Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Är det åldern som avgör vilket vaccin man får? samt är det AstraZenecas som gäller man om man är född 1966?

Är väl bara de som är 65+ som får det vaccinet. Alla under 65 får Pfizer eller Moderna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför trivialiserar du covid så som du gör enligt ovan?

Idag är det 1763 personer som är inlagda på sjukhus för covid av dom är det 389 personer som är mycket allvarligt sjuka och ligger på intensivvårdsavdelningar runtom i Sverige.

Troligen för att somliga bara tror det de ser med sina egna ögon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tydligen kommer det inte riktigt att gå. Skulle tippa på att de kör rätt relativt lika runtom landet.

Någon som vaccinerat sig första/andra dos här kan få verifiera om det är så att: När du kommer dit på plats så får du byta munskydd (eller om du saknar ett så får du ett).

Nix, jag hade på mig ett ffp2-munskydd då jag kom till vaccineringen och det fanns inget krav på att byta. Däremot fanns det munskydd gratis åt de som kom utan att ha på sig eller med sig munskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

EDIT: I mitt arsle - man får INTE ta med sig eget skydd för det kan vara smittat O_o Ska jag ta med oöppnad förpackning och 80%-ig sprit och rengöra oöppnade förpackningen och sen ta på det framför dem? Är det tillräckligt då? Eller ska jag få ett patetiskt osäkert P2-skydd?!! (inte undra på att det går åt h* just nu - jag blir så trött på medmänniskorna i länet)

Är detta någonting du själv har upplevt när du har besökt en vaccinationslokal för covid eller är det bara hörsägen?
Sluta att sprida desinformation om vaccineringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är väl bara de som är 65+ som får det vaccinet. Alla under 65 får Pfizer eller Moderna.

Har läst om det.
Men enligt 1177 (Sthlm) vaccinerar man födda 1957 eller senare med Astras vaccin. Jag fattar absolut ingenting.

https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/behandl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Troligen för att somliga bara tror det de ser med sina egna ögon.

Trots allt hoppas jag att du slipper konstatera med egna ögon hur det är eftersom det, i ditt fall, skulle betyda att du konstaterats smittad och blivit inlagd.

(varsågod, ett uns av medmänsklighet...alldeles gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Är det åldern som avgör vilket vaccin man får? samt är det AstraZenecas som gäller man om man är född 1966?

Född 1963 (blir 58 nästa månad) , riskgrupp å fick Moderna. Skåne län. Du är 3 år yngre än mig så du får troglingen Pfizer eller Moderna.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Trots allt hoppas jag att du slipper konstatera med egna ögon hur det är eftersom det, i ditt fall, skulle betyda att du konstaterats smittad och blivit inlagd.

Tror du citerar helt fel person...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Tror du citerar helt fel person...

Ajdå! Inser, efter att ha backat i tråden, att det borde varit en kommentar till @Calma.

Hej, @Calma, trots allt hoppas jag att du slipper konstatera med egna ögon hur det är eftersom det, i ditt fall, skulle betyda att du konstaterats smittad och blivit inlagd.

Samtidigt som jag ber @Alphahanne om överseende med min miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan vi sätta dig som 0 HLR då?
Och ger du upp din plats på IVA?

Trevligt att man ska betala sjuka skatter men sen ska man inte få hjälp för att man inte vill ta ett vaccin? Snacka om total respektlöshet mot mänskliga rättigheter. Alla som vill kan ju ta vaccin, och är det ett så bra skydd är det väl inget att vara rädd för?

Enligt din logik kanske vi skall frånta vård för alla som inte äter nyttig mat, tränar och är rökfria, drogfria m.m. Någon som krockar i rattfylla kanske inte heller förtjänar vård för det är dennes egna fel?

Jag blir helt ärligt äcklad av detta tankesätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nix, jag hade på mig ett ffp2-munskydd då jag kom till vaccineringen och det fanns inget krav på att byta. Däremot fanns det munskydd gratis åt de som kom utan att ha på sig eller med sig munskydd.

