Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Precis. Elgig verkar inte leverera till brevlåda och sen vet jag inte om de skickar ut några dagar extra i förväg så jag har det på release. Webhallen brukar lyckas med det.

Sen om det är värt att ha på release vet jag inte. Känns som ett spel som kommer kosta under 200:- eller vara gratis med PS+ inom 2 år.

De senaste gångerna jag förhandsbokat på elgiganten har de löst det till release. Både konsol och spel men jag kan vänta till måndag om det är så. Webhallen har dock sumpat releasedagen ibland så jag är av annan åsikt än dig

Dualsense ska vara najs till spelet läste jag Kotaku så det ser jag fram mot!

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Precis. Elgig verkar inte leverera till brevlåda och sen vet jag inte om de skickar ut några dagar extra i förväg så jag har det på release. Webhallen brukar lyckas med det.

Sen om det är värt att ha på release vet jag inte. Känns som ett spel som kommer kosta under 200:- eller vara gratis med PS+ inom 2 år.

Jag köpte Ghost of Tsushima för två veckor sen på elgiganten, valde fri frakt ombud och den skulle komma en vecka efter jag beställde typ. Men istället kom den till brevlådan typ två dagar efter jag beställde så jag tror att elgiganten skickar till brevlåda om det handlar om mindre paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kör hårt! Personligen tycker jag det allmänt är för lite diskussion i tråden, nya trailers är en diskussionsstartare.

Börjat kika på ett klipp som är en timme långt. Tittar normalt inte på trailers på spel men denna titel känner jag mig så osäker på. Ser gameplaymässit ut lite som Nier: Automata, vilket jag gillar, men shooter på konsoll är jag inte jättesugen på. Och inte för 700kr.

Trodde dock att spelet skulle släppas i höst eller 2022 så kul att det äntligen kommer något som faktiskt är nytt äntligen.

Nu kostar ju spelet som sagt bara 499kr (elgiganten) och tydligen ska spelet vara väldigt förlåtande på att sikta. Det är mer att peka mot fienderna än att faktiskt prickskjuta på dom, så kan funka bra med kontroll.

Något jag är rädd att jag kan störa mig på är att jump och dash inte går att göra samtidigt som man har båda tummarna på spakarna. Önskar verkligen att dom släpper back button attachment snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

De senaste gångerna jag förhandsbokat på elgiganten har de löst det till release. Både konsol och spel men jag kan vänta till måndag om det är så. Webhallen har dock sumpat releasedagen ibland så jag är av annan åsikt än dig

Dualsense ska vara najs till spelet läste jag Kotaku så det ser jag fram mot!

Skrivet av Entash:

Jag köpte Ghost of Tsushima för två veckor sen på elgiganten, valde fri frakt ombud och den skulle komma en vecka efter jag beställde typ. Men istället kom den till brevlådan typ två dagar efter jag beställde så jag tror att elgiganten skickar till brevlåda om det handlar om mindre paket.

Ah va fan tänkte ändra min bokning nu då när ni övertygat mig men nu kostar det 749 på Elgig också 🤦‍♂️

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ah va fan tänkte ändra min bokning nu då när ni övertygat mig men nu kostar det 749 på Elgig också 🤦‍♂️

Finns på power.se nu för 499, tror de automatiskt justerade priset efter Elgiganten. Köp snabbt där innan det också höjs igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Haha det var hastigt. Nu har power bytt till 499 kr men har ingen aning hur leveranser ser ut hos dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Får hålla tummarna.

Slog till på 499kr även jag tillslut. FOMO delvis ansvarig hehe. Delar din syn på spelet, med tanke på vad Sony gett bort så är det nog ganska garanterat en PSN+ titel inom en relativt snar framtid. Och PC-lansering, vilket de mer och mer verkar satsa på, glädjande nog.

Känns som titeln är lite åt det smalare och mer nischade hållet, men återstår att se. Räcker att bara släppa något när en konsol är ny för att spel faktiskt ska sälja.

Skrivet av Squallie:

Jag hade presentkort på elgiganten och har tänkt köpa Returnal där, men har avvaktat och se vad som händer med priset. Var inne inatt och såg priset så la en beställning kvickt!

Elgiganten skriver beräknad leverans på fredag i ordern, återstår att se om det blir så. Men för det där priset skulle jag lätt kunna vänta en hel vecka extra eller mer.

Jag är ganska insnöad på roguelite just nu och älskade Resogun så är rätt hypad på detta faktiskt! Gillar Alien/Prometheus viben i spelet. Och ska använda dualsense bra också.

Resogun var underbar, lade ner många timmar både på PS4 och även PS Vita när jag fortfarande hade en.

Hade gärna sett en uppdaterad Resogun till PS5.

Skrivet av Squallie:

Nu kostar ju spelet som sagt bara 499kr (elgiganten) och tydligen ska spelet vara väldigt förlåtande på att sikta. Det är mer att peka mot fienderna än att faktiskt prickskjuta på dom, så kan funka bra med kontroll.

Något jag är rädd att jag kan störa mig på är att jump och dash inte går att göra samtidigt som man har båda tummarna på spakarna. Önskar verkligen att dom släpper back button attachment snart..

Den jag sett spela ser ut att ha försökt spela nyare DOOM på kontroll. Men den har något tilltalande dock. Slog till på spelet tidigare så får se. Går alltid att sälja i värsta fall.

Skrivet av Entash:

Haha det var hastigt. Nu har power bytt till 499 kr men har ingen aning hur leveranser ser ut hos dem.

Jag har aldrig fått en förbokning i tid från Power, brukar vara de jag försökt handla av men har sedan ett tag tillbaks letat efter andra. Att butiker missar förekommer, men att missa varenda där det ibland nästan gått en vecka efter lanseringen är illa.

Bra pris, behöver man inte spelet på lanseringen är det värt att prova.

Lite knepigt att Elgiganten faktiskt höjde, och Power sänkte. Inte helt omöjligt att det var felaktigt prissatt men ingenting skiljer egentligen mot andra liknande situationer. Om än att PS5-titlar är väldigt dyra då. 300kr "rabatt" mot konkurrenterna trots allt.

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju att ens order går igenom nu. Men det är som sagt inte första gången elgiganten har väldigt bra pris vid release på ett spel.

Permalänk
Medlem

Har det kommit några next gen spel ännu? det mesta som kommit senaste halvåret skulle ha kunnat spelats på PS4a? Känns som hela next gen hypen när det gäller spel kom av sig lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Har det kommit några next gen spel ännu? det mesta som kommit senaste halvåret skulle ha kunnat spelats på PS4a? Känns som hela next gen hypen när det gäller spel kom av sig lite?

Returnal kommer nu på fredag och det är just därför jag är taggad på det. Är ett "riktigt" PS5 spel.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Har beställt Returnal nu på Elgiganten också
Sist jag beställde på Elgiganten var Valhalla när det släpptes till PS4 och det kom till utlämningsstället på releasedagen, så hoppas det gäller här också!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Konsolgrävare

Ratchet & Clank: Rift Apart och kommande State Of Play!

En av favorit spel-serierna! En av dom spel som jag ser mest fram emot! Håller tummarna att dom släpper någon Collection till PS5 med alla spel i serien

"Want to see more? We’re pleased to announce that Ratchet & Clank: Rift Apart is the focus of PlayStation’s next State of Play. And it’s just three days away. Tune in to the PlayStation Twitch and YouTube channels this Thursday, April 29 at 2pm Pacific / 5pm Eastern to see more than 15 minutes of fresh gameplay."

https://blog.playstation.com/2021/04/26/meet-rivet-the-myster...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paydaye:

Är nog fortfarande bara två spel om ens det. Returnal är den enda riktiga PS5 titeln. Den andra är Demons Soul som är en remaster av PS3 utgåvan.

I övrigt är det PS4 titlar med ibland stöd för exempelvis högre prestanda. Har man möjlighet spelar man ändå helst dessa på en PS5. Tyst och snabb. Men inte som att någon som bara har en PS4 missar så mycket.

Händer mer med Xbox Series där enhancements och Game Pass håller igång plattformen. Men även där är det lika, saknas riktiga Xbox Series titlar.

Sen som funderar på endera PS5 eller Xbox Series, vänta på att spel kommer eller priserna normaliseras, ni missar inte mycket, speciellt med en dator som kan spela de senaste spelen. Så en speldator från 2016 och framåt klarar man sig långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är nog fortfarande bara två spel om ens det. Returnal är den enda riktiga PS5 titeln. Den andra är Demons Soul som är en remaster av PS3 utgåvan.

I övrigt är det PS4 titlar med ibland stöd för exempelvis högre prestanda. Har man möjlighet spelar man ändå helst dessa på en PS5. Tyst och snabb. Men inte som att någon som bara har en PS4 missar så mycket.

Händer mer med Xbox Series där enhancements och Game Pass håller igång plattformen. Men även där är det lika, saknas riktiga Xbox Series titlar.

Sen som funderar på endera PS5 eller Xbox Series, vänta på att spel kommer eller priserna normaliseras, ni missar inte mycket, speciellt med en dator som kan spela de senaste spelen. Så en speldator från 2016 och framåt klarar man sig långt.

Spelar mest god of war och days gone. Inget av dom spelade jag färdigt på ps4 för det flöt dåligt och ps4:an lät så galet mycket när man körde god of war..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alrik:

Spelar mest god of war och days gone. Inget av dom spelade jag färdigt på ps4 för det flöt dåligt och ps4:an lät så galet mycket när man körde god of war..

Minns inte hur min Pro lät i GoW, men då den lät redo att lyfta i PS4 gränssnittet lät den nog för djävligt. Körde oftast med mina Sony 1000XM3 med min Pro då kylningen överröstade främst dialogen.

Den dåliga prestandan, speciellt vid lanseringen, var horribel. Speciellt på MC, DF har ett gammalt klipp där de gick igenom spelet. Stuttering och under 20 FPS bitvis, 30 max som det mesta till PS4. På PS5 är det nästan stabil 60Hz. Som ett nytt spel. Blir dubbeldipp för mig när det snart släpps till PC.

PS5orna varierar en del i ljudnivå men inte lika illa som med PS4 och speciellt Pro. Nitlottar med både PS4 och Pro för mig medans min PS5 är i princip ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Minns inte hur min Pro lät i GoW, men då den lät redo att lyfta i PS4 gränssnittet lät den nog för djävligt. Körde oftast med mina Sony 1000XM3 med min Pro då kylningen överröstade främst dialogen.

Den dåliga prestandan, speciellt vid lanseringen, var horribel. Speciellt på MC, DF har ett gammalt klipp där de gick igenom spelet. Stuttering och under 20 FPS bitvis, 30 max som det mesta till PS4. På PS5 är det nästan stabil 60Hz. Som ett nytt spel. Blir dubbeldipp för mig när det snart släpps till PC.

PS5orna varierar en del i ljudnivå men inte lika illa som med PS4 och speciellt Pro. Nitlottar med både PS4 och Pro för mig medans min PS5 är i princip ljudlös.

Jag hade vanilla ps4 och my god även fast jag gjort rent surrade den jävel. Såg man kunde byta fläkt och få den tystare men orkade inte. Min ps5 är så tyst så jag hör mer från kylskåpet ett par meter bort.. Så helt klart godkänt. Jag är allergisk mot ljud. Min dator är i princip knäpptyst med.

Permalänk
Skrivet av Falle_f:

Jäklar vad dyrt det är med PS5-spelen i digital store! Returnal går loss på 850 kr där. Kostar 700 eller 750 kr ifall man köper från återförsäljare, dvs. på disc.

Känns totalt orimligt att man ska pynta 150 kr extra för en digital version, det borde vara det motsatta.

Skapa en amerikansk psn konto och välj en stat där de inte betalar skatt för digitala varor så kommer de kosta 590 kronor.
Jävligt värt eftersom de kan vara pris skillnader på 100 - 200 t.o.m på rea. Men brukar alltid köpa nya spel som kostar alldeles för mycket i den svenska psn store via den amerikanska. Rekommenderar starkt, handla smart!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alrik:

Jag hade vanilla ps4 och my god även fast jag gjort rent surrade den jävel. Såg man kunde byta fläkt och få den tystare men orkade inte. Min ps5 är så tyst så jag hör mer från kylskåpet ett par meter bort.. Så helt klart godkänt. Jag är allergisk mot ljud. Min dator är i princip knäpptyst med.

Ah, kom aldrig så långt med någondera faktiskt. PS4 Pro var tänkt att säljas men har förstås fortfarande inte blivit av.

Bra att du fick tag i en tyst PS5 med!

Skrivet av ElMunneco:

Skapa en amerikansk psn konto och välj en stat där de inte betalar skatt för digitala varor så kommer de kosta 590 kronor.
Jävligt värt eftersom de kan vara pris skillnader på 100 - 200 t.o.m på rea. Men brukar alltid köpa nya spel som kostar alldeles för mycket i den svenska psn store via den amerikanska. Rekommenderar starkt, handla smart!

Handla smart och köp en PS5 med optisk läsare. Då har man både möjlighet att köpa spel digitalt om man vill det men också köpa spel billigare och vettigare fysiskt för att få mer rättigheter hur man använder spelet. Och sälja när man inte vill ha den. Eller låna ut.

Sett tillräckligt många som inte gjort ens en grundläggande research på vad digitala PS5-spel kostar innan de köpt sin PS5 DE. Samtidigt kanske man ska vara glad om man ens får tag i en förstås, men för mig personligen är en PS5 DE värd 0 kronor. Mitt PS4-spelbibliotek står i hyllan. Har ingen användning för en DE.

YMMV förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElMunneco:

Vilken stat kör du och är det som det var/är på xbox där man bara behöver sätta att man bor där och inte behöver köra över VPN?

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Sista dagen idag att aktivera gratis Days Gone tillägg:

https://twitter.com/BendStudio/status/1386684230701363203

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Donhoz:

Sista dagen idag att aktivera gratis Days Gone tillägg:

https://twitter.com/BendStudio/status/1386684230701363203

Bara till PS4 dock

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Ah, kom aldrig så långt med någondera faktiskt. PS4 Pro var tänkt att säljas men har förstås fortfarande inte blivit av.

Bra att du fick tag i en tyst PS5 med!

Handla smart och köp en PS5 med optisk läsare. Då har man både möjlighet att köpa spel digitalt om man vill det men också köpa spel billigare och vettigare fysiskt för att få mer rättigheter hur man använder spelet. Och sälja när man inte vill ha den. Eller låna ut.

Sett tillräckligt många som inte gjort ens en grundläggande research på vad digitala PS5-spel kostar innan de köpt sin PS5 DE. Samtidigt kanske man ska vara glad om man ens får tag i en förstås, men för mig personligen är en PS5 DE värd 0 kronor. Mitt PS4-spelbibliotek står i hyllan. Har ingen användning för en DE.

YMMV förstås.

Jag förstår din syn på de och jag håller med till viss del. Absolut så har man mer tillgång ifall man har möjlighet att köpa fysiskt också och du faktiskt äger spelet. Men förra generationen köpte jag typ bara 2-3 spel fysiskt resten var digitalt så jag har inget emot alls att exklusivt köpa digitalt, speciellt via amerikanska psn då de kostar 590kr för Returnal som ändå kostar 700kr fysiskt för tillfället ifall man nu missa det för 500kr Elgiganten. Fortfarande en vinst i mina ögon.

Sen dessutom så delar jag spel med en kompis digitalt så varierar vi mellan vem som köper spel som gör saken t.o.m. ännu billigare för vår del. Sen har jag helt enkelt ingen ork att hålla på sälja spel, jag brukar ta min tid i de flesta fall och väldigt sällan jag köper spel för fullpris ifall jag inte är verkligen hypad som för Returnal och Demon's soul.

Men som du säger de beror på från person till person, whatever floats your boat!

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Vilken stat kör du och är det som det var/är på xbox där man bara behöver sätta att man bor där och inte behöver köra över VPN?

Det stater jag vet som inte har skatt på digitala varor är California och Delaware, jag kör på Kalifornien, aaah i princip när du sätter din adress så bara lägg till nån adress i Kalifornien och sen får du köpa psn kort från playasia eller liknande som du sedan lägger in i kontot. Det behövs ingen VPN här nej. Det finns guider du kan googla efter.

Permalänk
Konsolgrävare

Version: 21.01-03.10.00

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste dock säga att Demon's Souls är långt mer än vad som ofta förknippas med en remaster, det är oerhört bra gjort och känns som ett nytt spel. Det enda som verkligen visar ålder där är hur lätta bossfighterna är jämfört med senare titlar från fromsoft. I övrigt känns det verkligen som att de slängt ut allt och gjort spelet helt och hållet på nytt igen- design för grafik och ljud är bland det bästa jag sett någonsin.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Måste dock säga att Demon's Souls är långt mer än vad som ofta förknippas med en remaster, det är oerhört bra gjort och känns som ett nytt spel. Det enda som verkligen visar ålder där är hur lätta bossfighterna är jämfört med senare titlar från fromsoft. I övrigt känns det verkligen som att de slängt ut allt och gjort spelet helt och hållet på nytt igen- design för grafik och ljud är bland det bästa jag sett någonsin.

Du har hellt rätt i att det är långt mer än vad som förknippas med en remaster, eftersom Demon's Souls på PS5 är en remake.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Du har hellt rätt i att det är långt mer än vad som förknippas med en remaster, eftersom Demon's Souls på PS5 är en remake.

Ah well, fair point. Oavsett terminologi kan jag inte minnas att en ny version av ett gammalt spel någonsin imponerat mig så mycket. Hoppas bli imponerade av System Shock dock, vi får se.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Måste säga att första halvåret med PS5 är en besvikelse. Med facit i hand borde jag avbokat (eller sålt vidare om samvetet tillåtit). Sällan har den avtagande tekniska utvecklingen varit så tydlig som det här generationsskiftet där man nästan får använda förstoringsglas för att se skillnader mot PS4. Att de dessutom höjt standardpriset för spel gör ju inte saken bättre, redan innan var det mycket sällan värt att köpa spel till fullpris.

Om jag inte hade en PS5 skulle jag tidigast börja fundera på det inför Black Friday 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Måste säga att första halvåret med PS5 är en besvikelse. Med facit i hand borde jag avbokat (eller sålt vidare om samvetet tillåtit). Sällan har den avtagande tekniska utvecklingen varit så tydlig som det här generationsskiftet där man nästan får använda förstoringsglas för att se skillnader mot PS4. Att de dessutom höjt standardpriset för spel gör ju inte saken bättre, redan innan var det mycket sällan värt att köpa spel till fullpris.

Om jag inte hade en PS5 skulle jag tidigast börja fundera på det inför Black Friday 2022.

Vilka titlar har du spelat?
Som jag har förstått det så finns det inte så många spel som är PS5 titlar?

Jag väntar ivrigt på min PS5a som borde komma den här veckan så vore kul att höra dina tankar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ah well, fair point. Oavsett terminologi kan jag inte minnas att en ny version av ett gammalt spel någonsin imponerat mig så mycket. Hoppas bli imponerade av System Shock dock, vi får se.

Fantastiskt spel! Tillsammans med FF7 Remake (stort fan av FF7) så är jag toknöjd med de två remaksen.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.