Directstorage kompatibelt med alla DirectX 12-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Directstorage kompatibelt med alla DirectX 12-grafikkort

Microsoft bekräftar även att PCI Express 4.0 inte är ett krav för tekniken som medger snabb kommunikation mellan lagring och grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skulle någon mot förmodan vara intresserad av vilka Intel iGPUer som har stöd så ser det ut att vara Iris Pro 6000, HD 4000, HD 400 om vi talar bas DX12 eller HD 5000 om vi talar feature level 12.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jäklar vad najs, och goda nyheter även om det "bara" blir från Radeon RX200-/GTX 900-serien med tanke på att äldre system knappast lär utgöra någon större andel eller vara lämpade i övrigt ändå. Framtiden är nu!

Permalänk
Medlem

Detta är goda nyheter då en rejäl användarbas betyder att det kommer börja användas mer eller mindre omedelbart. Och detta betyder ju att 9 av 10 system är kompatibla. Härligt.

Permalänk

Man har ju en del spel på sin mekaniska hårddisk också, fungerar det även där?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Man har ju en del spel på sin mekaniska hårddisk också, fungerar det även där?

DirectStorage fungerar med NVMe-enheter, alltså inga hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

DirectStorage fungerar med NVMe-enheter, alltså inga hårddiskar.

Ok, kör inte spel på min M2 så får inte mycket användning för det

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Såg även igår att AMD gick ut med att Xbox S|X får Fidelity FX. Det bådar gott att PC och konsol strömlinjeformas på det här sättet så utvecklare slipper så många olika särarter att anpassa sig till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Ok, kör inte spel på min M2 så får inte mycket användning för det

Dessvärre så kan man förvänta sig att de tyngre spelen kommer fortsatt kräva bättre och bättre lagringsmedia för bäst upplevelse, eller rentav ens uppnå minimumkrav.

I och med vad som pushas med Xbox SX och PS5 så är det inte orimligt att NVMe blir ett krav för spellagring inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Såg även igår att AMD gick ut med att Xbox S|X får Fidelity FX. Det bådar gott att PC och konsol strömlinjeformas på det här sättet så utvecklare slipper så många olika särarter att anpassa sig till!

Trevlig nyhet! Hoppas PS5 också får stöd.

Permalänk
Medlem

Bara för att funktionen i teorin fungerar för de äldre modellerna innebär det inte att Nvidia och AMD kommer implementera detta för dem.

Nvidia har exempelvis än så länge bara nämnt funktionen för RTX 3000-serien. Man bör därmed inte sätta sina förhoppningar alltför högt.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blunden:

Bara för att funktionen i teorin fungerar för de äldre modellerna innebär det inte att Nvidia och AMD kommer implementera detta för dem.

Nvidia har exempelvis än så länge bara nämnt funktionen för RTX 3000-serien. Man bör därmed inte sätta sina förhoppningar alltför högt.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

Jävla glädjedödare!

Klart att man skall skjuta budbäraren!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jävla glädjedödare!

Klart att man skall skjuta budbäraren!

Haha.

Förhoppningen är väl att någon av dem tvingar den andra att implementera det även för lite äldre modeller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av blunden:

Bara för att funktionen i teorin fungerar för de äldre modellerna innebär det inte att Nvidia och AMD kommer implementera detta för dem.

Nvidia har exempelvis än så länge bara nämnt funktionen för RTX 3000-serien. Man bör därmed inte sätta sina förhoppningar alltför högt.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

Helt riktigt. Men om man vänder på steken en andra gång så vet vi inte heller om AMD och Nvidia måste göra något för att det ska fungera. (Det låter väl som lekman sannolikt att de kommer behöva baka in stöd i drivrutiner som ett minimum, men jag vet inte. Kanske är lösningen helt transparent.)

Om det bara är ”plug and play” så är ju framtiden plötsligt väldigt ljus för en funktion jag annars förväntat mig skulle ha ganska långsam adoption rate bland spel/spelmotorer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Att ha NVMe som krav för spel vore att skjuta sig själv i foten idag.
Däremot kan jag tänka mig att det gör att fler spel blir exklusiva på konsol om den hastigheten behövs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intressant att bilderna från Microsoft visar SSD -> System RAM -> GPU

Skiljer sig från hur Nvidia med "DirectStorage-kompatibla" RTX I/O pratade om att ladda direkt från SSD till GPU. Måhända en 1.0 implementation med ett extra steg taget av kompatibilitetsskäl kanske? Det effektivaste alternativet hade väl annars involverat PCIe P2P och kanske ytterligare en våg av BIOS-uppdateringar för alla konsument-moderkort på planeten.

Kanske även gör det ok att köra software RAID-0 på sina nvme?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Bara för att funktionen i teorin fungerar för de äldre modellerna innebär det inte att Nvidia och AMD kommer implementera detta för dem.

Nvidia har exempelvis än så länge bara nämnt funktionen för RTX 3000-serien. Man bör därmed inte sätta sina förhoppningar alltför högt.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

Den som sitter med ett grafikkort äldre än 2014 och försöker spela AAA-spel som kommer ut 2022 kommer nog ha större bekymmer än att DirectStorage eventuellt inte funkar på deras kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Den som sitter med ett grafikkort äldre än 2014 och försöker spela AAA-spel som kommer ut 2022 kommer nog ha större bekymmer än att DirectStorage eventuellt inte funkar på deras kort.

Det där gjorde ont. Take it back!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att ha NVMe som krav för spel vore att skjuta sig själv i foten idag.
Däremot kan jag tänka mig att det gör att fler spel blir exklusiva på konsol om den hastigheten behövs.

Idag går det dock köpa PCIe SSDs med NVMe-stöd lika billigt som SATA-SSDs, så det är nog inget jätteproblem så länge till?

Permalänk
Medlem

Najs att det funkar med mitt 980ti, inte som om man kan få tag i något nyare i dagsläget

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Intressant att bilderna från Microsoft visar SSD -> System RAM -> GPU

Skiljer sig från hur Nvidia med "DirectStorage-kompatibla" RTX I/O pratade om att ladda direkt från SSD till GPU. Måhända en 1.0 implementation med ett extra steg taget av kompatibilitetsskäl kanske? Det effektivaste alternativet hade väl annars involverat PCIe P2P och kanske ytterligare en våg av BIOS-uppdateringar för alla konsument-moderkort på planeten.

Kanske även gör det ok att köra software RAID-0 på sina nvme?

Frågan är om Radeon Pro SSG får stöd.

Permalänk
Inaktiv

DirectStorage är en av de mest intressanta grejerna som händer i år i mitt tycke. Spännande att se vilka möjligheter det kommer ge, och man når paritet med vad konsollerna redan iallafall på papperet klarar. Fortfarande dåligt med exempel på någon nämnvärd prestandavinst mot PC med vettig NVMe dock, men det är rätt tidigt även för konsolerna förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Idag går det dock köpa PCIe SSDs med NVMe-stöd lika billigt som SATA-SSDs, så det är nog inget jätteproblem så länge till?

Det går ju åt det hållet. Det är naturligt. Men att begära det i snar framtid vore sämst om dom vill sälja många spel.
Se bara så många det är som fortfarande kör mekaniska hårddiskar för dom behöver utrymme och vanliga ssd kostar för mycket.
En god indikation är att kolla vad användare av steam har för komponenter. Dom släpper uppgifter vart år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det där gjorde ont. Take it back!

Ledsen... trombon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att ha NVMe som krav för spel vore att skjuta sig själv i foten idag.
Däremot kan jag tänka mig att det gör att fler spel blir exklusiva på konsol om den hastigheten behövs.

Ja blir nog aldrig "krav" svårt att se att de lägger in inbyggda kontrollers som kontrollerar vilken disk man har.. men lär hamna på recommended pga. att stor data behövs laddas snabb framförallt nu när som sagt konsoler anamar det och man får helt enkelt leva med fryslagg om man inte har en.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att ha NVMe som krav för spel vore att skjuta sig själv i foten idag.
Däremot kan jag tänka mig att det gör att fler spel blir exklusiva på konsol om den hastigheten behövs.

Är nog inte så tokigt. Är man gamer idag så bör man redan rört sig mot SSD för längesedan.
Cyberpunk 2077 har som rekommenderat SSD och detta är bara början. Ser det som naturlig utveckling. HDD är på väg att dö ut.

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt, trodde man skulle behöva senaste Radeon serien.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Helt riktigt. Men om man vänder på steken en andra gång så vet vi inte heller om AMD och Nvidia måste göra något för att det ska fungera. (Det låter väl som lekman sannolikt att de kommer behöva baka in stöd i drivrutiner som ett minimum, men jag vet inte. Kanske är lösningen helt transparent.)

Om det bara är ”plug and play” så är ju framtiden plötsligt väldigt ljus för en funktion jag annars förväntat mig skulle ha ganska långsam adoption rate bland spel/spelmotorer.

Jag skulle bli förvånad om det inte åtminstone kräver drivrutinsstöd. Man kan ju alltid hoppas att så inte är fallet dock.

EDIT: NVMe verkar vara ett krav. Blir ett skäl att montera i min Samsung PM983 3,84 TB U.2-disk som legat hemma och skräpat ett tag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wibbe44:

Är nog inte så tokigt. Är man gamer idag så bör man redan rört sig mot SSD för längesedan.
Cyberpunk 2077 har som rekommenderat SSD och detta är bara början. Ser det som naturlig utveckling. HDD är på väg att dö ut.

HDD lever och frodas.
https://www.sweclockers.com/artikel/29142-veckans-fraga-har-d...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Mjo, men hur många av dem används till OS och spel? Inte hos mig i alla fall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR