortsmodell eller har en ny annons uppe vid varje lansering som sker: då har man satt något i system.

Vi gör en bedömning från fall till fall.

Om man säljer två olika 3080 på mindre än en vecka... Nu verkar det se ut som om det är några som beställde flera kort och som har fått dom levererade som passar på att sälja dom vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om man säljer två olika 3080 på mindre än en vecka... Nu verkar det se ut som om det är några som beställde flera kort och som har fått dom levererade som passar på att sälja dom vidare.

Det är helt okej enligt nya reglerna. Det är varken organiserat eller i större omfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag kan tycka att Swec istället skulle implementera en ny knapp istället, där det står "Rapportera inkomst till Skatteverket".

Då skulle det bli svårt med storskalig försäljning/scapling om man inte har ett företag.

Det sägs att två saker undkommer man aldrig
Döden och Skatteverket. Det första ligger inom synhåll..
Inte längre företagare men på 70-talet fick du sälja fyra (?) bilar per år, flera sågs det som skatteplitktigt företagande.
Vi har en bil, köpt på Tradera, där skatteverket spårade en man, privatperson, som snittat 3 affärer per dag under en längre tid.
Bilen sålde pga han behövde pengar till restskatten..
Tyvärr finns det mycket skumt folk, ffa inom dator- resp telefonbranschen. Ville köpa en mobil (fanns fysiskt ca 15km bort.) Kan jag hämta? Nej "jag skickar bara".
Visade sig vid koll vara "känd bedragare". (Undra vilken färg jag skulle fått på tegelstenen?)
Köpte datordelar i detta forum, ett antal tusenlappar. Mycket slarvigt packat, fick aldrig igång det.
Finns folk av alla slag.

Permalänk
Medlem

Bra!
Ett problem som många tyvärr inte tänker på är att det finns folk som bokar upp sig på 2-4st.
Vips så har 10personer låst 40st. Och 100pers låser 400st (tex grafikkort) och sen säljer dom sina andra kort för helst några hundralappar mera än vad dom gav.
Så i mina ögon är alla som bokar upp flera kort en del av problemet. Sluta boia upp mera än 1st. Och vänta, ni är inte sjävla på planenen eller i jordens centrum, finns flera människor som vill tex köpa.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att de här nya reglerna efterföljs i speciellt stor utsträckning? Eller så är fall-till-fall-bedömningen väldigt slapp. Så förbannat trist att se en massa scalping på marknaden. Verkar t.ex. finnas gott om säljare som sålt 3+ grafikkort av senaste generationen till över inköpspris, där det verkar uppenbart att motivet är att göra vinst.

För bara någon timme sedan las det t.ex. upp en annons på ett 6800 XT av en säljare som säljer det 5:e 6800-kortet på tre månader. Alla med inköpspris som utgångsbud. Är inte det systematiskt? Har anmält annonsen, men har anmält liknande annons tidigare som det inte hände något med.

Förstår att det drar in annonspengar, men i mina ögon urholkar det förtroendet för Sweclockers. Scalpers kan väl tvingas hålla sig till Tradera och liknande, tycker verkligen inte det hör hemma här.

EDIT:

Hade gärna sett att Sweclockers förtydligade sin ståndpunkt kring det här. Idag dök det till exempel upp ett oöppnat RTX 3060 på marknaden som enligt säljaren köpts innan kortet ens lanserats officiellt. Tidigare foruminlägg av säljaren tycks indikera att denna jobbar hos en återförsäljare, vilket skulle kunna förklara hur kortet har införskaffats innan lansering.

Det är inte storskaligt eller systematiskt (ännu i alla fall), men hur resoneras det kring den typen av annonser?

Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är riktigt, riktigt tråkigt att se det här på Sweclockers, även om det handlar om "enstaka produkter". När det är uppenbar scalping förstår jag ärligt talat inte varför det ska vara tillåtet öht. Sweclockers är en hårdvarusida och forum "av nördar, för nördar" (Var inte något liknande en slogan ett tag?) och det rimmar väldigt illa med att vara en arena för scalping i mina ögon.

Här hänger likasinnade med ett intresse för hårdvara och allt som hör till. Hjälper varandra på forumet med allmänt gemytlig och vänskaplig stämning. Marknaden har traditionellt varit en plats för försäljning till rimliga priser där det är underförstått att de flesta har någorlunda koll på värde och prestanda till skillnad från t.ex. Tradera och Blocket.

Att gå från det till att blandas med mer eller mindre uppenbar scalping är verkligen tråkigt att se och det tror jag fler tycker.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Verkar inte som att de här nya reglerna efterföljs i speciellt stor utsträckning? Eller så är fall-till-fall-bedömningen väldigt slapp. Så förbannat trist att se en massa scalping på marknaden. Verkar t.ex. finnas gott om säljare som sålt 3+ grafikkort av senaste generationen till över inköpspris, där det verkar uppenbart att motivet är att göra vinst.

För bara någon timme sedan las det t.ex. upp en annons på ett 6800 XT av en säljare som säljer det 5:e 6800-kortet på tre månader. Alla med inköpspris som utgångsbud. Är inte det systematiskt? Har anmält annonsen, men har anmält liknande annons tidigare som det inte hände något med.

Förstår att det drar in annonspengar, men i mina ögon urholkar det förtroendet för Sweclockers. Scalpers kan väl tvingas hålla sig till Tradera och liknande, tycker verkligen inte det hör hemma här.

EDIT:

Hade gärna sett att Sweclockers förtydligade sin ståndpunkt kring det här. Idag dök det till exempel upp ett oöppnat RTX 3060 på marknaden som enligt säljaren köpts innan kortet ens lanserats officiellt. Tidigare foruminlägg av säljaren tycks indikera att denna jobbar hos en återförsäljare, vilket skulle kunna förklara hur kortet har införskaffats innan lansering.

