Hur länge har du jobbat som längst på ett och samma ställe?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horvendile:

Nästan ordagrant vad jag brukar framföra i sådana sammanhang. Eh jag skrev först en längre kommentar men såg sedan att jag bara upprepade vad du redan sagt.

Obs jag är inte 55+ själv!

Är inte heller 55+ men man närmar sig de 50 och risken är att ens värde sjunker då. Än så länge är jag inte orolig då jag senaste månaderna fått tre förfrågningar om att söka nya jobb så något har man gjort rätt.
Nu har jag bara varit på nuvarande jobb i drygt 1½ år och känner mig absolut inte färdig än då jag inte ens hunnit komma igång på riktigt i och med covid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Längsta är 8 år men det har verkligen varierat. Kortaste är 9 månader
Märks på kollegor att de oftare och oftare byter efter kortare tid (sub 6 år).
Jag är lite mitt emellan. Vill gärna jobba minst 5 år på något ställe om stället "tillåter" det - dvs att jag trivs mm.
Men tanken på att jobba 20 år på ett ställe är lite... oroväckande.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Engagerar mig för mycket i mina arbetsplatser generellt så jag blir insyltad i så mycket. Det gör att jag lätt får göra mycket olika saker även om jag borde bara göra en sak.
Underlättar väl att jag inte drivs av lön också.

Men om jag inte utvecklas så kollas ju vidare. Däremot så kan vad jag utvecklas i vara väldigt skiljt från vad jag ska jobba med.

Komplettering
Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Tycker det är intressant att vi byter jobb så ofta här men i andra länder så stannar man kanske hela livet på samma företag(och klättrar inom det). Själv är jag uppe i 4 år nu på samma arbetsplats men jobbar aktivt för att komma ifrån och in på nya banor!

Det finns nog fler anledningar varför det är så här men i Sverige tror jag många byter jobb pga antingen utvecklingsmöjligheten stannar av eller att man vill ha mer lön. Jobbar du på samma företag hela ditt liv så kommer du också få vara nöjd med den vanliga 2% i löneökning varje år även om du gjort ett bra eller ett dåligt år. Byter man istället jobb så kan du mycket väl höja lönen både 2-10000 kr på ett bräde givetvis beroende på vilken bransch man jobbar i. Går säkert att öka lönen mer också med lite tur.
Ser man i andra länder så premierar man de som gjort ett bra jobb på ett helt annat sätt tror jag men samtidigt kanske man inte får de "säkra" 2% istället.

Skrivet av Dahle86:

Menar du samma arbetsplats eller samma företag?
Har varit på samma ställe i 11år men för fem olika företag. Den jag jobbade längst tid för var 6 år. Dvs jag jobbar som inhyrd/konsult.

Sorry, ni konsulter räknas inte Jag skulle säga att du ska rösta på 4-6 års alternativet då du varit anställd som längst 6 år på ett företag men fortsätter på samma arbetsplats med ny chef.

Skrivet av xfade:

Lika gammal är jag, men med en anställning.
27år och hämtade ut "guldklockan" för två år sedan.

Det är imponerande får jag väl säga, jag har nog ett par kompisar som uppnått det också eller är väldigt nära då de fått jobb efter skolan och sen helt enkelt blivit kvar. Är man bara nöjd så finns det ingen anledning att byta bara för att. Är det dessutom ett större företag så kan man ofta ha möjlighet att byta arbetsuppgifter eller avdelningar beroende på vad man har i grunden. Sen är det mycket annat som spelar in också då livet och jobbet ska passa ihop med pendling, bostad, barn och liknande.

Jag har själv bott i fyra olika städer med rätt stort avstånd mellan så hade varit svårt att jobba kvar. Flytten har skett pga jag eller sambon har fått jobb i annan ort och då vi valt att inte skaffa barn så är det ett mycket lättare beslut att röra på sig.
Bott i Östhammar -> Aneby -> Strängnäs och nu Västerås. (Sista flytten var inte jättelång men underlättar att sambon har gångavstånd till jobbet istället för att pendla två timmar per dag)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Brukar vara 10 år på varje arbetsplats.. inne på mitt 3 år nu på detta arbete . fyller om par år 50.. blir svårare byta jobb äldre man blir. Så det blir troligtvis ett jobb byte till innan pension.

Permalänk
Medlem

17 år, trivs än och ser ingen anledning att sluta. Prioriterar arbetsmiljö och kollegor över lönen.

