Permalänk
Medlem

Oj vad svårt!

Första bilen hade jag länge. En Volvo 142 -69. Renoverade motorn och satte elektronisk insprutning och tändning osv. Gjorde höga 9s på 201m med gamla 185 profilsdäck och "långkerstin". Otroligt rolig bil och billig i ägande. Även för mig som är oteknisk och med tummen mitt i handen så gick bilen att skruva i osv. Såldes sen för studier och sparande till första bostadsrätten.

Nästa blev väl första "riktiga" bilen om man ser till min ålder och när bilen tillverkas. BMW 330i M-sport -03 på 231hk.
Fantastiskt rolig bil med lite go-cart känsla. Konbanekörningar, sugmotorn och dess ljud över hela registret, inredning med alcantara osv... Ja en överlag supertrevlig bil med bra ägandekostnader. 6000kr per år helförsäkrad, service på mellan 3-5000kr beroende på mellan eller stora servicen. Billiga delar också.

Nuvarande bilen som säljs i sommar pga byte till större (5 i familjen) är en Skoda Octavia RS -14. Sjukt rolig bil med mycket att köra (300hk/420nm på 1440kg bil) med och till låg förbrukning. Framhjulsdriften däremot är inget som lockar inför framtida bilköp. Utan tvekan den mest ekonomiska bilen så här långt om man bortser från att 142:an inte hade en värdeminskning att prata om.
Tappat 100k på snart 7 år, billig i service och endast bytt bromsar runtom på snart 10000 mil (4000kr totalt när man gör det själv).
Totalt problemfri bil, galet register, fin både exteriört och interiörmässigt.

Jag kan nog inte välja en favorit, har haft tur helt enkelt att ha köpt 3st trevliga bilar.

Alla har sina fördelar

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga min 2006 Mitsubishi Evo IX, stört rolig bil, svarade bra på trim och enkelt att få tag på eftermarknadsprylar. Hade även en Evo X, men det var inte alls samma känsla i den.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Volvo 240GL års 1992.
Var i extremt fint skick för sin ålder, rostskyddad sen ny så var så gott som fri från rost.(samma ägaren mellan 1992 och tills jag köpte den 2007)
Ångrar mig fortfarande att jag sålde den

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Favoritbilen totalt? Tesla Model S som jag hade förut. Den var inte roligast att busköra i kurvorna men var bekväm och hade kraft så det räckte och blev över för raksträckor. Teknikmässigt var den också riktigt rolig. Haft bilar som är roligare att köra än den men det är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Förstod ingenting först, men du menar en e46 antar jag ?
Eller menar du en 630i ?
Hade en 318i e46 många år jag körde 15000 mil med utan ett enda problem, kommer nog vara den driftsäkraste bilen jag kommer ha ägt.
Satt jäkligt skönt i den också.
Den var ju ingen pigg bil men jag pendlade bekvämt i många år i den ändå.

Ja, jag menade E46. Jag hade bara två problem med den vad jag kan minnas. Fläkten och bränslepumpen. Båda gick på garanti genom återkallelse. I övrigt mycket välskruvad utan knarr i inredningen som många samtidiga bilar hade efter en bråkdel av tiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Saab 9-5 2,3t från 2005. Lagom snabb familjekombi, bra komfort och förarmiljö. Rymlig (detta var under småbarnsåren). Har sedan dess aldrig haft en kombination av lika charmig och strulfri bil. Saknar saab överlag, tycker många nyare bilar är lika upphetsande som valium om man inte är beredd att spendera långt mer än en årslön...

Permalänk
Medlem

Min nuvarande A45 AMG med 420+ hästar och fyrhjulsdrift. Fruktansvärt rolig bil.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Steyer-pusch haflinger

Permalänk
Medlem

Toyota corolla 2004 kombi köptes begagnat 3000 mil. Hade den i 10 år och inte ett enda fel under dessa år. Bytte bort den efter 19000 mil. Klarade besiktningen utmärkt .

Permalänk
Medlem

Rent körmässigt när det gäller att ligga på motorväg måste jag säga att min opel vectra var den skönaste bil jag ägt.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite svårt att välja men nuvarande bilen är den som ger bäst helhet hittills.

Bästa vardagsbilen - Subaru Outback 2016
Bekväm, lättkörd med automat, bra framkomlighet så länge det finns spår av väg. Gott om plats i baksätet för bakåtvänd barnstol och två vuxna.

Bästa åka-roliga-småvägar-bilen - Audi A3 2,0FSI 2004
Inte snabbast, men trevlig på krokiga vägar. Opraktisk, låg, småkrånglig och brutal värdeminskning.

Hade en Audi A4 2,0T 2008 (sista av B7-generationen) mellan 2011 och 2018, jätteskön långpendlarbil som krånglade minimalt. Bökig i stadstrafik och ganska gubbigt utväxlad manuell låda höll tillbaka den en aning, men effektiv vid omkörningar! Hyffsat rymligt bagage men hopplöst baksäte för annat än kortbenta. Trivdes bra med den men åren och milen kom ifatt så det var inte onödigt att byta bort den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Åh, BMW 318is från 1992. Den var fantastisk!

Var så längesedan jag ägde den att jag inte har några vettiga bilder på den, men stal denna från Internet, både färg och fälgar stämmer med min!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Oj vad svårt, ska man gå på roligt eller felfritt och skönt ägande.

Bilen jag saknar mest är definitivt vår Z4M Roadster. Saknar BMWs raka sexor utan överladdning, dessutom en oerhört trevlig bil om än med chassi som kanske inte riktigt var i paritet med effekten. Visar fortfarande bilden på den för sonen så han ska förstå vad jag offrade för honom för typ 13 år sedan...

Men för att man börjar bli gammal och slö så är nog vår senaste bil absolut bäst. Audi A6 Allroad - luftfjädring, 300+ hk och vansinnigt bra komfort. Har dessutom aldrig haft en bil så länge (passerade just 4 år av ägande).

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Får nog ändå säga min VW Transporter T3 (felaktigt benämnt), gammal Televerketbil med 50 trötta dieselhästar. Det är sann glädje att sätta sig i den.

Permalänk
Medlem

Har ju inte hunnit få så många erfarenheter ännu eftersom man kört med Nissan Primera 98, Honda Civic 1.8 Sport 2007 och nu Mazda 3 SkyActive-X 2020 men känns som man landat rätt med Mazdan när det gäller personlig smak. Hör till den kategorin som vill ha aningen mera kompakt, lite sportigare bil än medel familjebilen så är hör väl till Mazda 3 / Honda Civic / VW Golf / BMW 3 facket ungefär, gillar ej SUV då körkänslan tycker jag är märkbart sämre med högre tyngdpunkt. Volvo är nog ett märke som inte är för mig, vi talar helt olika språk!

Gillar känslan i Mazda 3, Honda Civic som jag hade förut var också helt ok men den var nog långsam men styrningen och bromsarna och växlarna var bra, inte är Mazdan heller nån racerbil då man märker nog att Turbo saknas men det duger, behöver ingen sportbil heller men den har också fin körkänsla och gillar designen enormt både utvärdes och invärdes. Bromsarna är enda jag kanske gillade aning mera i Civicen. Enda jag kan klaga är att den kunde ha varit lite rymligare på insidan för andra än föraren och bättre acceleration (nu har iofs kommit en ny Turbo variant till USA men knappast något som kommer hit till europa). Läst att de kommer införa större och kraftigare motorer till nästa generation med 3.0 och stil med 350hk och bakhjulsdrift till Mazda 6 och nya högre klass SUVar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Favoritbilen är helt klart min R8 som jag haft i 1,5år ca, på plats två kommer nog bruksbilen En A6 Allroad 3.0 TDI fantastisk bil.. skillnaderna är att den ena kör man och den andra åker man sen saknar man visa grejer från gamla pärlor också.. men men..

Permalänk
Medlem

Bara haft fyra bilar så det är en lätt fråga : Min laserblåa Skoda Octavia RS.
Bekväma stolar, mycket plats överallt, bra växellåda, kvick när det behövs och framförallt snygg (speciellt lacken).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Favoriten bland alla bilar jag ägt är väl utan tvekan min nuvarande Alfa 156 2.5 SW -04. En fröjd att köra, såväl på landsvägar som på bana, och har aldrig haft några problem. Den roligaste bil jag någonsin haft var nog min Alfetta 1.8 -76 dock. Varvvillig som få, gjorde 120 på tvåan, och körde ifrån alla kompisars vråltrimmade 240 utan att ens behöva anstränga mig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Favoritbilen är helt klart min R8 som jag haft i 1,5år ca, på plats två kommer nog bruksbilen En A6 Allroad 3.0 TDI fantastisk bil.. skillnaderna är att den ena kör man och den andra åker man sen saknar man visa grejer från gamla pärlor också.. men men..

V8 eller V10 R8:an? Manuell eller s-tronic.. Oerhört fin bil oavsett men nästan att jag föredrar den manuella V8:an när den fanns, . V10 och Stronic känns nästan som lite "fusk" om man vill köra bil istället för att åka.

Får man kalla det växellådsporr?
https://i.ytimg.com/vi/NmdC3f04fiI/maxresdefault.jpg

.....ännu en Allroadfantast alltså, och jag håller med om att man "ÅKER" i den... Det man börjar fundera på dock är hur länge man ska åka köra med den. Har en känsla att den kan bli väldigt dyr den dagen som luftfjädring och liknande börjar strula.... Har hittils klarat mig enbart med däck och service på 6000 mil.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk

Saknar min Ford Mustang HT-65 ibland.. (bra var den inte, amerikansk hammock... men rätt ball.
min bästa bil har nog varit Mercedes 280TE 4-Matic -99 (tills lådan rök)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv

Volvo v40 -01 190hk-ish 2.0T. Automat

Jag hade den bara ett år, köpte den för 2018 för 20 000 och då hade den bara gått 4500 mil. Helt fantastiskt bra skick, gick otroligt bra. Vid besiktningen ville de dubbelkolla lite med mig så inte mätaren fuskats med. Tidigare ägare var en gubbe som så gott som aldrig körde den mer än när det var dags för service. Sålde den sen för lite mer än jag köpte den för.

Köpte istället en passat 2009 som istället är den sämsta bil jag haft som också förolyckades av en älg. Rätt åt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

V8 eller V10 R8:an? Manuell eller s-tronic.. Oerhört fin bil oavsett men nästan att jag föredrar den manuella V8:an när den fanns, . V10 och Stronic känns nästan som lite "fusk" om man vill köra bil istället för att åka.

Får man kalla det växellådsporr?
https://i.ytimg.com/vi/NmdC3f04fiI/maxresdefault.jpg

.....ännu en Allroadfantast alltså, och jag håller med om att man "ÅKER" i den... Det man börjar fundera på dock är hur länge man ska åka köra med den. Har en känsla att den kan bli väldigt dyr den dagen som luftfjädring och liknande börjar strula.... Har hittils klarat mig enbart med däck och service på 6000 mil.

Gen 2, 2016 framåt finns bara med V10, eventuellt gick den att beställa med manuell låda från fabrik men jag är osäker, har inte sett någon till salu med det i varken sverige eller tyskland senaste åren. Första generationen med V8'a är fantastiskt tråkig att köra och även med V10 är det skillnad som natt och dag på de olika generationerna körmässigt, samt inredningen i en Gen1 är som att ta en tidsmaskin 15 år bak i tiden när det gasas och det svänger används givetvis paddlar, jag tyckte det var kul att rycka pinne förr i tiden men har blivit för gammal för det

Jag åkte på båda hjullager i Allroaden fram när den gått 10k mil.. det är kända brister på dom tydligen! i övrigt har den hållt sig någorlunda, kört den snart 9000 mil i min ägo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, jag menade E46. Jag hade bara två problem med den vad jag kan minnas. Fläkten och bränslepumpen. Båda gick på garanti genom återkallelse. I övrigt mycket välskruvad utan knarr i inredningen som många samtidiga bilar hade efter en bråkdel av tiden.

