Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Inget internet i nya lägenheten. Förbannad. Blir utan bra många hundralappar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Inget internet i nya lägenheten. Förbannad. Blir utan bra många hundralappar.

Dela internet med telefonen via usb tills du har det fixat
(i den mån du kan då förstås)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inte läst hela tråden och vet inte vad jag ska söka på för att se om detta redan besvarats, men jag är inte övertygad av ovanstående uträkning. Som jag förstått det ska man av varje hundralapp ens brytande genererar i överskott betala 28,97 % i egenavgifter. Därmed återstår 71,03 kronor. Sedan ska man betala en viss andel av hela överskottet (inte av de 71,03 % som återstår när egenavgifterna betalats) i inkomstskatt/kommunalskatt. Om denna för räkneexemplets skull antas vara 30 % blir kommunalskatten 30 kr. Det blir alltså 28,97 kr + 30 kr = 58,97 kr som ska in till Skatteverket och alltså ca 41 kr kvar. (Med 32 % kommunalskatt blir det ca 39 kr kvar.)

EDIT: Om jag förstår @mmaattees inlägg korrekt blir det med 30 % kommunalskatt 71,03 kr × 70 % = 50 kr kvar, eller 48 kr kvar med 32 % kommunalskatt. Det är extremt frustrerande för mig att jag inte lyckas lista ut detta från Skatteverkets dokumentation.

Denna siffra kan i praktiken säkert bli både högre och lägre beroende på olika faktorer såsom hur stor ens sammanlagda årsinkomst är. Detta är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna redogöra för, men jag tror att min uträkning ovan är en bra utgångspunkt.

För att förtydliga så är alltså, om jag förstått saken rätt, den "effektiva" skattesatsen på överskottet av brytning marginalskatten plus 28,97 %. Om det @mmaattee skriver stämmer är den "effektiva" skattesatsen på överskottet av brytning 28,97 % + (100 % − 28,97 %) × marginalskatten. Så har man en marginalskatt på t ex 32 % behöver man för varje hundralapp ens brytning genererar i överskott betala

100 kr × (28,97 % + 32 %) = 61 kr

till Skatteverket – inte

100 kr × (28,97 % + (100 % − 28,97 %) × 32 %) = 52 kr

som man skulle kunna tro.

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag vill bara lära mig hur det faktiskt ligger till, men tycker inte det är så lätt att läsa sig till.

EDIT: Jag har säkert fel, för den uträkning som resulterar i att man ska betala 52 kr är ju rimligare. Hoppas någon kan bringa klarhet. Varför ska det vara så otroligt krångligt?

Precis så!

Förstår din frustration, jag har jobbat som bland annat ekonomichef och controller och har mycket erfarenhet av SKV och ekonomi (utöver ekonomiexamen), det var inte självklart för mig när jag läste det första gången. Gissar på att det kommer komma ytterligare ett tydliggörande från dem hur man ska deklarera mining när det strömmar in deklarationer för det till dem i år, men de brukar inte vara så proaktiva i deras arbete tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fantastiskt, kan vi få en källa på detta? Citera gärna eller hänvisa till var i texten detta står beskrivet

När ska jag deklarera bitcoin och andra kryptovalutor?
Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har:

sålt kryptovaluta
bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor
bytt en kryptovaluta mot en FIAT-valuta, ex USD
betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
lånat ut kryptovaluta
använt kryptovaluta som spelinsats.

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...
Det är vad skatteverket säger.

Så om man kör NiceHash så ligger valutan kvar hos dom ända tills du väljer att flytta den har du då flyttat den så ska du skatta för pengarna.

Kör du på något annat ställe och flyttar dom till din plånbok på ett annat ställe då ska du skatta för dom direkt för då har du gjort ett uttag.

Om jag jobbar massa övertid och väljer att inte ta ut dom pengarna men dom får vara kvar i företaget inte får jag skatta för dem förens jag tar ut dem?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När ska jag deklarera bitcoin och andra kryptovalutor?
Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har:

sålt kryptovaluta
bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor
bytt en kryptovaluta mot en FIAT-valuta, ex USD
betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
lånat ut kryptovaluta
använt kryptovaluta som spelinsats.

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...
Det är vad skatteverket säger.

Så om man kör NiceHash så ligger valutan kvar hos dom ända tills du väljer att flytta den har du då flyttat den så ska du skatta för pengarna.

Kör du på något annat ställe och flyttar dom till din plånbok på ett annat ställe då ska du skatta för dom direkt för då har du gjort ett uttag.

Om jag jobbar massa övertid och väljer att inte ta ut dom pengarna men dom får vara kvar i företaget inte får jag skatta för dem förens jag tar ut dem?

Tyvärr så räcker det inte med att översiktsläsa och anse att man förstått allt vad som står i den länken (som med mycket annat från SKV). För det första så är huvudsyftet av dem där att beskriva hur du deklarerar allting hur du deklarerar krypto förutom mining. Om du läser under rubriken "Omkostnadsbelopp" så ser du tydligt denna punkt:

• Om du minade dina bitcoin är ditt omkostnadsbelopp marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, det vill säga samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen.

Där står det klart och tydligt att det inte alls är såsom du säger, utan att mining skall deklareras som inkomst av tjänst och det belopp som skall tas upp är "marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen". Alltså spelar det ingen roll om du har kvar allt på Nicehash eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

[...]egenavgifter är fullt avdragsgilla, vilket innebär att du drar av dem mot ditt överskott och sedan är vinsten det som blir kvar. Det är sedan vinsten om du betalar din egna marginalskatt på. Det betyder alltså att du, om du ligger på 50% marginalskatt, endast får kvar (100%-28,97%)*50% = 35.52% av det överskott du genererar.

Jag förstår inte riktigt detta stycke. Både egenavgifter och marginalskatt är ju produkter. Det blir la ingen skillnad om man tar 100 x 0,2897 x 0,5 eller 100 x 0,5 x 0,2897. Ens nettoöverskott blir detsamma.

När du skriver att egenavgifter är avdragsgilla framstår det som något positivt, vilket det säkert är, men jag känner mig just nu för dum för att förstå det. Så har du tid och ork får du gärna förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag förstår inte riktigt detta stycke. Både egenavgifter och marginalskatt är ju produkter. Det blir la ingen skillnad om man tar 100 x 0,2897 x 0,5 eller 100 x 0,5 x 0,2897. Ens nettoöverskott blir detsamma.

När du skriver att egenavgifter är avdragsgilla framstår det som något positivt, vilket det säkert är, men jag känner mig just nu för dum för att förstå det. Så har du tid och ork får du gärna förklara.

Ah nä uträkningen blir (100 - 0,2897) x 0,5

Om du har 100kr kvar efter kostnader så ska du först dra bort dina egenavgifter på det, det görs genom ett schablonavdrag på 25% i deklarationen. Då får du kvar 75 kr, det är sedan dessa 75 kr som du ska betala inkomstskatt på, i detta exempel 50%, och du får då kvar 75 * (1-0,5) = 37,5 kr. Det som kommer gå till skatteverket är alltså 100-37,5=62,5 kr. Av detta är 25 kr egenavgifter och 37,5 kr inkomstskatt.

Uträkningen ovan skulle gett: 100 kr * 0,25 * 0,5 = 12,5 kr

Sidenote: för er som läser detta och undrar varför jag använder 25% så är det för det är så man gör vid deklarationen. Schablonavdrag om 25% första året. Sedan får du under nästa år ett slutskattebesked som kanske säger att det skulle blivit 28% i egenavgifter och då stämmer du av det mot nästa års schablonavdrag om 25% och lägger på mellanskillnaden. Sedan rullar man vidare på detta sätt år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Dela internet med telefonen via usb tills du har det fixat
(i den mån du kan då förstås)

Tack, det var en bra idé!
Men jag hann ringa och höra mig för hur lång tid det tog för dem att släppa min port så jag kunde anlita en ny leverantör och då fungerade det utmärkt efter nån minut. 😂 "Vi hade visst glömt boka på din anslutning" eller vad hen sa. Toppen om man hamnat underst i kön och det hade tagit flera dagar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tyvärr så räcker det inte med att översiktsläsa och anse att man förstått allt vad som står i den länken (som med mycket annat från SKV). För det första så är huvudsyftet av dem där att beskriva hur du deklarerar allting hur du deklarerar krypto förutom mining. Om du läser under rubriken "Omkostnadsbelopp" så ser du tydligt denna punkt:

• Om du minade dina bitcoin är ditt omkostnadsbelopp marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, det vill säga samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen.

Där står det klart och tydligt att det inte alls är såsom du säger, utan att mining skall deklareras som inkomst av tjänst och det belopp som skall tas upp är "marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen". Alltså spelar det ingen roll om du har kvar allt på Nicehash eller inte.

Så du menar att man ska sitta och räkna om för var 4'e timme vad man har fått för värde då det går upp och ner hela tiden och när det går ner så ska man räkna förlust?
Finns inte en människa som sitter och räknar så och deklarerar för det.
Dessutom måste något rapportera in uppgiften till skatteverket med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Så du menar att man ska sitta och räkna om för var 4'e timme vad man har fått för värde då det går upp och ner hela tiden och när det går ner så ska man räkna förlust?

Tyvärr är det så det ser ut idag med de regler som skatteverket har. Något som gör det lite lättare är att du kan skapa rapporter i nicehash där man kan läsa ut det mesta. Jag har gått över till ethermine nu istället och där får jag en utbetalning varannan vecka istället vilket gör det lite lättare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Ah nä uträkningen blir (100 - 0,2897) x 0,5

Om du har 100kr kvar efter kostnader så ska du först dra bort dina egenavgifter på det, det görs genom ett schablonavdrag på 25% i deklarationen. Då får du kvar 75 kr, det är sedan dessa 75 kr som du ska betala inkomstskatt på, i detta exempel 50%, och du får då kvar 75 * (1-0,5) = 37,5 kr. Det som kommer gå till skatteverket är alltså 100-37,5=62,5 kr. Av detta är 25 kr egenavgifter och 37,5 kr inkomstskatt.

Uträkningen ovan skulle gett: 100 kr * 0,25 * 0,5 = 12,5 kr

Sidenote: för er som läser detta och undrar varför jag använder 25% så är det för det är så man gör vid deklarationen. Schablonavdrag om 25% första året. Sedan får du under nästa år ett slutskattebesked som kanske säger att det skulle blivit 28% i egenavgifter och då stämmer du av det mot nästa års schablonavdrag om 25% och lägger på mellanskillnaden. Sedan rullar man vidare på detta sätt år efter år.

Oj, såg precis min dunderblunder
Jag menade självklart inte att skriva x 0,29 utan x 0,71 såklart!

Om vi istället för enkelhetens skull sätter egenavgifter till schablonen 25 % så blir uträkningen:
100 x 0,75 x 0,5

Och det var detta jag inte förstod när du sa att egenavgifter är avdragsgilla och att dessa ska beräknas innan man skattar. För det blir ingen skillnad på 100 x 0,75 x 0,5 respektive 100 x 0,5 x 0,75

Enda fördelen jag kan se med att beräkna egenavgifterna först är att man möjligtvis hamnar något lägre procentmässigt på sin inkomstskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tyvärr är det så reglerna är ja. Du är inte den enda som tycker att reglerna är helgalna
Dock har skatteverket sedan några år tillbaka förenklat deklarationen lite. Tidigare behövde du redovisa varenda trade och utdelning i din deklaration. Nu behöver du bara redovisa summan av alla dina vinster och summan av alla dina förluster (per kryptovaluta). Dock behöver du fortfarande själv ha koll på exakt värde vid varje trade/utdelning (i ditt fall var 4:e timme) eftersom du annars inte kan räkna ut din summa korrekt

EDIT: för att förtydliga så tror jag inte du någonsin gör en "förlust" när du minar. Du räknar på ditt anskaffningsvärde och skattar direkt på det. Då får du ett omkostnadsbelopp. När du sedan säljer så gör du antingen en vinst eller förlust (och gör du förlust får du dra av 70% av förlusten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Oj, såg precis min dunderblunder
Jag menade självklart inte att skriva x 0,29 utan x 0,71 såklart!

Om vi istället för enkelhetens skull sätter egenavgifter till schablonen 25 % så blir uträkningen:
100 x 0,75 x 0,5

Och det var detta jag inte förstod när du sa att egenavgifter är avdragsgilla och att dessa ska beräknas innan man skattar. För det blir ingen skillnad på 100 x 0,75 x 0,5 respektive 100 x 0,5 x 0,75

Enda fördelen jag kan se med att beräkna egenavgifterna först är att man möjligtvis hamnar något lägre procentmässigt på sin inkomstskatt?

Aah nu förstår jag vad du undrade!

Om egenavgifterna inte hade varit avdragsgilla så hade man inte fått räkna skattekostnaden på nettot, det hade då blivit:

Egenavgift: 100*0,25 = 25
Inkomstskat: 100*0,5 = 50

Skatter och avgifter hade då blivit totalt 75 kr istället för 67,5. Att något är avdragsgillt betyder att du får minska din beskattningsbara inkomst med hela det beloppet. Sen är det också såsom du säger att det kan påverka marginalskatten om du ligger under 50%-gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Aah nu förstår jag vad du undrade!

Om egenavgifterna inte hade varit avdragsgilla så hade man inte fått räkna skattekostnaden på nettot, det hade då blivit:

Egenavgift: 100*0,25 = 25
Inkomstskat: 100*0,5 = 50

Skatter och avgifter hade då blivit totalt 75 kr istället för 67,5. Att något är avdragsgillt betyder att du får minska din beskattningsbara inkomst med hela det beloppet. Sen är det också såsom du säger att det kan påverka marginalskatten om du ligger under 50%-gränsen.

Ah, nu förstår jag. Ganska uppenbart egentligen om jag använt hjärnan Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Som andra här redan har sagt så är det exakt så som SKV har bestämt att det är. Finns inget att göra för att undkomma det tyvärr, utan att det skulle innebära skattefusk förstås.

Eftersom du har nämnt att du använder nicehash (som betalar ut var 4e timme) så är det dock så att de sparar den exakta växelkursen dina utdelningar har haft historiskt och har en rapportfunktion där du kan ladda ut en rapport som summerar och räknat ut totalen som du ska deklarera åt dig. Det blir med andra ord inte särksilt jobbigt att få fram det beloppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Ah, nu förstår jag. Ganska uppenbart egentligen om jag använt hjärnan Tusen tack!

Haha

Permalänk
Medlem

En intressant tanke: Vissa mining pools tillåter att man pausar utbetalningar helt och hållet. Skulle jag kunna pausa min utbetalning och strategiskt lägga den när valutan är värd som minst? För att därefter casha in i SEK när valutan står som högst? Mellanskillnaden blir kapitalskatten om 30 %, vilket är betydligt lägre än egenavgifter + inkomstskatt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

En intressant tanke: Vissa mining pools tillåter att man pausar utbetalningar helt och hållet. Skulle jag kunna pausa min utbetalning och strategiskt lägga den när valutan är värd som minst? För att därefter casha in i SEK när valutan står som högst? Mellanskillnaden blir kapitalskatten om 30 %, vilket är betydligt lägre än egenavgifter + inkomstskatt....

Hmm.. inte tänkt på det, men jo. Så borde det gå att göra.. Tror jag.. xD

Förutsätter ju dock att det går ned..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Hmm.. inte tänkt på det, men jo. Så borde det gå att göra.. Tror jag.. xD

Förutsätter ju dock att det går ned..

Krypto går alltid ner (och upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Rent spontant skulle jag säga ja på den frågan. Men om du klarar av att hitta tillfällen då den är värd som minst och tillfällen då den står som högst tror jag det är betydligt mer lönsamt för dig att helt enkelt börja trade:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Rent spontant skulle jag säga ja på den frågan. Men om du klarar av att hitta tillfällen då den är värd som minst och tillfällen då den står som högst tror jag det är betydligt mer lönsamt för dig att helt enkelt börja trade:a

Haha sant. Om man minear och gör på "mitt sätt" så både förvärvar, spekulerar och slutligen investerar man i en och samma soppa

Permalänk
Medlem

T-rex borttaget från NiceHash. Är det säkert att mina om man sitter på äldre installation?
Vågar inte köra igång den. Har alltid fått bäst rate med denna

https://www.nicehash.com/blog/post/t-rex-plugin-temporarily-d...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToirRisker:

T-rex borttaget från NiceHash. Är det säkert att mina om man sitter på äldre installation?
Vågar inte köra igång den. Har alltid fått bäst rate med denna

https://www.nicehash.com/blog/post/t-rex-plugin-temporarily-d...

"No current users are affected by the new download since we will not update to an unverified source."

Så pillar du inte på någon ny nedladdning från annan källa så borde det ju vara ok.
Hade själv tänkt att testa den iso. Phoenix som NiceHash tidigare "attackerat" men skjuter väl lite på det nu då...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

"No current users are affected by the new download since we will not update to an unverified source."

Så pillar du inte på någon ny nedladdning från annan källa så borde det ju vara ok.
Hade själv tänkt att testa den iso. Phoenix som NiceHash tidigare "attackerat" men skjuter väl lite på det nu då...

Jisses, nicehash vill bli den dominerande minern.
Därför dom håller på såhär säkert.
Jag har iaf inte uppgraderat sedan 0.19.14 (väldigt stabil för min del).

Permalänk
Medlem

Satan i gatan vad vi stiger.

Var bara tvungen att ta en screen grab från portföljen.

Let's go, to the moon!

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Satan i gatan vad vi stiger.

Var bara tvungen att ta en screen grab från portföljen.

https://i.ibb.co/crf8d9P/Screenshot-20210508-192522-MEW-wallet.jpg

Let's go, to the moon!

Soft, vad har du för hastighet på din miner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Soft, vad har du för hastighet på din miner?

Jag ligger runt 100 MH/s med mitt 3080.
Kan komma upp i ca 102 men minnena blir varmare än jag vill tillåta då.

Iallafall nu när det blivit varmare ute så har jag dragit ned överklockningen något på minnena.

Har ett vattenblock liggandes så det blir nästa projekt.
Fram tills nu har jag inte brytt mig så mycket då temperaturerna varit under kontroll men i takt med varmare väder så är det nog bäst att bita i det sura äpplet och installera blocket nästa helg då det är långhelg 😁

Helt sjukt att jag snart är uppe i 2xROI sedan februari med ett enskilt 3080.

Visa signatur

Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag ligger runt 100 MH/s med mitt 3080.
Kan komma upp i ca 102 men minnena blir varmare än jag vill tillåta då.

Iallafall nu när det blivit varmare ute så har jag dragit ned överklockningen något på minnena.

Har ett vattenblock liggandes så det blir nästa projekt.
Fram tills nu har jag inte brytt mig så mycket då temperaturerna varit under kontroll men i takt med varmare väder så är det nog bäst att bita i det sura äpplet och installera blocket nästa helg då det är långhelg 😁

Helt sjukt att jag snart är uppe i 2xROI sedan februari med ett enskilt 3080.

Det är helt sjukt!
Ca 500kr/3070/vecka 😅

Det kan fan inte fortsätta såhär? Det måste väl ner snart???
Funderar starkt på att köpa en till 3070 😅😂😂
(Polaren funderar på att sälja sin begagnade 3070 till mig för 7000kr, när han får sin 3080 i veckan tydligen).

Vad tycker ni om det? Känns som att det kan vara värt the gamble 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Det är helt sjukt!
Ca 500kr/3070/vecka 😅

(Polaren funderar på att sälja sin begagnade 3070 till mig för 7000kr, när han får sin 3080 i veckan tydligen).

En 3070 för 7 000kr???? köp köp köp

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Det är helt sjukt!
Ca 500kr/3070/vecka 😅

Så med nuvarande situation skulle det ta dig strax över 14 veckor för ROI.

Jag hoppas på att det fortsätter uppåt men för köp av ny hårdvara skulle jag inte räkna med att priserna stannar där dem är eller går upp.

Sen får vi väl se också vilken påverkan EIP 1559 får.
Har hört att det kan sänka rewards med omkring 30%.

Personligen skulle jag nog kört på det i din situation om du har pengar över och du gör det för att du tycker det är kul och inte för pengarna i sig. Men jag skulle vara försiktig med större investeringar än så.

Visa signatur