Kryptovalutan Chia jagar upp priset på hårddiskar

Permalänk
Medlem

MFers !! Jag som behöver köpa en >10 12 TB disk

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har sett någon som har haft 400 plots, utan att ha fått någon chia, medans en med 4 plots fick 1 chia, men det är större chans att vinna för dom som har mer plots, men ibland kan man ha otur och tur

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem

Är inte alls insatt i krypto och tycker att det verkar som ett udda sätt att generera pengar.

Med det sagt är jag inte heller insatt i börsen och tycker att det också verkar som ett udda sätt att generera pengar.

I slutändan sätts väl värdet i vad folk är beredda att betala för det, oavsett om det är en aktie, eller en kryptovaluta.

Nu ska jag lägga en order på lite diskar till min NAS så att jag slipper betala merpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Känner mig lite ledsen, jag har bara 36 diskar 24 x 8 TB och 12 x 6TB, behöver köpa mer.

Enligt https://chiacalculator.com/ (VÄLDIGT spekulativ uträkning där BTW) skulle du, om du kunde plotta upp diskarna helt snabbt som fan, tjäna ca 2000$ per månad då

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gallon:

Jag har sett någon som har haft 400 plots, utan att ha fått någon chia, medans en med 4 plots fick 1 chia, men det är större chans att vinna för dom som har mer plots, men ibland kan man ha otur och tur

Det som hotar marknaden är ju inte småfarmers som använder tomt utrymme på sina lagringsdiskar, utan det som är det stora hotet är hpool som snart har 200PIB utav nätverket som består av 800PiB. Sen är det knas att folk köper massor med diskar för att hoppa på. Så är det inte tänkt. Styrka n i blockedjan är att den ska vara decentraliserad. Då funkar inte det att en aktör eller några få blir de dominanta (läs centralisering) i konsensushanteringen.

Sen tror jag att det är viktigt att förstå att crypto ändå är bättre än fiatsystemet. Finns inget som hindrar att centralbanker( Argentina) trycker upp enorma mängder kontanter och gör valutan värdelös. Så kan du inte göra med cryptovaluta.

Permalänk
Medlem

Aha, det är där all Huaweis övervakningsdata hamnar för att spara pengar för kinesiska staten

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Är inte alls insatt i krypto och tycker att det verkar som ett udda sätt att generera pengar.

Med det sagt är jag inte heller insatt i börsen och tycker att det också verkar som ett udda sätt att generera pengar.

I slutändan sätts väl värdet i vad folk är beredda att betala för det, oavsett om det är en aktie, eller en kryptovaluta.

Nu ska jag lägga en order på lite diskar till min NAS så att jag slipper betala merpris.

Jo börsen idag är samma sak, speglar inte företagens värden eller vinster öht man gamblar på framtida vinster.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Känner detsamma. Dels komponentbristerna och det här med scalping och brytning. Kommer kommunicera med röksignaler om datorn dör, innan jag lägger mig i extremlång kö eller betalar hutlösa priser till scalpers för en ersättningskomponent.

Jag håller med till 100%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Enligt https://chiacalculator.com/ (VÄLDIGT spekulativ uträkning där BTW) skulle du, om du kunde plotta upp diskarna helt snabbt som fan, tjäna ca 2000$ per månad då

Men det hjälper inte då chansen att få en Chia blir lägre per plot ju fler plottar som finns. Nätverkets kapacitet har ju vuxit med snart 100% på en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

MFers !! Jag som behöver köpa en >10 12 TB disk

Finns gott om diskar till samma priser som gällt hela 2021 på svenska marknaden så borde inte vara något problem alls om du ska köpa nu.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det som hotar marknaden är ju inte småfarmers som använder tomt utrymme på sina lagringsdiskar, utan det som är det stora hotet är hpool som snart har 200PIB utav nätverket som består av 800PiB. Sen är det knas att folk köper massor med diskar för att hoppa på. Så är det inte tänkt. Styrka n i blockedjan är att den ska vara decentraliserad. Då funkar inte det att en aktör eller några få blir de dominanta (läs centralisering) i konsensushanteringen.

Sen tror jag att det är viktigt att förstå att crypto ändå är bättre än fiatsystemet. Finns inget som hindrar att centralbanker( Argentina) trycker upp enorma mängder kontanter och gör valutan värdelös. Så kan du inte göra med cryptovaluta.

Nej men en kryptos värde ligger i vad de som har den tycker den är värd, det finns inget stopp åt något håll där.
En stats valuta lär inte dyka för mycket på spekulation, Soros spekulerade ner vår valuta men det berodde på att vi haft den låst mot D-mark (?) och att den då blivit övervärderar efter fastighetskrisen.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men det hjälper inte då chansen att få en Chia blir lägre per plot ju fler plottar som finns. Nätverkets kapacitet har ju vuxit med snart 100% på en vecka.

Därför jag sa 1: Om han kan få dem upplottade jävligt snabbt och 2: Väldigt spekulativ uträkning.

Jag skulle dock gissa att de som hade möjlighet att komma in riktigt tidigt och roffa åt sig lite XCH och sedan kan sitta på sina diskar på lång sikt säkert kommer tjäna en fin slant- dock känns det som att det tillfället är förbi sedan ett par veckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessa satans miners.

Fan alltså. Hitta på en valuta som använder gammal teknik istället, typ varv i minuten på disketter eller CD ROM eller något sådant. Låt hederligt folk ha sin teknik ifred!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är det jag menar med dessa så kallade "kryptospel" som försöker snacka runt hasardspelskonceptet med saker som "proof of staking" med mera när det ändå är konkreta odds inblandade, för att inte tala om alla avgifter för alla små saker man vill göra med sina "kryptopengar". Men alla skapare bakom dessa "kryptospel" skrattar hela vägen till Fiatbankerna med alla transaktionsavgifter de tar för att andra skall kriga om "virtuella prispengar".

Det är som The Hunger Games: Cryptocurrency Edition.

Jag kallar dem Monopol pengar, så länge dom inte kan användas som riktiga pengar.

Permalänk
Medlem

Kryptovalutorna kommer att leda till att vi får motbok på datorkomponenter - you read it here first!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dessa satans miners.

Fan alltså. Hitta på en value som använder gammal teknik istället, typ varv i minuten på disketter eller CD ROM eller något sådant. Låt hederligt folk ha sin teknik ifred!

Hmmmmmm, kanske någon slags certifiering av hållbara klocks? Välja ut en modell av processor tillverkad längre bak i tiden, någon som var extremt kapabel att överklocka men instabil på toppen och sedan ge block reward till den processor som är online med högst bevisad frekvens som är stabil nog att processa ett block?

Man skulle då även kunna implementera mining pools som så att man försöker ha en slags intern failover så om du har tre cpus som ligger nära maxfrekvensen som är competitive just nu- säg 6254Mhz som arbiträrt nummer så har du ett antal "b-stock" som du aggregerat upp 6250, 6248 osv med så att om din topp-propp inte klarar av att processa blocket och crashar så chansar du att andra som pressar samma maxfrekvens gör det också och att du då kan "fånga upp" blocket innan det delegeras. Skulle kunna motiveras med att ett block har en arbiträr tidsram det måste färdigställas inom och om topp-propparna inte klarat av det så kommer alltig något lägre har fångat det.

Motiverar till båda extrem överklocking och seriöst arbete för att hitta stabila frekvenser nära toppen. Skulle hehöva vara en väldigt välkänd och väldokumenterad CPU så att den kan avgöras var legitim och inte fejkad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Enligt denna uträkning så är inte ens krypto med?

https://www.svd.se/dubblat-elbehov-om-20-ar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag håller på bygga en chia burk, man vill ha en CPU med en del trådar, jag siktar på en 5900 eller 5950. Grafikkort kan vara typ vad som helst, kanske en gt 1030 bara för att ge en signal.

Men jag undrar om det skulle vara en bra idé att mina både standard kryptovalutor och chia på samma burk. Skulle nog inte vara bra för cpun.

