Project Connected Home over IP ska förena smarta hem-systemen

Permalänk
Melding Plague

Project Connected Home over IP ska förena smarta hem-systemen

Zigbee Alliance tar nya steg mot kompatibilitet. Produkter med stöd för CHIP-protokollet kan ta plats på marknaden redan i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vadå "under sista kvartalet 2021"? AppleTVn som släpptes igår har stöd för Thread, och jag tror att någon av Googles prylar har det också. Eller menar de att det fattas någon bit av mjukvaran?

Skall bli intressant att se om gamla Zigbee-prylar går att uppdatera för att ha stöd för Thread.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Trist om man inte får in befintlig Zigbee och Z-Wave. Går det inte att få in bryggor till dessa (som då även översätter applikationslagret) känner jag att det kommer bli mycket e-skrot.

Hubbar/bryggor är en del av standarden så allt befintligt som kan ansluta till en hubb kan teoretiskt ansluta.

Kanske jag som är lite bakom men stöder verkligen konsumentroutrar IPv6 på lansidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vadå "under sista kvartalet 2021"? AppleTVn som släpptes igår har stöd för Thread, och jag tror att någon av Googles prylar har det också. Eller menar de att det fattas någon bit av mjukvaran?

Skall bli intressant att se om gamla Zigbee-prylar går att uppdatera för att ha stöd för Thread.

Thread ser ju ut att vara länkprotokollet. CHIP ser ut att vara applikationsprotokoll. CHIP kan köra ovanpå alla länkprotokoll enligt bilden, Zigbee kör på 802.15.4. Detta kan alltså göra att Thread och Zigbee enheter kan prata med varandra över det gemensamma applikationsprotokollet CHIP.

Btw, nice att de att de bara kör över IPv6, dags för ISPerna att få riktiga incitament att stödja det native.

Permalänk
Medlem

Lite känslan av detta. Hoppas detta blir vinnaren

Permalänk
Medlem

för gemene man som vill göra delar av huset smart absolut, för dom som styr hela huset Nej då är det knx eller z-wave som inte slåss på 2.4bandet. för tex ikea tror jag absolut detta är helt rätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trist om man inte får in befintlig Zigbee och Z-Wave. Går det inte att få in bryggor till dessa (som då även översätter applikationslagret) känner jag att det kommer bli mycket e-skrot.

Hubbar/bryggor är en del av standarden så allt befintligt som kan ansluta till en hubb kan teoretiskt ansluta.

Kanske jag som är lite bakom men stöder verkligen konsumentroutrar IPv6 på lansidan?

cat6 är ju 1gig så ja det gör nog dom flesta. (ja det går köra 10gig upp till 55m teoretiskt på cat6)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av medbor:

https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Lite känslan av detta. Hoppas detta blir vinnaren

Modbus & bacnet har redan vunnit.
Men kanske inte för enklare hemautomation och det blir nog olika system beroende av användare.

Permalänk
Medlem

Allt som förenklar och standardiserar det smarta hemmet är bra. Idag har jag gett upp lite då jag är trött på att satsa på en lösning som sen dör ut och få börja om med något nytt igen. Men det finns naturligtvis en risk att detta bara adderar ytterligare en standard som gör det hela ännu rörigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

cat6 är ju 1gig så ja det gör nog dom flesta. (ja det går köra 10gig upp till 55m teoretiskt på cat6)

Nu är jag inte med riktigt, vad har kablarna med IPv6 att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu är jag inte med riktigt, vad har kablarna med IPv6 att göra?

jag som läser som en kratta, jag läste cat6.
Men ja ipv6 tror jag dom flesta på lansidan.
möjligen inte budget routrar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta tar fart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

för gemene man som vill göra delar av huset smart absolut, för dom som styr hela huset Nej då är det knx eller z-wave som inte slåss på 2.4bandet. för tex ikea tror jag absolut detta är helt rätt.

Är det verkligen ett sådant problem idag och framförallt framöver? Jag kör en del zigbee hemma, men inte några enorma mängder. 2.4GHz för WiFi använder jag knappt förutom för små skräpgrejer (kommer kanske hamna några ESPhome där vad det lider, men där pratar vi kb någon enstaka gång i minuten, annars är det tyst), men allt som faktiskt använder någon form av bandbredd ligger på 5GHz eller kabel. Tycker själv att det är vad som är framtiden, prestanda på 5GHz och småsaker kan trängas på 2.4. Man borde ju få samma problem på 800MHz med om du har mycket Z-wave prylar, till och med tidigare på grund av mindre bandbredd och betydligt längre räckvidd, eller missar jag något?

Fördelen med just 2.4GHz är ju att det är internationellt till skillnad från z-wave, vilket underlättar så mycket för köpare och tillverkare/distributörer

Permalänk
Hedersmedlem

Modigt att använda IPv6 för detta med tanke på hur länge denna standard vart ute och fortfarande inte är universellt implementerad på Internet.

Fast om jag förstår detta rätt så är detta endast för kommunikation på det lokala nätverket inuti ett specifikt hem, och då spelar det egentligen ingen roll om ISP:n stödjer IPv6, man kan ju köra på länklokala adresser (subnät inom prefixet fe80::/10, ej routebara över Internet).

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag kopplar mitt fysiska hem till random IoT-enheter med en TCP/IP-stack. Nej tack, jag går ett par steg och släcker lampan istället.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cloudstone:

Aldrig i livet att jag kopplar mitt fysiska hem till random IoT-enheter med en TCP/IP-stack.

...och för de som tycker att det är det bästa som hänt sedan skivat bröd, läs gärna: https://securityboulevard.com/2020/10/the-top-iot-vulnerabili...

Hur många implementationer finns det som använder sig av referensdesignkod, alla? Varifrån kommer den koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är det verkligen ett sådant problem idag och framförallt framöver? Jag kör en del zigbee hemma, men inte några enorma mängder. 2.4GHz för WiFi använder jag knappt förutom för små skräpgrejer (kommer kanske hamna några ESPhome där vad det lider, men där pratar vi kb någon enstaka gång i minuten, annars är det tyst), men allt som faktiskt använder någon form av bandbredd ligger på 5GHz eller kabel. Tycker själv att det är vad som är framtiden, prestanda på 5GHz och småsaker kan trängas på 2.4. Man borde ju få samma problem på 800MHz med om du har mycket Z-wave prylar, till och med tidigare på grund av mindre bandbredd och betydligt längre räckvidd, eller missar jag något?

Fördelen med just 2.4GHz är ju att det är internationellt till skillnad från z-wave, vilket underlättar så mycket för köpare och tillverkare/distributörer

Det är ju egentligen bara gå in i vilken smartahus grupp som helst så ser du vilka som har problem.
men ja det är ett jäkla problem med störning på 2.4bandet särskilt om man vill styra hela hus eller bor i en lägenhet med grannar som gillar 2.4 saker. problemet med 2.4ghz är att så mycket använder det, dvs blåtand,wifi,zigbee så har du ett tangentbord så kan det räcka för att störa ut tex dina plejd eller shellly osv, har du möjlighet så testa att skanna av kanalerna så kommer du snabbt se just hur mycket störningar det är på detta bandet.

MEN sedan är det ju vad man har för krav, jag hatar strul och vill att saker alltid ska fungera, kan man acceptera en del pulade och strulade så kommer du nå rätt långt på 2.4 bandet med, planerar du dessutom kanalerna och tänker på vad du har för enheter så kan man nå ännu längre.

visst är zigbee internationellt, men det är jäkligt mycket snårigare med vilka som zigbee saker som funkar med vilken hubb, (zigbee finns i flera standarder) sedan har det det lite mer okända problemet att även att du kan ansluta hubben och enheten betyder inte det att enheten kan mesha med övriga saker även att dom är på samma hubb. (minns jag rätt var det problemet med tex visonic och bosch när dom kördes på smartthingshub)

Du har inte lika mycket saker som stör på 868 mhz som z-wave använder, men visst finns det dock saker som kan ställa till med signalerna på det bandet med tex laddare/batteripack tex pi juice, metall dosor, eller om du har otur och råka lägga antennen bakom ledaren, vissa värmesystem använder frekvenser väldigt när 868mhz som kan orsaka problem. (868mhz må nå längre men man har sänkt ner signalstyrkan väldigt mycket så egentligen når det inte jätte långt)

sätter du in och försöker köra 2-3 z-wave hubbar fristående då får man vanligen jäkla problem, dock är det löst genom att man lägger in dom som underenhet på huvudenheten då slipper problem med störning när man passerar 232 enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.