Det är inte storskaligt eller systematiskt (ännu i alla fall), men hur resoneras det kring den typen av annonser?

Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är riktigt, riktigt tråkigt att se det här på Sweclockers, även om det handlar om "enstaka produkter". När det är uppenbar scalping förstår jag ärligt talat inte varför det ska vara tillåtet öht. Sweclockers är en hårdvarusida och forum "av nördar, för nördar" (Var inte något liknande en slogan ett tag?) och det rimmar väldigt illa med att vara en arena för scalping i mina ögon.

Här hänger likasinnade med ett intresse för hårdvara och allt som hör till. Hjälper varandra på forumet med allmänt gemytlig och vänskaplig stämning. Marknaden har traditionellt varit en plats för försäljning till rimliga priser där det är underförstått att de flesta har någorlunda koll på värde och prestanda till skillnad från t.ex. Tradera och Blocket.

Att gå från det till att blandas med mer eller mindre uppenbar scalping är verkligen tråkigt att se och det tror jag fler tycker.

Håller totalt med!
Om en köper två av nya 3 serien. Säljer dem utan dem är öppnade samma vecka.
Då är det tydlig scalping, men ändå tillåts dessa annonser att finnas. Var går gränsen? Vid 2-3? En gång veckan?

När jag ser dessa annonser så ber jag säljaren hellre gå till Tradera eller blocket.
För jag och flera tycker det inte är kul att se dessa annonser här, speciellt när det är så många som vill uppgradera till de nya grafikkorten.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxxT:

Håller totalt med!
Om en köper två av nya 3 serien. Säljer dem utan dem är öppnade samma vecka.
Då är det tydlig scalping, men ändå tillåts dessa annonser att finnas. Var går gränsen? Vid 2-3? En gång veckan?

När jag ser dessa annonser så ber jag säljaren hellre gå till Tradera eller blocket.
För jag och flera tycker det inte är kul att se dessa annonser här, speciellt när det är så många som vill uppgradera till de nya grafikkorten.

Personligen förstår jag inte allt tjafs om detta. För den som vill ha stålar så säljer man ju inte här. Få en massa idiotsvar från medlemmar. Då är Tradera/Blocket/Facebookmarket ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Personligen förstår jag inte allt tjafs om detta. För den som vill ha stålar så säljer man ju inte här. Få en massa idiotsvar från medlemmar. Då är Tradera/Blocket/Facebookmarket ett bättre alternativ.

Ändå förekommer det ju bevisligen här, så något incitament att bedriva verksamheten här finns ju uppenbarligen. Personer som ägnar sig åt scalping är nog inte heller typen som bryr sig om negativa reaktioner skulle jag tro.

Jag inser självklart att den personliga moraliska kompassen ser olika ut och att vissa ställer sig helt oförstående till kritiken, men då kan man ju diskutera saken.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det var som bekant ett tag sedan vi såg över reglerna här och vi har börjat titta på att justera eller förtydliga dem.
Dock kvarstår grundinställningen att vi inte kommer att vara helt svartvita. Allt kommer inte att förbjudas, men allt kommer inte att tillåtas.

Om vi ändrar något kommer vi att kommunicera kring det om cirka en vecka.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om ens scalpers får tag i kort längre!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Frågan är väl om ens scalpers får tag i kort längre!

Jodå, vi har en medlem som har sålt ett 3080 och ett 3070, för att två veckor senare "idag" skapa en annons och skall sälja ytterligare ett 3070...

Permalänk
Medlem

Inget nytt om detta från Sweclockers sida? Scalpingen pågår fortfarande för fullt i marknaden tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett haveri av SweC men degen ska väl in.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av fragande:

Inget nytt om detta från Sweclockers sida? Scalpingen pågår fortfarande för fullt i marknaden tyvärr.

Hej!
Vi kommer att återkomma i veckan i ämnet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!
Vi kommer att återkomma i veckan i ämnet.

Har ni kommit fram till något eller ska ni jobba över i helgen och diskutera saken?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Har ni kommit fram till något eller ska ni jobba över i helgen och diskutera saken?

Ah. Vi har stått på patrull i form av att vi inte kunde skjuta ut regeln så att den finns med på marknaden denna fredag. Nästa launchwindow är den kommande fredagen. Tänker att det blir tokigt om vi kommunicerar regeln men inte ändrar i regelverket så det blir fördröjt istället. Sorry att jag missat att återkoppla!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Vad är det för för fel på det gamla fina ordet "svarta börshaj"?

Förutom att det är särskrivet?

Permalänk
Medlem

En intressant fråga:

Jag har precis sålt ett 3080 efter jag fått det jag ville ha (strix OC) efter ~6 månaders väntan.
Om jag vill uppgradera ytterligare en gång och lyckas få tag i ett 3080 Ti när det kommer, så kan jag alltså inte sälja mitt 3080 strix eftersom jag måste vänta 6 månader? Är det rimligt eller går det att göra undantag?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

En intressant fråga:

Jag har precis sålt ett 3080 efter jag fått det jag ville ha (strix OC) efter ~6 månaders väntan.
Om jag vill uppgradera ytterligare en gång och lyckas få tag i ett 3080 Ti när det kommer, så kan jag alltså inte sälja mitt 3080 strix eftersom jag måste vänta 6 månader? Är det rimligt eller går det att göra undantag?

Mitt råd är sälj inte här på swec. Finns andra ställen där man får sälja precis som man vill.

Visa signatur

En trött jäkel.