Delstaten New York vill förbjuda brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Delstaten New York vill förbjuda brytning av kryptovalutor

I ett lagförslag föreslås ett stopp av all verksamhet i tre år tills en klimatanalys genomförts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra bra. Allt som går i en riktning att stoppa dessa satans miners uppskattas mycket av mig ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Asså är väll en fråga om nackdelarna överväger fördelarna

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Lycka till säger jag bara.

Permalänk
Medlem

bara att flytta till annan stat. Om det ens bryts nåt i New York...

Permalänk
Medlem

Ett finanssystem som kostar liv eller ett som kostar energi.

Valet är självklart.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strife91:

Ett finanssystem som kostar liv eller ett som kostar energi.

Valet är självklart.

Utveckla gärna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

New york polisens prioriteringar på jakt av brottslingar.
1: Miners.
2: Fildelare
3: Plankare.
...
5478: Mördare.

Frågan är om mining är så effektiv att göra i New york. Det känns som att lönsamheten borde vara på platser där ström är billigaste, minst skatter, gärna kallt klimat för kylning osv. Nu är New York iofs ganska kall stad.

Permalänk
Medlem

Vad används ens all beräkningskraft till? Ifall det bara är helt meningslöst bör man först och främst försöka göra så att det används till något nyttigt (proteinveckning?, nasa?). Görs inte det kan man lika gärna förbjuda det ur min synvinkel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Ett finanssystem som kostar liv eller ett som kostar energi.

Valet är självklart.

Säkerligen så är väl pengar inblandat även när det kommer till kryptovalutor, så egentligen borde du skrivit "Ett finanssystem som kostar liv, eller ett som kostar energi och liv."

Och ja, valet är självklart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad används ens all beräkningskraft till? Ifall det bara är helt meningslöst bör man först och främst försöka göra så att det används till något nyttigt (proteinveckning?, nasa?). Görs inte det kan man lika gärna förbjuda det ur min synvinkel.

Om jag förstått det rätt så används det bara till att verifiera blockkedjans integritet och transaktioner och sådant. Så de är extremt själviska. Hade de åtminstonne använt vetenskapliga beräkningar som proof of work hade det ju varit en helt annan sak. Men de bränner energi i helt själviska syften för att bara gagna sig själva. Svin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på miners!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Meanwhile in Russia...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om jag förstått det rätt så används det bara till att verifiera blockkedjans integritet och transaktioner och sådant. Så de är extremt själviska. Hade de åtminstonne använt vetenskapliga beräkningar som proof of work hade det ju varit en helt annan sak. Men de bränner energi i helt själviska syften för att bara gagna sig själva. Svin.

Och jag antar att du sitter i skoteroverall och tumvantar hela vintern, för inte använder du väl energi själviskt för att värma bostaden.

Permalänk
Medlem

1. Hur har de tänkt att man ska veta om det är "miljövänlig" el man får? Ser inte att det skulle vara något annat än elen som skulle spela in.

2. Bra. Bort med skiten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad används ens all beräkningskraft till? Ifall det bara är helt meningslöst bör man först och främst försöka göra så att det används till något nyttigt (proteinveckning?, nasa?). Görs inte det kan man lika gärna förbjuda det ur min synvinkel.

Ohh. Gäller det även datorspelande? Alltså definitionen av vad som kan anses vara helt meningslöst. Vem har rätt svar här?

Det här är ett knepigt ämne att ge sig in på hehe.

De initiala fördelningssystemen har kanske varit nödvändiga - iaf tidigare för att konceptet alls ska fungera och få spridning. Om så är fallet så har de där uträkningsmodellerna som kostar massa beräkningsprestanda inte varit onödiga utan tvärt om helt nödvändiga för att få fart på ktryptoutvecklingen.
Men om man tycker att kryptovalutor är meningslöst då? Ja den är också bra som fråga alltså. Vem avgör det? De som tycker det är det bästa sedan skivat bröd - eller de som inte är intresserade?

Själv tycker jag det är katastrof att kryptovärlden använder så mycket energi för att fördela ut slantarna. Det är riktigt slösigt.
Så ja, jag hoppas ju på att om det är här för att stanna så byter man över till energisnålare varianter än vad som gäller i nuläget iaf.
Men ja - jag vet inte vad som är rätt eller fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

"Jag gillar inte miners, då måste det förbjudas."

Som att gamers skulle ha någon större rätt till hårdvara än någon annan "grupp".

Det anti-miners direkt drar fram som svepskäl är miljön, utan att ha någon som helst koll på vart elen kommer ifrån.
Är det sol, vind, kärnkraft, gas eller kol? Eftersom miners är jordens avskum så måste det givetvis vara riktigt smutsig kol från ett kraftverk byggt 1910.

För inte kan det vara så att de har egna solceller eller använder ren kärnkraft, oh nej..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hur mycket drar vanliga banksystemet i jämförelse?
Givetvis har det blivit extremt knepigt men mining då många vill göra sig extrema pengar på det, men i grunden tycker jag det vore bra med ett alternativ till annan valuta. Otroligt smidigt om man handlar från olika länder, reser mycket eller vill ha ett stabilt säkert sätt för att göra över pengar snabbt. Givetvis behöver systemet mogna så 1 crypto valuta inte svänger i värde med 5-40% på en dag men när den är mogen och stabil är jag för. Så länge tjänar jag några kronor på den.

Permalänk
Medlem

Om "branschen" hade varit lite mer självsanerande så hade sånt här aldrig behövts. Problemet med crypto-mining är ju att det med "proof-of-work" blir ett system som gör beräkningar onödigt svåra och dyra. Hade man gått över till proof of stake eller liknande koncept och optimerat transaktionssystemet till att vara så effektivt som möjligt (vilket i princip alla andra ekonomiska system strävar efter) så hade jag inte haft något emot kryptovalutor. Men eftersom de är byggda (om än inte avsiktligt) för att uppmuntra till så stor miljöpåverkan som möjligt med sin nuvarande teknik så tycker jag att de borde förbjudas att bryta (på alla nivåer från hobbyist till megaföretag). Då kanske man kommer loss och faktiskt fixar nuvarande värdelösa system...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara se till så jag förstår majoritetens logik här ordentligt.

Scenario 1:
Kalle spelar WoW, CS, Fortnite, Rocket League och ett AAA-spel under sin fritid. Detta förbrukar energi.
Slutsats: Moraliskt OK, inget fel med detta överhuvudtaget.

Scenario 2:
Kalle spelar WoW, CS, Fortnite, Rocket League och ett AAA-spel under sin fritid, och minear när datorn inte används. Detta drar något mer energi och Kalle tjänar en extra tusenlapp i månaden.
Slutsats: Moraliskt fel. Kalle är ett kapialistsvin som förstör miljön för egen vinning

Har jag förstått er rätt?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag det är katastrof att kryptovärlden använder så mycket energi för att fördela ut slantarna. Det är riktigt slösigt.
Så ja, jag hoppas ju på att om det är här för att stanna så byter man över till energisnålare varianter än vad som gäller i nuläget iaf.
Men ja - jag vet inte vad som är rätt eller fel.

ETH2 kommer ju vara sjukt energieffektivt, troligtvis mycket mycket effektivare än traditionella banksystem.
Så då kommer krypto spara energi istället.

Sen är det ju inte så att energin försvinner, den används ju för det mesta för uppvärmning, 10st grafikkort som drar 1000W ger ju samma värme som ett 1000W element, visst, inte lika effektivt som typ bergvärme men energin används iaf

Permalänk
Musikälskare

Kommer nog bli samma effekt som när man försökte förbjuda TV-antenn i Sverige, lycka till

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bankerna ogillar krypto valuta för att dom inte har koll på dina pengar längre.
Staten ogillar krypto för att dom inte har översikt över dina tillgångar.

Jag gissar på at "mining" är det minsta problemet.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av JoOngle:

Bankerna ogillar krypto valuta för att dom inte har koll på dina pengar längre.
Staten ogillar krypto för att dom inte har översikt över dina tillgångar.

Jag gissar på at "mining" är det minsta problemet.

Jag tycker fördelarna väger upp nackdelarna på så sätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

bara att flytta till annan stat. Om det ens bryts nåt i New York...

New York har väl både höga hyror och höga energipriser så ska man sätta upp en kommersiell miningyta så väljer man väl ett ställe där både lokal- och el-kostnader är lägre så man går med mer vinst.

Permalänk
Medlem

Bra! Sent men ett steg i rätt riktning. Grattis till alla som tjänat en hacka, jag är glad för alla er. Men att, som i Taiwan, allokera 100 ton vatten per dag för grafikkortstillverkning när de behöver vattnet till ris, det är bizarrt. Och det är bara en aspekt av det. Hoppas att alla hustlers kan hitta nya födkrokar. Trading vad som helst. Men mining är bokstavligt talat ett stort svart hål för världens resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

"Jag gillar inte miners, då måste det förbjudas."

Som att gamers skulle ha någon större rätt till hårdvara än någon annan "grupp".

Det anti-miners direkt drar fram som svepskäl är miljön, utan att ha någon som helst koll på vart elen kommer ifrån.
Är det sol, vind, kärnkraft, gas eller kol? Eftersom miners är jordens avskum så måste det givetvis vara riktigt smutsig kol från ett kraftverk byggt 1910.

För inte kan det vara så att de har egna solceller eller använder ren kärnkraft, oh nej..

Ingen energi är helt ren, så den absurda mängd energi som går åt till mining är ändå inte motiverad, fast man skulle använda solenergi eller kärnkraft. Även i såna fall så driver det upp priserna på den energin, vilket gör att de ekonomiska förutsättningarna för att ta resten av samhället i den riktningen blir svårare, åtminstone på kort sikt. Sen är produktion av solceller och brytning och efterhantering av kärnkraftsmaterial inte heller oproblematiska. Bra mycket bättre än kol och olja, men "Reduce, Reuse, Recycle" kommer i den ordningen av en orsak.

Skrivet av Angelkiller:

Hur mycket drar vanliga banksystemet i jämförelse?
Givetvis har det blivit extremt knepigt men mining då många vill göra sig extrema pengar på det, men i grunden tycker jag det vore bra med ett alternativ till annan valuta. Otroligt smidigt om man handlar från olika länder, reser mycket eller vill ha ett stabilt säkert sätt för att göra över pengar snabbt. Givetvis behöver systemet mogna så 1 crypto valuta inte svänger i värde med 5-40% på en dag men när den är mogen och stabil är jag för. Så länge tjänar jag några kronor på den.

Det finns ju ingen exakt jämförelse, speciellt eftersom betalningstrafiken bara är en liten del av vad "banksystemet" sysslar med.

Men enligt Statista (ingen aning hur tillförlitligt det är) så motsvarar energibehovet av en bitcoin-betalning ca 615 000 Visa-betalningar. Sist och slutligen är det väl rätt onödigt att fundera om det är en miljon eller 100 000, för om det inte är jämförbart (säg under det dubbla) så är det ju ohållbart.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag tycker att de borde passa på att förbjuda att ha elektronik i stand-by-läge, gaming och tv-tittande när man ändå är igång.

Permalänk
Medlem

Jag lovar, gamingen slösar mycket mer enerig än mining. Med tanke på att de flesta ga.ers dessutom har bling bling datorer med lampor, superfläktar, stora monitorer osv så är det inte så konstigt. Lägg dessutom till att gamers ständigt uppgraderar allting vilket ger enormt sopberg och koldioxidpålägg.
Förbjud gamingen så gör vi störst miljöpåverkan.
En miner köper sin hårdvara och thats it. Använder ingenting förutom grafikkortet.

Är ni som viftar med klimatflaggan i denna tråden beredda på att sluta med gamingen för klimatet?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Bankerna ogillar krypto valuta för att dom inte har koll på dina pengar längre.
Staten ogillar krypto för att dom inte har översikt över dina tillgångar.

Jag gissar på at "mining" är det minsta problemet.

Varken staterna eller bankerna bryr sig vidare mycket om krypto. Det är en minimal grej i det stora hela, förutom när det gäller grafikkort och energiförbrukning. Undantaget är möjligtvis Kina med sina strikta valutakontroller.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum