Fel vid överföring från telefon till PC, Hjälp!

Permalänk
Medlem

Fel vid överföring från telefon till PC, Hjälp!

Tjena!

Min fru skulle tanka ur sin samsung s9+ till min PC.
Hon högerklickar och tar ”klipp ut” på mappen ”Camera” från telefonen och sedan klistrar in på en av mina hårddiskar.
Problem:
Mappen kommer in men utan en enda bild i och på telefonen är även alla bilder borta.

Panik! Finns det någon lösning?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Tjena!

Min fru skulle tanka ur sin samsung s9+ till min PC.
Hon högerklickar och tar ”klipp ut” på mappen ”Camera” från telefonen och sedan klistrar in på en av mina hårddiskar.
Problem:
Mappen kommer in men utan en enda bild i och på telefonen är även alla bilder borta.

Panik! Finns det någon lösning?

Någon annan som vet bättre får nog hjälpa dig.
Allt jag vet är att det finns program för återskapa filer som man tagit bort eller blivit förlorade. Se bara till just nu att inte skicka filer mellan datorn och telefonen så du inte skriver över sektionerna på telefonminnet och mappen med bilderna. Då blir bilderna korrupta.

Detta är en av mina mardrömmar och varför jag aldrig använder klipp ut nör jag flyttar viktiga dokument. Gick inte att uppdatera mappen där bilderna ska ligga? Högerklicka uppdatera, tänkte att de bara inte kommit upp/ Windows Explorer inte har refreshat

Låg dcim (?) Mappen i camera mappen? Bilderna helt borta från telefonen? Ingen extern SD kort i telefonen?

Permalänk
Inaktiv

Ctrl + Z bör fungera om det är det första som görs efteråt, så om ni inte flyttat något mer sedan det hände borde det fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Någon annan som vet bättre får nog hjälpa dig.
Allt jag vet är att det finns program för återskapa filer som man tagit bort eller blivit förlorade. Se bara till just nu att inte skicka filer mellan datorn och telefonen så du inte skriver över sektionerna på telefonminnet och mappen med bilderna. Då blir bilderna korrupta.

Detta är en av mina mardrömmar och varför jag aldrig använder klipp ut nör jag flyttar viktiga dokument. Gick inte att uppdatera mappen där bilderna ska ligga? Högerklicka uppdatera, tänkte att de bara inte kommit upp/ Windows Explorer inte har refreshat

Låg dcim (?) Mappen i camera mappen? Bilderna helt borta från telefonen? Ingen extern SD kort i telefonen?

Nej camera appen låg i dcim säger frugan.
Ja bilderna helt borta och ingen moln backup.
Men jag fattar inte, för hon sa att det gick väldigt fort när hon klistrade in mappen, så liksom inga filer kan egentligen inte ha flyttats, vi snackar isf 5000 bilder på typ 20 sekunder, vilket brukar ta en evighet i vanliga fall. Men efter det finns inget på datorn eller på telefonen. Jag menar att dem ska ha blivit raderade borde ha tagit längre tid än så...

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Ctrl + Z bör fungera om det är det första som görs efteråt, så om ni inte flyttat något mer sedan det hände borde det fungera

Tack, men nope ingen lycka :/

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Om man någon enda gång råkat starta Google photo, gör den då inte backup på alla bilder framöver? Kan vara värt att kolla.

Annars kanske den råkade flyttas in i en annan mapp på telefon, om det nu gick så snabbt menar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Värt att kolla kan vara om bilderna endast blivit dolda eller liknande / hamnat i en trashes mapp eller så - slå på "view hidden files and folders" och leta. Hittas dem inte så tror jag tyvärr vi kan utgå från att bilderna raderats när windows försökte flytta på dem men misslyckats.

Om bilderna varit på ett SD-kort i telefonen så är det en relativt lätt process att försöka återskapa dessa. Då kan du ta ut SD-kortet och använda mjukvara för att hitta och försöka återskapa dem (Raderade filer tas inte bort, utan bara "pekarna" till filerna. Det går sedan att återskapa filerna sålänge som platsen där de låg inte skrivits över av något annat). Majoriteten av filerna brukar gå att återskapa på detta sätt, om det görs på en gång innan annan data skrivits över.

Om de däremot inte legat på ett SD-kort utan på telefonens internminne, då blir det mycket svårare. Då måste du nämligen ha full root-åtkomst till telefonen för att kunna läsa filsystemet rakt av och försöka återskapa filer som tagits bort.

Innan ni bestämt er för hur ni löser detta, se till att inte använda telefonen mer (Det skulle kunna leda till att filsystemet skriver över platserna där bilderna funnits). Ta sen fram en plan för hur ni ska göra. Det finns företag som hjälper till med sånt här men det brukar kosta ganska mycket pengar, och även dessa företag kan tyvärr inte alltid återskapa förlorad data.

Permalänk
Samsung Sverige

Har ni "matat ur" telefonen från Windows och kollat om kamera-appen lyckas se dem på nytt då? Eventuellt efter en omstart. En möjlighet är att Windows låst filerna och därför kommer inte telefonen längre åt dem.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nej camera appen låg i dcim säger frugan.
Ja bilderna helt borta och ingen moln backup.
Men jag fattar inte, för hon sa att det gick väldigt fort när hon klistrade in mappen, så liksom inga filer kan egentligen inte ha flyttats, vi snackar isf 5000 bilder på typ 20 sekunder, vilket brukar ta en evighet i vanliga fall. Men efter det finns inget på datorn eller på telefonen. Jag menar att dem ska ha blivit raderade borde ha tagit längre tid än så...

Bilderna kanske ligger i en annan mapp? T.ez om telefonen har ett sd kort så hamnar bilderna där automatiskt tror jag