Konsumentverket kritiserar kassa kundtjänster

Permalänk
Melding Plague

Konsumentverket kritiserar kassa kundtjänster

Myndigheten vill få befogenhet att göra något åt företagen som bryter mot lagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte bil så jag hyr bil nån gång i månaden.

Volvos bilpool lade nyligen ner så jag skaffade toyotas - Kinto share.

De har erbjudit en... intressant introduktion. Bygget känns i grunden inte riktigt färdigt. Men vi lämnar de praktiska felen därhän.

Jag startade deras chatt förra veckan där chattbotten hälsade. Hur kan jag hjälpa till?
I chatten kunde jag skriva själv - eller välja en av tre knappar.

Kom igång, medlemskap eller företagsmedlemskap.

Så jag klickade på knappen för medlemskap.

Får till svar:
"Jag är inte helt säker på vad du menar, vill du omformulera dig eller ska jag koppla in en människomedarbetare?"

Superbra att chattbotten ger mig alternativ som den inte kan jobba med sen hehe.

Fick iaf snabb hjälp därefter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helt rätt tycker jag. De kommer undan för enkelt idag med att erbjuda en dålig produkt/tjänst och sedan lämna kunderna att känna sig lurade.

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

*host* Tele2 *host*

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kundtjänsten hos en del företag är helt okej faktiskt men det händer att det finns utstickare som är dåliga att jag aldrig mer kommer vilja ha att göra med de företagen igen. Några som jag nyligen har haft dålig erfarenhet av är Klarna och Landrins Bil.

Klarna är bortom all kritik, helt otroligt. De kunde ha ersatt kundtjänsten med chatgpt redan idag och jag hade inte märkt någon skillnad i kvalitén på svar.

Landrins bil är så sjukt dåliga på återkoppling och att ens få kontakt med dem är nästan omöjligt.

Permalänk
Medlem

Anser att chattbottar ska förbjudas.
Aldrig någonsin har jag lyckats få hjälp av en chattbot.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

*host* Tele2 *host*

På vilket sätt? De gånger jag kontaktat Tele2 har det gått bra för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bankernas långa väntetider kanske är något att börja med, man tycker ju att företag som gör så stora vinster ska ha råd med bättre kundtjänst.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Ringde Tele2 och skulle beställa TV-abonnemang.
Där det skulle ingå TV-hub med funktionen REC (inspelning)
Jag sade till flera gånger obs REC och bekräfta via mail.
Mail kom med:
TV-hub MINI där det inte fungerar med rec
Nu måste jag avbeställa.
Hur himla svårt kan det vara att göra som man önskar😡
Ringde på Lördagen till supporten för att ångra detta.
Fick svar kan bara göras Mån-fre.😟
Hoppas att dem skickar ut mail med frågor "hur bra var vi".
Det tog 1 timmer i telefonkö att avbeställa den helt felaktiga tjänsten.
Otrolig att man skall sitta i lång kö utan att få möjligheten att bli uppringd.
Och detta 2025, dem skiter i kunderna.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Ringde Tele2 och skulle beställa TV-abonnemang.
Där det skulle ingå TV-hub med funktionen REC (inspelning)
Jag sade till flera gånger obs REC och bekräfta via mail.
Mail kom med:
TV-hub MINI där det inte fungerar med rec
Nu måste jag avbeställa.
Hur himla svårt kan det vara att göra som man önskar😡
Ringde på Lördagen till supporten för att ångra detta.
Fick svar kan bara göras Mån-fre.😟
Hoppas att dem skickar ut mail med frågor "hur bra var vi".
Det tog 1 timmer i telefonkö att avbeställa den helt felaktiga tjänsten.
Otrolig att man skall sitta i lång kö utan att få möjligheten att bli uppringd.
Och detta 2025, dem skiter i kunderna.

Låter ju som Telia. Kundtjänst är inget dom sysslar med alls.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Ringde Tele2 och skulle beställa TV-abonnemang.
Där det skulle ingå TV-hub med funktionen REC (inspelning)
Jag sade till flera gånger obs REC och bekräfta via mail.
Mail kom med:
TV-hub MINI där det inte fungerar med rec
Nu måste jag avbeställa.
Hur himla svårt kan det vara att göra som man önskar😡
Ringde på Lördagen till supporten för att ångra detta.
Fick svar kan bara göras Mån-fre.😟
Hoppas att dem skickar ut mail med frågor "hur bra var vi".
Det tog 1 timmer i telefonkö att avbeställa den helt felaktiga tjänsten.
Otrolig att man skall sitta i lång kö utan att få möjligheten att bli uppringd.
Och detta 2025, dem skiter i kunderna.

Det skall räcka med ett email för att säga upp / avbeställa, även om företaget säger x eller y på sin hemsida.

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa någon tjänst så går det fort som attans. Åt andra hållet eller när man är kund dock, då j*vlar är det för ofta krångligt eller oerhört tidskrävande att få kontakt med en person.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte råkat ut för de värsta exemplen som många andra, men en sak som jag fortfarande stör mig på:

Jag fick ett presentkort på Amazon, men det var i dollar, gick inte att aktivera i europa alls, då lyckades jag aktivera det på mitt konto (samma mail och allt) i amerikanska amazon, men de pengarna gick inte att överföra, och presentkortet var dessutom förbrukat utan återbetalningsmöjliheter…

15$ är inte hela världen, men det blev kass stämning

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Om man ska köpa någon tjänst så går det fort som attans. Åt andra hållet eller när man är kund dock, då j*vlar är det för ofta krångligt eller oerhört tidskrävande att få kontakt med en person.

Gjorde dom inte någon undersökning nyligen för hur enkelt/svårt det är att säga upp sin tjänst bland streamingtjänster och där TV4 hamnade i botten mex runt 14 extra klick för att komma fram till "klicka här för att bekräfta uppsägelse?"
Tycker det är anmärkningsvärt att vill jag teckna upp mig för en tjänst så får jag hjälp direkt men ska man säga upp tjänsten så känns det som att man hamnar i en separat telefonkö med en väntetid på 45+ minuter för att jag ska komma till punkten där jag inte orkar mer och lägger på.

I denna kategori hade comhem svart bälte i, kan inte säga att Tele2 gjort det så mycket bättre sen dom tog över. Likaså att dom "uppgraderar" tjänster med funktioner som som i sin tur innebär en prishöjning men det är en annan femma...

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Chatbot - Lägsta hängande frukten för att på hemsidan och i pressmaterial kunna nämna att företaget är AI-drivet...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Anser att chattbottar ska förbjudas.
Aldrig någonsin har jag lyckats få hjälp av en chattbot.

Allt chatbotten gör är att ge mig länkar till deras egna sidor eller info som redan kunnat hittas. Men vi kanske inte är målgruppen heller för chatbottar.

Oavsett så har det bara varit jobbigt..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag tycker det också är dåligt men jag gör skillnad på olika problem.

1. Man vill säga upp abonnemanget, man får en felaktig produkt, produkten går sönder, faktura eller liknande. Jag skulle säga att företag som i dessa anseende är otroligt svåra att få tag på är på gränsen till skumföretag som på olika sätt borde straffas för detta.

2: Man själv har ett support problem som beror på ens egen bristande kompetens och man vill ha supporthjälp för hur man ska göra, ja dessa fall så är det mer förståligt till sämre support.

Problemet jag anser är att det finns för många som faller in under 1. Ta ljudböcker, det finns flera tjänster. Och läser man betyg så är det många som klagar på att det är ett j-val problem att avsluta abonnemanget och trots de avslutar så fortsätter de dra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det skall räcka med ett email för att säga upp / avbeställa, även om företaget säger x eller y på sin hemsida.

Jag försökte fick detta svar:

På denna mejladress kan vi tyvärr inte besvara mejl som innehåller kunduppgifter på grund av att vi inte kan identifiera vem du är på ett säkert sätt. I dessa fall ber vi dig därför att ringa oss på telefon 90 222 eller chatt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Bankernas långa väntetider kanske är något att börja med, man tycker ju att företag som gör så stora vinster ska ha råd med bättre kundtjänst.

Yepp, jag har väntat i 2.5 veckor nu på att SEB skall svara på min ansökan att öka mitt lån, det är service det.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Exet har bråkat med Telias kundtjänst i över tre veckor nu då deras router lagt ned i hennes hyresrätt. Hon fick ut en mobil router som hon kan använda för wifi.
Nät fungerar från deras mediaomvandlare då hon testat med dator samt Apple TV. Hon har pratat 4 gånger med deras support, startat om routern XXX gånger på deras inrådan och i "felsökningssyfte". Den ger inte wifi eller lan, men de kan inte bara acceptera att skiten inte fungerar.

"Det, är Telia" för att parafrasera deras senaste våg av propa, förlåt, reklam.

Det bör komma ut en servicetekniker idag och kolla på den med ett skönt litet "hot" upfront att om teknikern inte finner något fel på deras utrustning eller bedömer att den felanvänts blir hon skyldig att betala för deras teknikers tid á ca 1000 kronor. För det går inte bara att acceptera att skiten (Sagemcom) inte fungerar och skicka en ny. Tog bara 2-3 timmar i telefonkö och telefon för henne att komma så långt.

Hon borde bli monetärt ersatt för sin del av felsökningen men då hon bor i hyresrätt och internet ingår kan hon inte ens få en fri månad eller dylikt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Ta tag i hotels.com och liknande mög där det är omöjligt att lösa en tvist.

I mitt fall gäller det Hotell Arkad i Västerås som ordnade fuktskadat rum och pga fullbokning kunde jag inte byta, de var heller inte villiga att boka in mig på ett annat hotell på egen bekostnad då de själva gjort fel.
Banken vill heller inte ta i ärendet. Så j*vla dåligt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Anser att chattbottar ska förbjudas.
Aldrig någonsin har jag lyckats få hjälp av en chattbot.

Skrivet av Joppis:

Chatbot - Lägsta hängande frukten för att på hemsidan och i pressmaterial kunna nämna att företaget är AI-drivet...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Allt chatbotten gör är att ge mig länkar till deras egna sidor eller info som redan kunnat hittas. Men vi kanske inte är målgruppen heller för chatbottar.

Oavsett så har det bara varit jobbigt..

En chatbot är till för att besvara enklare och ofta återkommande frågor. På så sätt kan den riktiga supporten få mer tid över till att lösa mer komplicerade frågor som en chatbot inte kan svara på. Däremot kan det finnas företag som saknar verklig support och helt förlitar sig på en chatbot. Där kan jag förstå att det uppstår problem.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

En chatbot är till för att besvara enklare och ofta återkommande frågor. På så sätt kan den riktiga supporten få mer tid över till att lösa mer komplicerade frågor som en chatbot inte kan svara på. Däremot kan det finnas företag som saknar verklig support och helt förlitar sig på en chatbot. Där kan jag förstå att det uppstår problem.

problemet är att allt för många företag förlitar sig på chat bottar via telefon eller via sajt.
Dessa företag saknar mänsklig support och då kan man inte alls få hjälp med ett ärende.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

En chatbot är till för att besvara enklare och ofta återkommande frågor.

Det luriga är ju hur jag som kund ska veta vad som anses vara en "enklare" fråga?
Det som är en enklare fråga för mig kanske inte alls är det för min 89 åriga granne

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att många återförsäljare samtidigt brukar vara ganska pigga på att motivera sina ofta helt galna prispåslag (läs: samma pryl som kostar 30:- på Aliexpress går loss på 300:- hos svensk skojare) med att de har kostnader för kundtjänst och sådant.

När man läser sådant här får man för sig att det både äts och has kvar rätt mycket kakor hos svenska återförsäljare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kundtjänsten slutade fungera i svenska företag för sisådär 20 år sedan.

Storföretagen Amazon, Google, Apple etc. har mig veterligen aldrig haft en utan endast automatiserade alternativ. AI kanske kan förbättra situationen. 🙂

Permalänk
Medlem

Jobbat med kundservice många år med många olika saker och många kunder läser inte informationen på hemsidan. Vi kanske kollar det mesta innan vi ringer in men många ringer bara innan de ens försökt att läsa något. Att man gömmer telefonnummer är för att kunderna ska läsa istället för ringa.

Sen är företag väldigt snåla med kundservice eftersom det bara kostar inte drar in pengar. Om det är inte försäljning på de som ringer in då.

Det är ofta väldigt lite utbildning och stor press att samtal och mejl och chatt ska gå fort. Ofta är det 3 chattar i taget och de vill att man ska svara med standardsvar i så hög grad som möjligt.

Kundservicen är ofta sist att få info om saker också. Speciellt när det inte är intern kundservice utan via ett kundserviceföretag.

Vi har också lägst löner av alla branscher jag vet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt? De gånger jag kontaktat Tele2 har det gått bra för mig

Och de gånger jag kontaktat Tele2 har det gått sämre för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

En chatbot är till för att besvara enklare och ofta återkommande frågor. På så sätt kan den riktiga supporten få mer tid över till att lösa mer komplicerade frågor som en chatbot inte kan svara på. Däremot kan det finnas företag som saknar verklig support och helt förlitar sig på en chatbot. Där kan jag förstå att det uppstår problem.

Det förstår jag. Men när chatbot tar över allt och de sedan gör det otroligt svårt att nå en människa är mitt problem med det hela.

Det är ett komplement, inte ersättning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

En chatbot är till för att besvara enklare och ofta återkommande frågor.

På så sätt kan den riktiga supporten få mer tid över till att lösa mer komplicerade frågor som en chatbot inte kan svara på.

På så sätt kan man sparka ännu fler människor i den vanliga supporten och ändå behålla de skitlånga väntetiderna.