Samsung nylanserar sig i Sverige med Galaxy Book Pro

Permalänk
Medlem

Fullhd. Trodde jag inte. Läste inte så noga innan jag beställde. Blir nog tyvärr att avbeställa den.
Beställde 15’ pro 360 men vill väl ha lite mer upplösning.
Om inte recensenterna är lyriska.....

/T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Så med andra ord en tämligen hyllande recension, men med reservationen att om du skapar en punktbelastning underifrån så triggas klickfunktionen på trackpad:en? Det låter inte katastrofalt, men det kan ju precis som du är inne på ha blivit åtgärdat till produktionsexemplar. Jag funderar lite kring när det skulle kunna bli ett reellt problem, dock?

Det är väl dock så man håller en dator om man inte har ett bord att ställa den på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teacer:

Fullhd. Trodde jag inte. Läste inte så noga innan jag beställde. Blir nog tyvärr att avbeställa den.
Beställde 15’ pro 360 men vill väl ha lite mer upplösning.
Om inte recensenterna är lyriska.....

/T

https://youtu.be/5GBcMVwp0nY?t=590

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av medbor:

Det är väl dock så man håller en dator om man inte har ett bord att ställa den på?

Absolut, men med punktbelastning precis under trackpad:en? Jag försöker inte försvara en konstruktion som inte är bra, men jag brukar själv hålla mina bärbara i hörnen. Att hålla i mitten känns som att det skapar lite sämre balans, så jag har nog aldrig gjort så.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

nu dök det upp student erbjudande men då ingår inga buds pro? någon som vet om det brukar vara så? alltså lägre pris men ingen förköp bonus

Permalänk
Medlem

Hmm, ser ju väldigt intressant ut. Jag var inne på att skaffa den nya iPad Pro, men frågan är om inte en Galaxy Pro 360 är betydligt roligare. Visst är det typiskt att det dyker upp nåt oväntat när man nästan har bestämt sig, eh.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tycker att 1920x1080 inte känns riktigt 2021. Bra för batteritiden, där 4k är en batteridödare.

Tyvärr få laptops bortsett från Surface och MacBook som kör med vettiga upplösningar på skärmarna.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Säkert en väldesignad produkt och så, men sedan Apple lanserade M1 känns inga x86-baserade datorer särskilt upphetsande längre.

Permalänk
Lego Master

Samsung, srsly. Ni gör mobiler med selfiekamera som är kapabla att filma i 4k. Men i era laptops är den ENDA kameran 720p?
Hur ända in i hela helvete tänker man där?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att 1920x1080 inte känns riktigt 2021. Bra för batteritiden, där 4k är en batteridödare.

Tyvärr få laptops bortsett från Surface och MacBook som kör med vettiga upplösningar på skärmarna.

Eller har jag missat något?

Finns ju Yoga Slim 7 PRO som kommer snart väl? 90hz och 2880 x 1800.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vedträd:

Säkert en väldesignad produkt och så, men sedan Apple lanserade M1 känns inga x86-baserade datorer särskilt upphetsande längre.

Windows on ARM känns ungefär lika uphetsande som apple. Dvs slak prinskorv.

Tycker 15.6" skärm på knappt över 1kg men ändå med 68wh batteri låter riktigt imponerande. Min relativt nyinköpta 14" väger 1.3kg och bara det tyckte jag var ganska imponerande. Undrar dock hur hållbarheten ser ut. Hur mycket sidotryck tål skärmen om den ligger i en hårt packad väska t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att 1920x1080 inte känns riktigt 2021. Bra för batteritiden, där 4k är en batteridödare.

Tyvärr få laptops bortsett från Surface och MacBook som kör med vettiga upplösningar på skärmarna.

Eller har jag missat något?

Jag har en yoga med 1440P och 14".
Ser ingenting på skärmen utan kör med 200% zoom

Har inte bästa synen dock, men 4k på en 14" låter som man behöver ha supersyn för att se något överhuvudtaget.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Tycker att 1920x1080 inte känns riktigt 2021. Bra för batteritiden, där 4k är en batteridödare.

Tyvärr få laptops bortsett från Surface och MacBook som kör med vettiga upplösningar på skärmarna.

Eller har jag missat något?

Själv sitter jag med en 4Kskärm på 27" för jobb och hemma.

