KÖPES: Sprucken android-telefon. Ska användas som 4G-modem

Permalänk

KÖPES: Sprucken android-telefon. Ska användas som 4G-modem

Hej!

Jag önskar att köpa en android-telefon till så lågt pris som möjligt som ska användas som 4G-modem/router. Det enda kraven jag ställer är:
- 4G hastighet på minst CAT 16 (1 Gbit/s)
- Touchen ska gå att använda och skärmen läsbar.

Telefonen kan alltså vara sprucken, kameran kan vara trasig, batteriet kan vara dåligt. Billigaste telefonen vinner, och den får gärna finnas i Östergötland. iPhone tyvärr inte intressant.

Om telefonen finns i denna lista så är den intressant:
Lista

Om du sitter på en Netgear Nighthawk M1 så är en sådan också intressant, men dom är ju skitdyra.

Mvh Andreas

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Ska du köra det konstant längre tid? Jag har ganska dåliga erfarenheter från en sådan lösning under i ca 1 år. (Jag hade mobilen kopplad till en ASUS router) Brände två batterier till samsung note4, samt batteriet i en asus padphone 2. De klarade inte att köras dygnet runt. Har du ingen mobil liggandes hemma redan så skulle jag rekommendera att du köper något som är designat för att klara uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Ska du köra det konstant längre tid? Jag har ganska dåliga erfarenheter från en sådan lösning under i ca 1 år. (Jag hade mobilen kopplad till en ASUS router) Brände två batterier till samsung note4, samt batteriet i en asus padphone 2. De klarade inte att köras dygnet runt. Har du ingen mobil liggandes hemma redan så skulle jag rekommendera att du köper något som är designat för att klara uppgiften.

Min lillebror kör en mobil som wifi adapter. Vet inte om det skiljer sig så mycket, men det jag fixade till honom var en längre USB kabel så strömstyrkan / laddkapaciteten var i stort sett +- 0 (laddar typ 1-2% i timmen). Han har kört den i 2 år (Oneplus One). Batteriet är säkert inte super då det är konstant fullladdat men har inte trulat för honom.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Min lillebror kör en mobil som wifi adapter. Vet inte om det skiljer sig så mycket, men det jag fixade till honom var en längre USB kabel så strömstyrkan / laddkapaciteten var i stort sett +- 0 (laddar typ 1-2% i timmen). Han har kört den i 2 år (Oneplus One). Batteriet är säkert inte super då det är konstant fullladdat men har inte trulat för honom.

Eller så skaffar man en step down konverter och jackar mellan batteripolerna och en USB port, eller valfritt nätaggregat. Då slipper man bekymra sig över att batteriet ska ta eld eller något annat tråkigt relaterat till batteriet.

Permalänk

Jag har insett ett annat problem som stoppar denna lösning, så denna annons blev nu lite onödig haha...
Jag har ett gäng enheter här hemma, smarta switchar, som endast har stöd för 2.4 GHz. Samtidigt så vill jag ha kunna använda 5 GHz också för att kunna få ut den hastigheten som CAT16+ enheter erbjuder. En mobiltelefon kan inte dela ut 2.4 och 5 GHz samtidigt, och därför skulle jag behöva köpa en ny router också. Det lutar alltså åt att jag lika gärna kan lägga pengarna på en dyr 4G-router och då få en mer felsäker lösning.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ du har är att köpa en router som har både USB-port såsom stöd för OpenWRT, och använda dig av en USB LTE Modem. Dock vet jag inte om en enda modem som stödjer Cat16, max hastighet lär då väl vara 150Mbps, så om det är ett fast krav att ha det nyaste får du väl betala för det med... eller vänta lite för 5G att sänka priser på 4G-prylar

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Eller så skaffar man en step down konverter och jackar mellan batteripolerna och en USB port, eller valfritt nätaggregat. Då slipper man bekymra sig över att batteriet ska ta eld eller något annat tråkigt relaterat till batteriet.

Jag skulle behöva dylika till några telefoner jag kör som bevakningskameror. Har du någon link till en sådan makapär?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)