Hur länge har du jobbat som längst på ett och samma ställe?

Permalänk
Avstängd

Hur länge har du jobbat som längst på ett och samma ställe?

Förr i tiden fick många jobb när de var 14 år och jobbade sen på samma arbetsplats tills de gick i pension. Att få guldklocka efter 25 års trogen tjänst var inte så ovanligt.
Nu för tiden så ser arbetsmarknaden helt annorlunda ut och personer som jobbat över tio år är inte så många.

Hur länge har du jobbat som längst på en och samma arbetsplats? Behöver inte vara på samma position på företaget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Jag har själv aldrig stannat längre än drygt sex år på samma arbetsplats.
Är 47år och haft rätt många anställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

53 här, och mitt senaste jobb har jag haft i ca 4 år nu, det är det längsta jobb jag nånsin har haft, men det är en rätt så god arbetsplats med mkt. bra kollegor och ett företag som inte bara skiter på sina medarbetare - jag är allergisk emot orättvisa, så jag brukar inte vara så länge inom ett företag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite av en "lifer" på det bolag jag jobbar på idag, blev indragen i ett projekt av en kursare på KTH i 2009 och det har bara rullat på sedan dess. Så det blir ju typ 12-13 år snart? Vid det här laget har jag t.o.m. hunnit bli delägare.

Har ju sett mig om efter annat ett par gånger, men har varje gång konstaterat att jag gillar företaget jag jobbar på, att jag får en skälig lön för mödan, och har jäkligt bra villkor.

Hellre en nyckelperson i ett litet företag än en pussel i maskineriet på något större och utomlands...

Permalänk
Medlem

Körde 14 år i en brödfabrik! Fastande där efter gymnasiet och var ett stabilt jobb så man kunde flytta hemifrån. Sen blev det nästan fem år som supporttekniker på Elgiganten och just nu ett år som IT-Tekniker/1st Line. Shit, man har redan jobbat 20 år inser jag nu!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Snart 14 år på nuvarande arbetsplatsen.
Trivs extremt bra så ser ingen anledning att byta

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Cirka 14 år och det är på mitt nuvarande jobb. Började 2007 men har under åren jobbat på flera olika positioner. Innan dess har jag som längst varit 4-5 år på samma ställe.

Permalänk
Medlem

"Utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst" tilldelas den som har visat nit och redlighet såsom anställd hos staten under minst 30 år."

Någon på Sweclockers som hunnit få en sådan utmärkelse månntro?

Permalänk
Inaktiv

10 år inom kommunen, hittills. Jobbar fortfarande där

Permalänk
Medlem

Jag jobbar för närvarande på ett av Sveriges största bolag inom telekom. Härom veckan "firade" vi en person som varit anställd i bolaget i 40 år.

40 år

Jag har inte ens fyllt 30... och jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i sedan Maj 2019 (dock först som konsult i ett drygt år).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag jobbar för närvarande på ett av Sveriges största bolag inom telekom. Härom veckan "firade" vi en person som varit anställd i bolaget i 40 år.

40 år

Jag har inte ens fyllt 30... och jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i sedan Maj 2019 (dock först som konsult i ett drygt år).

Imponerande siffror!

För en tid sedan gratulerade vi en dam som jobbat 50 år på min arbetsplats. Kort därefter gick hon i välförtjänt pension. Hon började som 17-åring och arbetade ända till 67. Enligt egen utsago var hon nöjd med arbetsgivaren och såg ingen anledning till att byta

Själv blir det väl pension närmare 70 (om inte senare )..

Permalänk
Medlem

5 år och det var ett stort misstag, var 4 år efter andra lönemässigt när jag slutade.

Efter 5 år sitter man också i ett träsk där man inte lär sig ett skit längre utan bara det mest nödvändiga.

Permalänk
Medlem

Har varit på samma ställe i ~8 år nu men uppdelat på 2 perioder om 4 år vardera.
Som mek-konstruktör kommer jag aldrig hitta ett bättre jobb då jag får konstruera oerhört roliga konstruktioner utan ekonomiska begränsningar vilket tillåter en att ta ut svängarna rejält i sin kreativitet.

Men och det är ett stort men är att arbetsplatsen ligger 5mil från hemmet vilket gör att det blir lite tid i bilen med allt det medför(tid, bränslekostnader och slitage på bil).
Tyvärr kommer detta medföra att jag inte kommer vara kvar resten av livet om man nu inte går med på fortsatt hemarbete efter pandemin(vi kör hemma nu) ett par dagar i veckan.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

14 år inom vården. Nu vikarie med mycket ledighet.

Har tänkt sluta länge då jag inte behöver jobba längre men har sagt "bara ett år till". Gjorde väl så 4 ggr iaf. Droppen blev när jag inte fick min semester över sommaren då blev jag vikarie istället, så får de sin personal och jag min ledighet.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd

Trivs man på ett jobb så finns det ingen anledning att byta förutom om man vill få upp lönen. Siffrorna än så länge är ungefär som jag trodde att de flesta stannar mellan 4-6 år på varje ställe.
Lite förvånande är att så många har jobbat över 10 år får jag väl säga men det tyder på att det är en bra arbetsplats och absolut inget negativt.

Det jag samtidigt vill få fram av denna lilla undersökning är också att företagen är så anti mot att anställa personer över 55år då de ser problemen med att personen snart ska gå i pension. Själv ser jag nog det att man får en erfaren person som säkerligen kommer jobba hela vägen fram till pension då chansen att hitta ett nytt jobb är väldigt liten. Om nu personen jobbar fram till 67 års ålder så är det 12 år och då dubbelt så länge mot vad merparten av de yngre stannar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

14 år ungefär, men det är ett stort företag och har varit rätt olika positioner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Har varit på samma ställe i ~8 år nu men uppdelat på 2 perioder om 4 år vardera.
Som mek-konstruktör kommer jag aldrig hitta ett bättre jobb då jag får konstruera oerhört roliga konstruktioner utan ekonomiska begränsningar vilket tillåter en att ta ut svängarna rejält i sin kreativitet.

Men och det är ett stort men är att arbetsplatsen ligger 5mil från hemmet vilket gör att det blir lite tid i bilen med allt det medför(tid, bränslekostnader och slitage på bil).
Tyvärr kommer detta medföra att jag inte kommer vara kvar resten av livet om man nu inte går med på fortsatt hemarbete efter pandemin(vi kör hemma nu) ett par dagar i veckan.

Fem mil är inte så farligt men givetvis nöter det både på sig själv och på bilen. Att ha gång eller cykelavstånd är väldigt skönt får man ändå säga. Har själv pendlat allt ifrån 1m till 10 mil enkel resa. Mina första två jobb låg drygt en timme bort med buss och det funkade i sju år allt som allt. Då var det ena jobbet dessutom skiftjobb.

Senaste 10 åren har jag haft hemmakontor och det är väldigt skönt men samtidigt lite tråkigt när man tappar kontakten med arbetskamrater. På nuvarande jobb så är det inte möjligt ändå då vi fyra sitter utspridda över hela Sverige så man kör telefon istället.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Jobbade ungefär 10 år på... SweClockers/Geeks. Räknar jag med frilansande och lite annat blir det väl uppåt 13-14 år. Vi får se om något i framtiden slår det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det jag samtidigt vill få fram av denna lilla undersökning är också att företagen är så anti mot att anställa personer över 55år då de ser problemen med att personen snart ska gå i pension. Själv ser jag nog det att man får en erfaren person som säkerligen kommer jobba hela vägen fram till pension då chansen att hitta ett nytt jobb är väldigt liten. Om nu personen jobbar fram till 67 års ålder så är det 12 år och då dubbelt så länge mot vad merparten av de yngre stannar.

Nästan ordagrant vad jag brukar framföra i sådana sammanhang. Eh jag skrev först en längre kommentar men såg sedan att jag bara upprepade vad du redan sagt.

Obs jag är inte 55+ själv!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

3 år på mitt nuvarande, 6 år på förra och 10 år på det tidigare, och några år här och där på andra jobb innan detta. Kommer säkert byta igen, vill gärna lära mig nytt och har upptäckt att min "superskill" är att ordna upp saker, driva förändring, teknikförnya, och det händer inte så ofta om man stannar kvar tyvärr.

Hade gärna stannat på nuvarande ett tag men om utmaningarna inte blir där så får man gå vidare. Är också rädd för att jag blir "obsolete" och tappar jobbet till yngre kollegor så jag strävar hela tiden att försöka vara långt framme inom min genre. Min bakgrund inom infrastruktur, mjukvaruutveckling, projektlednig och analytics ger mig ofta en liten edge då jag brukar ha koll på hela kedjan.

Nästa utmaning tror jag blir som IT chef till ett bolag <>100? anställda ish, Saknar det mindre bolaget och vore jäkligt kul att gå tillbaka igen med all erfarenhet man har nu.

Permalänk
Medlem

5 år. Kände att lönetrappan hade stannat av helt och jobbet var monotomt. Många av de bra kollegorna hade slutat, så fanns inte mycket kvar. Tänkte att det kanske bara var arbetsplatsen och ledningen (hade sjukt gammaldagsa chefer som inte ville ändra något).
Bytte inom samma bransch och jobbade på nya stället ett år innan jag började att uppleva samma sak. Slutade med att jag hoppade på två år YH och bytte bransch helt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att vi byter jobb så ofta här men i andra länder så stannar man kanske hela livet på samma företag(och klättrar inom det). Själv är jag uppe i 4 år nu på samma arbetsplats men jobbar aktivt för att komma ifrån och in på nya banor!

Permalänk
Medlem

4,5 år har jag varit på nuvarande stället (första jobbet efter examen). Dock en stort bolag och bytte tjänst för 1,5 är sedan med helt andra arbetsuppgifter. Även om det är ganska bekvämt så är jag sugen på att prova något nytt, framförallt eftersom lönen inte är den bästa. Ska nog försöka hitta något nytt i början av nästa år tror jag.

Permalänk
Medlem

Menar du samma arbetsplats eller samma företag?
Har varit på samma ställe i 11år men för fem olika företag. Den jag jobbade längst tid för var 6 år. Dvs jag jobbar som inhyrd/konsult.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Är väl 4-5 år som mest, både på förra jobbet och nuvarande. Så länge det är roligt och de fortsätter höja lönen en rimlig nivå givet vad jag bidrar med så har jag inga problem att jobba kvar till pensionen. Har inget behov av att byta “bara för att” utan det ska ju vara något som är dåligt med nuvarande arbetsplats och som blir bättre på någon annan för att det skall vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

"Utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst" tilldelas den som har visat nit och redlighet såsom anställd hos staten under minst 30 år."

Någon på Sweclockers som hunnit få en sådan utmärkelse månntro?

Den är inte så svår faktiskt 5 år vardera på FMV, FM, FOI, FRA, SÄPO och UD, klart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag har själv aldrig stannat längre än drygt sex år på samma arbetsplats.
Är 47år och haft rätt många anställningar.

Lika gammal är jag, men med en anställning.
27år och hämtade ut "guldklockan" för två år sedan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jobbade på samma plats från att jag var 12 tills strax innan jag fyllde 22. Ganska många år i huset han det bli, naturligtvis inte heltid, men ungefär som 15åring började jag faktiskt jobba heltid vid sidan om gymnasiet.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Är inne på mitt 6:e år här på SweClockers nu och helt klart min längsta anställning än så länge. Var många timanställningar hit och dit innan jag lyckades landa här och få något mer stadig ekonomi, sen är jobbet rätt roligt också. Bonus.

Permalänk
Medlem

Har arbetat på samma ställe sedan sommaren 2010, så snart 11 år. Sedan ett par år tillbaka är jag student på heltid och arbetar endast extra på helger. Studierna är dock inom en annan branch så jag kommer behöva byta arbetsgivare när jag är färdig.