BRF med fibernät kopplat - kollektivt avtal?

Permalänk

BRF med fibernät kopplat - kollektivt avtal?

Jag är motvillig styrelseledamot i en nybildad bostadsrättsförening, är det möjligt/vanligt att teckna kollektivt avtal för hushållet för att få bättre avtal? Funderar på om det vore värt att ta in offerter från ISPer och undersöka möjligheterna.

Enligt byggnadsbolaget ska vi ha "datafibernät" indraget av InstallationsKompaniet AB, anslutet till STOKAB. Eventuellt finns det någon form av avtal med Telia, men det verkar inte påverkat pris eller hastighet i någon positiv bemärkelse iaf, när jag frågat grannar vad de betalar.
BRFen består av 114 hushåll fördelat på 16 våningar i en byggnad.

Hur brukar nät vara draget? Jag har så himla svårt att tro att det är draget någon cat8-kabel upp till varje lägenhet, som i sin tur har 8 inbyggda ethernet-jack i lägenheten. I dagsläget betalar jag runtomkring 350kr/mån hos Bahnhof.
Förr hade ISPer egna nät väl? Är kollektivt avtal ens möjligt om det är anslutet till stadsnätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antigovernmentality:

Jag är motvillig styrelseledamot i en nybildad bostadsrättsförening, är det möjligt/vanligt att teckna kollektivt avtal för hushållet för att få bättre avtal? Funderar på om det vore värt att ta in offerter från ISPer och undersöka möjligheterna.

Enligt byggnadsbolaget ska vi ha "datafibernät" indraget av InstallationsKompaniet AB, anslutet till STOKAB. Eventuellt finns det någon form av avtal med Telia, men det verkar inte påverkat pris eller hastighet i någon positiv bemärkelse iaf, när jag frågat grannar vad de betalar.
BRFen består av 114 hushåll fördelat på 16 våningar i en byggnad.

Hur brukar nät vara draget? Jag har så himla svårt att tro att det är draget någon cat8-kabel upp till varje lägenhet, som i sin tur har 8 inbyggda ethernet-jack i lägenheten. I dagsläget betalar jag runtomkring 350kr/mån hos Bahnhof.
Förr hade ISPer egna nät väl? Är kollektivt avtal ens möjligt om det är anslutet till stadsnätet?

Svar ja.
Man brukar få typ 1000 Mbit/s för en hundring i månaden.

När ni är anslutna till Stokab så kan ni även få Bahnhof 10 Gbit/s, de tar 399/499:- till privatkunder, så det är inte en omöjlighet att ni kan få 1 Gbit/s väldigt billigt och att sedan de som bor där kan lägga till en slant för att få 10 Gbit/s.

Edit: Sedan behöver det inte vara Cat8. Cat6 klarar 10 Gbit/s, Cat5 är för 1000 Mbit/s om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lodisen:

Svar ja.
Man brukar få typ 1000 Mbit/s för en hundring i månaden.

När ni är anslutna till Stokab så kan ni även få Bahnhof 10 Gbit/s, de tar 399/499:- till privatkunder, så det är inte en omöjlighet att ni kan få 1 Gbit/s väldigt billigt och att sedan de som bor där kan lägga till en slant för att få 10 Gbit/s.

Edit: Sedan behöver det inte vara Cat8. Cat6 klarar 10 Gbit/s, Cat5 är för 1000 Mbit/s om jag inte missminner mig.

Känns spontant överflödigt med 10Gbps men bra om valet finns
Cat5 klarar 100Mbps, Cat5e klarar 1Gbps.

TS: Det lär vara raget kabel till resp. LGH från en switch på antingen vinden eller källaren, i LGH lär det finns iaf ett uttag vid dörr eller i ett s.k medieskåp.

Permalänk
Medlem

Ska man tro STOKABs hemsida så säljer de svartfiber utan någon som helst aktiv utrustning. Jag hade räknat med fiber draget till varje lägenhet och att ni får fixa central utrustning och mediaomvandlare för varje lägenhet ”själva”. Rätt sätt att angripa problemet är förstås att sluta gissa och ta reda på hur det verkligen ser ut på plats och ta det därifrån.

Permalänk

Tack för svar och vägledning! Låter som ganska stort spelutrymme att få till ett bättre avtal, bättre än jag förväntade mig, och med ganska tidseffektiv insats från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antigovernmentality:

Jag är motvillig styrelseledamot i en nybildad bostadsrättsförening, är det möjligt/vanligt att teckna kollektivt avtal för hushållet för att få bättre avtal? Funderar på om det vore värt att ta in offerter från ISPer och undersöka möjligheterna.

