Apple: "Epic Games vill att vi blir Android"

Permalänk
Melding Plague

Apple: "Epic Games vill att vi blir Android"

Efter första rättegångsdagen menar Apple att Epic Games vill att de ska bli Android, mot både Apples och deras kunders vilja.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Epic wants us to be Android, but we don’t want to be. And our consumers don’t want that either. They want the choice". Vilket "val", enda valet är app store eller inte använda platformen alls.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rymdriddaren:

"Epic wants us to be Android, but we don’t want to be. And our consumers don’t want that either. They want the choice". Vilket "val", enda valet är app store eller inte använda platformen alls.

Valet är ju i ett större perspektiv vilket ekosystem du väljer att vara en del av; iOS eller Android. Eller när det specifikt gäller spel, mellan konsol, mobil eller PC.

Jag kan förstå båda synvinklarna. Apple menar att de bara är "en av flera" spelare både på mobilmarknaden och spelmarknaden. Å andra sidan har de ett väldigt stort inflytande och i mångas ögon finns bara Apple som alternativ i praktiken.

Det första som måste fastställas är i vilket perspektiv man ska se frågan. I marknaden i stort, eller inom Apples ekosystem specifikt (då det kan ses som en helt egen marknad i sig själv).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

"Epic wants us to be Android, but we don’t want to be. And our consumers don’t want that either. They want the choice". Vilket "val", enda valet är app store eller inte använda platformen alls.

Valet att ha något annat än Android där allting hänger ihop på ett mer välpolerat sätt. De beskriver ju precis varför jag håller på Apple i sådana här frågor, jag vill ha en butik för min mjukvara där jag använder ett betalningssätt. Jag vill inte att det splittras upp och man måste gå till en drös olika ställen och betala på olika sätt för att få det. Vill man inte ha det så kan man ju som de säger köra Android istället.

Permalänk

Det kommer bli passas av allt och egentligen är det detta från första början.
Allt är så flummigt och det beror på vem som tolkar rätt.

När det gäller Apple påstående så tror jag de flesta Apple ägare inte efterfrågar frihet.

Permalänk
Medlem
Citat:

And our consumers don’t want that either.

You don't speak for us, Apple.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Viking
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

Köp en Android då

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

Det låter som att du inte är en av deras consumers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

Jag talar nog inte för alla (Talar bara för mig själv iaf) men om man inte vill att det ska vara som det är så hade man väll köpt android? Hade inte jag gillat sättet som det är på idag så hade jag iaf hoppat på android direkt. Köper man Apple så vet man ju faktiskt vad man ger sig in på.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nyhet:

Efter första rättegångsdagen menar Apple att Epic Games vill att de ska bli Android, mot både Apples och deras kunders vilja.

Läs hela artikeln här

Vilken jävla halmgubbe.

Man blir inte Android av att tillåta sina kunder att kringgå appbutiken om de vill.

Om kunder inte vill kringgå appbutiken, så får de väl välja att inte göra det då?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rymdriddaren:

"Epic wants us to be Android, but we don’t want to be. And our consumers don’t want that either. They want the choice". Vilket "val", enda valet är app store eller inte använda platformen alls.

Valet att kunna välja en annan mobilplattform än Android.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

Skrivet av Donnerstal:

Köp en Android då

Enda skillnaden mellan en Apple och Android är Google play och App Store?
Så är det inte. Jag anser att mycket annat som endast finns på Apple är bättre. Jag hade också velat ha en annan butik att handla ifrån om JAG väljer det med MIN telefon.

Skrivet av Bardropper:

Det låter som att du inte är en av deras consumers.

Kan vara så att han är.

Permalänk
Medlem

Smarta de är som gör detta till en religionsfråga, nu kommer de få folket med sig oavsett vad de tycker i den här frågan.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Det finns för och nackdelar med precis allt. Bara för att de vill att de ska låsa upp Apple store lite mer så behöver det inte ett dugg påverka saker som uppdateringar till telefonen.

Angående mjukvaruuppdateringar så är det lite som hårdvaruuppdateringar. Man vill ej sitta med något gammalt och dåligt. Båda kan såklart ha säkerhetsrisker, men på mobilsidan har det mest för hårdvaror handlat om underpresterande hårdvara. Så jag själv byter telefon vartannat år för att få hyfsat ny mjuk och hårdvara.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Same, enda jag kan byta till är Google Pixel men dom släpper ju knappt skit längre och sen så är utbudet på saker runt om som padda, lurar tillbehör allt är 3e part = no go.

Ska inte prata om uppdateringar och annat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Our customers want a choice to chose not to have a choice.

Med tanke på att Apples filosofi är att ge kunden så lite alternativ som möjligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag betraktar Apple som jag betraktar konsolerna, så som de fungerat sedan NES släpptes.
Det vill säga att hårdvaruleverantören har full kontroll över sin plattform.

Ett Xbox eller Playstation utan den kontrollen är ju i princip bara vilken dator som helst. Det som ger dem ett mervärde är paketeringen av plattformen, kvalitetssäkringen av mjukvara och tillbehör och så vidare.

Jag förstår att det inte passar alla men för dem som inte gillar det finns det alternativ. Så jag tycker inte personligen att det är ett befängt påstående från Apple i det sammanhanget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kan förstå Apples argument. Det är ju deras telefoner, deras OS, deras store. Ganska lätt att välja, skit i Apple🤣
Samtidigt så har de skapat ganska stort inflytande och visst ansvar kommer till då.

Man kan ju dra samma argument mot diskmaskinen, jag ska fasiken få installera vilket program jag vill i min maskin.
Nu vet jag att detta handlar om app Store och betalningar in app utan att gå genom app Store pay grejs.
Men Apples argument är detsamma.

Permalänk
Medlem

Fan, vad stingsliga och lättretade Apple fanboys är!

Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Instämmer till 100%, vilket är just varför jag och min familj föredrar Apple-enheter. Men bara för det betyder det inte att man per automatik måste vurma för Apples "walled garden".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Hur man som konsument kan vilja ha mindre kontroll och möjligheter kan jag inte förstå. Ingen skulle tvinga dig att använda något annat än apples egna system, men fler val skadar väl dig inte?

Jag tycker apple har helt fel i denna frågan och jag skulle absolut kunna tänka mig att skaffa en iphone(igen) om det inte vore för apples vilja att begränsa användarens möjligheter. Det är knappast så att en iphone skulle sluta vara en iphone för att man tillät fler betalningssätt.

Det är också en skrämmande tanke att om man skall se apple som en spelkonsoll där allt är låst så är android enda alternativet om man vill ha en öppen plattform. Det betyder ju att android får totalt monopol på mobilmarknaden för de som vill styra över sina egna enheter. Vi behöver fler aktörer som konkurrerar på lika villkor för att ge användarna en bättre upplevelse. Om det bara blir apples sätt eller android så är det mycket negativt för oss konsumenter anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller Apple påstående så tror jag de flesta Apple ägare inte efterfrågar frihet.

Fast det är nog väldigt få som helst vill att Apple ska ge Epic mer pengar ...

I slutändan så kanske det blir möjligt att lägga in en html-länk i en app hur man vill och lösa detta utanför ios,
men det är inte riktigt det Epic frågar efter just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

"Epic wants us to be Android, but we don’t want to be. And our consumers don’t want that either. They want the choice". Vilket "val", enda valet är app store eller inte använda platformen alls.

Köp en android.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Hmmmmmmmmm

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Saligt:

Köp en android.

På konsumentnivå löser detta problemet. Men ej för de som vill sälja mjukvaror och tjänster på plattformarna.
Och då kommer dessa antitrustlagar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Valet att ha något annat än Android där allting hänger ihop på ett mer välpolerat sätt. De beskriver ju precis varför jag håller på Apple i sådana här frågor, jag vill ha en butik för min mjukvara där jag använder ett betalningssätt. Jag vill inte att det splittras upp och man måste gå till en drös olika ställen och betala på olika sätt för att få det. Vill man inte ha det så kan man ju som de säger köra Android istället.

Självklart kan man ju köra Android istället, men säger du likadant när utvecklarna säger så? Att de börjar skippa släppa IOS appar/spel p.g.a. att det inte är lönsamt? Och när Apple har monopol på allt så kan de sätta vilka priser de vill. De kanske till å med höjer de till 40% och de ända ni Apple användare kan göra åt saken är att skriva ett argt twitter inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kan förstå Apples argument. Det är ju deras telefoner, deras OS, deras store. Ganska lätt att välja, skit i Apple🤣
Samtidigt så har de skapat ganska stort inflytande och visst ansvar kommer till då.

Man kan ju dra samma argument mot diskmaskinen, jag ska fasiken få installera vilket program jag vill i min maskin.
Nu vet jag att detta handlar om app Store och betalningar in app utan att gå genom app Store pay grejs.
Men Apples argument är detsamma.

Nej, det är inte deras telefoner. Det är deras telefoner tills de sålt den till en kund. Men efter det är det kundens telefon som kunden själva ska få bestämma över. Apple ser det säkert inte som en telefon de säljer utan en "upplevelse" där de vill ha del i all förtjänst för att leverera "upplevelsen".

Diskmaskinen var den absolut sämsta jämförelse jag hört!

Det är som att påstå att systembolaget inte har monopol eftersom du kan dricka annat än sprit och öl och vin? Läsk kan du köpa på ICA och vatten har du i kranen. Drick detta i stället så kan systembolaget göra precis som de vill och sätta vilka priser de vill.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ja, det där är verkligen inte bra heller även om jag inte har märkt det själv innan jag byter telefon. Sen tycker jag det är skillnad på att artificiellt försämra telefonen (som fortfarande inte är okej) och helt enkelt ha usel optimeringen för sin telefon när det väl kommer uppdateringar. Just Android-telefonen jag hade då var en Oneplus som inte ens var ett år gammal innan den blev otroligt seg och batteritiden sjönk som en sten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Va bara skit batterier i den serien, anledning till Apple fick sänka prestanda är för dom hade enormt mer agressive CPU spikar som batterina inte klara så triket va klocka ner dom lite så telefonen funka istället för att den la av helt.

Va bara otur att dom hade skit batterier vs CPUn / GPUn, va därför inte android fick samma problem för va inte lika agressiva.
Apple skulle ha gjort va att välja LITE lägre prestanda från release och istället slippa göra detta men såklart dom vill visa sig så bra dom kan på CPU hastighet och GPU så ibland går det inte så bra.

Vi hade runt 60x iPhone 6 och jag gjorde detta testet innan ens detta va en nyhet och konstatera att batteri va dåliga, bytte på alla telefoner och dom va som nya

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Du ska få ett gratis tips! Köp en Doro mobiltelefon istället.