Skrivet av Puttefnasket:

Är detta någonting du själv har upplevt när du har besökt en vaccinationslokal för covid eller är det bara hörsägen?
Sluta att sprida desinformation om vaccineringen!

Två i familjen har redan fått första dosen vid samma vaccinationsenhet dit jag ska. Och då verkar båda ha fått behöva munskydd. Fast egentligen tog jag aldrig reda på om de kom dit med eget munskydd till en början (eller det otillräckliga munskyddet såsom kirurgimask) eller om de kom dit utan munskydd.

Hursomhelst så avbokade jag en halvmask nu som jag bokat om igen så får se om jag hinner få den nu innan jag skall dit nästa vecka! Det vore ju idioti att de avvisar mig som kommer med fullspäckat FFP3-skydd. Dock vet jag att utandningsventilerna ej är filtrerade så möjligen kan jag behöva ha extra masker runtom dem för att utandningsskyddet skall bli korrekt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Egentligen borde det inte vara det när det gäller virus av den här kalibern.
Men de som vägrar kan straffas på andra sätt.

Vem vill anställa en som vägrar vaccin? Inte jag iaf!

Av den här kalibern? Då undrar jag varför du inte varit rädd för ditt liv för influensan? 1993 dog fler % andel av befolkningen i Sverige än 2020, då får man också räkna med att antalet av befolkningen som var i riskgruppsåldrar är mycket högre 2020 än 1993, även antal av befolkningen med andra riskfaktorer som övervikt osv. Och jämfört med flera andra år är överdödligheten inte så extrem. Men vi skall straffa folk som inte vill ta spruta?

Märker hur många människor som inte tror på frihet och mänskliga rättigheter när dom blir rädda. Det är fina ord i goda tider, men man överger det när man blir rädd för sitt eller nära och käras liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Editerat: Tog bort min kommentar då jag såg efteråt att du gjort en pudel för jag förstod inte alls varför du skrev som du gjorde i relation till det jag skrev.

Kan ju bara för tydlighetens skull säga att jag HAR sett det med egna ögon då en nära vän fick ligga i respirator i två veckor pga corona och han är jämngammal med mig, så jag vet mycket väl hur farlig den här skiten är.

Tillägg.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har läst om det.
Men enligt 1177 (Sthlm) vaccinerar man födda 1957 eller senare med Astras vaccin. Jag fattar absolut ingenting.

https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/behandl...

Undrar om du inte läser det där lite konstigt. Jo, det är lite luddigt men du läser i frågeställningen hur långt det är mellan doserna. Normalt sett vaccineras inte de födda 57 eller senare med AZ men skulle man fått det som första dos rekommenderar de att ta något annat vaccin i andra dosen.

Så tror du läser på fel sida för att få svar på din fråga.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Två i familjen har redan fått första dosen vid samma vaccinationsenhet dit jag ska. Och då verkar båda ha fått behöva munskydd. Fast egentligen tog jag aldrig reda på om de kom dit med eget munskydd till en början (eller det otillräckliga munskyddet såsom kirurgimask) eller om de kom dit utan munskydd.

Hursomhelst så avbokade jag en halvmask nu som jag bokat om igen så får se om jag hinner få den nu innan jag skall dit nästa vecka! Det vore ju idioti att de avvisar mig som kommer med fullspäckat FFP3-skydd. Dock vet jag att utandningsventilerna ej är filtrerade så möjligen kan jag behöva ha extra masker runtom dem för att utandningsskyddet skall bli korrekt.

vad snackar du om, halvmask och P3 skydd använder man då man står och bilar betong tex, halvmask med gasfilter då ,man lackerar, gå på apoteket el Ica Maxi och köpt ett vanligt mundskydd för guds skull, du krånglar då verkligen till altt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Av den här kalibern? Då undrar jag varför du inte varit rädd för ditt liv för influensan? 1993 dog fler % andel av befolkningen i Sverige än 2020, då får man också räkna med att antalet av befolkningen som var i riskgruppsåldrar är mycket högre 2020 än 1993, även antal av befolkningen med andra riskfaktorer som övervikt osv. Och jämfört med flera andra år är överdödligheten inte så extrem. Men vi skall straffa folk som inte vill ta spruta?

Märker hur många människor som inte tror på frihet och mänskliga rättigheter när dom blir rädda. Det är fina ord i goda tider, men man överger det när man blir rädd för sitt eller nära och käras liv.

Bättre kan du!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Skillnaden då mot nu, är att vi vet mycket mer om sjukdomar och hygien. Utan restriktioner skulle vi antagligen haft ännu mer döda och sjuka.

Så andra sidan av myntet:
En del år dör "endast" 200 i influensa och medel 685 vilket är under 10x mot Covid-19

Som jag skrev några sidor innan så kommer jag absolut vaccinera mig mot "farliga" influensavirus i framtiden.

Har haft influensa för några år sen och faktiskt tagit rätt lätt på den sjukdomen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tydligen kommer det inte riktigt att gå. Skulle tippa på att de kör rätt relativt lika runtom landet.

Någon som vaccinerat sig första/andra dos här kan få verifiera om det är så att: När du kommer dit på plats så får du byta munskydd (eller om du saknar ett så får du ett).

När jag skulle röntga lungorna förra året på Helsingborgs sjukhus i samband med "kinesmöget", inget munskydd, kommer en sköterska ut från Röntgen avd å ger mej ett munskydd/när jag skulle få 1:a dosen i Ängelholm, finns det munskydd att sätta på sig innan vaccinering. Angående lungröntgen, man gick förbi tälten utanför sjukhuset där människor låg i, rätt så obehagligt,

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Viruset är väl inte luftburet? Det sprids med vattendroppar från andning/hosta osv, och det borde väl tas upp utan problem av dina filter om jag får gissa.

Det beskrivs också som ett luftburet hot enligt amerikanska CDC. Kom en rapport för några dagar sedan. Amerikanska CDC har inte förändrat sina rekommendationer till allmänheten. Vaccinera dig, håll avstånd, undvik folksamlingar och dåligt ventilerade byggnader, tvätta händerna och ha på dig mask när du är utanför hemmet speciellt inomhus och när du är nära andra.

https://www.nytimes.com/2021/05/07/health/coronavirus-airborn...

Citat:

The principal mode by which people are infected with SARS-CoV-2 (the virus that causes COVID-19) is through exposure to respiratory fluids carrying infectious virus. Exposure occurs in three principal ways: (1) inhalation of very fine respiratory droplets and aerosol particles, (2) deposition of respiratory droplets and particles on exposed mucous membranes in the mouth, nose, or eye by direct splashes and sprays, and (3) touching mucous membranes with hands that have been soiled either directly by virus-containing respiratory fluids or indirectly by touching surfaces with virus on them.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/science/science-bri...

Jag kommer ta vaccinet så fort som möjligt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Trevligt att man ska betala sjuka skatter men sen ska man inte få hjälp för att man inte vill ta ett vaccin? Snacka om total respektlöshet mot mänskliga rättigheter. Alla som vill kan ju ta vaccin, och är det ett så bra skydd är det väl inget att vara rädd för?

Enligt din logik kanske vi skall frånta vård för alla som inte äter nyttig mat, tränar och är rökfria, drogfria m.m. Någon som krockar i rattfylla kanske inte heller förtjänar vård för det är dennes egna fel?

Jag blir helt ärligt äcklad av detta tankesätt.

Nu har du ryckt det ur sitt sammanhang, personen ville hellre dö än ta vaccinet.

Men att ta vaccinet handlar om att skydda alla andra och sig själv, nya mutationer kan uppstå om några inte tar det vilket kan orsaka ett betydligt elakare virus.
Lika mycket som att inte köra rattfull.
Är du onyttigt drabbar det dig, det smittar inte, samma med rökning, snusning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är du onyttigt drabbar det dig, det smittar inte, samma med rökning, snusning etc.

