Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag är inte helt grön på linux.
Kör Debian som server os så jag har någorlunda vana av kommandotolken.
Men när det gäller desktop os så är jag rätt lat av mig.
Man vill inte spendera det mesta av tiden med att lösa/googla problem.

Rolling release är inte SÅ farligt att det kommer gå sönder direkt. Men det är inte en fråga om om det händer utan om när.
När man är mer van så är det en rolig sak att köra men personligen så går jag alltid tillbaka till en stabil, i mitt fall Kubuntu, distro.

Installera en stabil distro. Personligen skulle jag rekommendera Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu osv 20.04.
Annars så är Mint, Pop, Debian också bra.

Du kommer få mindre problem.
Som nämndes så finns det ibland problem med att uppgradera från en Ubuntu version till en annan men i min erfarenhet så är det endast vid icke-LTS versioner. Så om du installerar 20.04 så kommer den som standard inte fråga dig om att uppgradera förrens nästa LTS kommer ut.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Manjaro har aldrig kraschat för mig på 5 år pga att jag uppgraderat systemet. Har nån gång blivit svart när jag uppgraderat till nyaste kärnan men då är det bara starta med den gamla och ta bort den man nyss la till. Ubuntu och andra distros har jag däremot haft massa problem med. Just därför jag stannat vid Manjaro, för att skiten aldrig kraschar.

Låter som nåt för mig
Ikväll ville jag testa massa distar för att välja ut några som fungerar bäst from scratch
så att säga.
Just nu är dem enda som funkar Pop och Manjaro utan problem efter uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Cinnamon kom inte långt. Både tngb och mus slutade att svara innan jag hann börja installera.
Var i valet av partition

What?!

Vilket tangentbord och mus har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

What?!

Vilket tangentbord och mus har du?

USB trådade båda.
RAZER Deathadder mus och Ornata Chroma tangentbord.
Bakgrundsbelysningen var fortfarande igång på båda.

Permalänk
Medlem

Låter som ett hårdvarurelaterat fel om du har så mycket problem med olika distar. Vilket program använder du för att göra usb-minnet? Kan ju vara något fel på usb-minnet också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Låter som ett hårdvarurelaterat fel om du har så mycket problem med olika distar. Vilket program använder du för att göra usb-minnet? Kan ju vara något fel på usb-minnet också.

Kan vara så men isåfall dök dem upp nu ikväll. Kör med Rufus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Låter som nåt för mig
Ikväll ville jag testa massa distar för att välja ut några som fungerar bäst from scratch
så att säga.
Just nu är dem enda som funkar Pop och Manjaro utan problem efter uppdatering.

Vad körde du för skrivbordsmiljö på Manjaro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vad körde du för skrivbordsmiljö på Manjaro?

Körde Gnome. Funkade fint. Tycker inte om KDE då det är för mycket lull lull och animationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Körde Gnome. Funkade fint. Tycker inte om KDE då det är för mycket lull lull och animationer.

Nä jag håller med, går att stänga av som tur är. Kör det då jag gillar det i övrigt. Aja dags att sova, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag hade en gång problem med Rufus utan att förstå varför. Då prövade jag istället balenaEtcher och med det programmet har det fungerat varenda gång för mig.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara lägga mig i lite och säga att solus är bäst. Nämen seriöst så fungerar nog allt med lite lättgooglad handpåläggning. Det är kända distros och känd hårdvara du har. Kul att du testar runt!
Är rätt säker på att det är ditt grafikkort som orsakar problem beroende på vad distron har för policy och drivrutiner out of the box.
Alla distros jag testat har krånglat på olika vis men nästan aldrig varit omöjligt att ordna. Säkert jag som krånglar till det för ofta men inte alltid mitt fel.

nomodeset brukar vara sättet att boota tills allt är i sin ordning med nvidiadrivarna.
Lycka till!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Jag vill bara lägga mig i lite och säga att solus är bäst. Nämen seriöst så fungerar nog allt med lite lättgooglad handpåläggning. Det är kända distros och känd hårdvara du har. Kul att du testar runt!
Är rätt säker på att det är ditt grafikkort som orsakar problem beroende på vad distron har för policy och drivrutiner out of the box.
Alla distros jag testat har krånglat på olika vis men nästan aldrig varit omöjligt att ordna. Säkert jag som krånglar till det för ofta men inte alltid mitt fel.

nomodeset brukar vara sättet att boota tills allt är i sin ordning med nvidiadrivarna.
Lycka till!

Testade Solus tidigare idag och den funkade fint tills den var klar med första uppdateringarna. Kom tillbaka till en blinkande _

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

USB trådade båda.
RAZER Deathadder mus och Ornata Chroma tangentbord.
Bakgrundsbelysningen var fortfarande igång på båda.

Här är en länk till Open Source Razor drivers...du är inte ensam om att ha problem med Razor produkter till Linux, så det finns ett gäng Razor lovers som har fixat det mesta:

https://news.itsfoss.com/openrazer-3-0-release/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Kan tipsa om Etcher:
https://www.balena.io/etcher/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Testade Solus tidigare idag och den funkade fint tills den var klar med första uppdateringarna. Kom tillbaka till en blinkande _

Jag läste det! (: installerade du nvidias stängda drivrutiner då? Hade du skrivit in nomodeset som flagga i grub?
kom du åt tty?

Förstår dock helt att du vill att det ska fungera direkt. De som använder gtk brukar ha något som heter hardware drivers eller liknande där man aktivt måste gå in och installera.

pop har jag bara hört gott om. Debian är också trevligt. Du kommer nog att hitta något du vill använda. Om du inte tycker om den DE(desktop enviroment) som skickas med en distro så kan du alltid byta. Hitta något som fungerar i grunden och anpassa därefter till hur du vill att det ska se ut.

mina två ören. glhf

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Jag läste det! (: installerade du nvidias stängda drivrutiner då? Hade du skrivit in nomodeset som flagga i grub?
kom du åt tty?

Förstår dock helt att du vill att det ska fungera direkt. De som använder gtk brukar ha något som heter hardware drivers eller liknande där man aktivt måste gå in och installera.

pop har jag bara hört gott om. Debian är också trevligt. Du kommer nog att hitta något du vill använda. Om du inte tycker om den DE(desktop enviroment) som skickas med en distro så kan du alltid byta. Hitta något som fungerar i grunden och anpassa därefter till hur du vill att det ska se ut.

mina två ören. glhf

Nä det var första starten. framebuffern funkade bra fast det inte gick att sätta skärmen i 165Hz så
satte den bara i 144Hz sen lät jag den uppdatera och sedan omstart.
Hade inte lagt till nån flagga i grub alls utan allt var vanilla.

Får väl fortsätta pilla mer idag så kommer det nog lösa sig
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Härlig tråd fredag, öl & linux distro bonanza!

Hur ser morgonen ut nu, öl blir kaffe latte?

Visa signatur

Gaming: Windows 10 | Ryzen 5 3600 | Powercolor Red Devil RX 5700 8GB (BIOS flashed into XT) | Corsair 16GB RAM | PSU Corsair AX760 | M2 NVMe SSD | Fractal Design Define C | Server: FreeBSD | Core i3-2100 | Fractal Design Define C | Corsair 8GB RAM | HTPC: RPi3 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air mid 2013 & M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Jag är ganska säkert på att det var lördag igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Ja nu är det kaffe på menyn.
Testade OpenSUSE Tumbleweed. Installationen gick perfekt.
Bootade med nomodeset för att inte nvidia ska strula.
När allt vart klart så startar den till Inloggningsfönstret. Perfekt tänkte jag!
Ser att nomodeset är redan inlagt sedan installationen men här stannar det.
Jag skriver in lösenordet för att logga in och skärmen blinkar till sen visar den inloggningsfönstret igen.
Fast i en loop :/

Permalänk
Medlem

Då har jag testat EndeavourOS också. Funkade helt ok faktiskt. Nvidia drivisar gick att installera
utan problem. Det mesta verkade funka.
Så då har vi alltså 3 distros som fungerar utan konstigheter. Pop, Manjaro och EndeavourOS.
Känns som om Manjaro ligger bäst till just nu. Ska testa lite mer.

Permalänk
Medlem

Testat Linux Mint? Jag kör Cinnamon 20.1 Har testat Dom flesta Manjaro versioner, Pop OS, kom tillbaka till Linux Mint

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Testat Linux Mint? Jag kör Cinnamon 20.1 Har testat Dom flesta Manjaro versioner, Pop OS, kom tillbaka till Linux Mint

Skulle testat igår när jag fick tips av någon men den föll nog emellan stolarna.
Testade Ubuntu Budgie igen och det funkade bättre nu.
Skillnaden vart att jag bootade installationen med "Safe graphics" vilket jag inte gjorde första gången.
Den installerade nvidias drivisar direkt under installationen med diverse beroenden som den failade på tidigare.
Nu ser det ut som att jag har senaste drivisar och allt funkar.
Ska leka lite sen får jag testa Mint med.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Skulle testat igår när jag fick tips av någon men den föll nog emellan stolarna.
Testade Ubuntu Budgie igen och det funkade bättre nu.
Skillnaden vart att jag bootade installationen med "Safe graphics" vilket jag inte gjorde första gången.
Den installerade nvidias drivisar direkt under installationen med diverse beroenden som den failade på tidigare.
Nu ser det ut som att jag har senaste drivisar och allt funkar.
Ska leka lite sen får jag testa Mint med.

Tack!

Nice!
Budgie är väldigt trevligt! Lättanvänt, har de funktioner som oftast behövs och rätt snyggt.

Körde på manjaro en stund och det var betydligt fulare än på solus märkte jag. Känns det fint på Ubuntu? Alltså med fint så menar jag enhetligt och saker står på rätt ställen.

Mint känns som det man installerar åt sin mormor om än att Cinnamon är väldigt gött. Har du inte testat Cinnamon förut så go for it! Du kan nog installera det jämsides med budgie i din nuvarande installation förstås. De delar många bibliotek

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Nice!
Budgie är väldigt trevligt! Lättanvänt, har de funktioner som oftast behövs och rätt snyggt.

Körde på manjaro en stund och det var betydligt fulare än på solus märkte jag. Känns det fint på Ubuntu? Alltså med fint så menar jag enhetligt och saker står på rätt ställen.

Mint känns som det man installerar åt sin mormor om än att Cinnamon är väldigt gött. Har du inte testat Cinnamon förut så go for it! Du kan nog installera det jämsides med budgie i din nuvarande installation förstås. De delar många bibliotek

Jag är kvar i Ubuntu Budgie fortfarande. Håller på att försöka anpassa lite så jag ser potentialen.
Allt funkar faktiskt helt ok. Installerade Virtualbox med en Windows 7 så jag kan köra dem gamla
programmen som jag inte hittar bra ersättare till.

Det som jag tycker är mest jobbigt är musen och accelerationen.
Känns svårt att träffa och man får fokusera rätt mycket men det är bara en vanesak
så det kommer bli bättre med tiden.
Man är ju sån inbiten Windows användare så allt helst ska köras med musen

Jag använde Putty rätt mycket i Windows så ska försöka hitta en ersättare till det så jag slipper skriva
ip adress manuellt i terminalen när jag behöver ansluta till en server. Helst något med stöd för flikar då jag
brukar ha 5-6 sessioner öppna samtidigt.
Annars får jag väl köra Putty i virtuella maskinen men jag vill helst undvika den så mycket jag kan
för att jag verkligen vill gå all in med linux på desktop. Alltså klippa navelsträngen helt

Permalänk
Medlem

Installationen av Mint frös. Antar att det är drivisar till tngb och mus som jag hade problem med i en tidigare distro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag är kvar i Ubuntu Budgie fortfarande. Håller på att försöka anpassa lite så jag ser potentialen.
Allt funkar faktiskt helt ok. Installerade Virtualbox med en Windows 7 så jag kan köra dem gamla

Känns svårt att träffa och man får fokusera rätt mycket men det är bara en vanesak

Jag använde Putty rätt mycket i Windows så ska försöka hitta en ersättare till det så jag slipper skriva
ip adress manuellt i terminalen när jag behöver ansluta till en server. Helst något med stöd för flikar då jag
Annars får jag väl köra Putty i virtuella maskinen men jag vill helst undvika den så mycket jag kan
för att jag verkligen vill gå all in med linux på desktop. Alltså klippa navelsträngen helt

Du kan stänga av musaccelerationen. I KDE finns det i musinställningarna, vet inte hur det är med budgie, googla vettja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Du kan stänga av musaccelerationen. I KDE finns det i musinställningarna, vet inte hur det är med budgie, googla vettja.

Japp. Gick att installera lite tweaks så kunde jag ställa lite olika profiler.
Ville inte riktigt stänga av det för då känns det ännu sämre men jag tror jag fått till det
hyfsat bra nu.
Testar Ubuntu Gnome för tillfället. Känns bra och ser bra ut direkt out of the box.
Så länge jag startar med "Failsafe graphics" så verkar det fungera bra.
Den installerar drivisar för grafikkortet själv utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Japp. Gick att installera lite tweaks så kunde jag ställa lite olika profiler.
Ville inte riktigt stänga av det för då känns det ännu sämre men jag tror jag fått till det
hyfsat bra nu.
Testar Ubuntu Gnome för tillfället. Känns bra och ser bra ut direkt out of the box.
Så länge jag startar med "Failsafe graphics" så verkar det fungera bra.
Den installerar drivisar för grafikkortet själv utan problem.

Har ställt in min på "flat" profil. Känns exakt som i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Har ställt in min på "flat" profil. Känns exakt som i Windows.

Jag provade den igen och det har du fan rätt i.
Tyckte inte det kändes bra men antar att jag hade kört den vanliga en stund.
Nu känns den helt ok! Thx!
Har du tips på en bra terminal då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Som ersättare till PuTTY skulle jag nog säga att det bättre GUI-toolet för jobbet borde vara Remmina, har flikar, grupper och stöd för ett gäng protokoll (SSH, SFTP, RDP, VNC) så om det är något du brukar lär det göra din resa lite enklare.
Remmina finns i princip via alla distributioners pakethanterare. (Har nog aldrig stött på någon distro som inte har det)

Du kan även spara nätverksplatser smb://<ip-eller-hostname> (för Windows shares) sftp://<ip-eller-hostname> (SSH File Transfer Protocol) eller annat protokoll som nfs://<ip-eller-hostname> du skrivit in i addressraden (Ctrl+L) som bokmärken i din filhanterare t.ex. Nautilus så att du snabbt kommer åt dem senare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.