Vart kan man hitta en high-end CRT monitor?

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta en high-end CRT monitor?

Hej. Behöver tips på att hitta en bra CRT. Vet någon vart man kan gå?
Jag hade tänkt använda den för spel men också till att jobba med bilder och konst, som behöver en högre skärmupplösning.
Har koll på tradera och facebook grupper/marketplace men de som kommer upp hanterar inte en hög upplösning.

Permalänk
Medlem

Vad klassar du som hög upplösning? Få CRTs klarar högre upplösningar då behovet för det inte finns i tekniken på samma sätt som lcder mm

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad klassar du som hög upplösning? Få CRTs klarar högre upplösningar då behovet för det inte finns i tekniken på samma sätt som lcder mm

Vad som helst över 1600x1200 tycker jag är en hög upplösning för en CRT (vilket jag hoppas inte anses som för högt för att kunna hitta nu för tiden).

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här: https://www.webhallen.com/se/product/5232-Samsung-CRT-22-1200...

Hade en sådan hemma innan föräldrarna tyvärr körde den till tippen. Fruktansvärt bra bild på den vill jag minnas, dock kanske den är lite svår att få tag på.

Edit: tror vid närmare efterforskning att det var en 900nf vi hade, inte 1200nf. Dock, den verkar ju vara rätt optimal om det går att få tag på en sådan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kan rekommendera den här: https://www.webhallen.com/se/product/5232-Samsung-CRT-22-1200...

Hade en sådan hemma innan föräldrarna tyvärr körde den till tippen. Fruktansvärt bra bild på den vill jag minnas, dock kanske den är lite svår att få tag på.

Edit: tror vid närmare efterforskning att det var en 900nf vi hade, inte 1200nf. Dock, den verkar ju vara rätt optimal om det går att få tag på en sådan.

En sådan verkar exakt som vad jag letar efter, nu måste man bara hitta en som faktiskt säljs haha

Permalänk
Medlem

En av de brutalaste CRT-trådar jag känner till är den här på hardforum:
https://hardforum.com/threads/24-widescreen-crt-fw900-from-eb...
Den handlar om Sonys widescreen FW900 som var en av top of the line modellerna på den tiden...
*edit* Tråden är från 2005 och lever fortfarande med typ 500 sidor

...

Det fanns en kille i den tråden som heter LAGRUNAUER (även kallad Unkle Vito) som sålde och reparerade skärmar men vet inte om han gör det längre... (kolla ebay?)
Jag vill även minnas det var någon kille här på Swec som köpte från honom, men som sen fick problem med skärmen pga fraktskada eller nått sånt Det här var dock flera år sen, så minnet är skakigt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En av de brutalaste CRT-trådar jag känner till är den här på hardforum:
https://hardforum.com/threads/24-widescreen-crt-fw900-from-eb...
Den handlar om Sonys widescreen FW900 som var en av top of the line modellerna på den tiden...

Det fanns en kille i den tråden som heter LAGRUNAUER (även kallad Unkle Vito) som sålde och reparerade skärmar men vet inte om han gör det längre... (kolla ebay?)
Jag vill även minnas det var någon kille här på Swec som köpte från honom, men som sen fick problem med skärmen pga fraktskada eller nått sånt Det här var dock flera år sen, så minnet är skakigt!

Skärmporr!

Hade själv en Illyama 22" då det begav sig.
Den klarade 2048x1536 i 70Hz eller så, men det var tydligt att det var för hög upplösning för skuggmasken då det var suddigt och konvergensen inte var perfekt.
1600x1200 var bättre i 85Hz.
Det svåra med analogt är ju att man hela tiden dunkar mot vad tekniken klarar vid höga upplösningar.
Även med sjukt dyra BNC kablar så är inte hög upplösning och hög uppdatering garanterat att vara skarpt.
Och då får man pruta på en, t.ex. att köra 75Hz i stället för 85Hz.
Plus att många CRT'er accepterade högre upplösningar än vad dom egentligen kunde visa.
D.v.s. du matar den med fler pixlar än vad skuggmaskens dotpitch kan klara av.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Plus att många CRT'er accepterade högre upplösningar än vad dom egentligen kunde visa.

Ja, framför allt så accepterade de högre upplösingar än vad som stod i "säljbroschyren". Vilken upplösning man kan visa är helt avhängigt vilka svepfrekvenser man håller sig inom.

Men om upplösningen är vettig eller ej är en annan femma. Svärta -JA! Färgåtergivning -Ja! Men skärpa... njaee en CRT aldrig kan mäta sig med en modern skärm på det området.

Jag kör oftast min NOKIA 445Xi i 1440x1080 eller 1280x1024 för jag tycker text blir mest lagom då. Men den klarar utan problem att visa 2560x1920.

OBS! En bra sak att ha med sig också när man använder CRT tillsammans med moderna operativsystem är att renderingmotorerna idag för visning av fonter är optimerade för att sudda till typsnitten så de blir mjukare för ögat / mer lättlästa - och dessa algoritmer är anpassade till lcd-skärmarnas "subpixlar". Detta vill man generellt stänga av (i den mån det går)! Det förbättrar inget för CRT-skärmar utan gör bara bilden suddigare i onödan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En av de brutalaste CRT-trådar jag känner till är den här på hardforum:
https://hardforum.com/threads/24-widescreen-crt-fw900-from-eb...
Den handlar om Sonys widescreen FW900 som var en av top of the line modellerna på den tiden...
*edit* Tråden är från 2005 och lever fortfarande med typ 500 sidor

...

Det fanns en kille i den tråden som heter LAGRUNAUER (även kallad Unkle Vito) som sålde och reparerade skärmar men vet inte om han gör det längre... (kolla ebay?)
Jag vill även minnas det var någon kille här på Swec som köpte från honom, men som sen fick problem med skärmen pga fraktskada eller nått sånt Det här var dock flera år sen, så minnet är skakigt!

Jag har haft en sådan Sony FW900, var absolut galet var bra bild det var på denna skärm!
Kan varmt rekommendera den till OP om hen ska har en riktigt bra och SKRAP crt-skärm.

Var först när den gick sönder jag gick över till ett köra LCD-IPS skräm, detta var så sent som 2010...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hittade en 1200NF på blocket men nån annan fick tag på den innan mig

Skrivet av Knashatt:

Jag har haft en sådan Sony FW900, var absolut galet var bra bild det var på denna skärm!
Kan varmt rekommendera den till OP om hen ska har en riktigt bra och SKRAP crt-skärm.

Var först när den gick sönder jag gick över till ett köra LCD-IPS skräm, detta var så sent som 2010...

Har hört mycket bra om dem, men undrar om man kan ens fortfarande hitta en sådan i Sverige. Har kollat in andra länders marknadssidor också, och märkte att CRT marknaden verkar olyckligtvis extra slö här