Disney Plus upplösning mer än 720p på PC?

Permalänk
Avstängd

Det är tråkigt men det är en liten och minskande skara som använder en PC som filmvisare, och de som gör det tenderar att inte använda streamingtjänster utan mer lokala filer. Sen har ju i princip alla 4K-TV-apparater en Disney+ app, och har man inte det på sin modell så finns det Chromecast och mängder av liknande lösningar för några hundralappar liksom.

För ett par år sedan fick jag ett meddelande från Readly, som är en prenumeration på en massa tidningar i typ PDF-format, att de skulle sluta stöda PC då det inte var så många som använde det, men det blev stora protester så de ändrade sig. Liknande kommer jag ihåg med, jag tror det var, Teknikens värld. De vägrade stöda PC för sin onlinetidning för ingen använde det ändå, folk klagade och sa att de visst använde PC och svaret var typ: "Ok, nästan ingen då...". Så att klaga kan löna sig, men förr eller senare så lär det försvinna i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Försöker också få ordning på detta men sitter också fast i 720p-träsket. Kanske skulle gnälla lite till Disney så de i alla fall vet att det finns några som fortfarande använder datorer...

Föredrar att kunna köra allt genom tv-datorn eftersom det är smidigast för oss på det viset. Chromecast funkar visserligen okej men det är långsamt och osmidigt i jämförelse med att köra på datorn. TVn är såpass gammal att det inte kommit några uppdateringar senaste åren så den får vara offline och dum-TV tills det är dags att byta om några år.

EDIT: Testade på min MBP (2014) och den får 1080p utan konstigheter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@OSkar000

Jag har nu två Chromecast så jag kan se på allt med bra bild. Men vill kunna se fint på datorn med.
Ja, vi borde klaga. Fint om vi kunde samlat några st.
Undrar om det blir annat svar om en sida som sweclockers skriver än om privata gör det?

MBP??

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

EDIT: Testade på min MBP (2014) och den får 1080p utan konstigheter.

Ja, visst är det irriterande att man får 1080p på en macbook (dock ej 4k?) men på en highend-pc stannar det vid 720p. Har en 9900k CPU och 3090 gpu kopplad till en Acer 4k skärm.
Disney+ ser som sagt fantastiskt ut på OLED-tvn, men rätt irriterande att det ser ut som skräp om man försöker titta via sin dator. Känns ju dessutom väldigt tramsigt att straffa sina betalande kunder med div kopieringsskydd (vilket vi kan anta att detta handlar om) när 100% av materialet finns att ladda ner i perfekt "pirat"-kvalite för den som vill.. helt utan att betala.. bah.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

@OSkar000

Jag har nu två Chromecast så jag kan se på allt med bra bild. Men vill kunna se fint på datorn med.
Ja, vi borde klaga. Fint om vi kunde samlat några st.
Undrar om det blir annat svar om en sida som sweclockers skriver än om privata gör det?

MBP??

MacBookPro

Hade de haft en windows-app på samma sätt som Netflix hade jag varit ganska nöjd, men den verkar de ju inte lägga så mycket tid och energi på.

Skrivet av Jaw_B:

Ja, visst är det irriterande att man får 1080p på en macbook (dock ej 4k?) men på en highend-pc stannar det vid 720p. Har en 9900k CPU och 3090 gpu kopplad till en Acer 4k skärm.
Disney+ ser som sagt fantastiskt ut på OLED-tvn, men rätt irriterande att det ser ut som skräp om man försöker titta via sin dator. Känns ju dessutom väldigt tramsigt att straffa sina betalande kunder med div kopieringsskydd (vilket vi kan anta att detta handlar om) när 100% av materialet finns att ladda ner i perfekt "pirat"-kvalite för den som vill.. helt utan att betala.. bah.

Eftersom skärmen är mindre än 4k så antar jag den går ner i upplösning. Har tyvärr inga 4k-skärmar att koppla den till för att testa.

Min MBP är ju inget supermonster på något vis, Haswell är ju några år gammal nu...

Ska göra ett test på min sambos gamla Mac Mini för att se vad det blir på den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

disney+ stöder bara 720p i alla webbläsare, 4k med app.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

Disney+ har en Xbox app det skulle kunna gå lätt att få den att fungera på Windows men ändå värkar det svårt. Varför prioritera Xbox som bara blivit sämre och sämre genom åren på grund av dåliga funktions uppdateringar som gör att Xbox hänger sig hela tiden därför alla spel finns till Windows kollar man Microsoft store så är utbudet dåligt på streamings appar. Men Disney+ som ny streamingtjänst borde ta ansvar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guraktersnura:

Disney+ har en Xbox app det skulle kunna gå lätt att få den att fungera på Windows men ändå värkar det svårt. Varför prioritera Xbox som bara blivit sämre och sämre genom åren på grund av dåliga funktions uppdateringar som gör att Xbox hänger sig hela tiden därför alla spel finns till Windows kollar man Microsoft store så är utbudet dåligt på streamings appar. Men Disney+ som ny streamingtjänst borde ta ansvar!

Tja, XB blir inte sämre hela tiden, den blev ju bra mycket bättre ganska nyligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, XB blir inte sämre hela tiden, den blev ju bra mycket bättre ganska nyligen.

Men Microsoft har inte lyckats underhålla Xbox One och sen har Microsoft inte brutit upp Xbox One s/x från Xbox series S/X utan dom får samma uppdateringar inte separata!

Permalänk
Avstängd

Men Microsoft har inte lyckats underhålla Xbox One och sen har Microsoft inte brutit upp Xbox One s/x från Xbox series S/X utan dom får samma uppdateringar inte separata!

Får One uppdateringar så underhåller de väl den? Streaming funkar utmärkt på min One S likväl som min Series X så jag vet inte riktigt vad du menar dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Får One uppdateringar så underhåller de väl den? Streaming funkar utmärkt på min One S likväl som min Series X så jag vet inte riktigt vad du menar dock.

dom får samma systemuppdateringar och samma funktionsuppdateringar fast det är nyare hårdvara. Vilket orsakar problem mellan dom olika konsolerna.

Permalänk
Avstängd

dom får samma systemuppdateringar och samma funktionsuppdateringar fast det är nyare hårdvara. Vilket orsakar problem mellan dom olika konsolerna.

Jag förstår ju vad du menar med att de får samma uppdateringar, vad jag frågar om är vad det har orsakat för problem?

Angående samma uppdateringar så behöver det absolut inte vara något problem. Jag får ju samma uppdateringar till Windows på min "Workstation-laptop" som min klena Surface Pro 2 exempelvis, de fungerar lika bra på båda. Däremot skiljer sig drivrutinerna åt förstås, precis som de gör mellan XBone och Series-modellerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag förstår ju vad du menar med att de får samma uppdateringar, vad jag frågar om är vad det har orsakat för problem?

Angående samma uppdateringar så behöver det absolut inte vara något problem. Jag får ju samma uppdateringar till Windows på min "Workstation-laptop" som min klena Surface Pro 2 exempelvis, de fungerar lika bra på båda. Däremot skiljer sig drivrutinerna åt förstås, precis som de gör mellan XBone och Series-modellerna.

men till Windows pc får man separata firmware för grafikkort Uefi processor och mycket mer via olika uppdatering verktyg.

Permalänk
Avstängd

men till Windows pc får man separata firmware för grafikkort Uefi processor och mycket mer via olika uppdatering verktyg.

Tror du att man får samma på XBone och Series? För det hade förstås inte fungerat alls.

Permalänk

Om någon undrar så borde 1080p eller högre upplösning på D+ fungerar via Edge chromium. Vad som krävs är att, inaktivera widevine och aktivera playready via Edge://flags, DHCP 2.2(gäller skärm, cabel och grafikkort. Du kan kolla up det här Edge://gpu) och ändra user-agent till att match legacy Edge(Edge chromium identiferas med "Edg" medans Edge legacy "Edge"). Jag kan inte testa det nu då jag inte har DHCP 2.2 kabel.

Permalänk
Medlem

Att se disney+ på dator är som att hoppa tillbaka till 90talet och se tv med ljud/bildkvalite.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Om någon undrar så borde 1080p eller högre upplösning på D+ fungerar via Edge chromium. Vad som krävs är att, inaktivera widevine och aktivera playready via Edge://flags, DHCP 2.2(gäller skärm, cabel och grafikkort. Du kan kolla up det här Edge://gpu) och ändra user-agent till att match legacy Edge(Edge chromium identiferas med "Edg" medans Edge legacy "Edge"). Jag kan inte testa det nu då jag inte har DHCP 2.2 kabel.

Vad pratar du för trans DHCP du menar väll HDCP2.2 är det inte vad det handlar om HDCP2.2 ÄR hårdvara i skärmen och ett språk som överförs i digitala-anslutningen som grafikkortet avkryteras och sedan omvandlas till drm som är kryptering språk som Disney+ måste betala alltså drm licens 720p med låg bithastiget är gratis därför dålig kvalité på PC. Det har ingen ting med inställningarna av Edge utan sköts automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Göteborgaren:

Att se disney+ på dator är som att hoppa tillbaka till 90talet och se tv med ljud/bildkvalite.

Det är inte som att gå till baka till 90 talet CRT monitorer vara bra skärmar som hade Strål-kanon-skjutnings -lysrör problemet på 90 talet vara att man hade ingen dator som kunde utnyja CRT monitorn fult ut det sägs att CRT är bättre än LCD och OLED .problemet idag är att många skärmar inte kan skala upp en halvdan bild utan att bilden blir suddig eller det blir bandning av bilden.