Permalänk
Medlem

Kan man inte plantera lite Chiafrön istället? Chia växer ju faktiskt, inte på träd, men det är en sorts salvia

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SirMacke:

Tröttsamt.

Nu är jag inte direkt insatt i krypto alls, men jag tycker hela krypto-valuta-prylen känns tramsig.
Vad är det egentligen, och varför skulle man generera pengar bara genom att mina?
Till ingen nytta alls i slutändan, det blir väl ingen slutprodukt av det?
Eller har jag missuppfattat det hela?

Det är ju miners som utför de kryptografiska beräkningar som krävs för att transaktioner ska kunna genomföras. Istället för att en bank säger ”SirMacke har 10 000 kronor” och alla betraktar det som en sanning enbart för att (nästan) alla litar på banken, säger de som kontrollerar en majoritet av kryptovalutans samlade beräkningskapacitet ”SirMacke har 10 000 Dogecoins” och alla betraktar det som en sanning för att (nästan) alla litar på kryptografi och systemet som helhet. De som bidrar med beräkningskraft får, om de har mycket beräkningskraft och/eller tur, betalt för det i kryptovalutan i fråga, vilket gett upphov till begreppet mining.

(Jag har ingen aning om hur Chia fungerar.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Enligt denna uträkning så är inte ens krypto med?

https://www.svd.se/dubblat-elbehov-om-20-ar

Jag är inte förvånad om man tar hänsyn till vad elfordon kommer behöva, men jag skulle gissa att AC också bli en vanligare sak i sverige framöver- min flickvän är från brasilien och hoppas bli vaccinerad snart så hon kan ta semester med sin familj hemma i brasilien för att slippa de varmaste veckorna i sverige vilket låter helt absurt. Efter jag besökte hennes familj förra året kan jag dock konstatera att trots högre siffra på termometern så var det mycket bekvämare där med annan luftfuktighet, AC i varenda hörn, och byggnader som är designade med värme i åtanke. Jag var dock inte där i den absolut varmaste perioden.

Det är intressant att tänka på hur många delar av världen som enbart kan stödja ett modernt samhälle på grund av AC och vad prislappen är för det i form av el.

Skrivet av Index1:

Jag håller på bygga en chia burk, man vill ha en CPU med en del trådar, jag siktar på en 5900 eller 5950. Grafikkort kan vara typ vad som helst, kanske en gt 1030 bara för att ge en signal.

Men jag undrar om det skulle vara en bra idé att mina både standard kryptovalutor och chia på samma burk. Skulle nog inte vara bra för cpun.

Försök få tag i en 3900X ellerdylikt kanske? Nu vet jag inte säkert men jag tror inte att du tjänar något enormt på Zen3 direkt, sålänge du inte vill investera för att ha som spelprocessor eller workstation senare typ.

CPUn klarar sig nog om du GPU-minar, men du lär inte kunna mina med CPU samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Index1:

Jag kör med en 5900X och två st 2TB diskar till chia.

Köpte en 3970X idag som ska användas till Chia också.
175 plotts och noll coins so far.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Vad lagras på detta?

Många VM, sen samlar jag på allt.

Sen har jag ett mål att nå upp till en 1 ph per år, men det gick inte så bra den ide.

Skrivet av anon333222:

det som är jobbigt idag är att det tar så himla lång tid att plotta. Lagringsutrymme har jag gott om. Men det är tiden det tar att plotta. Hoppas att Chian kraschar eller att det blir en fork.

Hoppas med att allt kraschar så att man kan gå tillbaka som det var innan.

Skrivet av Shiprat:

Förstår inte poängen, vad är det dom behöver ha massa lagringsutrymme för?

Har svårt att tro att man skulle tjäna så mycket pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har många elaka och nedvärderande kommenterar jag vill säga till de som håller på med kryptovalutor. Men jag ska nog låta bli

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Jag är inte förvånad om man tar hänsyn till vad elfordon kommer behöva, men jag skulle gissa att AC också bli en vanligare sak i sverige framöver- min flickvän är från brasilien och hoppas bli vaccinerad snart så hon kan ta semester med sin familj hemma i brasilien för att slippa de varmaste veckorna i sverige vilket låter helt absurt. Efter jag besökte hennes familj förra året kan jag dock konstatera att trots högre siffra på termometern så var det mycket bekvämare där med annan luftfuktighet, AC i varenda hörn, och byggnader som är designade med värme i åtanke. Jag var dock inte där i den absolut varmaste perioden.

