Sony: "Playstation 5 i fortsatt brist till våren 2022"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Playstation 5 i fortsatt brist till våren 2022"

Ihållande komponentbrist och skyhög efterfrågan gör att butikshyllorna väntas gapa tomma på Playstation 5 under lång tid framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Xbox Series X är slutsåld överallt. Detsamma gäller PS5. Enligt dåliga källor som jag har sett så leder playstation sin försäljning.
Och det var väl väntat då de alltid har haft fler användare. Men det får mig lite att tänka om Microsoft hade kunnat fått fram fler konsoler så kanske de hade kunnat haft högst försäljning. Och folk som är lite köpsugna av en ps5, kanske hade valt en xbox series x istället om den hade funnits. Och när deras kamrater har en sådan så skulle det kunna bli en liten snöbollseffekt.

Permalänk
Medlem

Imponerande att Sony lyckats få ut så många maskiner till spelsugna konsumenter 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xbox Series X är slutsåld överallt. Detsamma gäller PS5. Enligt dåliga källor som jag har sett så leder playstation sin försäljning.
Och det var väl väntat då de alltid har haft fler användare. Men det får mig lite att tänka om Microsoft hade kunnat fått fram fler konsoler så kanske de hade kunnat haft högst försäljning. Och folk som är lite köpsugna av en ps5, kanske hade valt en xbox series x istället om den hade funnits. Och när deras kamrater har en sådan så skulle det kunna bli en liten snöbollseffekt.

Jovisst, men de är väldigt snarlika i hårdvara, vilket gör att det nog inte är så mycket för MS att göra. De väntar båda på samma kretsar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hur tror ni kretstillverkningen kommer se ut/utvecklas inom närmsta året? Tal om nya fabriker i Europa och USA, men vad tror ni faktiskt händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Hur tror ni kretstillverkningen kommer se ut/utvecklas inom närmsta året? Tal om nya fabriker i Europa och USA, men vad tror ni faktiskt händer?

Tror inte de nya fabrikerna kommer tillverka så mycket det närmsta året, gissar på att de är ganska tidskrävande att få igång en sådan anläggning från grunden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lika bra att vänta på PS5 Pro då... som i sin tur blir bristvara?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Då kommer väl grafikkort från AMD också vara en bristvara fram tills minst 2022.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Då kommer väl grafikkort från AMD också vara en bristvara fram tills minst 2022.

Eller längre, konsoler har högre prio än lösa komponenter..

Källa? Ingen aning.. jag skumläste detta ett tag sen.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har nekat 2 av mina ordrar då jag redan har en. Kunde plockat ut dem och sålt, men hatar scalping!!!
Har redan en som jag fick dag 1. Hoppas bara att min nekan kommer till någon som verkligen ville ha en!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Eller längre, konsoler har högre prio än lösa komponenter..

Källa? Ingen aning.. jag skumläste detta ett tag sen.

Inte hundra, men tror jag har läst något sånt med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Här i Österrike har jag inte ens sett ett tecken på hur jag ens kan köpa en PS5a haha.
Mediamarkt, amazon t.ex. listar inte produkterna, alternativt att de är ur lager men inte mer än så. Finns inga intresse knappar, inga förbeställningar.
Mindre sidorna samma sak. Hade gärna skrivit up mig på en väntalista och helt enkelt få en när det är min tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Imponerande att Sony lyckats få ut så många maskiner till spelsugna konsumenter 🙂

Inte i sverige iaf

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Då kommer väl grafikkort från AMD också vara en bristvara fram tills minst 2022.

Lisa Su sa ju igår att RX 6000 kommer öka produktionen nästa kvartal.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Ps5 är för lågt prissatt för dagens penningvärde.

Permalänk
Medlem

Tur att jag fick fatt i två då, måste ju ha något i stugan med

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ps5 är för lågt prissatt för dagens penningvärde.

Utveckla

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Behöver inte sägas mer, ps2 och ps3 såldes för samma pris. Idag har folk mer pengar än då, i form av tillgångar samt möjlighet till krediter.
Förmodlingen steppar Sony upp till Ps5 pro och bumpar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Behöver inte sägas mer, ps2 och ps3 såldes för samma pris. Idag har folk mer pengar än då, i form av tillgångar samt möjlighet till krediter.
Förmodlingen steppar Sony upp till Ps5 pro och bumpar upp.

Ja, jobbigt att behöva slåss med underklassen om konsollerna... /s

Permalänk
Medlem

Så dom har släppt en ny playstation... jaha.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Behöver inte sägas mer, ps2 och ps3 såldes för samma pris. Idag har folk mer pengar än då, i form av tillgångar samt möjlighet till krediter.
Förmodlingen steppar Sony upp till Ps5 pro och bumpar upp.

Men konkurrensen är stenhård på casual gaming marknaden samt att det handlar om att sälja så många som möjligt. Tror inte denna generation kommer att se en pro uppgradering då Ps5 och Xbox series X redan är ”pro” om man jämför med Xbox series S.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ps5 är för lågt prissatt för dagens penningvärde.

Det är meningen. De tänker tjäna igen det på spel
De vill att så många som möjligt ska vilja köpa konsollerna sen får de betala 850kr per spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är meningen. De tänker tjäna igen det på spel
De vill att så många som möjligt ska vilja köpa konsollerna sen får de betala 850kr per spel

Fast nu är den för billig i förhållande till utbudet. Hade den kostat säg 8000kr hade det varit mycket bättre balans mellan utbud och efterfrågan. Och Sony hade fortfarande sålt lika mycket (dvs alla de kan tillverka).

Sen är det ett enormt PR problem att lansera en konsol för 8000kr, därför har Sony och MS valt att ha ett lågt pris även nu i början. Men det gör att det är svårt att få tag på konsoler och scalpers kan härja fritt.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Fast nu är den för billig i förhållande till utbudet. Hade den kostat säg 8000kr hade det varit mycket bättre balans mellan utbud och efterfrågan. Och Sony hade fortfarande sålt lika mycket (dvs alla de kan tillverka).

Sen är det ett enormt PR problem att lansera en konsol för 8000kr, därför har Sony och MS valt att ha ett lågt pris även nu i början. Men det gör att det är svårt att få tag på konsoler och scalpers kan härja fritt.

Konstigt att du vill ha ett högre pris,
köp en PS5 på Tradera i så fall , då får du tillgång och högre pris
Behövs ingen prishöjning för att få vad du önskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Inte i sverige iaf

Nästan alla på min vänlista är online med ps5 så det borde sålts en hel del i Sverige nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är meningen. De tänker tjäna igen det på spel
De vill att så många som möjligt ska vilja köpa konsollerna sen får de betala 850kr per spel

Ja, fortfarande för lågt.
När också en hel del konsoler ligger hos scalpers så tror jag säkert att deras försäljning av tillbehör och spel varit brutalt dålig i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ps5 är för lågt prissatt för dagens penningvärde.

Nej, det är bara världen som är upp och ner just nu. Utan pandemin så hade försäljningstempot varit lägre. Det är två faktorer som spelar in just nu:
1. Folk har mer pengar över och är uttråkade för att de inte får resa, festa o.s.v.
2. FOMO, människan är ett flockdjur och när folk ser att det är slut/brist så blir man rädd att man missar något viktigt och vill också vara med och leka.
...så ta bort 1. och 2. så hade den varit prissatt precis lagom.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Konstigt att du vill ha ett högre pris,
köp en PS5 på Tradera i så fall , då får du tillgång och högre pris
Behövs ingen prishöjning för att få vad du önskar

Jag vill inte ha högre pris, jag vill ha större utbud.
Men orsaken till bristen på de nya konsolerna i butiker och att scalpers härjar fritt beror på det låga riktpriset. Det var allt jag skrev och menade.

Inga kunder vill ha högre priser, så höjer man priset är det färre som vill köpa och med ett visst pris så blir det balans mellan utbud och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nej, det är bara världen som är upp och ner just nu. Utan pandemin så hade försäljningstempot varit lägre. Det är två faktorer som spelar in just nu:
1. Folk har mer pengar över och är uttråkade för att de inte får resa, festa o.s.v.
2. FOMO, människan är ett flockdjur och när folk ser att det är slut/brist så blir man rädd att man missar något viktigt och vill också vara med och leka.
...så ta bort 1. och 2. så hade den varit prissatt precis lagom.

Sett till allt annat som mobiler, datorer m.m så har inte de följt utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Är det nån butik i Sverige som man ens kan ställa sig i kö på nu?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature