Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foooozty:

Givetvis kommer de inte ändra sig då ledningen vill ha det såhär och det är inget fel i det men säg då inte att det är för vår skull.

Jag ser det helt och hållet som att det är för vår skull.

De kunde gott sätta reglerna hårdare för min del.

Sen innan folk snackar massa dynga om att Sweclockers lägger sig i marknaden och massa paralleller med div diktaturer, har ni helt missat hur sjukt reglerat Facebook marketplace, blocket, Youtube, Facebook etc är när det gäller deras regler, hur de fullständigt skiter i sina kunder och gör efter egen vilja precis hur de vill, enligt eget tycke ?

Heja Sweclockers!

Buuuu scalpers. Skaffa ett riktigt jobb istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foooozty:

Givetvis kommer de inte ändra sig då ledningen vill ha det såhär och det är inget fel i det men säg då inte att det är för vår skull.

Sweclockers gör inte någon vinst på att begränsa antalet annonser i marknadsdelen och har inte infört regeln för någon annans skull än communityt i stort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det tror inte jag heller, men det lär inte hjälpa åt andra hållet heller and blint hylla dem.

Vem är det som blint hyllar dem ?

Jag tycker helt enkelt att Sweclockers gör rätt.

Sen kanske det finns andra saker jag har andra åsikter om, men så är det ju alltid och det hör inte hit.

Det är ju liksom inte som att jag är tvingad att hänga här.

Det mest komiska i det hela är alla som tycker synd om sig själva då de rent teoretiskt kan drabbas av en regel som är för trivseln hos det stora flertalet.
Det är inte synd om er. Sluta självömka er. Ta det som en man. Väx upp. Gå vidare. Häng någon annanstans. Börja samla på frimärken eller ta en promenad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja vi har väl strax över 500 aktiva annonser även med begränsningarna just nu så jag tror inte att marknadens existens är så jäkla svår att motivera.

Räcker de ambitionerna så är det väl bra för er.
Dock om vill man köpa det senaste fast begagnat så får man leta på andra ställen och det är ju trist för dem som vill det.

Sett till antalet registrerade användare är det dock försvinnande lite.

Men det är inte det jag gick igång på, jag har svårt för att det är 1 del under 6 månaders tid, det kommer drabba många som hade kunnat tänka sig att sälja något här.

Permalänk
Medlem

Denna regeln måste väl kommit fram för att de som gnäller vlll köpa produkten för under marknadspris? Och sweclockers böjer sig då till dem som gnäller? Eller är det bara ren avundsjuka? "Jag kan inte få tag på detta, så ingen annan ska få det heller, och fan inte tjäna en slant på det samtidigt"

Tänker att i andra sammanhang låter detta absurt. Vet att folk köper gamla bilar klassiker som är svåra att få tag på, ska nån då komma och säga, nää denna bilen kostade 20lax 1969 , inte fan ska du få sälja den för 700.000 som marknaden anser den är värd idag, lägg ut den för 19, first come first serve .

Är ju lyx varor vi snackar om, behöver du produkten för ditt levebröd har du säkert råd att punga ut 30% extra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Dock om vill man köpa det senaste fast begagnat så får man leta på andra ställen och det är ju trist för dem som vill det.

Men det är inte det jag gick igång på, jag har svårt för att det är 1 del under 6 månaders tid, det kommer drabba många som hade kunnat tänka sig att sälja något här.

Vet inte vilket annat diskussionsforum du jämför marknadsambitioner med men svepande kan man säga att det inte finns några som helst ambitioner att förutsättningslöst pressa volymen eller konkurrera med renodlade handelssiter på den aspekten.

Det har förklarats många gånger och med bättre ordval förr men - Sweclockers marknadsdel är helt enkelt en extra tjänst för våra forummedlemmar, inte tvärtom.

Skrivet av PeoplesMC:

Tänker att i andra sammanhang låter detta absurt. Vet att folk köper gamla bilar klassiker som är svåra att få tag på, ska nån då komma och säga, nää denna bilen kostade 20lax 1969 , inte fan ska du få sälja den för 700.000 som marknaden anser den är värd idag, lägg ut den för 19, first come first serve .

Sitter du på ett gammalt IBM Model M eller något annat dylikt som har fått antikvärde så finns det inga som helst hinder för dig att lägga ut detta.
Vi har inte heller några hinder för den som t.ex. köpt ett 3080 på releasedagen att sälja det till dagens listpris.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dem8n:

Så vilka ska man lyssna på, de få som skriker sig hesa över fenomenet eller de få som profiterar på andra.
Regeln kan även drabba oskyldiga som vill sälja sin dator som ett paket.

Jag skulle nog säga att inte skrikits sådär himla mycket.

Angående att ”drabba oskyldiga” så finns det ju fortfarande hur många marknadsplatser som helst att sälja prylarna till vilket pris som helst.

Det är inte som om vi står hemma hos folk och berättar vad de ska göra med sina liv. Vi berättar däremot vad de får göra hos oss.

Lite som att du bestämmer vem som får komma hem till dig och vilka beteenden du accepterar hemma hos dig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dem8n:

Det är fler annonser än vi hade innan vi införde reglerna så…

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Denna regeln måste väl kommit fram för att de som gnäller vlll köpa produkten för under marknadspris? Och sweclockers böjer sig då till dem som gnäller? Eller är det bara ren avundsjuka? "Jag kan inte få tag på detta, så ingen annan ska få det heller, och fan inte tjäna en slant på det samtidigt"

Är ju lyx varor vi snackar om, behöver du produkten för ditt levebröd har du säkert råd att punga ut 30% extra.

Men när sweclockers gjorde det tillåtet att sälja produkter till ett utropspris som motsvarar listat butikspris, samt att man faktiskt fick bjuda högre, vad var problemet ?

Om ett grafikkort är värt 20 tusen enligt marknaden så spelar det ju ingen roll att det läggs ut för 500kr, det kommer ju säljas för 20 000kr om det är marknadsvärdet och efterfrågan finns.

Sen att de begränsade antal över tid är ju en petitess för den "normala" konsumenten.

Jag tror skon klämmer hos de som säger sig förespråka en fri marknad där man får sälja till marknadsvärde inser att det finns en risk att folk faktiskt inte bjuder hur högt som helst utan de flesta väljer att bjuda lite mer lagom, därav stämmer inte ett syntetiskt värde framtvingat av säljare som är giriga så fort tillgång finnes med lägre utgångspris.

Är man däremot helt säker på att marknaden faktiskt betalar precis vad som helst så är det ju ofarligt att lägga ut till ett mycket lågt pris, du kommer ju få betalt ändå.

Ni som vill ha en "fri" marknad, nyttja då er frihet att annonsera helt fritt var som helst till ett helt fritt pris och se marknaden betala precis så mycket de tycker att produkten är värd. Är den värd så mycket som ni säger så får ni ju de pengarna oavsett utgångspris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Sweclockers gör inte någon vinst på att begränsa antalet annonser i marknadsdelen och har inte infört regeln för någon annans skull än communityt i stort.

Nej det förstår jag att man inte gör vinst, menar mer att det är svårt för ledningen att se vad community vill då det verkar vara 50/50 så då är de väl ledningen som vill detta var lite så jag menade och det förstår jag till fullo klart den som styr swec ska ha sisra ordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vem är det som blint hyllar dem ?

Jag tycker helt enkelt att Sweclockers gör rätt.

Sen kanske det finns andra saker jag har andra åsikter om, men så är det ju alltid och det hör inte hit.

Det är ju liksom inte som att jag är tvingad att hänga här.

Det mest komiska i det hela är alla som tycker synd om sig själva då de rent teoretiskt kan drabbas av en regel som är för trivseln hos det stora flertalet.
Det är inte synd om er. Sluta självömka er. Ta det som en man. Väx upp. Gå vidare. Häng någon annanstans. Börja samla på frimärken eller ta en promenad.

Försöker du göra dig lustig över oliktänkande eller är det ett misslyckat försök till härskarteknik, kan inte riktigt bestämma mig...Det föll platt oavsett vad det var du försökte dig på.