Den är ändå mindre pixeltät än en 13" på 1920*1080.
Så någonstans kan jag väl ändå tycka att den upplösningen fungerar fint för 13"skärmar även idag faktiskt.

För 15 tum - börjar det väl kännas lite mer daterat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Är det bara jag som inte känner någonting för laptop-releaser längre? Tycker det känns som samma gamla skåpmat hela tiden (inget ont riktat mot just Samsung det gäller alla tillverkare).

Laptops? Jag tycker det är samma sak med telefoner också. Det prånglas ut ny modeller för sakens skull snarare än för att det finns ett behov eller en ny funktion som löser något.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Samsung, srsly. Ni gör mobiler med selfiekamera som är kapabla att filma i 4k. Men i era laptops är den ENDA kameran 720p?
Hur ända in i hela helvete tänker man där?

Ja jag har länge stört mig på det, varför ska kamerorna i laptops vara så dåliga jämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv sitter jag med en 4Kskärm på 27" för jobb och hemma.

Den är ändå mindre pixeltät än en 13" på 1920*1080.
Så någonstans kan jag väl ändå tycka att den upplösningen fungerar fint för 13"skärmar även idag faktiskt.

Ang. pixeltäthet, så beror det mycket på avståndet till skärmen. Tycker det är helt naturligt att en mobiltelefon har högre PPI än en laptop, samt att en laptop har högre PPI än en stationär.

Däremot så ser jag antingen 1600x900 (min laptop från 2012) eller 3200x1800 som den optimala upplösningen för en 13-tummare. Detta främst pga Windows mindre lyckade skalning av gränssnittet. I GNU/Linux (Gnome) funkar 1920*1080 bättre för mig. Efter att ha vant mig vid skärmen på min MacBook Air 13, så är det svårt att gå tillbaka till min Dell XPS 13 med 1920*1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Absolut, men med punktbelastning precis under trackpad:en? Jag försöker inte försvara en konstruktion som inte är bra, men jag brukar själv hålla mina bärbara i hörnen. Att hålla i mitten känns som att det skapar lite sämre balans, så jag har nog aldrig gjort så.

Tror hörnet räckte om jag förstod det rätt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon134512:

Ja jag har länge stört mig på det, varför ska kamerorna i laptops vara så dåliga jämt?

To be fair är det ju ett problem för hela laptop-branschen, men Samsung är ju ett enastående exempel på hur lite vanlig jävla internkommunikation och horisontell delning av teknologi skulle komma alla till gagn. Man tillverkar både mobiler och laptops (jag skiter i den interna uppdelningen, de säljs fortfarande under samma brand, tillochmed subbrand nu iochmed Galaxy-laptops).

Det är väl "liite" mer förlåtligt i de mer avgränsade tillverkarna, men det är ju inte så att högupplösta små kameramoduler är ovanliga längre. Och framförallt med alla gaminglaptops ute i det vilda, det vore ju rimligt att man kunde streama lite mer proffsigt on the fly. Eller bara ens se rimligt bra ut i ett jobbmöte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@UndaC: gillar ’missa inte’ bannern i hörnet, då syns det tillräckligt så man kan fundera på om man läst redan eller inte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Ang. pixeltäthet, så beror det mycket på avståndet till skärmen. Tycker det är helt naturligt att en mobiltelefon har högre PPI än en laptop, samt att en laptop har högre PPI än en stationär.

Däremot så ser jag antingen 1600x900 (min laptop från 2012) eller 3200x1800 som den optimala upplösningen för en 13-tummare. Detta främst pga Windows mindre lyckade skalning av gränssnittet. I GNU/Linux (Gnome) funkar 1920*1080 bättre för mig. Efter att ha vant mig vid skärmen på min MacBook Air 13, så är det svårt att gå tillbaka till min Dell XPS 13 med 1920*1080.

Ja själv har jag väl kanske inte samma, men snarlikt avstånd till skärmen oavsett om jag använder min surface pro eller skärmen till stationära. Så ja - i min ytterst subjektiva upplevelse av det här ( ) så är de två datortyperna ganska lika ändå. Här skiljer sig TV och mobil avsevärt däremot. Hööögst personlig upplevelse!

Anyhow.
Bra poänger hela vägen. Jag är med på spåret ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC: gillar ’missa inte’ bannern i hörnet, då syns det tillräckligt så man kan fundera på om man läst redan eller inte

👍
Nytt för idag. Så att vi enkelt kan lägga till med bara ett knapptryck

Så tanken är att nyheter som lyfts igen efter första dygnet får en sådan på sig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

👍
Nytt för idag. Så att vi enkelt kan lägga till med bara ett knapptryck

Så tanken är att nyheter som lyfts igen efter första dygnet får en sådan på sig.

Känns inte särskilt seriöst.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon42512:

Känns inte särskilt seriöst.

Jasså, på vilket sätt känns det oseriöst?
Det har efterfrågats en tydligare markering på saker vi lyfter igen så då tog vi fram en sådan.

Om det mer är att man inte tycker att vi borde lyfta något igen så finns alltid det strikt kronologiska flödet att tillgå:
https://www.sweclockers.com/arkiv

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Jasså, på vilket sätt känns det oseriöst?
Det har efterfrågats en tydligare markering på saker vi lyfter igen så då tog vi fram en sådan.

Om det mer är att man inte tycker att vi borde lyfta något igen så finns alltid det strikt kronologiska flödet att tillgå:
https://www.sweclockers.com/arkiv

"missa inte" känns lite sådär...sensationsjournalistik? Håller dock med om att det kan vara bra att markera vad som lyfts igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

👍
Nytt för idag. Så att vi enkelt kan lägga till med bara ett knapptryck

Så tanken är att nyheter som lyfts igen efter första dygnet får en sådan på sig.

Jag tyckte det här kändes ganska olustigt. Nyheten är redan från början skärmmande lik samsung-reklam, och med bannern så känns det verkligen som det ligger dold sponsring bakam. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet, men jag tycker det känns lite proffsigt oavsett.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon42512:

"missa inte" känns lite sådär...sensationsjournalistik? Håller dock med om att det kan vara bra att markera vad som lyfts igen.

Vi är öppna för förslag. Det är trots allt bara en textsträng som är lätt att ändra

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC Kanske "bump", för det är vad det är? Man kanske kan passa på att be om att bara bumpa saker som är minst en dag gammalt när man ändå är igång? Så vet man att man bara kan scrollla förbi de med banner om man kollar swec dagligen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av deeshu:

@UndaC Kanske "bump", för det är vad det är? Man kanske kan passa på att be om att bara bumpa saker som är minst en dag gammalt när man ändå är igång? Så vet man att man bara kan scrollla förbi de med banner om man kollar swec dagligen.

Vi vill helst använda oss av vanliga svenska termer, bump är självklart för forumiter men inte lika självklart för gemene man som besöker sweclockers (vilket är majoriteten av läsarna på plattformen).

Angående att flytta runt bland element löpande under dagen så kommer det alltid att ske i någon mån. Men vill man ha ett strikt kronologiskt flöde finns det alltid tillgängligt här:
https://www.sweclockers.com/arkiv

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av deeshu:

Jag tyckte det här kändes ganska olustigt. Nyheten är redan från början skärmmande lik samsung-reklam, och med bannern så känns det verkligen som det ligger dold sponsring bakam. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet, men jag tycker det känns lite proffsigt oavsett.

Jag personligen tog förgivet att denna nya 'MISSA INTE' "ribbon" var en ny slags sponsringslogga, som du påpeka kändes nyheten väldigt reklamig i både text och med 20 produktbilder på både hörlurar och mobiltelefoner från Samsung (det var väl även något nyligen med att geeks avlönar en person för att prata om Samsungs produkter i forumet) sen skrevs nyheten igår kväll och redan morgonen därpå blev den "bumpad" som något man inte får missa.

Så ja personligen ser jag ju nyheter om Samsung produkter här som ganska vinklade.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med inga AMD baserade alternativ och låga upplösningar. Ser inget med Samsungs lineup som skulle få mig att vilja välja dem framför tex. Lenovos Yoga Pro eller ideapad lineup med 90 Hz 2880*1800 displayer och 5800U, 5800H eller 5900HX CPUer för ett billigare pris, om inte thunderbolt är ett måste dvs. Samt med Lenovo så får man deras premium care service paket på köpet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|