Det är intressant att tänka på hur många delar av världen som enbart kan stödja ett modernt samhälle på grund av AC och vad prislappen är för det i form av el.

Jo, håller med dig. Fler och fler installerar AC i sina hus och behovet blir än mer större när man bygger varje hus med så stora glaspartier som det bara går.
Jag är faktiskt en av dessa som gjort det, jag satte in en luft/luft värmepump i vardagsrummet och i samma veva satte jag upp en lika dan men bara för AC i sovrummet.
Vårt hus har inte några enorma glaspartier men problemet är att de flesta rummen har fönster mot syd sydöst och suger in all värme. På andra sidan korridoren på norrsidan är det badrum, toaletter och garderober med minimala fönster. Svårt att få in tillräckligt med kyla på sommaren från skuggsidan alltså.

Så det blev en AC och kan då ha 20 grader i sovrummet även vid varma sommardagar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår inte poängen, vad är det dom behöver ha massa lagringsutrymme för?

Har svårt att tro att man skulle tjäna så mycket pengar.

Det är bara ett sätt att "säkra" nätverket vilket i cryptocurrency-sammanhang betyder att du vill ha så decentraliserat som möjligt men du vill ha en begränsad resurs som låses upp på så vis att ingen enda aktör kan hoppa på AWS och köpa upp en massa servertid för att totalt ta över nätverket. Du generera i princip bara filer som tar upp diskutrymme och permanent vilket betyder att värdet på dina diskar är upplåst som en slags investering, typ. Ju flera individuella aktörer som deltar desto säkrare nätverk. Jag kan inte påstå att jag tycker det har gjort det superbra då vem som helst kunde gissat att det skulle bli ett enormt uppköp av diskar omedelbart, men att ha en burk med 10-20 diskar stående i idle dygnet runt är ju ändå enormt mycket miljövänligare än att ha 10 GPU's som stånkar på dygnet runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kolla upp Filecoin och Siacoin också.. decentraliserad cloud storage är framtiden. Iden med att tjäna pengar på att hyra ut storage är mycket interesant..
Stor risk att diskar kommer hamna i samma öde som grafikkort. börja stockpila nu XD

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kör med en 5900X och två st 2TB diskar till chia.

Köpte en 3970X idag som ska användas till Chia också.
175 plotts och noll coins so far.

Hur lång tid tar det för dig att skapa en k-32 plot?

Med min 3900X, 32GB RAM, MP600 som temp och Barracuda 4TB som final destination, tar en k-32 plot med inställningar 6750 max RAM usage, 8 threads, 128 buckets runt 4-5 timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Det är bara ett sätt att "säkra" nätverket vilket i cryptocurrency-sammanhang betyder att du vill ha så decentraliserat som möjligt men du vill ha en begränsad resurs som låses upp på så vis att ingen enda aktör kan hoppa på AWS och köpa upp en massa servertid för att totalt ta över nätverket. Du generera i princip bara filer som tar upp diskutrymme och permanent vilket betyder att värdet på dina diskar är upplåst som en slags investering, typ. Ju flera individuella aktörer som deltar desto säkrare nätverk. Jag kan inte påstå att jag tycker det har gjort det superbra då vem som helst kunde gissat att det skulle bli ett enormt uppköp av diskar omedelbart, men att ha en burk med 10-20 diskar stående i idle dygnet runt är ju ändå enormt mycket miljövänligare än att ha 10 GPU's som stånkar på dygnet runt.

Men tjänar man något bra på det, för jag har 12 diskar som inte ens används.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Låter spännande! Beställde precis 4st HGST Enterprise 16TB diskar till nya Unraid NASen. Kanske ska jag utnyttja lediga utrymmet med Chia tills jag fyller på den med... Linux ISOs.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Noctua NH-D15 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW