Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Kunde du köpa det via svenskt VISA-kort alltså?

Japp, funkar fint för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.Bergstrm:

Hej! Har säkert tagits upp i forumet redan (försökt söka men får endast resultat för den aktiva sidan), men jag undrar om det finns någon nackdel att köpa ett spel för PS4 och sedan uppgradera (Gratis). Går jag miste om något jämfört med att köpa PS5 versionen? Detta för att helt enkelt spara några kronor eftersom PS4 spelen verkar vara något billigare.

Tack på förhand!

I flera fall är tom PS4 versionen mycket billigare, FF7 är ett sådant exempel. Under reorna som varit gick spelet att få tag på för 350kr vilket är mer än halva priset mot vad PS5 kommer att kosta när den väl landar i butik. Visst, man får lite extra småkrafs med PS5 versionen men inget som jag personligen tycker är värt flera hundralappar.

Spider-Man är däremot ett sådant spel som knappt är billigare på PS4, om man vill ha Remastered och det vill man nog. Ultimate versionen som även innehåller Miles Morales är bäst valuta för pengarna istället för att köpa vanliga Spider Man, uppgraderingen samt Miles Morales.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

I flera fall är tom PS4 versionen mycket billigare, FF7 är ett sådant exempel. Under reorna som varit gick spelet att få tag på för 350kr vilket är mer än halva priset mot vad PS5 kommer att kosta när den väl landar i butik. Visst, man får lite extra småkrafs med PS5 versionen men inget som jag personligen tycker är värt flera hundralappar.

Spider-Man är däremot ett sådant spel som knappt är billigare på PS4, om man vill ha Remastered och det vill man nog. Ultimate versionen som även innehåller Miles Morales är bäst valuta för pengarna istället för att köpa vanliga Spider Man, uppgraderingen samt Miles Morales.

Det är en röra med PS5-uppgraderingen för FF7 också, i vissa fall gratis, i vissa fall kostar. Såvida inte Squenix ändrade sig.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Returnal anlände för en stund sedan. Jobbar hemifrån men förbereder för ett litet test på lunchen, dock kräver min PS5 lite underhåll med uppdateringar och liknande, har inte använt den på ett tag så får se hur det blir.

Permalänk
Inaktiv

Resident Evil 8: Village (People?) går att köpa för 499kr. PS4-utgåvan då, men uppgraderingen ska vara gratis. PS5-box kostade 560kr när jag tittade imorse.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-4-s...
https://www.power.se/gaming/playstation/playstation-spel/resi...

Tipsade om det imorse men kan vara värt ett tips här ifall någon inte kollar Elgiganten eller fyndtråden: #19060990

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Resident Evil 8: Village (People?) går att köpa för 499kr. PS4-utgåvan då, men uppgraderingen ska vara gratis. PS5-box kostade 560kr när jag tittade imorse.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-4-s...
https://www.power.se/gaming/playstation/playstation-spel/resi...

Tipsade om det imorse men kan vara värt ett tips här ifall någon inte kollar Elgiganten eller fyndtråden: #19060990

Jösses vad förvirrande. Tog det som fakta att de spel som hade en specifik ”PS5” utgåva, typ RE YMCA inte hade en gratis uppgradering. Då finns det ju ingen som helst anledning att betala extra för PS5-versionen.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spiderman PS4 går inte att uppgradera till PS5 versionen.
För att få Spiderman Remastered måste man köpa Spiderman Miles Morales Ultimate Edition.
I nuläget iaf. Precis som i fallet CoD Modern Warfare Remastered, som i början enbart gick att få tag på genom att köpa typ Advanced Warfare Ultimate Edition men som senare gick att köpa löst så kan jag tänka mig att Spiderman Remastered kommer släppas löst i framtiden.

Edit. Det går tydligen att uppgradera men det kostar pengar.
https://www.gamesradar.com/spider-man-ps5-upgrade-miles-moral...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är en röra med PS5-uppgraderingen för FF7 också, i vissa fall gratis, i vissa fall kostar. Såvida inte Squenix ändrade sig.

Är det alltså gratis att uppgradera till kommande ”Intergrade” som släpps i juni? Med tillhörande extrakapitel?

Edit: googlade lite och man får alltså allt förutom extrakapitlet gratis. Aha! Synd att man inte hade en konsol när det var på PS Plus.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att PS Plus versionen inte går att uppgradera.

Visa signatur

Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Neo RGB Vit - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Uppgraderingen är gratis för dem som äger den köpta digitala versionen samt disc-versionen. Däremot går den digitala gratisversionen inte att uppgradera.

Skrivet av Karate Taco:

Är det alltså gratis att uppgradera till kommande ”Intergrade” som släpps i juni? Med tillhörande extrakapitel?

Edit: googlade lite och man får alltså allt förutom extrakapitlet gratis. Aha! Synd att man inte hade en konsol när det var på PS Plus.

Precis! Integrade blir en egen, PS5 exlusiv version som kostar pengar. Däremot kommer PS5 patchen att bli gratis till alla versioner utom den digitala gratisversionen. Folk som köpt PS4 versionen kan dock köpa Yuffie episoden som en DLC.

Skrivet av Peite:

Edit. Det går tydligen att uppgradera men det kostar pengar.
https://www.gamesradar.com/spider-man-ps5-upgrade-miles-moral...

Precis det jag menade i mitt inlägg Tror det är runt 200kr och uppgraderingen är inte sökbar om man inte äger spelet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på immortals fenyx rising. Ska man slå till på cdon för 299? Och ska jag välja ps4 eller ps5. Ska tydligen vara free upgrade. Kan ju min son använda det på ps4 när jag tröttnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Sitter och funderar på immortals fenyx rising. Ska man slå till på cdon för 299? Och ska jag välja ps4 eller ps5. Ska tydligen vara free upgrade. Kan ju min son använda det på ps4 när jag tröttnat.

Funderat på det också redan då det kom till PC, men vägrar Uplay.

299 kr lockar ju, det finns en demo på PS store som du kan testa och se om du gillar, jag tyckte det var riktigt skoj. Egentligen hade jag bara tänkt köpa exklusiva titlar till Playstation men om alternativet är Uplay (eller Epic+Uplay), så tänker jag göra ett undantag ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Funderat på det också redan då det kom till PC, men vägrar Uplay.

299 kr lockar ju, det finns en demo på PS store som du kan testa och se om du gillar, jag tyckte det var riktigt skoj. Egentligen hade jag bara tänkt köpa exklusiva titlar till Playstation men om alternativet är Uplay (eller Epic+Uplay), så tänker jag göra ett undantag ...

Tar du ps4 versionen eller köper ps5 direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Tar du ps4 versionen eller köper ps5 direkt?

PS5-versionen, men då har jag ju ingen PS4 som du så i mit fall spelar det ingen roll. Ser bara snyggare ut i hyllan 😀 Hade jag haft en PS4 som jag skulle vilja låna ut spelet till hade jag kanske tagit PS4-versionen, pga free upgrade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde Terminator Resistance PS4 versionen på Amazon för 150:- . Gratis upgrade till PS5

Permalänk

Ni som beställt från iphonehome.se blev ni blåsta eller? Polaren som köpte därifrån trots avrådan. 6000:- blev han blåst på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jösses vad förvirrande. Tog det som fakta att de spel som hade en specifik ”PS5” utgåva, typ RE YMCA inte hade en gratis uppgradering. Då finns det ju ingen som helst anledning att betala extra för PS5-versionen.

Ps3 spel på skiva som uppgraderades till ps4 version funkar inte på ps5 nu. Så om du vill ha större chans att skivan funkar på ps6 så köp ps5 versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ps3 spel på skiva som uppgraderades till ps4 version funkar inte på ps5 nu. Så om du vill ha större chans att skivan funkar på ps6 så köp ps5 versionen.

Hah, good point Förutspår dock att nästa generation blir helt digital

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Karate Taco:

Hoppas verkligen inte det! Skulle vara riktigt trist

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Nä, jag tyckte det var lite underligt men en snabb sökning pekade åt det hållet. Ubisoft gör bra ifrån sig här då uppgraderingen är gratis, hoppas fler på Sony-sidan tar efter här.

Jämfört med Microsoft-sidan där uppgradering/enhancements redan är gratis och del av plattformen. Finns bara en utgåva av spelen, inte två versioner. Dock tycker jag de rört till det en hel del med Series S.

Skrivet av Karate Taco:

Skrivet av Mocka:

Uppgraderingen är gratis för dem som äger den köpta digitala versionen samt disc-versionen. Däremot går den digitala gratisversionen inte att uppgradera.

Precis! Integrade blir en egen, PS5 exlusiv version som kostar pengar. Däremot kommer PS5 patchen att bli gratis till alla versioner utom den digitala gratisversionen. Folk som köpt PS4 versionen kan dock köpa Yuffie episoden som en DLC.

Precis det jag menade i mitt inlägg Tror det är runt 200kr och uppgraderingen är inte sökbar om man inte äger spelet.

Ah, så pass! Min retail FF7 bör få uppgraderingen då iallafall. Huruvida Yuffie-episoden ingår eller inte bryr jag mig personligen inte om. Vill hellre se att nästa del släpps samt att PC-utgåvan får lanseringsdatum. Över ett år sedan lanseringen trots allt.

Skrivet av Squallie:

Fanns det retail/skiv versioner av PS3-spel som gick att låsa upp en PS4-utgåva med? Trodde det bara fungerade med digitala titlar då jag har någon enstaka sådan. Journey och Flower.

Själv minns jag när Sony lovade PS4-versionen av The Last of Us om man köpte spelet digitalt till PS3, något de sedan backade på.

Skrivet av Karate Taco:

Med tanke på att bägge företag nu har "instegsmodellen" helt digital är det nog en tidsfråga. Ingen av dom vill nog vara först med att döda optisk media, se bara när Microsoft försökte införa sånt man kört på PC i 5+ år vid tidpunkten till konsol.

Hade personligen gillat om Sony slår sig ihop med Epic och erbjuder crossplay med PC. De är ju delägare idag i Epic trots allt. Microsofts styrka är att de redan kör cross play mot alla möjliga plattformar och lösningar.

När konsollerna blir helt digitala och man förlorar det sista som var bra med dessa, kontroll över spelen, så kommer jag inte konsumera längre, såvida man inte satsar hårt på crossplay och faktiskt erbjuder något. Jag är personligen inte fattig så har råd att fläska på dator om det behövs, ultrawide och bildfrekens som räknas i hundratal FPS, inte tiotal FPS. Så för mig är perioden vi är inne i riktigt spännande.

Åter till Returnal nu efter lite andra sysslar nu ikväll.

Permalänk
Medlem

Discord kommer till Playstation. Good news.
https://www.sie.com/en/blog/announcing-playstations-new-partn...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en fråga. Prövade aldrig på ps4a, men tänker om man ska prata ihop sig med en polare för gameshare.
Är det någon som gjort liknande sak som https://youtu.be/oh4vVnYOf88?list=PLiZzxPjlFNJzH3aTyhJsretHvU...

Känns ju vettigt om man kan dela kostnaderna för ps store spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Goda nyheter! Var det därför de hoppade av förhandlingarna med MS tro?

Permalänk
Medlem

Tydligen har Sony varumärkesregistrerat Sunset Overdrive, ett spel skapat av Insomniac som släpptes endast till Xbox (Och nyligen PC). För ett tag sen gick rykten om 'Sunset Overdrive Refreshed Edition' så detta kanske tyder på att spelet är på väg till Sony konsoler.

https://t.co/sUlKPPxfwT?amp=1

Ett annat rykte som kom samtidigt var en uppföljare med namnet 'Sunset Apocalypse' vilket möjligtvis kan bli PS5 exklusivt. Själv har jag aldrig spelat Sunset Overdrive men jag tycker Insomniac Games är fantastiska. Jag vill nog dock helst att de lägger ner sin tid på nästa Spider-Man, men samtidigt är ju Insomniac en stor studio, t.ex. att de nyligen gjorde Miles Morales och Ratchet & Clank samtidigt.

Permalänk
Medlem

Någon som har tagit sig igenom biom 3 i Returnal?

Har varit nära att klara av Nemesis ett par gånger men blir helt slaktad på sista fasen. Detta trots alla möjliga artefakter och maxad hälsa. Hur ambitiös ska man egentligen vara? Det går åt mycket tid att samla på sig allt.

Dold text
Visa signatur

R7 9800X3D - Asrock X870E Nova Wifi - RTX 5080 - 64 GB DDR5

Permalänk
Inaktiv

PS5-spelen släppta, laddar ner Wreckfest nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avenger90:

https://partner.getgifted.com/se/

Köp här istället, du får 12 mån för 397:-. Har själv köpt och det fungerar fint!

Citerar ett urgammalt inlägg nu, men har de höjt priset? Får bara upp 496:- nu. Var rabatten högre än 20% tidigare? Eller är det Sony som höjt priset på PS+ 12 månader?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Någon som har tagit sig igenom biom 3 i Returnal?

Har varit nära att klara av Nemesis ett par gånger men blir helt slaktad på sista fasen. Detta trots alla möjliga artefakter och maxad hälsa. Hur ambitiös ska man egentligen vara? Det går åt mycket tid att samla på sig allt.

Dold text

Jag tog mig igenom det igår.

Klarade Nemesis på första försöket, men hade väldigt många protection och integrity uppgraderingar som hjälpte en hel del. Hade också artefakten som ger dig 30% mer skada på fiender som har låg hälsa (om jag minns rätt) så sista delen på varje fas gick väldigt snabbt.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Jag tog mig igenom det igår.

Klarade Nemesis på första försöket, men hade väldigt många protection och integrity uppgraderingar som hjälpte en hel del. Hade också artefakten som ger dig 30% mer skada på fiender som har låg hälsa (om jag minns rätt) så sista delen på varje fas gick väldigt snabbt.

Dold text

Okej, blir att (fortsätta) försöka på ett sånt sätt då

Under sista fasen, sköt du på Nemesis mellan plattformshoppandet?

Dold text
Visa signatur

R7 9800X3D - Asrock X870E Nova Wifi - RTX 5080 - 64 GB DDR5