Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska kanske be skatteverket kolla upp en del av de som gnäller mest, en del av dem har ju enorma mängder annonser och säljer inget "begagnat" och jag tror inte de sköter bokföringen i sina företag heller

Det kanske borde skapas en bevakningslista ? När man ser att någon inte håller på med normal privat begförsäljning oavsett produktkategori så kan man anmäla annonsören dit och när personen efter att ha flaggats sedan lägger ut en annons så ska den förhandsgranskas, en del användare har ju verkligen företagslik annonsverksamhet av nya produkter och skriver ändå i denna tråden och verkar helt oförstående till att de borde registrera företag, sköta bokföringen och använda företagsannonser i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Välinformerade och principfasta konsumenter?

Hehe, inte tillräckligt välinformerade för att få tag på dessa produkter själva? Håller fast vid uråldriga principer när det allmängiltiga marknadsvärdet har förändrats?

Finns otroliga resurser på detta forum om hur man själv kan anskaffa sig dessa produkter, men många vill inte göra förarbetet för att få tag på dessa, och ställer orimliga krav på säljare som då gjort detta förarbete. Så jag kan inte förstå varför en säljare skulle vilja sälja en produkt på en platform, om denne kan få betydligt mer på andra plattformar?

Kan förstå att man kan vara flexibel om man säljer till en polare, men nån random internet snubbe på sweclockers eller nån random snubbe på tradera?

Talas mycket om "scalping", men det motsatta då? När folk försöker få en produkt långt under marknadspriset för att säljaren inte vet bättre?

Vill denne syssla med välgörenhet kan hen lika gärna lämna in det på myrorna.

Permalänk
Medlem

En marknad borde vara öppen, vill folk köpa för överpris låt dom är väl ett val man har fördtår inte hur det stör medlemmar om folk lägger upp saker till överpris, vem bryr sig om man köper för att tjäna på det är ni lika arga på folk som köper aktier och säljer dyrare eller folk som köper guld och säljer när det går upp?
Detta påverkar väl ändå inte oss medlemmar folk lär köpa för att tjäna på det oavsett.

Räknas webhallen osv med i scalping kulturen när de höjer priser pga efterfrågan borde väl inte de få annonsera här heller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

Två skilda saker och Sweclockers vill hellre vara en del av lösningen än problemet gällande scalping.

Jag drar mitt strå till stacken köper inte från scalpers. Frågan är: var gör Du själv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Fri marknad innebär att du är fri att använda vilken marknadsplats du vill för att sälja dina saker, inte att du är fri att sätta dina regler på andras plattformar...

Tack

Ibland verkar det råda viss förvirring kring om SweClockers är den svenska staten.

Jag kan ge vederhäftigt besked att så inte är fallet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Tradera/Blocket kommer det isåfall få bli också när jag väl hamnar i det läget att jag vill sälja, p g a hur det ser ut på detta forum just nu

Jag har bidragit till bristen lika mycket som en pappa som köpt 4 grafikkort till sig själv och sina 3 barn? Skillnaden, som verkar vara enormt avgörande för de flesta på detta forum, är vad korten används till.. Det förstår jag inte! SweClockers är entusiastforum. Det som ska ena är just passionen för datordelar och mjukvara.
Jag älskar hårdvara och mjukvara och framförallt gaming, men tycker också det är lite spännande/kul med något för mig ganska nytt (mining) och all teknik och allt bakom det, därav utforskar man även det - framförallt när det verkar gå att göra med klirr i kassan.

Nä, skillnaden är att medan pappan i ditt exempel köper 4 grafikkort som skall användas av 4 personer köper du X (dvs fler än 1) som enbart skall användas av dig själv.
Om alla grafikkortsspekulanter nöjde sig med ett kort/person skulle betydligt fler kunna få sig det grafikkort de vill. Det är dock omöjligt i dagsläget - dels pga pandemins följdverkningar och dels på såna som dig som köper på dig flera kort och inte ens förstår skillnaden mellan 1 kort/person och 4 kort/person.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Foooozty:

En marknad borde vara öppen, vill folk köpa för överpris låt dom är väl ett val man har fördtår inte hur det stör medlemmar om folk lägger upp saker till överpris, vem bryr sig om man köper för att tjäna på det är ni lika arga på folk som köper aktier och säljer dyrare eller folk som köper guld och säljer när det går upp?
Detta påverkar väl ändå inte oss medlemmar folk lär köpa för att tjäna på det oavsett.

Räknas webhallen osv med i scalping kulturen när de höjer priser pga efterfrågan borde väl inte de få annonsera här heller?

Jag tror folk (dvs köpare) blir irriterade då man kanske behöver betala mer än i butik för ett kort, speciellt i dessa tider när det kan vara extra ont om pengar för många

Hade folk kunnat få tag i det i butik för att täcka sina behov och till ett billigare pris hade det nog inte varit några problem.
Då hade det varit problem att sälja till ett överpris istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg när vi var tvungna att ha statskuponger samt złoty när man skulle handla skor i början på 80-talet i Warszawa. Detta tack vare en marknad som knappast var fri, då. Helt annorlunda idag tack vare en öppen marknad.

En fri marknad är den mest välmående och rättvisa som finns. En fri marknad är ett kriterierum för en välmående ekonomi. Vill man betala överpris, fine. Vill man inte så är det också okej. Valet borde vara hos köparen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Veni:

Valet borde vara hos köparen.

Jag håller med dig till 100%

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Veni:

Kommer ihåg när vi var tvungna att ha statskuponger samt złoty när man skulle handla skor i början på 80-talet i Warszawa. Detta tack vare en marknad som knappast var fri, då. Helt annorlunda idag tack vare en öppen marknad.

En fri marknad är den mest välmående och rättvisa som finns. En fri marknad är ett kriterierum för en välmående ekonomi. Vill man betala överpris, fine. Vill man inte så är det också okej. Valet borde vara hos köparen.

Vi är inte den svenska staten. Fri marknad och kapitalism råder i landet. Allt är frid och fröjd. Hyperinflation och milslånga brödköer är inte, jag upprepar: inte, på gång för att folk inte får sälja många grafikkort till höga priser här.

Inget som skett här påverkar någons möjlighet att sälja eller köpa många dyra grafikkort.

Det enda som påverkats är folks möjlighet att göra det på vårt privatägda plattform.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers äger sin egna annonsavdelning och bestämmer därmed villkoren, vilka jag personligen gillar.

Ni andra som skriker om storebrorsfasoner och annat mög kan starta en egen annonssida och blåsa folk där.

Vilket jävla liv om ingenting 😴

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni med regeln kring prissättningen? Vad skiljer sig från bostadsmarknaden där lockpriser är avskydda då de slösar så mångas tid i onödan, samt tenderar att driva upp slutpriset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Sweclockers äger sin egna annonsavdelning och bestämmer därmed villkoren, vilka jag personligen gillar.

Ni andra som skriker om storebrorsfasoner och annat mög kan starta en egen annonssida och blåsa folk där.

Vilket jävla liv om ingenting 😴

Folk är sådana. Folk tror till exempel att yttrandefrihet är principen av att få yttra vad man vill var man vill utan konsekvenser, och helst utan att bli ifrågasatt också. Det är så det är nuförtiden. Folk vet inte vad begrepp betyder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Vi är inte den svenska staten. Fri marknad och kapitalism råder i landet. Allt är frid och fröjd. Hyperinflation och milslånga brödköer är inte, jag upprepar: inte, på gång för att folk inte får sälja många grafikkort till höga priser här.

Inget som skett här påverkar någons möjlighet att sälja eller köpa dyra grafikkort.

Det enda som påverkats är folks möjlighet att göra det på vårt privatägda plattform.

Tack för det snabba svaret och förtydligandet. Den fria marknaden gäller inte hos Er. Får hoppas att fastighetsmäklarna inte följer Ert exempel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tack för det snabba svaret och förtydligandet. Den fria marknaden gäller inte hos Er. Får hoppas att fastighetsmäklarna inte följer Ert exempel.

- Du köpte lägenheten för 600tkr? och vill nu ha 860tkr utan att du gjort något med den?
- Japp, det stämmer.
- Nej, nej. Du får max sälja den för 660tkr i dagsläget tyvärr. Är det fler intresserade får du lotta..
- Jaha, okej.

Nej, dags att sluta följa den här tråden så man inte får massa notiser.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Veni:

Vår marknad hade ju regler redan innan detta så nej, det är ingen ultralibertariansk frimarknadfantasi som är helt oreglerad.

Angående bostadsmarknaden:
Nä det hoppas jag verkligen inte att de gör överlag.
Vissa marknader regleras ju på grund av vad det är som säljs: vård, utbildning, läkemedel, boende osv.

Men om en liten subset av typ keramikintesserade personer har ett eget diskussionsforum eller en Facebookgrupp där man samlas kring specialintressen och vill bestämma själva över sin eventuella köp- och säljavdelning så tycker jag det är 100% ok. Och hade det varit lagligt hade det varit helt ok om de gjorde det samma med lägenheter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Calma:

- Du köpte lägenheten för 600tkr? och vill nu ha 860tkr utan att du gjort något med den?
- Japp, det stämmer.
- Nej, nej. Du får max sälja den för 660tkr i dagsläget tyvärr. Är det fler intresserade får du lotta..
- Jaha, okej.

Nej, dags att sluta följa den här tråden så man inte får massa notiser.

Fast vi reglerar inte budgivning på det sättet som du beskriver så varför ens använda ett sådant exempel?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Föredetting
Skrivet av UndaC:

Hyperinflation och milslånga brödköer är inte, jag upprepar: inte, på gång för att folk inte får sälja många grafikkort till höga priser här.

Är det här någonting du personligen kan garantera?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Sett en hel del annonser om RTX 3000-serien där dom lägger ut kortet till inköpspris... är det rätt att göra så eller måste annonsören kolla prisjakt före och välja det lägsta priset som gäller där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fast vi reglerar inte budgivning på det sättet som du beskriver så varför ens använda ett sådant exempel?

Nej, men om vi säger så här eftersom jag vet att en del människor köper hus eller renoveringsobjekt, ibland kanske tom "lurar äldre alternativt mindre kunniga personer" (*host* Ebba) sedan renoverar man bygget och därefter säljer med stor vinst. Visst, det kanske är ett halvdåligt exempel då man faktiskt renoverar och gör något prestationsmässigt för att höja värdet på huset men alla som spekulationsköper lägenheter utan att ens flytta in? Bara för att göra vinst? Det är väl prestationsmässigt likvärdigt med att köpa ett grafikkort, kanske lite mer ansträngande då du måste fylla i ett par papper dock..

- Vi kanske skulle köpa det här huset? Vinstpotentialen ser bra ut.
- Nej, tyvärr. Ni har redan köpt ett annat hus senaste året så ni får vänta ett tag.
(Skulle en mäklare svara så?)

Alla människor har precis lika bra (=dålig) chans att få tag i ett grafikkort på egen hand.
Det är lika svårt för alla att köpa. Inte sant? Såvida man inte har direktvägar till Nvidia eller "fuskar" via någon ÅF.

Jag fick ett 3080 på release, och jag satt med mobiltelefonen halvt upptagen med annat..
Skulle jag vara något orakel? Knappast. Jag är en helt vanlig svensson och har lyckats köpa två 3080 varav ett vid release så vad är det som är så svårt egentligen? Ingen kommer servera dig ett kort utan någon insats från ens egen sida men om man verkligen vill ha ett 3080 till inköpspris så är det knappast en omöjlighet om man är beredd att lägga lite tid på det.

Nej, känns som många är bortskämda överlag och ska ha allting serverat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rewoX:

Sett en hel del annonser om RTX 3000-serien där dom lägger ut kortet till inköpspris... är det rätt att göra så eller måste annonsören kolla prisjakt före och välja det lägsta priset som gäller där?

Prisjakt/etablerade återförsäljare gäller, ej inköpspris.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Calma:

Nej, men om vi säger så här eftersom jag vet att en del människor köper hus eller renoveringsobjekt, ibland kanske tom "lurar äldre alternativt mindre kunniga personer" (*host* Ebba) sedan renoverar man bygget och därefter säljer med stor vinst. Visst, det kanske är ett halvdåligt exempel då man faktiskt renoverar och gör något prestationsmässigt för att höja värdet på huset men alla som spekulationsköper lägenheter utan att ens flytta in? Bara för att göra vinst? Det är väl prestationsmässigt likvärdigt med att köpa ett grafikkort, kanske lite mer ansträngande då du måste fylla i ett par papper dock..

- Vi kanske skulle köpa det här huset? Vinstpotentialen ser bra ut.
- Nej, tyvärr. Ni har redan köpt ett annat hus senaste året så ni får vänta ett tag.
(Skulle en mäklare svara så?)

Alla människor har precis lika bra (=dålig) chans att få tag i ett grafikkort på egen hand.
Det är lika svårt för alla att köpa. Inte sant? Såvida man inte har direktvägar till Nvidia eller "fuskar" via någon ÅF.

Jag fick ett 3080 på release, och jag satt med mobiltelefonen halvt upptagen med annat..
Skulle jag vara något orakel? Knappast. Jag är en helt vanlig svensson och har lyckats köpa två 3080 varav ett vid release så vad är det som är så svårt egentligen? Ingen kommer servera dig ett kort utan någon insats från ens egen sida men om man verkligen vill ha ett 3080 till inköpspris så är det knappast en omöjlighet om man är beredd att lägga lite tid på det.

Nej, känns som många är bortskämda överlag och ska ha allting serverat.

Du får ju köpa vad du vill på marknaden.
Det är sälja/byta som är reglerat.

Nu har du ju fått tag i ditt kort (grattis) så du behöver ju inte köpa fler men den möjligheten har du kvar

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Försök hålla er till diskussionen, att kalla varandra det ena och andra är bara onödigt

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Snacka om årets tråd. Dom ända som borde bry sig är ju dom som lägger ut korten till överpris. Det är ju fortfarande köparen som bestämmer priset. Jag kan verkligen inte se problemet att dom som tillhandahåller en tjänst sätter reglerna. Varför är man upprörd? För att man lyckas komma över ett parti kort som man vill tjäna pengar på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får ju köpa vad du vill på marknaden.
Det är sälja/byta som är reglerat.

Nu har du ju fått tag i ditt kort (grattis) så du behöver ju inte köpa fler men den möjligheten har du kvar

Men om slutpriset kan bli vad som är det ju nog den största luftpastej jag nånsin läst att bestämma vad utgångspriset ska vara.

Permalänk
Medlem

Ska Sweclockers bestämma vad som är bristvara och hur dessa får säljas?
Varför inte bara ta bort marknaden istället så är alla problem med prissättningar borta.
Det här är så urbota dumt, det generaliseras enormt och den fan ta den som gör mer än ett felköp varje halvår eller som blev sugen på att byta hårdvara.
Vad är nästa steg, att Sweclockers sätter riktpriserna på användares varor?

Jag säljer och köper inget själv här men förespråkar ändå marknadsanpassade priser, annars kan man lägga ner om det ska bli ”lika för alla”.
Det finns ingen här som är den andre lik, det finns allt från låginkomsttagare till ekonomiskt oberoende på detta forum. Ja livet är inte rättvist.

Ska ni ha eran policy så lär ni få ändra till inget företag eller privatperson...Annars är det motstridiga uppgifter den dagen ni straffar någon som har enskild firma och är scalper.

Over and out.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av M_X_E_Q:

Men om slutpriset kan bli vad som är det ju nog den största luftpastej jag nånsin läst att bestämma vad utgångspriset ska vara.

Det är ju en petitess i sammanhanget. Den huvudsakliga styrningen som sker är genom antalsbegränsningen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Berättigad (entitled)!!! Detta är det ord jag tänker på när jag läser flera inlägg i tråden. Får känslan att många verkar känna sig berättigade att sälja helt utan regler och riktlinjer. Vad får Sweclockers ut av att nån säljer flera produkter ur listan? För det första hade ju inte regeländringen kommit om det inte uppfattats bland många att detta missbrukats. Som jag ser det så vill många av er som protesterar ha hela kakan. Ni verkar vilja sälja hur många av produkterna på listan ni vill, till vilket pris ni själva vill (och det är ju i sig inga problem). Men ni vill dessutom använda Sweclockers community som kunddatabas, med minimalt risktagande som resultat. Det är där det nu satts upp regler. Det står var och en helt fritt att sälja hur många produkter man vill och till vilket pris man vill på andra marknader, men det exponeras inte mot Sweclockers community. Det kommer leda till att det blir lite jobbigare för er, ett ökat risktagande, och kanske lite "jobbigare" kunder. Det får man liksom ta för chansen att sälja dessa produkter, och potentiellt tjäna en slant på det. Kudos till Sweclockers som tog tag i detta och sätter trivsel först. Ett alternativ är ju annars att Swec tar 10% av försäljningspriset från alla som säljer, för att de ska få exponera sina varor mot communityt. Det är ju en "fri marknad" och "marknadsekonomi". 😜

Syftningsfel
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är ju en petitess i sammanhanget. Den huvudsakliga styrningen som sker är genom antalsbegränsningen.

Och varför anser du att tjänsteleverantören ska reglera sina användares köp och sälj-vanor?
Ni måste ju känna att det ni gör är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska Sweclockers bestämma vad som är bristvara och hur dessa får säljas?
Varför inte bara ta bort marknaden istället så är alla problem med prissättningar borta.
Det här är så urbota dumt, det generaliseras enormt och den fan ta den som gör mer än ett felköp varje halvår eller som blev sugen på att byta hårdvara.
Vad är nästa steg, att Sweclockers sätter riktpriserna på användares varor?

Jag säljer och köper inget själv här men förespråkar ändå marknadsanpassade priser, annars kan man lägga ner om det ska bli ”lika för alla”.
Det finns ingen här som är den andre lik, det finns allt från låginkomsttagare till ekonomiskt oberoende på detta forum. Ja livet är inte rättvist.

Ska ni ha eran policy så lär ni få ändra till inget företag eller privatperson...Annars är det motstridiga uppgifter den dagen ni straffar någon som har enskild firma och är scalper.

Over and out.

En till i raden som inte förstår att Sweclockers är ett privat företag som är fria att göra precis som dom vill i den här frågan. I det här fallet har de valt att ha örat mot marken när en stor del av medlemmarna här på forumet förespråkar en begränsning av att sälja bristvaror. Så nu finns det en regel mot att göra det, för att man ville ha det så på SIN EGEN plattform. Om man nu gjort mer än ett felköp så är det väl bara att vända sig till EN ANNAN plattform som inte har dom reglerna. Det här gör ju ingenting åt scalping, inte det minsta. Det flyttar ett fenomen man inte vill ha på sin plattform till andra plattformar, vad är ens problemet?

Angående vem som avgör vad som är en bristvara så är väl anställda på SweC troligtvis några av de bästa i landet på att veta vilka datorkomponenter det råder brist på just nu. Och ska vi nu vara såna, så är det ju faktiskt inte så jävla svårt att svara på om ett RTX 3000-serien kort är en bristvara, det är bara att gå in på de stora återförsäljarna och kolla om det finns några...

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com