Uppgradera webhallen D18 eller köpa nytt...

Permalänk

Uppgradera webhallen D18 eller köpa nytt...

Hej på er.

Jag köpte denna dator...

https://www.webhallen.com/se/product/289382-Webhallen-Config-.... komponentlista finns i fliken produktbeskrivning om ni följer länken till webhallen...

... i februari 2019.
Kanske inte mitt smartaste drag då den var påväg ut ur sortimentet (Vilket jag inte visste). Jag är väldigt dålig på allt vad gäller datorer, bygga eget och vad som är kompatibelt osv...
Jag skulle uppskatta enormt att få lite hjälp och tips på vad jag skulle kunna uppgradera. Jag planerar att spela Diablo 2 Resurrected när det släpps i höst och via hemsidan... https://www.systemrequirementslab.com/ så rekommenderas det att jag uppgraderar Grafikkortet då Videoram är 4 GB i min dator men det rekommenderas minimum 6 GB för D2 R.
Dessutom rekommenderas det att jag byter ut CPU till minimum IntelCore i5-9600K eller ett AMD Ryzen 5 2600 (Minimum som sagt). Och om jag byter ut dessa, blir det då en kedjereaktion att jag behöver ett nytt nätagg, kanske ett nytt chassi om det befintliga är för litet?

Då är frågan alltså, ska jag sälja denna dator begagnat och köpa något nytt eller kan ni rekommendera komponenter som skulle fungera några år till som inte kostar lika mycket som denna dator gjorde ny. Jag la ca 11 000 på denna dator.

Enormt tacksam för tips och rekommendationer!

Permalänk
Medlem

Din länk verkar inte fungera, så jag utgår lite från vad jag tror sitter i den. Först och främst så börjar jag med lite dåliga nyheter. Grafikkort i dagsläget är helt otroligt dyrt, kort som kostade runt 4000-5000kr för lite över ett år sedan säljs nu för nästan dubbelt så mycket. För att uppnå 6GB VRAM på ett nytt kort är det enda som finns i dagsläget RTX 2060 för 4999kr som bäst, som för ett halvår sedan kostade under 4000kr nytt i butik. Skippar du den delen tills marknaden skärpt till sig lär du få ett enormt mycket bättre pris.

Det som däremot går att göra utan att kosta brallan är att gå på ny CPU och moderkort. Den mest prisvärda i dagsläget om du frågar mig hade varit en i5 10400F eller en 11400F parat med ett B560 moderkort. Har du redan DDR4 kan du överväga att behålla de du har. Chassi, nätdel, diskar och den typen av grejer är väl värt att behålla och skulle du behöva en starkare nätdel kan den bytas ifall du får tag i ett bättre graffekort.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk

Hej BettyBoo...

Stort tack att du tar dig tiden att skriva
Attans att länken inte fungerade. Detta är mina komponenter...
PROCESSOR
AMD Ryzen 5 2400G.
GRAFIKKORT
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB.
MINNE
8GB (2x4GB) / 2666MHz.
HÅRDDISK
Samsung SSD 850 EVO 250GB.
HÅRDDISK
WD Blue 1TB.
MODERKORT
ASUS ROG STRIX B450-F Gaming.
KYLNING
AMD Wraith Stealth.
NÄTAGGREGAT (PSU)
Corsair TX550M 80+ Gold.
CHASSI
Fractal Design Focus G.
OPERATIVSYSTEM
Windows 10 Home 64-bit.

Jo precis, men man vill ju gärna att moderkort osv ska håll länge för det vore segt att uppgradera om 2 år igen. Men det kanske är något man får vänja sig vid med dagens utvecklingstempo...

Permalänk
Medlem

Med dom delarna så skulle jag rekommendera att gå på en 5600X då du kan använda alla dina nuvarande delar, men jag hade passat på att byta ut dina ram-stickor samtidigt då 8GB är i det lägre laget samt att 2666MHz är suboptimalt med dagens processorer

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Du kan nog få en tusenlapp för ditt nuvarande grafikkort. 1060 6gb är rekommenderat till spelet du nämner, med lite tur och kontinuerlig research kan du hitta ett sånt för 2-2.5k och köra med tills priserna blir vettiga igen. Kan vara en hyfsad uppgradering tillsammans med ovan nämnda.

Permalänk
Medlem

Jag hade bara tryckt i en amd 3600 eller 5600x samt 2x8gb 3200mhz ram (kostar runt 4500kr).

Då har du 6500kr över till en GPU. I vanliga fall hade jag sagt 3060 eller 3070 här men det finns ju inga gpuer alls. Men om du skulle hitta detta så går du ju från en 4 år gammal low end rig till senaste mid / high end

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Man kan säkert få tag i en beggad 3700x för strax över 2k, eller en 3600 för typ 1500, eller en 5600x för 3300kr(?). Sen snabbare och mer ram 2x8GB 3600Mhz. Då är vi uppe i typ 2500-4300kr i nyare grejor.

Sen går ju allt att sälja också, grafikkortet kanske 1000kr, par hundra vardera för cpu och de gamla ram minnena.

Det knepiga är ju nytt grafikkort.

Notera också att du ska ju inte ha grejorna förräns till i höst, så du kan ju köpa ny cpu/ram nu, sälja de gamla, sitta kvar på ditt 1050ti tills det dyker upp ngt beggat/nytt som faktiskt går att köpa, utan att vara för sjukt dyrt. Det är ju grafikkkort som är det jobbiga.

Permalänk

Fan va grymma ni är som hjälper till! Stort tack till alla rekommendationer och svar!
Nu har jag lite bättre koll