Com Hem uppgår i Tele2 – får samma namn

Permalänk
Cylon

Com Hem uppgår i Tele2 – får samma namn

Efter sammanslagningen av Com Hem och Tele2 år 2018 blir de båda ett och samlas under Tele2:s varumärke.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Com bort går bort för sista gången.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft com hem. Har tele 2 däremot och tycker de är bra.

Permalänk
Medlem

Det namnet lär inte saknas.

Permalänk
Medlem

Så all verksamhet som Tele2 sålde av för några år sedan (Bredband, tv, telefoni) har de nu köpt upp igen i annan form.

Permalänk
Medlem

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Så all verksamhet som Tele2 sålde av för några år sedan (Bredband, telefoni) har de nu köpt upp igen i annan form.

Och ren kabel-TV, även om jag antar att ComHem har sitt koaxbredband i alla kabel-tv nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

Reagerade också på den siffran men det kanske inkluderar Comviq också samt företagsabonnemang osv?

Permalänk
Medlem

Har haft strul med Com Hem-fakturor på sistone där de flera gånger har trasslat till datum och annat. Saker som är lätta att fixa, men varje samtal har inneburit 45+ minuter i telefonkö, även på vardagar. Men om någon vecka är bindningstiden slut och Bahnhof tar över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

Det beror på hur de räknar kunder, för det kan vara antalet abonnemang. Betänk också att du har företagsabonnemang o dyl.

Permalänk
Medlem

Jaha då antar jag att Tele2 kan erbjuda mig billigare bredband. Får ta och ringa upp dem senare idag.

Permalänk
Medlem

Har Comhem och fick epost om det här för en stund sedan. Var väntat men Comhem är inget man saknar direkt, rörigare företag får man leta efter. Hemsidan är också borta, blir hänvisad till tele2 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

Bosse har ett företagsabonnemang hos Tele2, privat abonnemang hos Comviq, och bredband/tv via ComHem = Tre kunder som egentligen är samma person.

Mycket ligger nog i att man än idag är tvingad att tillhöra en viss operatör på grund av koaxial i hyresrätter eller ##### telia fiber. Ger rätt mycket om du får in en fot i mer eller mindre hela sveriges hyreslägenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

Com hem räknar nog folk som har deras uttag och därmed kabeltv som kunder även då fastighetsägaren står för kostnaden.

Permalänk
Medlem

Min BRF har comhem som centralt avtal. Inte mycket att göra åt det för tillfället. Hade problem i början men har funkat ok sedan start. Routern de skickar med är riktigt usel dock men jag orkar inte mecka med brygga till annan ny router då det tar mer plats och min lägenhet är rätt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

Räknar man alla lägenheter med TV från Comhem så går det nog. Har funnits i alla lägenheter jag bott i senaste tio åren men har aldrig kopplat in det.

Permalänk
Medlem

Blev tvungen att byta till comhem så sent som september 2020 då den kommunala hyresvärden tecknade avtal med dem när de klippte det analoga nätet för television som ingår i hyran. Jag antar att man kommer bli tvungen att byta igen, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Com hem räknar nog folk som har deras uttag och därmed kabeltv som kunder även då fastighetsägaren står för kostnaden.

Samt en x10 på resultatet de får ut. Vem skulle märka om man man rent teoretiskt skulle fiffla med antalet kunder?

Permalänk
Medlem

Jag var kund i några månader hos Tele2 och kommer aldrig välja de igen. Dålig täckning, dyrt. Combort har jag klarat mig undan helt.

Permalänk
Medlem

Vår bostadsrättförening har sagt upp vårt gruppanslutningsavtal med ComHem och upprättat ett nytt med Bahnhof. Med ComHem ingick 50/10 Mbps och ville man ha snabbare så fick man betala mer (250kr/mån för 300/50). 50/10 var det som ingick i månadsavgiften. Från Bahnhof så ska vi nu få 1000/1000 Mbps, som också kommer ingå i månadsavgiften. Och det blev 18% billigare för föreningen.

Har haft Tele2 sedan Tele2 Kompis-dagarna och kommer förmodligen ha kvar det då jag varit nöjd men ComHem har varit en genomgående urusel upplevelse. Uppkopplingen från deras "kraftfulla" C2 router har gått ner flera gånger de senaste månaderna vilket har varit kännbart då både jag och min sambo jobbar hemifrån. Jag får en massa samtal om att nån smart-tv låda kopplad till deras streaming tjänst som jag upprepande gånger sagt att jag inte vill ha, jag kan inte ta bort deras Trygg-Surf tjänst som ingår vilket skickar en massa påminnelser om att jag inte installerat den osv osv. Nya avtalet börjar gälla i September, så måste dras med deras skit ett tag till...

Permalänk
Testpilot

Hur kan Tele2 frivilligt välja att ta över ComHem-namnet i sin helhet såhär?

Nu lär ju Tele2 få äta samma bajsmackor och svärta ner sitt namn om de använder ComHem's gamla kopplingar och infrastruktur rakt upp och ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hur kan Tele2 frivilligt välja att ta över ComHem-namnet i sin helhet såhär?

Nu lär ju Tele2 få äta samma bajsmackor och svärta ner sitt namn om de använder ComHem's gamla kopplingar och infrastruktur rakt upp och ner...

Japp det kan jag skriva under på då jag arbetat en hel del med dem (ComHem) i mina dagar. Det är ett under att Comhem har överlevt så länge som de har.
Ännu mer förvånande är att någon velat köpa dem 😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hur kan Tele2 frivilligt välja att ta över ComHem-namnet i sin helhet såhär?

Nu lär ju Tele2 få äta samma bajsmackor och svärta ner sitt namn om de använder ComHem's gamla kopplingar och infrastruktur rakt upp och ner...

https://ispspeedindex.netflix.net/country/sweden

Eller vad tänker du på? Personligen tar jag en leverantör som kan leverera hela vägen från a till z utan mellanhänder oavsett teknik. Öppna nät t.ex. lägger ansvaret på flera och det är lätt att man pekar på varandra. Då spelar det ingen roll att datan överförs med ljus

Men alla har rätt till sin åsikt så klart.

Skrivet av Minisulan:

Japp det kan jag skriva under på då jag arbetat en hel del med dem (ComHem) i mina dagar. Det är ett under att Comhem har överlevt så länge som de har.
Ännu mer förvånande är att någon velat köpa dem 😂.

För att nyansera bilden lite så är detta inte ett uppköp utan en sammanslagning, som redan är gjord. Idag valde man bara att slå sina påsar ihop under gemensamt brand.

Permalänk
Medlem

Är kanske i minoritet, men har inte haft så mycket problem med Com Hem under dom 4 år jag abonnerat på deras 500/100 utöver en handfull störningar.

Hoppas inte Tele2 kommer med en invigningspresent i form av högre kostnad och sämre stabilitet.

Permalänk
Medlem

Ah, Comhem. I tidernas begynnelse ägdes bolaget av Televerket(Telia), men av konkurrensskäl avyttrades bolaget till EQT för den sorgliga köpeskillingen 2,6 miljarder svenska pistoler. Två år senare såldes bolaget vidare med en skön vinst på över 7 miljarder som resultat, helt i linje med andra affärer där det offentliga göder privata intressen.

Det känns bra att skiten kommit till vägs ände.

Permalänk
Medlem

Har i flera år haft Com Hem och alltid haft en överleverans (typ 520 mbit på 500-anslutning). När de slogs ihop för något år sedan så fick jag dubbel data på mitt Comviq-abonnemang, så för mig har det varit bra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Har i flera år haft Com Hem och alltid haft en överleverans (typ 520 mbit på 500-anslutning). När de slogs ihop för något år sedan så fick jag dubbel data på mitt Comviq-abonnemang, så för mig har det varit bra iaf.

Kabelmodemtekniken har väl generaliserat/förenklat alltid varit bra där det funkat.

Jag har ju haft oturen att bo i hus med gamla sketna kablar/installationer (”returstörning” var väl ordet man hörde 12 gånger i veckan om jag inte minns fel) och i områden där centralnoderna varit sjukt överbelastade pga att man ”hängt på” för många hus.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Da MusH:

https://ispspeedindex.netflix.net/country/sweden

Eller vad tänker du på? Personligen tar jag en leverantör som kan leverera hela vägen från a till z utan mellanhänder oavsett teknik. Öppna nät t.ex. lägger ansvaret på flera och det är lätt att man pekar på varandra. Då spelar det ingen roll att datan överförs med ljus

Har bara haft problem med allt vad gäller ComHem, tror jag inte känner någon personligen som är nöjd med ComHem heller.

För att lista några problem jag upplevt:

  • Generellt hög ping i spelande (pendlat mellan 60 – 80(+)ms, kontra Telia/Bahnhof som alltid är 32 – 35ms eller lägre ändå mot EU-servrar).

  • Deras routrar har varit väldigt dåliga generellt, bristfällande funktionalitet och inställningsmöjligheter samt medioker räckvidd i lägenhetsmiljö. Under perioden jag hade dem för ca. 5 år sedan kunde man inte brygga deras utrustning heller.

  • Internet som går ner eller tappar hastighet i tid och otid (hade mer down-time på en månad med ComHem än vad jag hade med Bahnhof under 1 ½ års tid).

  • Generellt låga hastigheter över sina linor och har historiskt ej erbjudit internet över fiber även om lägenheten varit ansluten, åtminstone inte i den fastigheten jag bodde i då.

Kan fortsätta på denna listan en bra bit egentligen... Och igen är jag inte ensam om denna problematik eller allmänna uppfattning gällande ComHem. Vet en handfull individer som häckar här på forumet som bor relativt nära mig som klagat om vartannat att deras internet är nere i deras ComHem-hus, medan jag glatt surfat vidare med Bahnhof (eller Telia som jag idag använder).

Permalänk
Medlem

Kan ju bara gissa på att det beror på hur urkasst företag det är. ComHems coax lösning via fiber var anledningen jag fick flytta hemifrån när mitt nya jobb utgick att jag jobbade hemifrån. Internetlinan gick konstant och kunde vara nere i allt ifrån 30 sekunder till 1 vecka. Från morgon till när man spelade Overwatch med polarna på kvällarna. Någon kompensation sa ni? Glöm det.

Riktigt duktigt företag också på att hela tiden ta mer betalt i ohyggliga summor och ändra hastigheterna så att man skulle betala mer och mer och mer.

Permalänk
Nyhetschef

Bor sedan fem år tillbaka i ett Com Hem-hus och den leverantör jag har att välja på är just ... Com Hem, eller om jag hatar livet ADSL. Kan tyvärr bara sammanfatta med att jag har dåliga erfarenheter med att nätet stup i ett dyker och att jag får löjligt långa fördröjningar. Ofta inte över längre tid, utan i kortare stötar, vilket är mer irriterande än att skiten slutar fungera helt. Det fungerar mestadelen av tiden, men när det väl strular brukar det pågå några dagar i följd.

Har trots åratal av klagomål fått höra att det är fel på min utrustning och att det bör bli bättre om jag köper deras senaste router. Känner mig hyfsat säker på att det inte är tal om något user error då en nära vän som bor några hundra meter bort i området upplever exakt samma problem vid exakt samma tidpunkter som jag. Lyckligtvis flyttar man snart till hus med fiber och kan byta leverantör.