Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

Permalänk

Yes det har det. Slutade med att jag köpte en Series X då det va omöjligt hitta en GPU att uppgradera datorn med. Hade tänkt uppgradera allt i år men blev en konsoll istället tillsvidare p.g.a bristen och priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nej. Som tur är jag 2-3 år bort från att uppgradera. Hade mina cykler träffat fel så hade jag fått lida för jag hade absolut inte köpt till dessa priser.

det blir inte nödvändigtvis bättre om 2-3 år...

Permalänk
Medlem

Ja komponentbristen kan liknas vid sagor, faktiskt. Men läser om dem, man lär sig gilla dem rent teoretiskt men att det skulle hända eller dyka upp i verkligheten känns ganska otänkbart.

Tyvärr har det skadat hårdvaruintresset en aning, ja.

Lite OT; men verkar vara en av få som fått tag i både en optisk och en digital version av Playstation 5 - kan ju inte påstå att jag har en kö med svenska spelare att spela med, än mindre kompisar. I min bekantskapskrets verkar jag vara den ende som har fått tag i. Så lånar ut min ena konsol för tillfället.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

det blir inte nödvändigtvis bättre om 2-3 år...

Inte nödvändigtvis, men sannolikt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja lite surt är det med bristen på grafikkort.
De andra prylarna verkar ju finnas...nu tillsvidare iallafall...
Jag har optimerat mina burkar, så de har delar som passar ihop...bytt ut flera intel mot AMD Ryzen.
Ja då är det nu bara grafikkort som fattas...var tvungen att använda HD 7970 & R9 380X till de sämre datorerna
& RX 480, 570, 580, 590 mfl till de lite bättre, & några datorer får stå utan grafikkort så länge...
Topp grafikkort för 10000:- kan man ju få tag på lite här & där...men mellanklassare för runt 3000:- icke

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hade tur att komma över en PS5, var tillräckligt knepigt. Bara tanken att behöva hänga dag ut och dag in på olika webbutiker gör mig svettig, så ja. För min del känns det rätt dött nu eftersom jag är typen som vill planera sina inköp i god tid. Får ”nöja mig” med PS5, vilket även innebär en helt fantastiskt rolig backlogg av PS4 unika spel att ta igen

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon333222:

Håller med dig helt @jacob! Kriget mellan AMD & Intel där Athlon var först med 1GHz. När Prescott var överhettad från fabrik. När Emil och Jonas var toppsminkade och sjöng julsånger. Ja… Cobben det var tider det. Sen dominerade Intel i 10 år. Nu är AMD tillbaka.

En vacker dag ska jag också vara sminkad och sjunga falskt i en källare!

Det är väldigt roligt att AMD "är tillbaka" och att det finns indikationer om att Intel börjat få rätsida på sig självt. Hoppas verkligen på att det blir mycket back and forth och att vi återigen får uppleva stenhård konkurrens. Blir också spännande att se vad som händer om/när ARM på riktigt börjar utgöra ett hot på datorsidan.

Skrivet av UndaC:

Känner verkligen likadant. Intel, AMD, Nvidia fyrar av på alla cylindrar. M1 gav oss det första riktiga x86-alternativet för privatanvändare på cirka 20 år. Realtids ray tracing börjar bli mainstream
Nya konsoler.
Och som du säger: intressanta händelser i branschen överlag.

Privat så la jag ner mina tankar på att bygga ny dator dock. Min redan fem år gamla dator får nog leva i 1-2 år till misstänker jag. Börjar snart bli vintage
Orkar inte engagera mig i jakten som ändå slutar med att jag skulle betala överpriser osv.

Det är ju just det där med överpriser om man väl kan få tag på något. Ångrar fortfarande att jag inte köpte ett Geforce RTX 3070 när det lanserades. Jag hade flera möjligheter att köpa det från butik både på lansering och när de stötvis kom in i lager, men då höll jag i slantarna för att köpa allt som redan var planerat till Black Friday. Tanken var att köpa ett grafikkort åt mig själv i julklapp – ha!

Det var också under hösten förra året som jag för första gången på flera år verkligen var exalterad över att köpa ny hårdvara till mig själv! Så här med facit i hand borde jag slagit till när jag hade chansen. Jag får fortsätta intala mig själv att ett Geforce RTX 1080 är tillräckligt i 4K UHD.

Skrivet av danwi:

Hade tur att komma över en PS5, var tillräckligt knepigt. Bara tanken att behöva hänga dag ut och dag in på olika webbutiker gör mig svettig, så ja. För min del känns det rätt dött nu eftersom jag är typen som vill planera sina inköp i god tid. Får ”nöja mig” med PS5, vilket även innebär en helt fantastiskt rolig backlogg av PS4 unika spel att ta igen

Hehe, en Playstation 5 är i alla fall en tröst här också! Jag förbeställde min den 16 april 2019 och fick ta del av den första batchen enheter. Finns som du säger en finfin backlog att roa sig med där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Inför 2020 såg jag fjolåret som en orgie i intressanta produktsläpp. Nu när jag tittar i backspegeln blev det ett PS5, i övrigt inga inköp alls. Det är jag förvisso nöjd med, men det blev väl inte riktigt som någon av oss hade tänkt sig.

Nu känns inte ens 3080Ti som ett intressant släpp eftersom det, i likhet med så mycket annat, lär bli en fluffig papperslansering.

Mitt resonemang är att om man kan hålla sig isolerad och överleva vår generations värsta pandemi i 1½ år så kan man övervintra två års hårdvarusläpp också. Eller vad det nu komme ta för branschen att se till att det faktiskt går att köpa produkter med omedelbar leverans igen.

Permalänk
Medlem

Jag hade haft en bättre dator om jag kunnat få tag i sakerna men fick nöja mig med med förra generationens grejer. Jag spelar mest äldre spel, Dota, ow, d3 o.s.v. och behöver inte bästa hårdvaran som tur är. Dock är jag orolig att inte kunna spela spel längre fram t.ex d4, ow2 utan att ha ännu bättre hårdvara. Spela spel med under 100 fps är inget vidare men de bekymren ligger som tur är en bit in i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nej, mitt datorintresse är inte avhängigt av löpande konsumption. Det jag har är bra nog för en uppsjö av användningsområden. Kan jag till slut inte spela sådant jag vill på datorn är det perfekt tillfälle att använda den till något mer konstruktivt i högre grad.

Punktuering
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Inte personligen, men professionellt.
Jobbar på ett IT-bolag, tidigare hanterat hårdvaruorders manuellt men vi lanserade precis en webbshop för att automatisera och snabba upp leveranstiderna.
Fruktansvärt frustrerande att ha kunder som vill köpa, men inte kunna leverera (definitivt märkt av laptop bristen).

Samtidigt så har man återförsäljare som Dustin som mer eller mindre suger upp allt som importeras till Sverige och gör situationen ännu värre för oss mindre aktörer. Dem har så klart kunder som måste tillfredsställas, men deras storlek gör att dem mer eller mindre skapar ett monopol.

Permalänk
Medlem

Som svar på trådens ursprungliga fråga - prisläget snarare än komponentbristen har gjort att jag följer utvecklingen på PC från åskådarplats.
Och om man inte är så intresserad av shopping så blir ju teknikintresset lite mindre personligt på sätt och vis, men å andra sidan innebär det att jag är mer intresserad av mjukvara och av att använda prylarna än av att läsa om dem eller jaga bra affärer på shoppingsajter.

Permalänk
Medlem

Har fått tag på det jag var ute efter så kan inte direkt påstå att det tagit skada.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Innan bristen byggde jag 5-15 datorer i månaden av begagnade delar i nya chassin och sålde vidare med en liten förtjänst samtidigt som det var riktigt fina prisvärda datorer. Nu med de helt absurda priserna på beggade grafikkort är det fan så gott som omöjligt och jag har inte byggt en dator på snart tre månader..

Jag brukade hänga mycket i köpråd här på forumet också men det är ju så jävla tråkigt nu för tiden när det bästa man kan rekommendera är att köpa en pre build..

Så ja, det har så gott som dödat nästan allt mitt utlopp jag hade innan av mitt intresse för hårdvara...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Ja, nu struntar jag i att handla komponenter.
Jag fick dock tag på ett AMD X5900 och 5950 med moderkort bundle men eftersom jag inte fick tag i några andra delar struntade jag i att plocka ut det. Väntar istället tills nästa gen kommer och man kanske slipper vänta på delar. Datorn jag har nu får hålla tills den går sönder eller tills nästa gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Som svar på trådens ursprungliga fråga - prisläget snarare än komponentbristen har gjort att jag följer utvecklingen på PC från åskådarplats.
Och om man inte är så intresserad av shopping så blir ju teknikintresset lite mindre personligt på sätt och vis, men å andra sidan innebär det att jag är mer intresserad av mjukvara och av att använda prylarna än av att läsa om dem eller jaga bra affärer på shoppingsajter.

Men idag får du ju fortfarande mycket mer för pengarna än det var vid 2000-serien, oavsett vart det ’borde’ vara. 3070 är ju ungefär lika snabb som 2080ti rakt igenom. För ett år sedan kostade den prestandan långt över 10000kr, snarare 15000kr.

Förstår såklart att det inte finns något vettigt i lägre/rimliga prisklasser dock

Permalänk
Medlem

Jag har bara äldre hårdvara, barnens Nintendo Switch är väl typ det nyaste. Köper lite småplock ibland, en ny ssd här eller eller ett minneskort där visserligen, men småpotatis i sammanhanget.

Enda jag grämer mig över är att Apple inte släppt sina 16" MacBook pro (ARM), så att priserna sjunker än mer på begagnade 15 macbook, men det kommer väl nån gång.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Skulle ljuga om jag sa att det inte har påverkat ganska rejält, tidigare gick man igång på artiklar om nya komponenter men nu skiter jag i dem, de känns ointressanta. Jag har börjat med en ny hobby som jag tycker mer om än spelande. Jag lär inte ta upp spelandet igen oavsett brist eller inte.😁

Permalänk

Visst är det surt att det är så svårt att få tag på grafikkort. Själv sitter jag inte i sjön i och med mitt 2080 Ti. Däremot fick grabben en ny burk byggd till sig i 18-årspresent härom dagen och i den får han fortfarande köra sitt GTX 1080 i. Orkar inte ens försöka att spamma F5 för att eventuellt få tag på ett grafikkort så det får definitivt ligga på is. Tänker inte betala några överpriser av folk som vill göra sig en hacka.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Mitt intresse styrs mest av:
1. Mitt aktuella behov av att byta/uppgradera delar av min utrustning, och
2. De större aktörernas förmåga att utveckla nya, tekniskt intressanta, produkter.

AMD har ju kommit med en hel drös intressanta produkter de senaste fyra åren. På processorsidan har jag växlat in på det spåret.
Tyvärr verkar alla aktörer på grafiksidan valt att strunta i oss som inte vill betala stora pengar för att få ett snabbare grafikkort. Här stannade utvecklingen i pris/prestanda redan för ungefär fem år sedan, och pandemin har inte gjort situationen bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Mitt intresse styrs mest av:
1. Mitt aktuella behov av att byta/uppgradera delar av min utrustning, och
2. De större aktörernas förmåga att utveckla nya, tekniskt intressanta, produkter.

Samma här. Mitt största problem idag är faktiskt hur fantastiskt starka komponenter är och att på så sätt dalar behovet för ny teknik. Sedan hjälper det inte att nvidia prishöjer produktserier, samt att AMD och Nvidia helt slutat tillverka produkter i vad som tidigare klassades som mid-range segmentet (150-250$), vilket gör att prestandafördelarna dalar rent värdemässigt. Visst, det är ett gigantiskt prestandakliv mellan 1070 och 3070. Men problemet är ju att det inte är samma produktserie längre. De delar enbart namn. Priset däremot, till och med bortsett rådande situation. Gör dem inte längre jämförbara.

En annan sak är ju att 5år gammalt GTX1070 spelar spel "väldigt väl" fortfarande. Visst, jag kan få mer prestanda genom att uppgradera. Men tittar jag på de spel jag spelar... Med 400+spel i mitt arkiv så är det enbart 1% av spelen hade verkligen gynnats av en uppgradering (Cyberpunkt, Hunt Showdown, Generation Zero & Metro Exodus) Samtidigt spelas allt förutom Cyberpunk riktigt bra, och en uppgradering tillför enbart en "lyxig känsla" (högre framerate/upplösning/ray tracing). Problemet i dagsläget, för min del, är att priset inte rättfärdigar "lyxen".

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Skulle ha byggt nya dator från scratch on det inte vore för nuvarande situation så det känns ju irriterande.

Har knappast stakad mitt datorintresse men numera är det mer fokus på vad som faktiskt kommer finnas tillgängligt.

Så som det ser ut nu så kommer jag troligtvis inte ens få tag på alla delar förren runt mitten av 2022 och då lär vi haft generations skifte igen.

Permalänk
Medlem

Absolut påverkat för min del, för mig är både priset och tillgängligheten viktiga, inte bara att det finns att köpas så lär nog dröjja ett bra tag förrän jag uppdaterar grafikkort tills priserna "normaliserats". Detta i sin tur har gjort att man börjar omprioritera sina hobbys i väntan på (hoppeligen) bättre tider. (Kan man göra nån listiskt plan att lura cryptovalutornas kurser att få värden att krascha om man får nån inflytelserik person med på tåget tro? )

Skulle vilja uppgradera 1070 Ti till åtminstone RTX 3060 Ti/3070 klassens kort och en 1440p 144Hz(+) skärm. Hade nog uppgraderat grafikkortet redan om det inte vore för de höga priserna. Skulle ha råd men det är en princip sak från min sida, öppnar man börsen nu är man ju en del av problemet och visar det är OK att ta scalpa och ta fantasipriser.

Får nog hoppas att det inte drabbar spelindustrin på längre sikt alltför hårt, borde ju teoretiskt sett leda till mindre kunder hos dem om personer låter bli att uppgradera till lämplig hårdvara för deras senaste titlar, alternativt att grafikutvecklingen stannar upp i förmån för att kunna stödja även äldre hårdvara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tycker komponentbristen är överdriven sålänge det inte finns några intressanta spel tillgängliga, vi har tex en Next gen Konsoller utan Next Gen spel, så vem bryr sig liksom.

Samma sak på PC sidan, bara en idel ström med utannonseringar av nya kommande spel heeeeela tiden, men inget av intresse finns faktiskt tillgängligt att spela.

Så jag tycker nog inte att det är komponentbristen som "skadat mitt datorintresse", det är bristen av intressanta spel.

Vem bryr sig om man har ett 3080 eller en PS5 när det inte finns något att spela, tycker att folk borde tagga ner rejält gällande komponentbristen.

Typ, Ge mig mitt 3080 nu! så att jag kan spela Fall Guys & Among Us!!111 Rage!

Permalänk
Medlem

Hade en hög med pengar för att köpa en 3070 då min R9 390 gett upp nyligen. Men det gick ju som det gick. Och när jag inte kunde lägga tid på spel och dylikt blev det istället trädgårdssysslor och pill runt huset för att vara produktiv med tiden. Datorn ligger nere i källaren sen någon månad, använder i princip bara jobbdatorn för lite surf nu.

Får se om den nånsin kommer upp igen. Som det ser ut nu är det stor risk att det blir någon form av NUC, då jag främst använder datorn i produktivt syfte (diverse projekt i 3D, planering, budgetering, etc).

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Inte hittils men det börjar bli lite svettigt nu.

Ser fram emot (hoppas?) battlefield 6 i höst. Har ett gtx 1070 och en 3440x1440 skärm så en uppgradering hade nog varit att föredra. Har inte bokat något ännu och börjar bli lite småstressad....

Får se hur jag gör. Låter bli att skaffa battlefield vid release...kan bli svårt. Väntar in och hoppas att marknaden blir bättre tills des....tveksam. Försöker köpa något från andrahandsmarknaden svindyrt.....osugen. Kör på med mitt 1070....lutar väl åt det men inte så kul....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men idag får du ju fortfarande mycket mer för pengarna än det var vid 2000-serien, oavsett vart det ’borde’ vara. 3070 är ju ungefär lika snabb som 2080ti rakt igenom. För ett år sedan kostade den prestandan långt över 10000kr, snarare 15000kr.

Förstår såklart att det inte finns något vettigt i lägre/rimliga prisklasser dock

Och det är som sagt det som är problemet. Min nuvarande PC-burk fyller alla mina behov, och från att ha varit en rutinmässig uppgraderare, tittar jag på marknaden och känner att det inte är värt tiotusentals kronor att få klicka i ett par checkboxar i några spel. För spelen går ju utmärkt att spela ändå, min nuvarande burk kommer att kunna hantera alla spel som produceras under den här konsolgenerationen i rimliga inställningar så både i termer av kul-per-krona och i absolut kostnad är ny PC hårdvara en urusel affär.

Kommer nog (?) att uppgradera någon gång ändå under decenniet som kommer, men det istället för att göra det 2022 med DDR5, som var planen innan, kommer det nu att dröja tills det kommer ett teknologiknä som är prissatt så att man tycker det är kul att uppgradera igen. Och det kanske aldrig sker. Marknaden utvecklas obönhörligen mot att man plockar ut mer pengar från färre individer och jag har annat i livet som konkurrerar om mina marginalpengar. Ni som är kvar får betala.

Permalänk
Medlem

Tyvärr bara lett till att det kostar mer pengar.

Brukade köpa begagnat men har inte kännts aktuellt på senare år när det varit nästan lika dyrt som nytt.
Än värre nu när priserna är över nypris på en del grejer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade sett fram emot en ny dator och skärm. Lagt undan en seriös pott med pengar för detta intresse men nu blir det istället att vänta. Trist. är ju inte intresserad av att sitta och vänta på delarna och dessutom betala ett överpris. Kanske det blir bättre under hösten...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera mitt 1060, vissa spel går inte spela i VR så det hade varit gött.

Om det fortsätter så här kanske man kan köpa nått begagnat från nån miner när nästa generations grafikkort kommer ut...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |