Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg grabbar: Oavsett diverse agendor dyker det upp en viss elixir som botar allt.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Ni som inte ska vaccinera er hur ställer ni er till att ni eventuellt inte kommer kunna resa utanför Sverige ? Vad gör ni om det kommer krävas för att gå på bio, konserter, idrott osv osv ?

Du tror ärligt att detta skulle kunna ske?
Ok att andra länder kan neka ”anti-vaxxers” att komma in i deras länder men att man skulle begränsa individers ”frihet” i sitt egna land kommer aldrig ske.

Men visst, man skulle ju kunna tvångsförflytta de som inte är vaccinerade till en inhägnad stadsdel så man har koll på dem. Sen skulle de kunna få arbeta i statliga arbetsläger så de inte ränner runt på vanliga jobb. Kanske kan de registreras i någon app så man får en varning om någon är i närheten av en.

Skämt och sido så tror jag inte det finns en politiker i det här landet som skulle lägga ett sådant förslag att inskränka på rörelsefriheten inom landet, men den som lever får se!

Själv ska jag ta vaccin iaf när möjlighet ges, antar det blir till sommar/höst. Är inte rädd för det ena eller det andra men man vet ju inte, man kan ju ha dragit en nitlott i Darwins lotteri!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Och angående att ha corona så har jag haft det och jag är även iriskgrupp och jag har aldrig brytt mig om jag får det och även om jag dör, för jag lever hellre ett bra liv under tiden jag lever.

Så du lever hellre ett kort liv nu istället för att kunna leva ett längre liv senare? Är du mångmiljonär eller rockstjärna att du har goda skäl för det?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Cango:

Att du (och andra) ställer en sådan fråga med en sådan självklarhet, utan att (?) reflektera hur uppåt väggarna en sådan restriktion/lag brott mot alla mänskliga rättigheter/ går långt över mitt förstånd.

Den riktiga frågan är mer hur länge vi ska ge makt åt de som vill begränsa mänskligheten dess friheter. Korthuset kommer falla så småningom. Tänk, pojkar, tänk.

Det var en enkel fråga där personer som inte tar vaccinet mycket möjligt kommer att bli begränsade med vad dom kommer att få göra. Resa kommer väl nästan garanterat vara uteslutet iallafall så länge smittan är som den är, övriga restriktioner i Sverige kanske inte lika sannolika. Om du tycker att jag ska ställa mig och demonstrera med dig mot att andra länder eventuellt inte kommer låta dig och andra som inte vaccinerar sig få åka dit eller att ni kanske inte kommer få komma in på bio i Sverige ser ja mer som ett DU problem än ett MIG problem om du fattar vad jag menar. Ja va bara nyfiken på om sådana som du skulle komma på andra tankar angående vaccinet om det skulle begränsa er, inget mer.

Permalänk

Intressant tråd i den mening att den påvisar att skillnaden mellan "anti-vaxxers" och "pro-vaxxers" beteende inte är så olikt varandra ändå, bara extrema personer på varsin kant....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skarvsladdad:

Intressant tråd i den mening att den påvisar att skillnaden mellan "anti-science" och "pro-science" beteende inte är så olikt varandra ändå, bara extrema personer på varsin kant....

Fixat åt dig. Skrämmande ja.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att de som vägrar vaccinera sig skall begränsas på något sätt. Väljer man att vara en del av problemet istället för en del av lösningen har man inget i vårat samhälle att göra.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Haha varför vi har en hög smitta är för att folk arbetar och behöver ta sig till arbetet, att vi har skolor, att vi har folk som går till affären osv.
Men att den höga smittan skulle bero på att folk reser är ju helt iq befriat att säga.
Ni måste väl ha märkt att trots alla dessa restriktioner så har vi haft en högre smitta nu än förra året. Det är på jobbet, mataffären och skolorna detta förs vidare.

Att sjukvården går på knäna hänger ju dels ihop med statens urholkande av välfärden år efter år, självklart har corona gjort det värre. Men de svenska sjukvården ligger i stort sett hela tiden på gränsen.

Och angående att ha corona så har jag haft det och jag är även iriskgrupp och jag har aldrig brytt mig om jag får det och även om jag dör, för jag lever hellre ett bra liv under tiden jag lever.

Jag tycker synd om alla äldre som har blivit inspärrade och nära och kära har dom inte fått träffa sista tiden i deras liv. Hemskt, rent utsagt vidrigt gjort av alla människor som har sett till så det varit så.

Det är väl rätt självklart att smittonivån har med väldigt mycket att göra, precis som du skriver så har en del att göra med arbete och skolor. Men även en stor del att folk inte följer rekommendationerna, du försöker endast rättfärdiga ditt beteende som är riktigt oansvarigt och egoistiskt.

Precis som allt i samhället så bemannas även sjukvården efter behov och ekonomi. Det ser likadant ut överallt (tyvärr). Sjukvården världen över mäktar inte med och tyvärr är det inte så enkelt som att trycka på en knapp för att bygga ut snabbt. Men förstår att du vill lägga över ansvaret på allt möjligt än att se till din egna lilla del.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Kan inte nån av er som inte tänker ta vaccinet göra en enkel för- och nackdels lista med att vaccinera sig? Alltså lista upp de argument ni kommer på? Vore väldigt intressant att se vilka tunga argument ni har för att inte ta en timme ur erat liv att bara snabbt bli av med en hel drös potentiella problem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Haha varför vi har en hög smitta är för att folk arbetar och behöver ta sig till arbetet, att vi har skolor, att vi har folk som går till affären osv.
Men att den höga smittan skulle bero på att folk reser är ju helt iq befriat att säga.
Ni måste väl ha märkt att trots alla dessa restriktioner så har vi haft en högre smitta nu än förra året. Det är på jobbet, mataffären och skolorna detta förs vidare.

Att sjukvården går på knäna hänger ju dels ihop med statens urholkande av välfärden år efter år, självklart har corona gjort det värre. Men de svenska sjukvården ligger i stort sett hela tiden på gränsen.

Och angående att ha corona så har jag haft det och jag är även iriskgrupp och jag har aldrig brytt mig om jag får det och även om jag dör, för jag lever hellre ett bra liv under tiden jag lever.

Jag tycker synd om alla äldre som har blivit inspärrade och nära och kära har dom inte fått träffa sista tiden i deras liv. Hemskt, rent utsagt vidrigt gjort av alla människor som har sett till så det varit så.

Ja. Smittan sprids genom att vi fortfarande har mänsklig rörlighet inom områdena vi bor. Skulle rörelsen av människor mellan landsgränserna helt uteblivit hade smittan inte lämnat Kina. Målet med den svenska medelvägen är en kompromiss mellan begränsningar och fortsatt verksamhet för att lindra de ödesdigra ekonomiska problem en total nedstängning skulle innebära, vars påföljder i livskvalitet men också kostade människoliv, är svåra att mäta och sanera. Målet med begränsningarna är inte att utplåna smittspridningen, utan att minimera den och till en för tillfället godtagbar kostnad. Det centrala målet är ständigt att undvika att en kritisk massa behöver intensivvård samtidigt. Att folk blir sjuka utan att behöva (intensiv)vård är inte i sig ett särskilt stort problem för annat än att smittsamheten är så förhållandevis hög.

Smittspridningen ser inte ut som den gör nödvändigtvis av internationell turism, vilket jag får känslan att tyngdpunkten i vad du skriver placeras, utan i all den mänskliga trafiken inom och mellan länder. Vi har en märkbar pendling mellan Danmark och Norge i Sverige, men pendlingen är ännu större på europeiska kontinenten där landsgränserna är mindre konkreta. Inte att glömma den stora transportsektorn som tuggar på ungefär som vanligt, som sammankopplar länder och kontinenter rätt intimt. Problemet som togs upp tidigare i tråden handlar antagligen mer om kritik mot onödiga resor, nöjesresor, som likväl onödiga risker för snabbare smittspridning mellan regioner. Särskilt i ljuset av flera uppmärksammade artiklar där enstaka smittade rest vetandes om sin positiva testning, och smittat dussintals på vägen utomlands.

Konsekvenserna av den förda politiken, både i bud men också i handlingar bland myndigheter och välfärden, är ett ständigt ämne att granska och analysera. Diskussionen om frihet kontra ansvar är också en viktig aspekt, men en som jag upplever allt för mycket lider av ett språkligt och intellektuellt underskott. Den förda politiken är knappast ideal. Jag behöver inte gå genom snackpunkterna, alla vet hur läget ser ut. Men hur skulle läget sett ut om vi gjort ingenting? Vad vore en lämplig kompromiss, med vilket mål i sikte? Det är lätt att skjuta ned den förda politiken full av efterklokhet. Men i brist på problematisering blir hela diskussionen bara tomma kalorier, ett sorts åsiktsposerande.

Att du haft sjukdomen, varit i en riskgrupp och klarat dig och med hälsan till synes intakt är lätt att antaga ger ammunition till din attityd om bagatellisering av smittan i allmänhet. Men att du haft smittan och klarat dig är inget konstigt, det är mer eller mindre statistiskt förväntat. Det är inte smittans dödlighet som är problemet, utan dess smittsamhet - och med hög smittsamhet är fler i farozonen, även om faran bara är stor. Det i kombination med tidvis lång intensivvård som krävs för vissa finns ett snabbt begränsat tak på antalet som kan få vård samtidigt. Så länge kapaciteten inte överskrids kan dödsfallen hållas borta. Det är drivkraften till att jaga på vaccineringen överallt i världen. Sjunker smittsamheten sjunker trycket på sjukvården, färre riskerar dö, faran tynar bort och vi får andra problem att tänka på igen.

Jag tror vidare inte att alla kommer behöva vaccinera sig. Får vi tillräckligt stor volym vaccinerade där befolkningstätheten är stor nog kommer verkligheten sakta men säkert krypa tillbaka i takt med att samhällskostnaden, och risken, för sjukdomen sjunker. Men här, likt i många andra sammanhang, blir också medvetet avstånd mot deltagande för att nå målet en given friktion som har ett socialt pris helt oavsett politiska incitament eller påtryckningar. Med det sagt ska man också ha i åtanke att icke-deltagande på sikt också riskerar ge underlag för hårdare tag framöver. Inte som ett sorts straff, utan för att risken för mänskligt liv på sikt blir än mer utsatt om vaccineringstäckningen sjunker under den kritiska massa som krävs för att undvika nya spridningar och mutationer av tidigare smittor.

Skrivet av Cango:

Att du (och andra) ställer en sådan fråga med en sådan självklarhet, utan att (?) reflektera hur uppåt väggarna en sådan restriktion/lag brott mot alla mänskliga rättigheter/ går långt över mitt förstånd.

Den riktiga frågan är mer hur länge vi ska ge makt åt de som vill begränsa mänskligheten dess friheter. Korthuset kommer falla så småningom. Tänk, pojkar, tänk.

Deklarationerna om de mänskliga rättigheterna är byråkratiska konstruktioner som i mycket kan böjas. Rätten till liv, till exempel, hur ställer vi oss rimligtvis till den som ett samhälle under en pandemi? Om målet är att rätten till liv ska hållas stark, hur tjänas den bäst? Hur rangordnas rättigheterna? Trumpar rätten till liv rörelsefriheten? Om så, till vilken grad?

Hur tänker du om rättigheternas gradering, och vad vore en skälig avvägning mot det mål du ser framför dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cango:

Att du (och andra) ställer en sådan fråga med en sådan självklarhet, utan att (?) reflektera hur uppåt väggarna en sådan restriktion/lag brott mot alla mänskliga rättigheter/ går långt över mitt förstånd.

Den riktiga frågan är mer hur länge vi ska ge makt åt de som vill begränsa mänskligheten dess friheter. Korthuset kommer falla så småningom. Tänk, pojkar, tänk.

Nu har du doppat ansiktet för djupt ner i konspirationsburken om du inte redan slukat den. Du är inne på "Grand Conspiracy" - att världen skulle "kontrolleras" av några fåtal individer (eller varför inte någon utomjordisk och/eller utomdimensionell entitet?) som har onda avsikter bakom sitt "kontrollerande".

Möjligen ser du även korruption i alla led i samhället på grund av avslöjanden som kommit upp till ytan det senaste decenniet. Således ser du COVID-19 och vaccin som en ytterligare pusselbit i pusslet som kommer från dessa "kontrollerande individer som styr världen" som behövde få järngrepp om världen "igen".

Det konspirationskorthuset fallerar dock på grund av hur många som måste vara "med på konspirationen". I princip måste alla som Du känner vara med för att det skulle fungera. Så... är/var dina föräldrar en del av konspirationen och kan det vara så att Du är en av dem egentligen?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Fixat åt dig. Skrämmande ja.

Stiligt, men visar lite det jag ville påvisa med det jag skrev.

Verkar som många tar chansen att kasta "skit" åt ena eller andra hållet, visst är det kul att kasta skit.... men då gick man på dagis eller var så liten att man inte förstod innebörden av det man gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cango:

Att du (och andra) ställer en sådan fråga med en sådan självklarhet, utan att (?) reflektera hur uppåt väggarna en sådan restriktion/lag brott mot alla mänskliga rättigheter/ går långt över mitt förstånd.

Den riktiga frågan är mer hur länge vi ska ge makt åt de som vill begränsa mänskligheten dess friheter. Korthuset kommer falla så småningom. Tänk, pojkar, tänk.

Covid-19 är klassad som allmänfarlig smittsam sjukdom. På lokal nivå kan man besluta om restriktioner i rörelsefriheten inklusive sådant som utegångsförbud. Den som bär på sjukdomen kan också tvångsmässigt isoleras.

Tvångsvaccinering är förenligt med gällande lag om det kan anses som rimligt för folkhälsan:

https://lawline.se/answers/ar-eventuellt-vaccintvang-forenlig...

Det här är inte så mycket att bli upphetsad eller upprörd över. Det ser i princip likadant ut i alla länder. Mänskliga rättigheter i all ära men någonstans får det också handla om mänsklig överlevnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det största problemet är att så många fullkomligt struntat i restriktionerna. Jag kan själv intyga att ytterst få följt dem i kollektivtrafiken t.ex. Som bussförare såg jag allt för ofta människor, även gamla, klämma sig in i redan fulla bussar trots skyltning om att det var fullsatt. Hade alla följt restriktionerna hade det garanterat bromsat upp smittspridningen men då allt för många struntade i dem helt och fortsatte som vanligt så gick den inte att stoppa.

Det är verkligheten.

Hur skulle folk ta sig till jobb etc utan kollektivtrafik? Jag tror alla som väljer kollektivtrafik inte har något annat alternativ. Vad tycker du de borde göra, ska dom gamla eller övriga stå och vänta på nästa fulla buss och nästa och nästa?

Dessa restriktioner som finns är totalt idiotiska, finns det ens levande människor som tycker att det är bra att restaurangerna måste stänga 8 så det troligen blir ännu mera trängsel med kortade öppettider?
Att det bara får sitta 1 per bord om restaurangen inte har egen ingång, eller att ett sällskap bara får sitta 4st per bord om restaurangen har egen ingång? Alltså jag skrattar när jag skriver detta för det är så pinsamt och tragiskt hur totalt kollapsade hjärnorna måste vara.

Och självklart går ni på det spåret också att det såklart är för att mänskor inte följer restriktioner vi har sån hög smittspridning nu.. Men jag vill ändå veta hur vi kan ha högre nu än förra året med knappt några restriktioner? Är inte det lite som 1+1 matematik att inse att restriktioner inte tillför ett skit?
Och Vilka är det folk inte följer då menar ni?

De flesta jag träffat som är för restriktioner och att alla måste vaccineras osv, det är kärringar och gubbar i 50-65 års åldern som har tappat det mesta men ser en chans att fler ska få ett lika tråkigt liv som de själva.

Fortfarande är det ingen som har svarat på vad ni tänker om att äldre människor tvingats vara själva på hem och där till och med familje medlemmar inte velat träffa dom för risk för smitta. Att man står för något sånt att låta de äldre dö en dö med saknad efter nära och kära är sjukt för mig och otroligt sjukt.
Hörde om en som inte träffade sin mor, hon gick bort i en snabb sjukdom under tiden, tror ni han ångrar sig?
Kan tyvärr inte ens tycka synd om mannen.

Alla är sin egen egoist. Jag ser till människors frihet, kärlek till närhet människor emellan och en social värld. Med rädsla och förbud kommer man ingenstans det borde varenda människa veta om.

Oavsett med öppen värld eller stängd värld kommer offer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du tror ärligt att detta skulle kunna ske?
Ok att andra länder kan neka ”anti-vaxxers” att komma in i deras länder men att man skulle begränsa individers ”frihet” i sitt egna land kommer aldrig ske.

Men visst, man skulle ju kunna tvångsförflytta de som inte är vaccinerade till en inhägnad stadsdel så man har koll på dem. Sen skulle de kunna få arbeta i statliga arbetsläger så de inte ränner runt på vanliga jobb. Kanske kan de registreras i någon app så man får en varning om någon är i närheten av en.

Skämt och sido så tror jag inte det finns en politiker i det här landet som skulle lägga ett sådant förslag att inskränka på rörelsefriheten inom landet, men den som lever får se!

Själv ska jag ta vaccin iaf när möjlighet ges, antar det blir till sommar/höst. Är inte rädd för det ena eller det andra men man vet ju inte, man kan ju ha dragit en nitlott i Darwins lotteri!

Som jag förstår det på eu lagar så kan dom inte neka resa inom Eu länder, däremot kan dom kräva att du visar att du inte bär sjukdomen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så länge du undviker kontakt med andra människor, framförallt de som inte blivit vaccinerade, så är det helt okej.

lol.
Varför undvika kontakt med andra som valt att inte vaccinera sig och vill umgås? Bägge är fullt medvetna om att dom kan dö närsomhelst och det bryr dom inte.

Varför undvika kontakt med vaccinerade? Dessa har ju vaccinerat sig så dessa borde ju vara säkra, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

lol.
Varför undvika kontakt med andra som valt att inte vaccinera sig och vill umgås? Bägge är fullt medvetna om att dom kan dö närsomhelst och det bryr dom inte.

Varför undvika kontakt med vaccinerade? Dessa har ju vaccinerat sig så dessa borde ju vara säkra, eller?

Än så länge har ju inte alla fått valet att vaccinera sig dock.

Permalänk
Medlem

Klart man vaccinerar sig, något annat vore ju helt tappat!

Permalänk
Medlem

Jag är lite fascinerad av den totalt ogrundade optimismen i tidsschemat som en del offentliga personer går ut med. I den takt vaccinationerna fortgått senaste två veckorna kommer alla över 18 år att ha fått två doser i mitten av januari nästa år. Dvs om ca 35 veckor. Sån är takten just nu. Visst, det ska komma lite större vaccinleveranser, men även om man dubblar takten (det tror jag inte på förrän jag ser det) är vi ändå lååångt in på hösten innan alla är klara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skarvsladdad:

Stiligt, men visar lite det jag ville påvisa med det jag skrev.

Verkar som många tar chansen att kasta "skit" åt ena eller andra hållet, visst är det kul att kasta skit.... men då gick man på dagis eller var så liten att man inte förstod innebörden av det man gör.

Detta är inte politiker som bråkar och "kastar skit" i sandlådan. Detta är en onödig diskussion om vetenskapligt konsensus. Litegrann som diskussionen Klimathotet. Klimathotet är på riktigt - frågan är hur stora följderna kommer att bli inom vilken tidsram.

Vaccinen är mycket säkra. Vad som är osäkert än så länge är hur länge de håller och därmed vilket långsiktigt skydd de faktiskt ger. Därför pågår hela tiden forskning. Preliminära data tycks visa på att de har en effekt genom minskad smittspridning och minskat dödsfall i länder där större delar av befolkningen har massvaccinerats.

Det handlar mänsklig fysiologi och biologi och hur biverkningar i dessa vaccin INTE kan helt plötsligt dyka upp ett år senare utan dyker senast upp inom cirka 4-6 veckor efter första dosering. Och detta har jag lärt mig från att följa många läkare, genetiker, och biologer som till och med pekar ut andra läkare "som är kvacksalvare" när det behövs för folkhälsans bästa.

Antivaxxers tror helt enkelt att vaccin dödar (ironiskt med tanke på hur många liv som räddats tack vare massvaccinering av exempelvis smallpox). Vaccintveksamma personer är personer som tyvärr inte kan värdera biologisk och fysiologisk vetenskap och vad som är antivaxx-desinformation. Sociala medier och många människors avsaknad av vetenskaplig skepticism (källkritik i folkmun) har förvärrat det hela.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vem vet, en av bi-effekterna kanske blir en mänsklig "happy-accident" och vi kan evolv'a och 'tappa in' till fler % av vår hjärnkapacitet.
*oops* This, is not my room?
*gömmer mig*
😜

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Vem vet, en av bi-effekterna kanske blir en mänsklig "happy-accident" och vi kan evolv'a och 'tappa in' till fler % av vår hjärnkapacitet.
*oops* This, is not my room?
*gömmer mig*
😜

Jag hoppas på feromonbildning i kroppen som gör mig plötsligt oemotståndlig för det motsatta könet.

Men jag kan leva med att endast få antikroppar mot varianter av COVID-19 också.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Än så länge har ju inte alla fått valet att vaccinera sig dock.

kanske därför jag uttryckligen skrev "andra som valt att inte vaccinera sig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är väl klart att de som vägrar vaccinera sig skall begränsas på något sätt. Väljer man att vara en del av problemet istället för en del av lösningen har man inget i vårat samhälle att göra.

Jag är fascinerad av denna envishet, själviskhet och motvilja. Är det för att någon annan bestämmer eller är det bara rädsla?

Vi lever ju ändå i ett fritt samhälle. Det ironiska är att de redan tagit massa vaccin som barn redan, kanske för resan och TBE.

Innan covid så uppmärksammades att vissa hippie/mandelman subkulturer börjar växa fram där man inte vill vaccinera sina barn.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemm:

Kom ihåg grabbar: Oavsett diverse agendor dyker det upp en viss elixir som botar allt.

Du tänker på denna? Verkar vara lätt att fixa själv.

"I videomaterial från AP syns hälsominister Gwajima svepa en hälsodrink gjord på ingefära, lime och lök. Den rekommenderas invånarna att dricka för att hålla sig friska från infektioner."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/landet-v%C3%A4grar-...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Detta är inte politiker som bråkar och "kastar skit" i sandlådan. Detta är en onödig diskussion om vetenskapligt konsensus. Litegrann som diskussionen Klimathotet. Klimathotet är på riktigt - frågan är hur stora följderna kommer att bli inom vilken tidsram.

Vaccinen är mycket säkra. Vad som är osäkert än så länge är hur länge de håller och därmed vilket långsiktigt skydd de faktiskt ger. Därför pågår hela tiden forskning. Preliminära data tycks visa på att de har en effekt genom minskad smittspridning och minskat dödsfall i länder där större delar av befolkningen har massvaccinerats.

Det handlar mänsklig fysiologi och biologi och hur biverkningar i dessa vaccin INTE kan helt plötsligt dyka upp ett år senare utan dyker senast upp inom cirka 4-6 veckor efter första dosering. Och detta har jag lärt mig från att följa många läkare, genetiker, och biologer som till och med pekar ut andra läkare "som är kvacksalvare" när det behövs för folkhälsans bästa.

Antivaxxers tror helt enkelt att vaccin dödar (ironiskt med tanke på hur många liv som räddats tack vare massvaccinering av exempelvis smallpox). Vaccintveksamma personer är personer som tyvärr inte kan värdera biologisk och fysiologisk vetenskap och vad som är antivaxx-desinformation. Sociala medier och många människors avsaknad av vetenskaplig skepticism (källkritik i folkmun) har förvärrat det hela.

Det jag tycks ha märkt efter att ha läst mycket i tråden är att även forumanvändare som har uttryckt en relativt neutral ställning i frågan sorterats in i "anti-vaxxers" gruppen och polariseringen har spätts på från "pro-vaxxers" håll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bardbard:

Du tror ärligt att detta skulle kunna ske?
Ok att andra länder kan neka ”anti-vaxxers” att komma in i deras länder men att man skulle begränsa individers ”frihet” i sitt egna land kommer aldrig ske.

Men visst, man skulle ju kunna tvångsförflytta de som inte är vaccinerade till en inhägnad stadsdel så man har koll på dem. Sen skulle de kunna få arbeta i statliga arbetsläger så de inte ränner runt på vanliga jobb. Kanske kan de registreras i någon app så man får en varning om någon är i närheten av en.

Skämt och sido så tror jag inte det finns en politiker i det här landet som skulle lägga ett sådant förslag att inskränka på rörelsefriheten inom landet, men den som lever får se!

Själv ska jag ta vaccin iaf när möjlighet ges, antar det blir till sommar/höst. Är inte rädd för det ena eller det andra men man vet ju inte, man kan ju ha dragit en nitlott i Darwins lotteri!

Det som verkar så omöjligt i norden verkar redan ha kommit igång i Danmark.
Jaja, du har bara nämnt Sverige - i know. Jag försöker få till en catchig inledning här - stå ut med mig!

Back to topic.
I danmark måste man redan visa att man är frisk eller vaccinerad i appen för att gå på bio, på krogen eller på fotbollsmatchen.

Pratade med en vän idag och hennes rumskamrat jobbar på danska sidan så jag har blivit lite uppdaterad om läget ganska nyligen.
Det är fine att åka över bron med fresh coronatest så till och från jobb funkar fint för svenskar.
Problemet är att man inte kan gå på restauranger och liknande för de kräver att man har appen "MinSundhed" som antingen visar att man är vaccinerad eller nytestad. Den appen kan man emellertid bara ha som dansk. Eller inloggning dit iaf.
Så även med coronatest så är inte restaurangägarna helt intresserade av en om man inte är dansk i nuläget.
En del upplägg är liksom ganska ofärdiga - men ändå sjösatta.

Här är lite mer om coronapasset:
https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas

Många saker är helt otänkbara - tills de faktiskt ändå blir av hehe.

Vad som är rätt eller fel i frågan vet jag inte. Finns två sidor av myntet.
Men ja, räkna inte ut det helt och hållet som alternativ oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

kanske därför jag uttryckligen skrev "andra som valt att inte vaccinera sig".

Jag tänkte att det var svårt att veta vilka som hade vaccinerat sig och inte. Men det känns som jag missat någon post ovan som kanske antydde på att man visste det.

My bad.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Forsgren:

Jag tänkte att det var svårt att veta vilka som hade vaccinerat sig och inte. Men det känns som jag missat någon post ovan som kanske antydde på att man visste det.

För synlighetens skull kanske anti-vaxxers och andra ännu inte vaccinerade skulle kunna använda armbindel eller sydd patch på kläderna.

Dold text

Nej, jag föreslår det INTE seriöst, däremot som en historisk påminnelse.

Permalänk
Medlem

Trot det är många som inte vill vaccinera sig men gör det ändå pga påtryckningar från chefen eller någon/något annat, sen måste försvara vaccineringen ända in i väggen för att dem har tagit det. Jag tänker då inte va någon försökskanin iaf.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k