Rökning drabbar andra i nästan lika hög utsträckning som dig själv det är ju därför det kallas passiv rökning och det var ju anledningen till att rökning förbjöds i offentliga lokaler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Om du inte har koll på vad Covid gör med kroppen ska du nog inte uttala dig.
Att jämföra det här mot ett år 30 år bakåt i tiden är vansinne.
Hade vi kört på utan några restriktioner, itan social distans, hur tror du det hade sett ut då?
Sjukvården idag är mycket bättre än då, många av dem som fått sjukvård idag hade strukit med om detta hände 1993.
Man kan inte sitta och läsa statistik över antalet döda per år och jämför mot något 30 år senare och tro att man kan ha det som ett argument.

Många som överlever Covid är skadade för livet, så var det inte med influensorna.
Men du förstår dig säkert på det här bättre än vad sjukvården gör.

Det jag läser är att du har verkligen ingen koll alls på Covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har bokat tid så på tisdag får jag första vaccinet sen är det ca sex veckor till nästa spruta..
Vill slippa munskydd och allt annat med Corona
Hoppas vi får ner den ordentligt så livet kan återgå till mer normalt.

Munskydd är det nog bra att man använder en lång tid framöver. Jag vet flera som har vaccinerat sig med 2 sprutor men fortfarande använder munskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara undrar ifall du vet att det finns folk som varit helt friska och vältränade osv sen tidigare, och ändå blivit väldigt sjuka av Covid?

Jodå. Är 53 och överviktig. Har bra immunförsvar ändå. Litar på det. Blir man sjuk, så blir man sjuk. Risken att dö är ändå minimal. Drar mig inte för att köra bil, trots att folk dör i bilolyckor årligen. Så fort man föds är risken att dö påtagligt....

It will all be fine.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Munskydd är det nog bra att man använder en lång tid framöver. Jag vet flera som har vaccinerat sig med 2 sprutor men fortfarande använder munskydd.

Fullt rimligt, eftersom vaccin inte är i närheten av att skydda till hundra procent. Jag kommer själv att fortsätta leva lika isolerat som innan även när jag formellt är fullvaccinerad, så länge smittspridningen är mer än bara mätbar. När vi är nere på kanske nåt tiotal fall per dag i hela landet skulle jag börja slappna av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Sambon fick första sprutan i torsdags. Sen dess har hon varit hemma med influensasymtom och ont i armen. Inga konstiga biverkningar men hennes jobb tycker att hon ska vara hemma tills hon är helt frisk i 48 timmar.
Nyfiken om man kan smitta andra när man fått sjukdomen via biverkning? Hon har varit i kontakt med 1177 men de ville inte ge henne ett direkt svar.

Vi båda har redan haft Corona, vi hade båda den enkla varianten med lite förkylning.
Jag kommer ta sprutan så fort jag får chansen så väntar på brevet bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Editerat: Tog bort min kommentar då jag såg efteråt att du gjort en pudel för jag förstod inte alls varför du skrev som du gjorde i relation till det jag skrev.

Kan ju bara för tydlighetens skull säga att jag HAR sett det med egna ögon då en nära vän fick ligga i respirator i två veckor pga corona och han är jämngammal med mig, så jag vet mycket väl hur farlig den här skiten är.

Klart jag pudlar efter att @Puttefnasket så tydligt visat att jag borde backa och se efter (fast det inte var så han skrev utan min slutsats).
Ibland kliar det för mycket i skrivfingrarna, borde då och då följa mina egna råd att stanna upp, tänka efter och läsa på.

Jag har också på ganska nära håll sett resultatet av virusets framfart. En grannfamilj hade släktsammankomst, alla var utan symptom. Det var ju det som var det ursprungliga kriteriet, man kunde leva som vanligt om man var utan symptom. EN i sällskapet var smittad utan symptom. Ett par dagar senare visade den personen tydliga symptom och mellan en vecka och fjorton dagar senare var alla som varit med på släktträffen sjuka, oavsett ålder.

Än en gång, ber ödmjukt om ursäkt för mina alltför snabba skrivfingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sambon fick första sprutan i torsdags. Sen dess har hon varit hemma med influensasymtom och ont i armen. Inga konstiga biverkningar men hennes jobb tycker att hon ska vara hemma tills hon är helt frisk i 48 timmar.
Nyfiken om man kan smitta andra när man fått sjukdomen via biverkning? Hon har varit i kontakt med 1177 men de ville inte ge henne ett direkt svar.

Vi båda har redan haft Corona, vi hade båda den enkla varianten med lite förkylning.
Jag kommer ta sprutan så fort jag får chansen så väntar på brevet bara.

Vaccinet i sig kan inte ge sjukdom, då vaccinet (oavsett sort) inte innehåller levande virus som kan orsaka infektion. Din sambo kan alltså inte ha fått en infektion/blivit smittsam av vaccinet.

Detta utesluter dock inte att din sambo kan ha fått en ny virusinfektion (corona eller förkylning) på "vanligt vis" i nära anslutning till vaccination och folkhälsomyndighetens riktlinjer bör följas för att eventuellt inte spridda sjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tog vaccin i förra veckan, Örebro i conventum, gick utmärkt att ha eget munskydd på sig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag lever faktiskt så som jag skriver. Dör jag så dör jag. Försöker att ta så lite tabletter, vacciner och allt icke-naturligt som möjligt.

Det gör jag också men vaccin mot säsongsinfluensa och covid tar jag, likaså de mediciner som håller mig vid liv (= 2 st varje morgon). Därtill vaccinerades jag, som du, mot allehanda sjukdomar då jag var barn. I övrigt så lite som möjligt.

Skrivet av Calma:

Nej, men jag tycker läkemedelsbolag generellt är vidriga. Var ju någon som förlorade en anhörig efter AZ vaccinet och läkemedelsbolaget ville inte ens uttala sig utan skrev av det som typ ”lite spill får man räkna med” ...

Nej, blä. Dör hellre än att stödja dessa framstressade vinstmaximerande vacciner.

Jag har själv fått första dosen (AZ, jag är över åldersgränsen) och tycker det är självklart att vaccinera sig. Snacket om snabbframhetsat vaccin för att tjäna mycket pengar är bara dumheter. Sanningen är att man hittat nya sätt att framställa vaccin, där man angriper virusets förmåga att via sina kontaktproteiner (spikproteiner) ta sig in i våra celler genom att lära cellerna att känna igen kontaktproteinerna. Det här är dessutom kopplat till nobelprisade forskningsresultat (tror det var 1976 om hepatit) där man kunnat dra slutsatser om hur man i framtiden (= nu) ska kunna framställa vaccin som inte innebär injicering av avdödade virus. Så de nya vaccinerna är effektivare och säkrare effektiva och säkra men inte effektivare eller säkrare än de traditionella och bygger på teoretisk forskning och empiriska resultat i stället för på enbart empiriska resultat som var grunden för den gamla typen av vaccin där du sprutar in avlivade viruspartiklar i ditt blod.
Forskningen för att hitta de nya metoderna för vaccinframställning har alltså pågått i c:a 40 år men de tidigaste resultaten på 1990-talet var inte effektiva nog. Metoden fick sitt slutliga genombrott vid framtagandet av vaccin i samband med Ebola-utbrottet i Afrika härom året.

Stavfel... Läste på lite extra och ändrare och lade till lite
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cango:

Jodå. Är 53 och överviktig. Har bra immunförsvar ändå. Litar på det. Blir man sjuk, så blir man sjuk. Risken att dö är ändå minimal. Drar mig inte för att köra bil, trots att folk dör i bilolyckor årligen. Så fort man föds är risken att dö påtagligt....

It will all be fine.

Intensivvården är proppfull av folk som tänker så, kyrkogårdarna med folk som tänkte så, hittills har 14 173 dött. Bilen innebär mycket mindre risk och ger nytta, att vägra vaccinering ger ingen nytta.

Det går alltså med kraftig vinst riskhanteringsmässigt att vaccinera sig. Oavsett åldersgrupp. Det är fakta. Finns inget att resonera mot. Lycka till med att hävda något annat. Det är inte olagligt att bete sig korkat men ett korkat beteende är fortfarande ett korkat beteende.