Att använda ord som ”ta det som en man” visar på att bäst före har passerat. Menar du att kvinnor inte kan hantera det eller var det en vink om att jag är kvinnlig för att jag säger ifrån?

Över 500 aktiva annonser drabbar knappast flertalet sist jag kollade, de är en väldigt liten andel av användarna här som använder marknaden. De som drabbas är de som vill köpa då det kommer bli mer osäkra köp via blocket och tradera där det kryllar av bedragare.

Även jag har varit med sedan begynnelsen inom datorer, om det nu har något med saken att göra?

Permalänk
Skrivet av Dax:

Då kanske du skulle flytta till Nord Korea där styr staten allt och inte marknaden.

Varför skulle jag vilja att staten styr allt?

Anar en viss frustration, är det möjligen så att du själv är en sådan person som köper på sig för att sälja vidare? Vänd dig till tradera eller facebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foooozty:

Nej det förstår jag att man inte gör vinst, menar mer att det är svårt för ledningen att se vad community vill då det verkar vara 50/50 så då är de väl ledningen som vill detta var lite så jag menade och det förstår jag till fullo klart den som styr swec ska ha sisra ordet

Som sagt är regeln inte skapad för något egenintresses skull utan endast Sweclockers forummedlemmar i stort.
95/5 är nog närmare sanningen än 50/50 och det är således ganska självklart att den finns kvar och det ligger inte någon självhävdelse i det beslutet.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle nog säga att inte skrikits sådär himla mycket.

Angående att ”drabba oskyldiga” så finns det ju fortfarande hur många marknadsplatser som helst att sälja prylarna till vilket pris som helst.

Det är inte som om vi står hemma hos folk och berättar vad de ska göra med sina liv. Vi berättar däremot vad de får göra hos oss.

Lite som att du bestämmer vem som får komma hem till dig och vilka beteenden du accepterar hemma hos dig.

Absolut, ni gör som ni vill men jag håller inte med om att det var bra. 🙂

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dem8n:

De som drabbas är de som vill köpa då det kommer bli mer osäkra köp via blocket och tradera där det kryllar av bedragare.

Ja, det är lite jobbigt med marknader utan bra kontroller

Skämt åsido så är detta inget som påverkar folk från att skapa ”köpes”-annonser så den möjligheten finns kvar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men när sweclockers gjorde det tillåtet att sälja produkter till ett utropspris som motsvarar listat butikspris, samt att man faktiskt fick bjuda högre, vad var problemet ?

Absolut, inlägget var inte riktat direkt mot sweclockers, regeln i sig har jag inget emot, mer mot dem som framkallat regelns uppkomst överhuvudtaget. Har själv klickat på många annonser, t.ex på 3080's just för att intresset ligger där, ser mångas trådar skräpas ner med skambud och hat, riktiga häxjakter, moddarna är ju duktiga på att städa bort sånt snabbt,vilket klart är bra.

Så som jag uppfattat det är det väldigt många som inte letar efter en fair deal, utan försöker få saker så billigt som möjligt till deras egen vinning. Har inte använt marknaden så mycket, men då jag har gjort det har det varit prutor på småkronor fram och tillbaks i pm, vilket resulterar mer i "Fuck it, jag lägger upp det på tradera", fått de sålt inom 20 minuter till mer vinst, inklusive avgifter. (detta gällde inte bristvaror dock) Marknaden funkar säkert finfint för de flesta men detta är min erfarenhet.

Lite som att vissa lever i sin egna lilla hårdvarububbla här på sweclockers, och vad som händer utanför är "folk blir blåsta, säljer du till vad folk är villiga att betala blåser du folk."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, det är lite jobbigt med marknader utan bra kontroller

Skämt åsido så är detta inget som påverkar folk från att skapa ”köpes”-annonser så den möjligheten finns kvar

Okej då är jag med, jag tolkade det som att en användare fick sälja en av dessa saker oavsett om det skedde via säljes eller köpes. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som sagt är regeln inte skapad för något egenintresses skull utan endast Sweclockers forummedlemmar i stort.
95/5 är nog närmare sanningen än 50/50 och det är således ganska självklart att den finns kvar och det ligger inte någon självhävdelse i det beslutet.

Absolut missade nog som sagt mätningen är det 95 som vill är det klart regeln ska va kvar 👍😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Försöker du göra dig lustig över oliktänkande eller är det ett misslyckat försök till härskarteknik, kan inte riktigt bestämma mig...Det föll platt oavsett vad det var du försökte dig på.

Att använda ord som ”ta det som en man” visar på att bäst före har passerat. Menar du att kvinnor inte kan hantera det eller var det en vink om att jag är kvinnlig för att jag säger ifrån?

Över 500 aktiva annonser drabbar knappast flertalet sist jag kollade, de är en väldigt liten andel av användarna här som använder marknaden. De som drabbas är de som vill köpa då det kommer bli mer osäkra köp via blocket och tradera där det kryllar av bedragare.

Även jag har varit med sedan begynnelsen inom datorer, om det nu har något med saken att göra?

Nu ska vi klargöra några saker här..

För det första så har jag väldigt svårt att hitta vilken del av mitt inlägg som skulle kunna kallas härskarteknik.
Hade vi pratat på riktigt öga mot öga skulle jag absolut kunna ge dig ett exempel på härskarteknik om du hade velat,
det är inga problem, manlig härskarteknik är faktiskt väldigt simpel, jag brukar använda det som en liten typ av ironisk humor i dagliga livet för jag gillar att driva med det. Det är dock inget som fungerar speciellt väl i ett forum där man försöker hålla god ton.

EDIT: Ett exempel på att använda härskarteknik som humor på jobbet, en kollega ringer och jag lägger på luren, typ en minut senare ringer jag upp och frågar var det gällde och förklarar att jag bara ville klargöra att det är jag som bestämmer när vi pratar i telefon, bara så de vet i fortsättningen. Detta givetvis med folk som kan ta det som ett skämt.
Vi har rätt rå humor på mitt jobb och de flesta skämten är inte så snälla, men det är lite av en tävling att ge tillbaka med samma mynt och man triggar ju varandra Kan man inte skämta och skoja om varandra så kan man inte heller jobba bra när det väl är blodigt allvar i situationen.

Sen uttrycket "ta det som en man" är ett väl beprövat uttryck som många är bekanta med, om du anser det vara daterat och inte förstår syftet med att såga så, så får det stå för dig. Jag använde det precis som man gjorde förr, en omskrivning för
"sluta gnäll och gå vidare med ditt liv". Men om du tog illa upp så får du ersätta det med "sluta gnäll och gå vidare med ditt liv" om det känns bättre. Helt olika ord, men samma innebörd.

Jag är en person som rent generellt försöker vara väldigt rättvis och jämställd, men som person dömer jag nog ofta män hårdare, kanske för att män ofta försöker vara tuffare och ta mer plats. Bland de vänner har absolut störst respekt för (gällande deras åsikter och vad de säger till mig om de t ex kritiserar mig personligen för något jag borde rätta till hos mig själv) och som är absolut tuffast psykiskt så är det faktiskt kvinnor. Precis som jag känner flera män som är otroligt känsliga och lättstötta och oroliga trotts ett "manligt yttre".

Sen att göra sig lustig över oliktänkande, vilken del av mitt inlägg skulle det vara ?

Man kan nog säga att jag är för oliktänkande, man kan nog säga att de jag räknar som verkliga vänner är en brokig skara av folk med väldigt olika erfarenheter och idéer, jag har rent generellt svårt över människor som är stereotypa och intetsägande.

En annan tanke angående din agenda och outtröttliga postande i tråden:

Ja, vi har sett att du inte är nöjd med Sweclockers beslut, att det tydligen inte delar dina värdegrunder, att det skiljer sig från din livsåskådning, att det enligt dig personligen inte är rättvist, med vi så menar jag mig själv och lämnar öppnar för andra som delar min åsikt.

En annan reflektion är att se antalet tumme upp på inlägg som har ett innehåll som stödjer Sweclockers beslut, samt antalet tumme upp på inlägg som inte stödjer Sweclockers beslut.

Se det lite som en barometer över vad det stora flertalet medlemmar anser. Hjälper det att berätta fler gånger att du inte är nöjd, kommer det ändra andras åsikter tror du ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Absolut, inlägget var inte riktat direkt mot sweclockers, regeln i sig har jag inget emot, mer mot dem som framkallat regelns uppkomst överhuvudtaget. Har själv klickat på många annonser, t.ex på 3080's just för att intresset ligger där, ser mångas trådar skräpas ner med skambud och hat, riktiga häxjakter, moddarna är ju duktiga på att städa bort sånt snabbt,vilket klart är bra.

Så som jag uppfattat det är det väldigt många som inte letar efter en fair deal, utan försöker få saker så billigt som möjligt till deras egen vinning. Har inte använt marknaden så mycket, men då jag har gjort det har det varit prutor på småkronor fram och tillbaks i pm, vilket resulterar mer i "Fuck it, jag lägger upp det på tradera", fått de sålt inom 20 minuter till mer vinst, inklusive avgifter. (detta gällde inte bristvaror dock) Marknaden funkar säkert finfint för de flesta men detta är min erfarenhet.

Lite som att vissa lever i sin egna lilla hårdvarububbla här på sweclockers, och vad som händer utanför är "folk blir blåsta, säljer du till vad folk är villiga att betala blåser du folk."

Ja men så är det ju lite, det finns alltid svin bland köpare också, tro mig jag har stött på en del mycket lustiga individer under åren när det gäller utbyte av begagnade produkter även utanför datorhårdvara

Själv är ja sån att jag gärna säljer till ett riktigt bra pris och hoppas någon blir glad av sitt köp än att försöka maxa vinsten.
Är det någon man känner så får man ofta igen det senare.

Jag tror att rent generellt finns det många som skambudar på alla annonser de hinner leta upp och kanske lyckas med en på tusen, sen kan de göra vinst på det senare, gällande vad som helst, elektronik, bilar, husgeråd, allt som går att handla.
Samma personer som väldigt ofta inte ens svarar när det gäller för de har budat på så många annonser att de glömt av och ändrat sig när man ser budet.

Men något som verkligen stör mig är de som säljer begagnade grejor, inte för att de är i ekonomisk knipa utan för att de gillar prylar och kör ungefär "jag köpte denna för 199kr men har tröttnat så nu kan du köpa den för 195kr"-stilen, inträffar förvånansvärt ofta. Ja menar.. hur tänker man ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foooozty:

Gjordes ens en förfrågning ang detta där vi fick rösta och det blev mest ja svar eller jag missat den delen?

Är du delägare i Sweclockers? Annars är väl din fråga totalt irrelevant. Det är en privat sida. Dom sätter sina regler exakt hur fan dom vill, vare sig du, jag eller någon annan tycker annorlunda. Det är så jävla enkelt att göra en annons på tradera om det enda man är ute efter är profit. Det här är ju från Sweclockers sida endast ett försök till att ha ett fortsatt vänskapligt community, då scalping har visat sig vara en stor vattendelare mellan medlemmarna.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så att om tjänsteleverantören får procent på det som säljs så är det inte längre moraliskt fel?
Befinner vi oss i en diktatur i en mer östlig färdriktning?
Är det dit Swec vill gå så följer jag inte med på resan.

Det var ironiskt menat, därav emojin efter. Det exemplet jag gav är ju knappast ett exempel på diktatur, snarare kapitalism i sin renaste form när den är oreglerad. Det är så många som skriker efter marknadsekonomi i denna tråd, så jag tänkte ge ett exempel av kapitalism i sin prime. Skulle Swec vilja, så har de all möjlighet i världen att ta procent på det som säljs i deras marknad. Vet dock inte hur många som faktiskt skulle annonserat i ett sånt läge (jag hade inte gjort det). Man kan kalla det finders fee eller vad man nu vill eftersom det är Swec som kopplar ihop säljare och köpare. Alltså folk som snackar Nordkorea och liknande, det kunde varit värre. 😁

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Då kanske du skulle flytta till Nord Korea där styr staten allt och inte marknaden.

Tycker det är kul att folk jämför detta med diktatur och kommunistiskt när det är communityn på Sweclockers som de gått efter när de gjort valet. Är väl så demokratiskt som det blir, utan att det varit en officiell omröstning då, men bara kolla på hur folk röstar på inläggen så är det avklarat.

Folk som skriver att de är emot detta får väldigt lite röster och de som håller med får mera röster. Bara för att ens eget val inte vinner i demokrati så betyder det inte att man lever i en diktatur.

Permalänk
Medlem

@Foooozty, @PeoplesMC, @Dem8n

En regel som detta är inte bara till nackdel för de som vill sälja en bristvara. Den kan snarare vara ett stöd att luta sig emot i och med att den som säljer i linje med vad som är tillåtet inte behöver känna sig som en scalper, och kan peka på reglerna om någon opponerar sig.

Reglerna kom för att de behövdes, just för att scalping har gått som ett gift genom hela communitiet och får de flesta att se svart om en bristvara går för över nypris. Nu finns det en bestämd definition. Säljer du en bristvara som budas upp till dubbla nypris, ingen scalper. Säljer du två bristvaror oavsett slutpris, scalper. Följer du regeln kan du känna dig trygg.

Skrivet av wargreymon:

Tycker det är kul att folk jämför detta med diktatur och kommunistiskt när det är communityn på Sweclockers som de gått efter när de gjort valet. Är väl så demokratiskt som det blir, utan att det varit en officiell omröstning då, men bara kolla på hur folk röstar på inläggen så är det avklarat.

Folk som skriver att de är emot detta får väldigt lite röster och de som håller med får mera röster. Bara för att ens eget val inte vinner i demokrati så betyder det inte att man lever i en diktatur.

Det är som röstning i föreningar. Om det är så många som håller med att det inte är någon tvekan vilken sida som leder behövs ingen votering, och det fungerar bra.

Men ja, diskussionen kommunism och kapitalism är annars ett typexempel på en tråd som spårat ur och är en av anledningarna till att regeln om politik behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

En regel som detta är inte bara till nackdel för de som vill sälja en bristvara. Den kan snarare vara ett stöd att luta sig emot i och med att den som säljer i linje med vad som är tillåtet inte behöver känna sig som en scalper, och kan peka på reglerna om någon opponerar sig.

Reglerna kom för att de behövdes, just för att scalping har gått som ett gift genom hela communitiet och får de flesta att se svart om en bristvara går för över nypris. Nu finns det en bestämd definition. Säljer du en bristvara som budas upp till dubbla nypris, ingen scalper. Säljer du två bristvaror oavsett slutpris, scalper. Följer du regeln kan du känna dig trygg.

Det är som röstning i föreningar. Om det är så många som håller med att det inte är någon tvekan vilken sida som leder behövs ingen votering, och det fungerar bra.

Men ja, diskussionen kommunism och kapitalism är annars ett typexempel på en tråd som spårat ur och är en av anledningarna till att regeln om politik behövdes.

Jo är ju väldigt många högsta bud nu förtiden antagligen pga denna regel vad man kan se nästan varje annons själv gillar jag fast pris så man slipper vänta i flera dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför är det bra att låta marknaden sköta detta?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Så man får inte sälja en komplett dator som innehåller ett 5600x och ett RTX 3070 ? Så jag vet innan jsg lägger ut ska sälja pga av studier .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Nja i en förening krävs det 2/3 majoritet för att ändra i stadgarna och sedan en gång till på nästa stämma. Du blandar nog ihop en röstning om blomrabatten med stadgeändring.
Du kan inte jämföra en förening med det här forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Så man får inte sälja en komplett dator som innehåller ett 5600x och ett RTX 3070 ? Så jag vet innan jsg lägger ut ska sälja pga av studier .

Korrekt, den får inte säljas på Sweclockers om den inte styckas upp.

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

Tycker nästan att det borde få vara undantag att få sälja en komplett dator med både grafikkort o Cpu, samtidig så skulle det bli ett kryphål antar jag.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P