Har inte läst hela tråden och vet inte vad jag ska söka på för att se om detta redan besvarats, men jag är inte övertygad av ovanstående uträkning. Som jag förstått det ska man av varje hundralapp ens brytande genererar i överskott betala 28,97 % i egenavgifter. Därmed återstår 71,03 kronor. Sedan ska man betala en viss andel av hela överskottet (inte av de 71,03 % som återstår när egenavgifterna betalats) i inkomstskatt/kommunalskatt. Om denna för räkneexemplets skull antas vara 30 % blir kommunalskatten 30 kr. Det blir alltså 28,97 kr + 30 kr = 58,97 kr som ska in till Skatteverket och alltså ca 41 kr kvar. (Med 32 % kommunalskatt blir det ca 39 kr kvar.)
EDIT: Om jag förstår @mmaattees inlägg korrekt blir det med 30 % kommunalskatt 71,03 kr × 70 % = 50 kr kvar, eller 48 kr kvar med 32 % kommunalskatt. Det är extremt frustrerande för mig att jag inte lyckas lista ut detta från Skatteverkets dokumentation.
Denna siffra kan i praktiken säkert bli både högre och lägre beroende på olika faktorer såsom hur stor ens sammanlagda årsinkomst är. Detta är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna redogöra för, men jag tror att min uträkning ovan är en bra utgångspunkt.
För att förtydliga så är alltså, om jag förstått saken rätt, den "effektiva" skattesatsen på överskottet av brytning marginalskatten plus 28,97 %. Om det @mmaattee skriver stämmer är den "effektiva" skattesatsen på överskottet av brytning 28,97 % + (100 % − 28,97 %) × marginalskatten. Så har man en marginalskatt på t ex 32 % behöver man för varje hundralapp ens brytning genererar i överskott betala
100 kr × (28,97 % + 32 %) = 61 kr
till Skatteverket – inte
100 kr × (28,97 % + (100 % − 28,97 %) × 32 %) = 52 kr
som man skulle kunna tro.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag vill bara lära mig hur det faktiskt ligger till, men tycker inte det är så lätt att läsa sig till.
EDIT: Jag har säkert fel, för den uträkning som resulterar i att man ska betala 52 kr är ju rimligare. Hoppas någon kan bringa klarhet. Varför ska det vara så otroligt krångligt?