Permalänk
Medlem

Det är inte som att gå till baka till 90 talet CRT monitorer vara bra skärmar som hade Strål-kanon-skjutnings -lysrör problemet på 90 talet vara att man hade ingen dator som kunde utnyja CRT monitorn fult ut det sägs att CRT är bättre än LCD och OLED .problemet idag är att många skärmar inte kan skala upp en halvdan bild utan att bilden blir suddig eller det blir bandning av bilden.

crt är inte bättre än dagens nya skärmar, provade att plocka fram min gamla crt och testa lite för ett tag sen med lite gamla spel och även streaming, disney+ såg lika fult ut som med min vanliga monitor.

sen var det inte crt vs led etc jag syftade på utan bild/ljudkvaliteten som jag skrev.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

Nja, en aspekt var bättre på CRT, responstid, i övrigt tror jag inte någon hade varit så nöjd med den tidens skärmar idag. Hade man haft en "på riktigt" högupplöst CRT så hade den nog varit rätt bra, men det finns ju inga CRT som kommer i närheten av dagens upplösningar även om det kanske finns några som kan ta emot en sådan signal. Men bara för att skärmen kan ta emot signalen betyder inte det att det blir bra, jag körde mina 17'' CRT i 1600x1200 exempelvis vilket funkade och var väldigt högupplöst för tiden men det var ju bra suddigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Göteborgaren:

crt är inte bättre än dagens nya skärmar, provade att plocka fram min gamla crt och testa lite för ett tag sen med lite gamla spel och även streaming, disney+ såg lika fult ut som med min vanliga monitor.

sen var det inte crt vs led etc jag syftade på utan bild/ljudkvaliteten som jag skrev.

Jag menade att hur skärmen skalar upplösningen. CRT hade ingen fast pixelmatris utan vara bara begränsad till max upplösning CRT skött upp bilden blixtsnabbt med en kanon som var lysrör och hade också 0.0 %rörelseoskärpa jämfört med LCD och OLED har idag

Permalänk
Avstängd

Ska meddela att snart är inte Disney+ dåligt på PC utan bithastigeten sängs nu fast successivt på både 4k och HD på andra enheter. Materialet och kvalitén ser inte lika rå ut Varför ska kvalitén på verkade av att 50% av Amerikanerna inte har eget internet streamingtjänsterna borde införa AI teknologi för att kartlägga bithastigeten och upplösningen.
Kommer snart se lika dålig ut som NETFLIX.

Permalänk
Medlem

Tack för allt klagande, det blir ingen Disney+ för oss. Netflix är jag själv beredd att stänga av pga hur sopigt Star Trek (främst äldre) ser ut jämfört med Bluray/DVD, men alla i familjen håller inte med...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

vore trevligt med en tjänst som cinemahd v2 till android fast laglig

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ska meddela att snart är inte Disney+ dåligt på PC utan bithastigeten sängs nu fast successivt på både 4k och HD på andra enheter. Materialet och kvalitén ser inte lika rå ut Varför ska kvalitén på verkade av att 50% av Amerikanerna inte har eget internet streamingtjänsterna borde införa AI teknologi för att kartlägga bithastigeten och upplösningen.
Kommer snart se lika dålig ut som NETFLIX.

Va? 🤔

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

går inte köra androidappen via nån adroid emulator eller via chrome?

vet att ja körde nån app i chrome för ett längre tag sedan just för att det inte fanns någon App till win 10 utan endast adroid stöd.

någon med ett d+ konto kanske kan testa det?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns typ en app

Logga in på DisneyPlus i Microsoft Edge (Chromium), klicka på 3 punkterna uppe i högra hörnet av webbläsaren > Appar > Installera den här webbplatsen som en app och sen pinna den till din taskbar när den är öppen.

Kollade med ctrl+shift+. och det är fortfarande 720p i "appen" (som typ verkar vara DisneyPlus i en Edge-tab men i sitt lilla egna dedikerade fönster)

Permalänk
Avstängd

En sak är bra.Vill man ha kvalité riktig 4k så skaffa Apple tv+ som har bithastiget över 40Mb/s och igen data begränsning per timme och är världsledande på marknaden av kvalité .Och vill man hyra film är iTunes film på Apple tv där är över 40Mb/s vertionen av hyr filmer utan data begränsning per timme.😀 Lita aldrig på stjänster som inte har kvalitén från början och data begränsning per timme. Glöm Disney+ Apple tv+ börjar springa iväg

Permalänk
Medlem

apple tv finns inte ens på kartan för mej tyvärr, avskyr verkligen det företaget, men smaken är som baken.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

En sak är bra.Vill man ha kvalité riktig 4k så skaffa Apple tv+ som har bithastiget över 40Mb/s och igen data begränsning per timme och är världsledande på marknaden av kvalité .Och vill man hyra film är iTunes film på Apple tv där är över 40Mb/s vertionen av hyr filmer utan data begränsning per timme.😀 Lita aldrig på stjänster som inte har kvalitén från början och data begränsning per timme. Glöm Disney+ Apple tv+ börjar springa iväg

Knappast världsledande på kvaliteten på själva innehållet även om bildkvaliteten säkert är bra.