Enligt byggnadsbolaget ska vi ha "datafibernät" indraget av InstallationsKompaniet AB, anslutet till STOKAB. Eventuellt finns det någon form av avtal med Telia, men det verkar inte påverkat pris eller hastighet i någon positiv bemärkelse iaf, när jag frågat grannar vad de betalar.
BRFen består av 114 hushåll fördelat på 16 våningar i en byggnad.

Hur brukar nät vara draget? Jag har så himla svårt att tro att det är draget någon cat8-kabel upp till varje lägenhet, som i sin tur har 8 inbyggda ethernet-jack i lägenheten. I dagsläget betalar jag runtomkring 350kr/mån hos Bahnhof.
Förr hade ISPer egna nät väl? Är kollektivt avtal ens möjligt om det är anslutet till stadsnätet?

Jag bor i en gammal förening, men vår ISP erbjöd sig att uppgradera från 100mbit till 1000mbit mot lägre kostnad..
Tror vi betalar ca 90kr per lägenhet, har 85st lägenheter.
Bara för vi inte skulle byta leverantör

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Har nyligen förhandlat avtal för internet/tv/telefoni för min BRF. Kan säga att det var värt att ta in från flera operatörer.

Befintliga avtalet var Telia 100mbit/tv lagom för 229 kr/mån.
I de nya offerterna gav:

  • Telia 500 mbit/tv lagom för 239 kr/mån (innan förhandlingarna runt 300 kr/mån)

  • Bahnhofs 1 gbit med TV-paket för 225 kr/mån

  • Ownit/Telenor för 1 gbit med TV-paket för 275 kr/mån

Själva internetdelen av offerterna låg på ~100kr/mån för 500-1000 mbit men det är många som nyttjar sin tv så det räckte inte bara med internet.
Så vi hade kunnat få lite snabbare för lite lägre men valde ändå Telia igen pga några punkter. Bättre tv-utbud än de andra och möjlighet för tillägg till tv-paketen, möjlighet att kolla på tv på mobil/surfplatta (och nu även app på apple-tv/android tv så man slipper telia-boxen) samt att vi ändå var fast i förra avtalet och inte sagt upp i tid (6 månader innan avtalet går ut, annars förlängs det med 1 år) så var vaksam på det!

Vi har fiber till källaren av varje trapphus, där det sedan delas upp till varsin cat5/cat6 upp till varje lägenhets mediaskåp.

Permalänk

Brorsan s lägenhet drogs det in öppen fibeg och sen bakades telia iptv + 100/100Mbit in i hyran +350:- månad.

Vill han ha något annat så får han ta upp det på brf möte att ha omrösning att byta leverantör då de tydligen har något typ av grupp specialare som gäller alla lägenheterna i komplexet.

Så finns lite olina lösningar beroende på hur föreningen valt att göra tydligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för info och pepp!
Har styrelsemöte ikväll och känner mig lite gladare i ta mig an uppgiften nu.
Låter som det mest är att ta in lite offerter, kolla vad vi har för nät och säga upp eventuellt avtal i tid. Och sen vid årsstämman ha en röstning så kanske det kan träda i kraft till 2022.
Personligen är jag bara intresserad av att ha Bahnhof som leverantör med snabbt och billigt internet egentligen, men men, kan tänka mig att många i hushållet värderar TV och så..

Permalänk
Medlem

Priset per lägenhet lär ju gå att få ned ordentligt om man tecknar gruppavtal, iaf om det är en någorlunda stor förening.
Enda kruxet där är väl att det i vissa fall kan vara knepigt att få medlemmarna att banka igenom beslutet när det tillkommer en kostnad för alla, oavsett om just de själva är intresserade eller ej.

Om man låter medlemmarna teckna abonnemang själva så är det väl däremot typiskt bara operatörens vanliga pris som gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Min mormor fick nyligen Comhem 100/100 fiber, "grundpaket TV" samt ip-telefoni genom sin brf utan höjning av avgiften.

Ingen aning vad de betalar, men med tanke på att de inte höjde avgiften kan det inte varit allt för dyrt.

Absolut värt att kika på!

Permalänk
Medlem

Vi har Ownit just nu och vår BRF tog in offerter och det slutade med att Com Hem erbjöd sig bäst pris + enklast hantering vid behov av Service.
Ownit va lite dyrare med ungefär samma utbud, men fördelen med Com Hem var att de stod för servicen av utrustningen, samt att vi kommer få helt ny utrustning (WiFi 6 routrar) vilket blir positivt för många boenden då nuvarande tjänstefördelare även har routerdelen inbyggd i sig och sitter i mediaskåpet i metall...

Hade Ownit erbjudit sig Service av all utrustning så länge vi hade de så hade vi stannat kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antigovernmentality:

Tack för info och pepp!
Har styrelsemöte ikväll och känner mig lite gladare i ta mig an uppgiften nu.
Låter som det mest är att ta in lite offerter, kolla vad vi har för nät och säga upp eventuellt avtal i tid. Och sen vid årsstämman ha en röstning så kanske det kan träda i kraft till 2022.

Tror inte ni behöver ha ett stämmobeslut för detta. Vad tillhandahåller BRF för sina medlemmar i dagsläget?

Vad jag gjorde efter att ha tagit på mig uppgiften i min förra BRF var att skicka ut en poll till samtliga boende för att se hur många som ville sänka sin månadskostnad genom att byta bort ComHem mot ownit. Fick svar av 90% som var positiva och sen var det bara att köra.

Permalänk
Medlem

I dessa lägen är tror inget värt utan man ska veta vad man gör, då man binder sig under lång tid och ett misstag blir ett dyrt ett.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tror inte ni behöver ha ett stämmobeslut för detta. Vad tillhandahåller BRF för sina medlemmar i dagsläget?

Vad jag gjorde efter att ha tagit på mig uppgiften i min förra BRF var att skicka ut en poll till samtliga boende för att se hur många som ville sänka sin månadskostnad genom att byta bort ComHem mot ownit. Fick svar av 90% som var positiva och sen var det bara att köra.

När vi bytte så körde vi bara på efter att tagit in offerter och granskat allt runt omkring. Utbudet kommer bara att förbättras och det blir ingen väsentlig förändring till det negativa, vilket gör att vi inte behöver ta det i en stämma. Vi gjorde dock ingen koll med boende då det kändes som att vi i styrelsen kunde ta ett bättre beslut, däremot så gick vi ut med information i tid för att se om någon hade något emot bytet. Vi kommer att ha med Com Hem på vår årsstämma dock för att kunna besvara på eventuella frågor om boende har några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tror inte ni behöver ha ett stämmobeslut för detta. Vad tillhandahåller BRF för sina medlemmar i dagsläget?

Vad jag gjorde efter att ha tagit på mig uppgiften i min förra BRF var att skicka ut en poll till samtliga boende för att se hur många som ville sänka sin månadskostnad genom att byta bort ComHem mot ownit. Fick svar av 90% som var positiva och sen var det bara att köra.

Vare sig det behövs eller inte så är det uselt med styrelser som struntar i att prata med medlemmarna och sitter och leker småpåvar. Dessutom är det inte ovanligt att upplägget med gruppanslutningar är att kostnaden per lägenhet läggs på rakt av uppepå avgiften som ett obligatoriskt tillägg för att det ska bli rättvist. Man måste inte göra så, men i annat fall så betalar de med låg avgift/små lägenheter i praktiken mindre för sin anslutning, vilket egentligen inte är motiverat till skillnad från underhåll, värme, räntor, amorteringar, vattenförbrukning osv. Åtminstone blir det så om inte andelarna av de totala årsavgifterna från början inte är beräknade med hänsyn taget till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vare sig det behövs eller inte så är det uselt med styrelser som struntar i att prata med medlemmarna och sitter och leker småpåvar. Dessutom är det inte ovanligt att upplägget med gruppanslutningar är att kostnaden per lägenhet läggs på rakt av uppepå avgiften som ett obligatoriskt tillägg för att det ska bli rättvist. Man måste inte göra så, men i annat fall så betalar de med låg avgift/små lägenheter i praktiken mindre för sin anslutning, vilket egentligen inte är motiverat till skillnad från underhåll, värme, räntor, amorteringar, vattenförbrukning osv. Åtminstone blir det så om inte andelarna av de totala årsavgifterna från början inte är beräknade med hänsyn taget till detta.

Uselt är att ta i skulle jag säga. Men i vårt fall så har vi redan nu en stor belastning på styrelsen. Hos oss bor det mesta dels ungdomar som inte bryr sig. De tror att de bor i en hyresrätt och väldigt få är villiga att ställa upp på styrelsearbete. Till våra årsmöten kommer det sällan någon som vill vara med och göra sin röst hörd.

Så vi tog ju beslutet att ta in offerter, granska dessa, och sen gå ut med information om att ett byte förmodligen kommer att ske och att man gärna får komma med sina synpunkter. Responsen var 0.

Men hade vi haft mer tid så håller jag nog med dig att vi åtminstone borde gått ut med någon undersökning för att ta in åsikter.

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt, där jag bor har man ett kollektivavtal med Telia Open Fiber där 100/100 ingår och kostaden för 100/100 dras bort i "rabatt" på alla andra höger hastigheter.

Så för mig kostar Telia Fiber 1000/1000, 399kr/mån.