Permalänk
Vila i frid

Mellan 1 - 4 år förrutom 24 år på Ericsson. Inom Ericsson aldrig längre än 4 år med samma typ av jobb. Tekniker/rep, Instruktör, ICT/BST-utveckling, hw/sw analog/digital/radio utveckling RBS882, IT-support, hw/sw analog/digital/radio utveckling RBS884, produktionsautomation usa hw/sw, hw/sw 3G RNC. Vill och kan man lära sig nytt är det enkelt att hitta arbetsgivare. Just nu inne på det femte året för en arbetsgivare där halva styrkan jobbar åt Ericsson, men inte jag - som förmodligen blir mitt sista jobb innan pension (om knappt ett år). Tröska c#, .net, python och sql i molnet är tråkigare än att köra hoj.

Permalänk
Medlem

Vi har haft ett par stycken på min arbetsplats som har gått hem efter 45-47 år, väldigt häftigt!
Känns som att det är för mycket studier nu så då man väl kommer till en arbetsplats på heltid så är man oftast 25-30 år gammal.

För mig blir det 13år på denna arbetsplats i år.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Jobbade 8 år som truckförare/plock på ett lager. Som inhyrd bemanning under hela tiden. Jag frågade om fast tjänst när man ändå hade personal inhyrd på heltid, men nepp. Glad att slippa det nu.
Nu kör jag tåg och har varit snart 4 år på samma företag sedan examen. Det går inte att klättra högre inom företaget, och lönen är fast enligt lönestege. Men jobbet är soft, och är man sjuk behöver man inte jobba ikapp alá kontorsanställd tex.

Permalänk
Medlem

C:a 8 år. Statlig anställning; trivdes bra, bra atmosfär och arbetstidsrelaterade förmånerna var goda. Men löneutveckligen var det som till slut fick mig att byta jobb.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande på min första anställning efter 8 år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Trivdes väldigt bra på min första arbetsplats. Blev utmanad, fick utvecklas och växte mycket som person, samtidigt som jag fick nya intressanta roller. Sökte inte nytt jobb, men strax innan jag skulle fylla moppe på arbetsplatsen fick jag ett intressant erbjudande utomlands som jag inte kunde tacka nej till. Så knappt 15 år på min första arbetsplats. Nu tre år in på min nya.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Hm, 3½ år hos nuvarande arbetsgivare, och det är nog det längsta om man ser till anställd för samma juridiska person. Mitt första jobb (exkl. sommarjobb) varade dock nästan sex år, men det var inom två olika aktiebolag på två olika orter som drevs av samma person i slutänden, så det beror väl lite på hur man räknar ...
Har dock inga planer på att byta arbetsgivare än, så förhoppningsvis kan jag svara otvetydigt om ett par år.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

14år för närvarande and counting
Blev anställd 2007 och fyller 35 i år.

Har man roligt, bra kollegor, varierande/intressanta uppgifter och ganska fritt när det kommer till vart/när man jobbar - så är det svårt att slita sig. Och att man känner att man bidrar/utvecklas till/av jobbet.
Med det sagt så har väl lönen blivit lite lidande under vissa år, även om jag tycker att jag "kommit i kapp" ganska bra.

Ska dock inte sticka under stolen med att jag mer än en gång tittat på andra jobb, men vem har inte gjort det mitt i en omorganisation eller när stressen varit lite väl påtaglig under lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har själv aldrig stannat längre än drygt sex år på samma arbetsplats.
Är 47år och haft rätt många anställningar.

Doppelgänger! Sex år är max jag stannat.

Har dessutom jobbat som konsult ungefär hälften av alla år, så sett många arbetsplatser och haft många kollegor. De som stannat länge hade nog mått bra av att röra på sig lite oftare är min generella spaning...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Lego Master

Befintlig arbetsplats, började hösten 2008 så det blir 12½ år nu. En hel drös olika positioner och ansvarsområden dock, från lowly kundtjänstknegare till sysadmin för en massa spännande skit.

Man kan väl säga att jag "gjort karriär" här, så man är ju lite insyltad i nästan allt. Har en del att säga till om inom mina områden, just pga min rätt långa erfarenhet inom bolaget. Bekvämt och lagom mycket förändring. Jag är nöjd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

6 år nu, näst längsta anställningen jag haft. Företaget är ca 50 år gammalt men ingen av mina arbetskamrater har jobbat mer än 20, de flesta mycket mindre än så. Delvis pga låg lön men mestadels pga förslitningsskador etc. Ingen under de 6 år jag arbetat där har gått i ålderspension på en avdelning med ca 100 pers, rekordet är förtidspension vid 62. En försiktig uppskattning är att ca 5% av arbetarna är över 50 år gamla, 1-2% över 60. Det sker en ganska stor utslagning kring 40-45 år verkar det som, med arbetsskador etc. Då flyttas man till annan avdelning och sedan brukar det bli försäkringskassan eller något annat verkar det som.
(Den största utslagningen är dock märkligt nog mellan 20-25 år tycks det, min tolkning är att om man klarar några år utan arbetsskador så går det 20 år till, men många får ont i en axel, knä, rygg, handled redan efter några månader och då är det ju kört, det var fel yrke tyvärr)

Så det vettefan om det (löpande bandet) är en framtidsbransch. Borde nog byta medan tid är. Men till vad?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Sötast

Är 35
Just börjat nytt jobb.
5.5 år är det längsta vilket var föregående företag. Dock har jag rört mig väldigt mycket på företaget så blev aldrig riktigt monotont.

Samtliga jobb innan dess har varit 6-18 månader, ofta på grund av att företag gick i konkurs, några gånger har jag lämnat pga personliga skäl.

Permalänk
Medlem

Passerat 8 år nu på samma ställe...
Har fått nya möjligheter med några års mellanrum, dubblat lönen och har en halv mille låst i aktier i ett incitamentsprogram så det är lite svårt att lämna.
Just nu är jag trött och bitter, men har samtidigt något nytt på gång internt. Om det inte blir av så kommer jag nog inte vara kvar om ett år.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av glemmy:

halv mille låst i aktier i ett incitamentsprogram

Mina fådda Ericsson-optioner blev helt plötsligt värdelösa 2002. Att hänga upp sig på att företaget går bra är nog ett sämre drag än att flytta på sig och få en större bredd i sitt cv.

Permalänk
Medlem

Jag har varit 17 år i sträck vid en och samma arbetsgivare.

Den arbetsgivaren var ett bemanningsföretag och under dem åren så var jag uthyrd till 29 olika kundföretag. Om man räknar avdelningar istället, för jag har varit vid olika avdelningar och gjort olika slags arbetsuppgifter vid samma företag, så blir det ungefär 50 olika avdelningar. Uppdragens längd har varit från några timmar till ett drygt år som längst. Totalt blev det drygt 160 olika uppdrag för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Mina fådda Ericsson-optioner blev helt plötsligt värdelösa 2002. Att hänga upp sig på att företaget går bra är nog ett sämre drag än att flytta på sig och få en större bredd i sitt cv.

Jo håller med - dock bara låst i 4 år. Om ett år löper första året ut och kan jag börja casha in varje år efter det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

5,5 år och fortsätter.
Innan det var det 5 år på ett annat företag. IT-konsult med samma uppdragsgivare i hittills totalt 10,5 år även om både ansvar/arbetsuppgifter/lön utvecklats över tiden. Några av kollegorna har varit med hela tiden även om det tillkommit rätt många nya.
Bitvis varit väldigt mycket jobb där man behövt täcka upp för 2-2,5 tjänster ensam och löneutvecklingen har väl inte direkt speglat det ansvaret.

Ibland har man velat byta till något annat när det varit lite väl mycket jobb. Men det finns många delar som är rätt positiva med nuvarande. Bra kultur och stämning inom företaget, bra kollegor, hyfsat fritt jobb osv.
Det har utlovats befattningsbyte i år och dessutom har jag fått fler kollegor och det söks aktivt efter ännu fler men svårt att hitta på/till mindre ort låångt upp i Norrland.

Har en kompis som byter jobb vartannat år el så, hoppat runt mycket mellan olika jobb/orter och trivs ingenstans.
Hans längsta anställning var runt 5 år och det var också där han trivdes bäst, vill tillbaka men kombinationen av bostadbrist och att det inte riktigt funnits ute rätt tjänster har hindrat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Doppelgänger! Sex år är max jag stannat.

Har dessutom jobbat som konsult ungefär hälften av alla år, så sett många arbetsplatser och haft många kollegor. De som stannat länge hade nog mått bra av att röra på sig lite oftare är min generella spaning...

Jag jobbar nu som säljare och i vanliga fall så får man se mellan 5-15 företag på en vecka, i vissa fall är det bara ett kontor men många gånger får man en liten kort rundvandring på fabriken. Ibland undrar man ens hur de hittar någon som vill jobba på stället med tanke på arbetsmiljö och arbetssätt och ibland är det enormt häftigt att få se hur saker och ting går till. När man dessutom kommer från industribranchen som industrielektriker så är det ännu roligare att se hur olika företag har löst samma problem på så många olika sätt.

Skrivet av Shudnawz:

Befintlig arbetsplats, började hösten 2008 så det blir 12½ år nu. En hel drös olika positioner och ansvarsområden dock, från lowly kundtjänstknegare till sysadmin för en massa spännande skit.

Man kan väl säga att jag "gjort karriär" här, så man är ju lite insyltad i nästan allt. Har en del att säga till om inom mina områden, just pga min rätt långa erfarenhet inom bolaget. Bekvämt och lagom mycket förändring. Jag är nöjd.

När dessa möjligheter finns så är det riktigt roligt och ännu bättre om man dessutom vill klättra och göra karriär. Jag har själv inga såna planer utan är rätt nöjd med den position jag nu har och har haft senaste 12 åren men för fyra olika företag.

Skrivet av Pirum:

6 år nu, näst längsta anställningen jag haft. Företaget är ca 50 år gammalt men ingen av mina arbetskamrater har jobbat mer än 20, de flesta mycket mindre än så. Delvis pga låg lön men mestadels pga förslitningsskador etc. Ingen under de 6 år jag arbetat där har gått i ålderspension på en avdelning med ca 100 pers, rekordet är förtidspension vid 62. En försiktig uppskattning är att ca 5% av arbetarna är över 50 år gamla, 1-2% över 60. Det sker en ganska stor utslagning kring 40-45 år verkar det som, med arbetsskador etc. Då flyttas man till annan avdelning och sedan brukar det bli försäkringskassan eller något annat verkar det som.
(Den största utslagningen är dock märkligt nog mellan 20-25 år tycks det, min tolkning är att om man klarar några år utan arbetsskador så går det 20 år till, men många får ont i en axel, knä, rygg, handled redan efter några månader och då är det ju kört, det var fel yrke tyvärr)

Så det vettefan om det (löpande bandet) är en framtidsbransch. Borde nog byta medan tid är. Men till vad?

Låter som ett slitigt jobb som kanske skulle gå att automatisera för att få bort en del förslitningsskador och trista arbetsmoment. Ibland går det att göra förvånande mycket med robotar eller maskiner men det krävs en investering från företaget. Kanske kan tipsa er om vem ni kan kontakta om det finns intresse.

Vad det gäller 20-25 åringarna så tror jag helt enkelt att det är sämre virke i dessa än de äldre som inte är lika bekväma av sig. De äldre anser att det ska göra lite ont att jobba för annars har man inte gjort något, de yngre tycker det är ett skit och letar sig till något nytt istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

4.5 år på kiosk(er) först som förman sen handlare/ägare. Rekommenderas inte, hade 2-3 år 2 veckor semester per år. Jobbade 6 dagar i veckan, som lägst 55h upp till 70h.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbade 4 år på ett ställe innan jag bytte. Det var det längsta hittills. Har varit ca 6 månader på nuvarande men nu blir det byte igen om ca 2 veckor.

Tycker också att kollegor och arbetsmiljön är bland det viktigaste men samtidigt känner jag ändå att lönen ska reflektera ens värde för företaget. Så efter insikten att jag legat rätt lågt så har jag försökt jobba mig upp och det har jag. På ett år har min lön nästan ökat 10k brutto med ganska liknande villkor i övrigt så trivs jag bra på det nya stället kan jag nog stanna där länge.

Permalänk

Kvar på mitt första jobb sen studier, så 5 år nu om man inte räknar med sommarjobb 2 år i rad tidigare på samma företag.
Bra arbetsmiljö, schyssta villkor och trevliga kollegor gör mycket.

Permalänk

Har flyttat ganska mycket efter studierna så jag har tyvärr bara hunnit vara 1-2 år på varje jobb hittills. Men tanken med nuvarande är att jag ska försöka stanna 3-5 år innan jag letar efter nästa möjlighet. Chansen/risken finns ju att man blir kvar längre, men då ska jag trivas extremt bra och utvecklas obehindrat inom det jag vill (vilket jag inte tror)

Permalänk
Medlem

20+ här.
Bekvämligheten står högt i kurs hos mig.
Bor väldigt billigt och med ~10 minuter till jobbet.
Så varje arbetsdag spenderar jag MAX 30 minuter utöver arbetstiden hemifrån.
Det är en lyx som är svårt att sätta pengavärde på.

Skulle jag vilja byta jobb så har jag gott om kontakter via jobbet som är intresserade.
Men problemet är ju att det innebär en flytt, och en ny extremt dyr bostad, för att inte tala om pendling.
Och även om den högre lönen garanterat skulle kunna svälja en stor del av den extra kostnaden så kan den ju inte kompensera för all extra tid som spenderas på att bara ta sig till och från jobbet.

Ser många "dagsländor" i jobbet.
Och frågan som alltid dyker upp när man ser ett CV med 2-3 år på varje plats är ju skall vi verkligen spendera dyra pengar och tid på att få den här personen certifierad/utbildad/upplärd när de pengarna/tiden med stor sannolikhet kommer att försvinna?
Det är inte för inte man sätter större värde på en kollegas "Det är en bra grabb" än ett imponerande CV.

Permalänk
Avstängd

Drygt 2 år än så länge, vilket förhoppningsvis blir många fler. 😀

Man vet vad man har, inte vad man ska få. Förstår inte varför så många hoppar runt så ofta för? Hittar ni inget ni trivs med? Eller är det så viktigt att jaga upp lönen?