Nu när du säger det böt jag fläktmotstånd, satt inkilat fint bakom instrumentbrädan men var bara att läggas sig på rygg i sittbrunnen på passagerarsidan.
BMW's ersättningsartikel såg väldigt annorlunda ut mot orginaldelen så den var inte genomtänkt från start den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smack Jack:

Får nog ändå säga min VW Transporter T3 (felaktigt benämnt), gammal Televerketbil med 50 trötta dieselhästar. Det är sann glädje att sätta sig i den.

https://i.imgur.com/1hbGqDo.jpg

Fantastisk, vad drar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Gen 2, 2016 framåt finns bara med V10, eventuellt gick den att beställa med manuell låda från fabrik men jag är osäker, har inte sett någon till salu med det i varken sverige eller tyskland senaste åren. Första generationen med V8'a är fantastiskt tråkig att köra och även med V10 är det skillnad som natt och dag på de olika generationerna körmässigt, samt inredningen i en Gen1 är som att ta en tidsmaskin 15 år bak i tiden när det gasas och det svänger används givetvis paddlar, jag tyckte det var kul att rycka pinne förr i tiden men har blivit för gammal för det

Jag åkte på båda hjullager i Allroaden fram när den gått 10k mil.. det är kända brister på dom tydligen! i övrigt har den hållt sig någorlunda, kört den snart 9000 mil i min ägo

Fast det var just med "gated manual" som V8:an av gen1 var trevlig, tyckte den var klart trevligare att köra än V10:an då den var betydligt lättare. Men som sagt, det är öerhört ovanligt att hitta den beggad numera. Skulle inte förvåna mig om mindre än 10% som såldes var manuella. Gen 2 har nog som sagt aldrig funnits med manuell ens. Tycker aldrig man blir för gammal för manuell på något som inte inte kör dagligdags.

Bara hoppas man slipper det då, hade tänkt att köra bilen 1500-2000 mil till innan det är dags för nåt nytt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Skulle väll säga min V70 med 2.5T och automat från 2004, riktig arbetshäst. Det står mellan den och min gamla 245 från 93 som jag fortfarande ångrar att jag sålde iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bara haft fyra bilar så det är en lätt fråga : Min laserblåa Skoda Octavia RS.
Bekväma stolar, mycket plats överallt, bra växellåda, kvick när det behövs och framförallt snygg (speciellt lacken).

Grymt fin färg, har den på vår RS med. Hade ångest när vi beställde en Enyaq nu om jag skulle ta samma färg igen...
Fick bli Artic silver för att testa något nytt istället. Kommer säkert ångra mig när jag ser första med Racing blå på gatan.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Nissan micra 87

Inköpt för 5000:-

Service 1 gång ett luftfilter och 2l olja att fylla på med.

Såld 2 år senare och 3000mil mer på mätaren för 2000:-

Gick som ett skott mätaren ut som sluta vid 120 om ja i te minns fel felfritt i de 2 år jag ägde den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast det var just med "gated manual" som V8:an av gen1 var trevlig, tyckte den var klart trevligare att köra än V10:an då den var betydligt lättare. Men som sagt, det är öerhört ovanligt att hitta den beggad numera. Skulle inte förvåna mig om mindre än 10% som såldes var manuella. Gen 2 har nog som sagt aldrig funnits med manuell ens. Tycker aldrig man blir för gammal för manuell på något som inte inte kör dagligdags.

Fast sommarhalvåret så använder jag min princip dagligen (körde den 2000 mil förra året) och i stockholmstrafik är det trevligt med möjligheten till automat. I min värld är inte gen1 ett alternativ ens om jag fått den tyvärr..

Permalänk
Medlem

Nu blir man lite nostalgisk... Har inte äget en massa häftiga bilar men i slutet av 90-talet körde jag runt i en Peugeot 205 GTI Le Mans:

Inte min bil ovan men exakt så såg den ut. Riktigt kul att köra och inte särskilt dyr att äga.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]